Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

>>>Inte sjutton kan du efter EN enda tråds utbrodering OT dra slutsatser som "den enda gemensamma nämnaren
är god mat, ost och ett glas rödvin" eller att det skulle finnas en matspalt i QTC ? På allvar ?
----

Näää, det var inte så allvarligt menat. Det var nog bara hornen i pannan som var lite långa när jag skrev inlägget. Nu har jag precis kommit hem efter en tre-timmars promenad genom halva Lund plus ett besök på Kulturhistoriska museet där. Frisk luft. Batterierna är fulladdade och den stora steken som är på gång i köket kommer att smaka extra fint ikväll tillsammans med ett glas rött.

Låter kul med ditt slutstegsbygge. Ser fram emot en presentation av det på Radiokretsen.se Själv har jag under en månads tid grävt ner mig i två stycken SCR522 som helrenoverats respektive modifierats för lokaltrafik på 144,5 MHz riktig anodmodulerad AM. Finns en lång tråd om detta på Radiokretsen men den har du kanske redan sett.

Nu över till något helt annat som någon skämtare sa på 70-talet.....
 
Känns som att den här tråden alltid är aktuell! - Och därför vill jag föreslå att samtliga certifierade får testa om sina kunskaper vart 5:e år och även komplettera med cw-kunskaper för dem med A;B;C klass. Helt kort, ett provtest vart 5:e, kanske vart 10:e år. Där finns då möjligheten att återkalla cert ifall kunskapen inte är till fullo att framföra sändare. Det låter kanske krasst men så funkar det i körkortsvärlden då läkare bedömmer lämplighet att framföra bil. - Att det sedan i trådar här på forumet ständigt appelleras mot 27Mhz, privatradiobandet eller PR-folket, etc, och att det av någon orsak skulle vara "stigmat" för radio/sändaramatörvärldens totala förfall är ju att betrakta som rent nonsens. - Vi är alla individer med skillda kvaliteter och låt det så vara, mångfald berikar, enfald fördummar!!

/Sven.
 
Nu går skam på torra land, banne mej.
Skall vi genomgå läkarundersökning för att få inneha amatörradiolicens? Och hur ofta läkarundersöks en bilförare? Hans körkortskunskaper granskas hitintills aldrig! Inte ens en yrkeschaufförs behörighet omprövas!
 
Håller helt med.

Den ursprungliga intentionen från Kungl. Telegrafstyrelsen när amatörradion släpptes lös efter kriget var att
tillståndet skulle gälla i 3 år. Sedan uppvisande av tillräckligt mycket aktivitet så att färdigheterna i teknik och trafik
ansågs vara vidmakthållna, annars omprov.

Jag skulle själv utan att tveka ställa upp på ett omprov i såväl telegrafi, teknik och reglementen.
Ett amatörradiocertifikat är ingen rättighet, utan ett privilegium som bör vara förknippat med relevanta villkor.

Tyvärr har det blivit så att så fort man vänder på en sten inom amatörradion så hittar man ett destruktivt inflytande vilket primärt kommer från privatradion.

Den subkultur som struntar helt i regler och bestämmelser, och vilken vill ha alla förmåner utan motprestation har vuxit sig stark inom privatradioleden.

När amatörradio och privatradio närmar sig kommer denna inställning att forma någon sorts minsta gemensamma nämnare som hela kåren dessvärre kommer att bedömas efter.

Ifall de som föreslog kravsänkningarna och avskaffandet av telegrafikraven hade haft förmågan att se lite framåt hade man förstått att både den stora ökningen av numerären och av "den tekniska nivån" inom amatörradion som man hoppades så stort på skulle utebli.
Den fraktion av privatradioutövarna som hade något att tillföra amatörradion var så liten att den kunnat försummas.

I stället blev resultatet en påtaglig kvalitetssänkning inom amatörradion som på sikt hotar hela verksamheten.
De extremt enkla proven, som placerat Sverige på en föga hedrande jumboplats i Europa, den bristfälliga hanteringen av samt det misstänkta fusket med certifikatsproven är bara ett par av symptomen men bär syn för sägen.

