Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

Beaujoulais Nouveau är förvisso gott, men iråkad förkylning samt ledvärk medför användning av whisky för medicinskt bruk...

"Spiritualitet" får anstå till helgen.

Tegnér, Descartes och Shakespeare får stå som exempel på dagens filosofiska prägel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En riktig radioamatör förstår att uppskatta filosofi och retorik, och inser att livet består av mer än radioteknik.
Man vill ju inte bli betraktad som vulgus profanum. :)

Ett uttryck som jag stöder fullt ut är: Nulla caena sine caseum - "Ingen middag utan ost"
Gärna kombinerat med Nunc est bibendum, då helst rött vin.

Den store matfilosofen Brillat-Savarin sammanfattade saken så här:

"En måltid utan ost är som en skönhet med blott ett öga..."

(Tusan, nu blir jag hungrig)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Denna tråd når oväntade och oanade höjder. Retoriskt, lingvistiskt, filosofiskt och i viss mån gastronomiskt! :)

/Lasse
 
Last edited:
Det mest förvånande är att alla tycks ha glömt bort; contesthelger, provnivåer, och PTS.
För att citera en annan stor filosof: Här ligger en gravad hund!
 
Nej inget är glömt. Men här har talats om livets goda i flytande, fast och verbal form. Sådant som får själen att oscillera. Resten tar vi dagen efter.
Apropå oscillera känns det riktigt bra nu då jag fått ordning på första steget i ett litet rörsändarbygge. Redan vid 29 volt svängde röret igång, ett 6096 i en Pierceoscillator. Efter röktesten till 200 V utan otillbörligheter fann jag att det var dags att sluta medans man ligger bra till.

En snabb titt här visade en argumentation som påverkade mig starkt varvid jag nu tvingats konsultera en övermogen fransk Brie, väldoftande italiensk pane och en kryddig Spanjor. En sådan pile-up har jag inget emot.

"Tandem musca cacavit"
 
Hej!

På tal om mat o dryck...
Jag är i ett land där jag inte kunnat få varken anständigt öl, kaffe, bröd eller en god lagrad ost.
Men, strax bär det av hemmåt.

Jag har inte lyssnat på en radiomottagare på tre veckor, detta har aldrig tidigare hänt.
Några bråkiga radioamatörer har jag inte träffat på...
 
-OID: Cave ne ante ullas catapultas ambules :)

För övrigt blev även jag inspirerad till gastronomiska utflykter igår och njöt
av en lagom arg gorgonzola, en bitsk roquefort, salta kex och en 12-årig
rökig skotte... mums!

Håller med dig Lasse, den här tråden har tagit en högst oväntad men trevlig väg :)
 
.
Apropå oscillera känns det riktigt bra nu då jag fått ordning på första steget i ett litet rörsändarbygge. Redan vid 29 volt svängde röret igång, ett 6096 i en Pierceoscillator. Efter röktesten till 200 V utan otillbörligheter fann jag att det var dags att sluta medans man ligger bra till.

Ah! 6096=6AK5W

En klassiker, men kanske lite klent för att driva mer "biffiga" slutrör i klass C.

Mina egna alster har använt 6AG7/6CL6, EL84 samt det lite mer okända 6AK6 för detta ändamål när det gäller att driva en eller två 807-or.
Ett annat ganska okänt rör som fungerar bra i denna koppling är QE04/10.

Berätta gärna hur det går.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, 6096 är väl den militära beteckning för 6AK5W? Nog har jag några 807 liggandes men nu är det ett QRP-bygge som gäller. Slutröret blir ett 6AQ5A. Det är ett öppet bygge med estetiska förtecken så komponenterna ska inte bara leverera elektriskt utan också vara "från tiden" och vara snygga. En bild på bygget skymtar i inlägg #5 här: http://www.ham.se/amatorradio-kopes/23261-ft-243-kristaller.html

Det är mer än ett år sedan jag började snida men sedan dess har jag flyttat två gånger med allt vad det innebär men nu är verkstaden på plats igen.
 
Last edited:
Min egen MO-PA "Felix" (design SM5IQ[SK])har 6AK6 Clapp-VFO med 6AQ5 PA-steg, som ger sådär 7 W ut på 80,40 och 30m.
Nycklad oscillator medför en tonkvalitet som kanske inte är i nivå med "plastradions", i synnerhet inte på 30m.

Men en rolig liten apparat tillsammans med någon liten RX, 0-V-1 eller min 2-rörs regenerativa super.
Original "Felix" från 1948 ska ha rest land och rike runt med -IQ som räv- och portabelsändare.
RX var då ofta 1-V-1 "rävsax" eller BC-348 berättade han.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Va, är Affe SK?
Vi har haft en del kul mail och telefonkonversation, tyvärr aldrig något radio-QSO. Han hade också vänligheten att skicka sin underbara rävjaktsfilm till mig inför ett föredrag jag höll 2006. Den mannen hade mycket intressant att berätta kring sin karriär som radioamatör och som pionjär inom rävjakt. T.ex. var hans berättelse om när han anlitades av en av kvällstidningarna som radiopejlexpert mycket roande. De flög runt häromkring i ett litet sjöflygplan på jakt efter radiopiraten "Black Peter" som gäckade svenska myndigheter.

Kopplingen jag utgått ifrån emanerar från SM0VPO Harold Lythall men med något annorlunda bestyckning. Nyss har jag labbat med skärmgallermotståndet. Har nu valt 22K. 200V in ger nu 195V på katoden, 78V över skärmgallermotståndet, 122V på skärmgallret och 224V på anoden. Beräknat 0,43W i dissipation på gallret. Vilket jag med mitt enkla förstånd väjer att ge ok?
 