Hur ska vi kunna begära att Sveriges representanter inom CEPT och ITU ska tala för amatörradions sak under förhållanden där en stor fraktion av certifikatsinnehavarna ser amatörradiofrekvenserna bara som utökade privatradioband?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag är också böjd att kunna instämma, om än i något dämpad ton, i detta.
Som Radiotelegrafist var 5 "bortaår" tillräcklig. Var man yrkesverksam i ett läger där certifikatet krävdes för anställningen så räknades det som yrkesverksam tid, ex vis FRA. Trots att man under hela anställningstiden kanske aldrig hörde ett enda CW-tecken.
Kontrollavprovning av amatörradiocertifikat är inte helt dumt. Det skulle helt troligt decimera hela vår skara till endast en bråkdel av vad den är idag, banden avfolkas och, som K-A flera gånger framhärdat, generera ett minskat tillgängligt utrymmer för experimenterande radioamatörer i etermiljö.

Man bör nog å andra sidan starkt betänka det faktum att en sådan här sak innefattas i den genren av människors liv som bäst kan beskrivas med "en given frihet som inskränks" vilket i sin tur, enligt historisk bakgrund, kan leda till upplopp, kriminalitet och andra illgärningsmannafasoner. Svartfötterna blir troligen många när svårigheterna blir oöverkomliga.

På längre sikt ansamlas eventuellt svartfötterna i grupper och särskilda frekvensband samt att en förändring som kan komma att leda till sämre övergripande kontrollmöjlighet. Ungefär som på Internets olika Forum. Likasinnade samlas och oliksinnade som hänger sig åt aggressivitet tröttnar slutligen. Två grupper; de som klarar omproven och de som inte gör.

Jag har ett helt annat förslag: kräv omprövning med jämna mellanrum och de som inte kommer igenom nålsögat erhåller en helt annan anropssignal som klart och tydligt indikerar provresultatet. Obligatorisk partitillhörighet kan ju ingå i denna nya anropssignal. Signalerna kan delas ut med prefixet SD.

:)
 
På längre sikt ansamlas eventuellt svartfötterna i grupper och särskilda frekvensband
Har redan inträffat. Du har just beskrivit "freebanding-subkulturen" som är närstående till PR-utövarna eller "Walkie-vragen" som danskarna så fyndigt kallar dem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu går skam på torra land, banne mej.
Skall vi genomgå läkarundersökning för att få inneha amatörradiolicens? Och hur ofta läkarundersöks en bilförare? Hans körkortskunskaper granskas hitintills aldrig! Inte ens en yrkeschaufförs behörighet omprövas!

Tror det skulle passa bättre med en psykundersökning då det gäller radioamatörer ;)
 
Tror det skulle passa bättre med en psykundersökning då det gäller radioamatörer ;)

Då kanske det inte blev några kvar?

Jag pratade om någon DX expedition på jobbet i dag, mina kollegor börjar vare sig dom vill det eller inte veta rätt mycket om amatörradio nu :D

För att illustrera DX expeditioner så letade jag reda på sidan för tjommen som hade tänkt bo tre månader i en glasfiberboll på Bouvet island, samt lite bilder från Scarborough reef, nu vet kollegorna med säkerhet att det är något fel i huvet på radioamatörer.
 
Jag har ett helt annat förslag: kräv omprövning med jämna mellanrum och de som inte kommer igenom nålsögat erhåller en helt annan anropssignal som klart och tydligt indikerar provresultatet.
Ah, du tänker "management by kränkning" :D

Tja, varför inte?

Lite trist blir det förstås för de där stöddiga typerna som ser ner på och pratar illa om "SA-amatörer" och får frispel när någon råkar säga SA och deras suffix ("SM för fan!").
Samtidigt sitter de och visar upp sin okunskap för alla genom att på repeatrarna på fullt allvar diskutera sådana avancerade tekniska spörsmål som hur lång en halvvågsdipol för 40 meter skall vara. Eller hur man beräknar jordplanet för en dipol(!).

Det vore ju hysteriskt roligt om dessa typer skulle få byta till en sån där pinsam SA-signal i stället. Eller kanske till och med tvingas använda SH, det var väl någon form av utbildningssignal på den där tiden när allt var bättre, för att verkligen visa deras okunnighet?