Tyvärr gick Affe/IQ bort i september efter en kort sjukdom.
Han hade dock förmånen att få vara "klar" i det längsta.

Träffade honom i vintras och då var han fortfarande pigg.
Ett fascinerade levnadsöde och han var en av de sista radioamatörerna i livet med
"kungabrev".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Apropå trådrubriken. Alldeles uppenbarligen får kulinariska och radiotekniska njutningar radioamatörer att hålla sams och besvarar därmed frågan med ett rungande NEJ!

Citerar en god väns hälsningsfras när han gör entré, "jag är inte mätt men törstig!"

/Lasse
 
Passerar datorn just mellan att röra om i den strimlade potatisen (låter bättre än Pommes Frittes) och lyssnandes till schnitzelns väna fräsande i smöret. Väl rustad mot spisens vedermödor med ett glas rött tillhands, kan jag bara rungande instämma i Lasses - Nej vi är inte bråkigare än andra!!

Fast en dag med låg nivå på både god mat, gott dricka och annat livets Goda - Ja då kanske svaret blir ett annat .. hi hi ..

Ha en trevlig helg kära amatör och livsnjutar kollegor!

Johan / SA3BYC
 
Last edited:
Det är fantastiskt vilken skillnad det är på tonläget här på ham.se och
på ssa.se!
Fast det struntar vi just nu....här är så trevligt!
Och Lasse/BDZ...den är go: ja är int mätt men törstig!
Den påminner om ett annat norrländskt uttryck på frågan hur man mår:
Jåå tack, int så dåligt ...hä kun vara värre. Ja få behåll matn så ja ska int klaga!
 
Hmm, kan det vara så att Amatörradio är så brett och diversifierat att vi Radioamatörer har har svårt att finna gemensamhet i vår egen hobby? Därför tvingas vi utanför våra gränser för att hitta något vi kan vara överens om....
 
Just precis så är det Kent. Knappt någon av oss håller ju på med samma saker och intressena är ofta varierande liksom våra egna personliga åsikter och värderingar om vad som är amatörradio.

Jag tror att samma brist på samtal kring gemensamma intressen hade infunnit sig i ett brett "allmänt forum" om t ex sport utan att rikta in sig på någon enskild sportsgren eller nisch. Nog hade det väl blivit en smula förvirring och dragkamp där också om vilken sportsgren som är mest seriös eller på vilken nivå sport måste utövas. Enda skillnaden inom sporten är att eliten där ses som gudar medan de inom amatörradion som råkar kunna mer än svensson-amatören upplevs som bezzerwissers eller ännu värre.

I denna bråktråd har vi sett att den enda gemensamma nämnaren är god mat, ost och ett glas rödvin. Inte alls dumt och kanske en matspalt borde införas i QTC för att få något gemensamt att enas kring? Men då blir det väl bråk med dom som bara lever på Coca Cola och hamburgare i stället. Inte lätt det här.
 
Du drar lite märkliga slutsatser Bengt ? Jag antar att du "spetsar till det" en aning för att få fram nån poäng :confused:

Inte sjutton kan du efter EN enda tråds utbrodering OT dra slutsatser som "den enda gemensamma nämnaren
är god mat, ost och ett glas rödvin" eller att det skulle finnas en matspalt i QTC ? På allvar ?

Dessutom råder det definitivt inte (på detta forum iaf) brist på samtal kring gemensamma intressen, oavsett ens
personliga specialintressen och nisch. Se bara på de nu aktuella trådarna om avskärmning av shack, preamps
remotestyrning, radioprogrammering med mera samt den tidigare stora debatten kring SSA:s havarerade arbete
i provfrågegruppen.

I dessa trådar borde du, liksom jag, få ditt lystmäte av tekniska (som de tekniknördar vi är) och för amatörradio-
hobbyn viktiga, övergripande diskussioner.

Jag bygger f.ö. nytt slutsteg med ryska GI70B trioder och kommer, när inspirationen infinner sig, att återkomma
i en tråd kring detta, kanske här, kanske i klubbstugan hemma på ESR´s trevliga site.

Nä, allvarliga och seriösa diskussioner saknas definitivt inte. Och det är befriande skönt med EN enda tråd där
samtalet är fridfullt, uppsluppet och utan det vanliga, bitvis griniga, plakatviftandet och vapenskramlet, eller hur ?


Må så vara att det broderats ut och flutit iväg långt ut i OT-rymden, det är bara ett skönt avbrott i den vanliga lunken!

För att citera Dr Spock, "live long and prosper!"
 
Last edited:
. Nog hade det väl blivit en smula förvirring och dragkamp där också om vilken sportsgren som är mest seriös eller på vilken nivå sport måste utövas. Enda skillnaden inom sporten är att eliten där ses som gudar medan de inom amatörradion som råkar kunna mer än svensson-amatören upplevs som bezzerwissers eller ännu värre.

Det där haltar ju rejält..

Sitter elitidrottare på något forum och ser sig som något förmer än alla hobbymotionärer,se ner på knattelaget för att de inte lirar i division 1, ser ner och förlöjligar alla de som springer på ett modernt stickproppsanslutet löpband istället för att springa i skogen - som "riktiga" löpare!

Nä du Bengt, skillnaden är nog att deras elit inte ser ner på och förlöjligar de som inte befinner sig i samma division, hade dem gjort det så hade de säkerligen setts på annat sätt...

// VDT
 
Back
Top