Det låter ta mig faktiskt som en riktigt, riktigt bra idé :)

Skriv ihop ett förslag till PTS vet jag :)
 
Jag har ett helt annat förslag: kräv omprövning med jämna mellanrum och de som inte kommer igenom nålsögat erhåller en helt annan anropssignal som klart och tydligt indikerar provresultatet. Obligatorisk partitillhörighet kan ju ingå i denna nya anropssignal. Signalerna kan delas ut med prefixet SD.

Men vänta nu Bengt, kör de verkligen icke svenskar på radion? Ifall de gör de med de med sina SD-signaler får de kanske bara qso med F0OL och K9LID och alternativt sh8me:D:cool::p:) Blir jäkligt svårt om SD9SD vill ha sked med NØDX;)
 
Jag tycker definitivt att SA amatörer är trevligare än SM amatörer, det är få SA amatörer som gnäller på ham.se i varje fall.
 
Jag tycker definitivt att SA amatörer är trevligare än SM amatörer, det är få SA amatörer som gnäller på ham.se i varje fall.
Håller inte med dig, du är helt ute å cyklar! Jag är en jäkel på att gnälla, kverulera och vara motvalls.

Dessutom är jag SA amatör och jag känner mängder med SM amatörer som är ruggigt mycket mindre gnälliga här på forat än jag ... :D

73

Johan

Ps. Du ser nu jäklas jag igen ... Å jag är SA amatör ...
 
Undrar just om proffsen har samma existentiella kris som vi amatörer...?

Jag har genom åren stött på många trevliga amatörer, några otrevliga och en direkt elak men den fan hamnar inte i himlen, men det gör nog inte jag heller så vi får väl se om vi kommer överens över en öl i bastun nere i källaren.

Jag tycker inte amatörer utmärker sig mer än någon annat grupp som samlar nördar runt ett gemensamt intresse, låt röra sig om frimärken, fjärilar och fåglar, filmatiserade rymdäventyr eller ånglok på småländska höglandet.

Det här med grupperingar, polarisering och bråk i olika stor skala hör liksom till mänskligheten, vi är alla lite för dumma för att begripa att vi inte har ett större existensberättigande än någon annan på denna planeten.
 
Bra inlägg från XUN som nog ligger ganska nära sanningen.

Jämfört med världen utanför de skyddande amatörradiomurarna och den snabbt ökande polarisering som finns där ute i ett antal känsloladdade samhällsfrågor så tycks de radiointresserade trots allt komma bra överens?

Vi får hålla i minnet att vi som är aktiva på forumen bara är ett litet fåtal av hela gruppen och knappast kan göra anspråk på att vara representativa för flertalet. Dessutom är det väl som så att det den ene uppfattar som storbråk med påkar och blyklubbor bara tolkas som en svagt avvikande mening av den andre. So what liksom... I grunden är det bra att vi har litet olika infallsvinklar på saker och ting. Hobbyn och vi utövare skulle inte vinna något på om alla tyckt samma sak och sysslat med samma gren av hobbyn. T ex om alla pratat politik och svurit i en 80 m ring.

Det är inte heller nödvändigt att försöka övertala andra att tycka som en själv och man behöver inte ändra sin egen uppfattning i en fråga om man inte anser att det finns fog för det. Själv känner jag jättemånga "radioamatörer" som per definition är trevliga människor trots att de varken delar mina egna särintressen inom radiotekniken liksom jag inte har något större intresse av vad de pysslar med för stunden. Jag känner t o m trevligt folk som saknar färdigheter i morsesignalering och bara är innehavare av mikrofoner. Men ändå finns det saker som gör att vi kan umgås på lika villkor och ta en öl tillsammans. Öl är gott.

Det är också bra att det finns ocensorerade vattenhål som HAM.SE där det är högt i tak och där alla sorters åsikter kan framföras och där alla har möjlighet att göra sin röst hörd.

En sak jag märkt i diskussionerna är att det finns ganska många lättkränkta filurer som är snabba på att ta åt sig det som skrivs även när det skrivs med glimten i ögat. Jag har ofta funderat på om dessa personer klarar av att läsa en vanlig dagstidning utan att löpa amok eller explodera i tusen bitar. Särskilt de så kallade kultursidorna i kvällsblaskorna kan ju vara ganska utflippade. När jag läst en sådan text - vilket händer - så gör jag en snabbanalys och bildar mig sedan en egen uppfattning - jaha, det var skrivit av en knäppgök som inte hade alla hästarna hemma. Men inte blir jag arg för det inte. De skall ju också få komma till tals.

En annan sak jag märkt är att radioamatörer kan vara väldigt humorbefriade och tar allt som skrivs på blodigt allvar även när det är uppenbart att det skämtas en aning. Inte skall det väl behövas stora varningsskyltar i sådana inlägg - OBS! Skämt kommer.... Bli inte arg....
 
Bra inlägg från XUN som nog ligger ganska nära sanningen.

Jämfört med världen utanför de skyddande amatörradiomurarna och den snabbt ökande polarisering som finns där ute i ett antal känsloladdade samhällsfrågor så tycks de radiointresserade trots allt komma bra överens?

V

En sak jag märkt i diskussionerna är att det finns ganska många lättkränkta filurer som är snabba på att ta åt sig det som skrivs även när det skrivs med glimten i ögat. Jag har ofta funderat på om dessa personer klarar av att läsa en vanlig dagstidning utan att löpa amok eller explodera i tusen bitar. Särskilt de så kallade kultursidorna i kvällsblaskorna kan ju vara ganska utflippade. När jag läst en sådan text - vilket händer - så gör jag en snabbanalys och bildar mig sedan en egen uppfattning - jaha, det var skrivit av en knäppgök som inte hade alla hästarna hemma. Men inte blir jag arg för det inte. De skall ju också få komma till tals.

En annan sak jag märkt är att radioamatörer kan vara väldigt humorbefriade och tar allt som skrivs på blodigt allvar även när det är uppenbart att det skämtas en aning. Inte skall det väl behövas stora varningsskyltar i sådana inlägg - OBS! Skämt kommer.... Bli inte arg....

"Glimten i ögat" som du EQL ofta talar om syns ibland inte särskilt bra i skrift.
SM0APK Stig
 
"Glimten i ögat" som du EQL ofta talar om syns ibland inte särskilt bra i skrift.
SM0APK Stig


Det kan inte nog betonas att man använder sig av smily figurer när man vill glimta med ögonen, annars blir fort fel och argt!
 
Men vanliga tidningar och böcker innehåller ju inga sådana där gubbar, med glada och sura miner? Att gödsla våra inlägg med symboler blir ju då ungefär samma sjukdom som s k burkat skratt på TV som där fungerar som information till de lätt trögtänkta tittarna i TV-soffan att; -Detta var roligt, NU skall du skatta. Märkligt att folk måste ledas genom livet.

Nä, jag tycker gott läsarna behöver utmanas att tänka själv och själva försöka lista ut om det som skrivs är allvarligt menat eller lite på skoj. Det håller hjärnan igång. Om vi inte ger några ledtrådar så öppnas ju också möjligheten att tolka arga texter så att de upplevs som trevliga.
 
Det har väl empiriskt bevisats gång efter annan hur diskussioner förda med tangentbord över internet
lätt kan resultera i bråk genom feltolkningar, övertolkningar och rena missförstånd ?

I vanliga livet finns ju betydligt fler intryck att ta del av såsom kroppsspråk, tonfall etc. som helt faller
bort när konversationen sker som här i ett forum. Därför kan "glimten i ögat" gå läsaren helt förbi,
oavsett hur klurigt den är inskriven i texten.

Därav att skribenter ofta använder sig av de små krumelurer som allmänt kallas för "smileys" :)

Däremot kan överanvändning av smileys i ett inlägg ta bort en del av det seriösa som skribenten kanske
vill framföra. Det förtar dock inte nyttan av smileys som en säker metod att glimta med ögat i en invecklad
diskussion.

Mina tvenne ören i ämnet...
 
Det problemet herr O, finns även IRL Finns det något mer irriterande än någon som kryddar sitt tal "höhö" i var och varannan mening!

Det måste vara oerhört irriterande om någon sände"hi" lika ofta på CW.Det är inte alla böcker som passar alla, bokbol förekommer även i vår tid, sagt till herr Bengt.


Smily figurerna har utvecklats på nätet just för att glimtar i ögonen är så väldigt svår uppfattade, jag glimtade med att titulera er med herr - uppfattade ni det?
 
Last edited:
Back
Top