Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

:) <<<<<< Det får du som svar ! (jo det gick fram Herr KBW)

Ett eller flera "höhö" IRL har väl dock mig veterligen inte orsakat eller urartat i något bråk, även om det kan vara irriterande.

Stavelsen "Hi!" i tid och otid är väl i vår interna "lingo" en sorts smiley det med ?
 
Last edited:
Jag noterade glimten Bengt!

Jodå, HI är vedertagen förkortning på morsetelegrafi och förekommer fortfarande ganska ofta även om det inte är så vanligt som förr i tiden. Då HI-ades det i tid och otid. Möjligen var det roligare förr?

HI uttalat som bokstäverna H I på engelska förekommer faktiskt än idag på telefoni, även när samtalen förs på svenska vänner emellan. Det är mest de äldre amatörerna i 70- till 90-årsåldern som fin-skrattar på det sättet. Unga amatörer i 50-årsålderna och nedåt skrattar så det märks och de behöver ingen särskild skrattmarkör i sina fåni-QSO.

Amatörradiohobbyn är full av märkliga beteenden som tycks ha sitt ursprung från 30-talets USA. Det finns mycket intressant att läsa i gamla QTC för den som intresserar sig för beteenden och kanske även tillgjordhet. Det framgår med stor tydlighet att de svenska amatörerna lät sig inspireras av ARRL och det de läste i QST.

Jag kommer ihåg när jag kom i kontakt med hobbyn i slutet av 60-talet hur pryda de gamla gubbarna var på 80 m AM. En och annan av de riktigt gamla tilltalade sina kollegor Mister. -Har Mister kört några fine business DX idag? Det uttrycket försvann när de dog fram på 70-talet och jag tror inte jag hört det sedan dess. Möjligen i berättelser om hur det gick till förr.

Så vad tycker Mister Bengt om detta?
 
Kommer i håg från sent 70-tal en ring med gamla stötar på 80m. Åtminståne en av medlemmarna tilltalade de andra med "bvov" - precis samma uttal av bror som blaserad adel använde i gamla pilsner filmer :)
 
Bror har jag hört och i korrespondens radioamatörer emellan användes nästan uteslutande Broder eller Bäste Broder förkortat B.B.

Även Herr användes liksom det på breven ofta stod till RADIO SM9XYZ på översta adressraden. Det var ju korrekt i den mening att RADIO SM9XYZ betecknade den fysiska radiostationen snarare än personen som innehade signalen. Jämför med brev till Stockholm Radiostation där Radiokommisarie Jönsson stod på rad två.

Jag har en hel del sådan saker i mitt historiska arkiv som räddats efter gamla amatörer som gått bort. Fotografier och brev med ritningar på antenner m m inpackade i hövligheter den ena värre än den andra.

Jag lägger nu in en symbol som indikering på att jag tycker att det var roligt förr. :)
 
Många av dessa tycker säkert att det lät bättre så vid tiden, än det skitpladder som pågår här vid dags datum..

/Sven.
 
För sisådär tjugo år sedan, på ett av mina konsultuppdrag vid ett större telecomföretag i Mölndal
började jag titulera mina kollegor med "Doktor", "Ingenjör", etc och deras efternamn när jag
sökte information, eller vid sociala samtal.

I början mottogs detta med småleenden, men allteftersom tiden gick noterade jag
hur bruket spreds inom gruppen. Det höjde faktiskt stämningen...
 
Det här forumet får inte mig att lida på något sätt. Jag kommenterar eller refererar till det som pågår. Att du KBW förbehåller dig rätten att svara för eller håller dig god för vad andra bör tycka eller tänka och skriva, det får du reda ut med dig själv och ställa dig till svars för.

Jag vet vad jag väljer att göra eller skriva här på HAM.

/Sven.
 
Last edited:
Detta borde egentligen besvaras av en herr BKW, vem han än nu är ;)

Men snälla Sven du kommer ofta med nedsättande uttalanden om detta forum som i det
inlägg som jag citerade. Du kanske inte inser vilken ringaktning du uttrycker när du skriver
sådant som: "än det skitpladder som pågår här vid dags datum.."?

Jag försöker inte få dig att sluta använda forumet men om du verkligen anser detta så kan
jag inte för mitt liv förstå varför du väljer att stanna kvar?
 
GXV, I Malmö fanns den legendariske Radiodoktorn Carl Tjäder SM7IA. En välkänd röst på 2 m en bit in på 70-talet. Han drev en en liten radioreperationsverkstad och mellan reperationerna körde han radio från jobbet. Både KV och VHF.

Radiodoktor är väl annars en trevlig titel. Passar fint på oss som gärna ser till att gamla dödsdömda rörbestyckade apparater och utrangerade mätinstrument får nytt liv med friska inälvor. Herr Radiodoktor Ulf kanske?
 
Ber om ursäkt för OT.

Fanns en "Radiodoktorn" i Strömsund också när jag var liten.
Vet att min far jobbade där vid nåt tillfälle, men vet inte om
det var en person eller ett firmanamn.
 
Nu har jag rättat "the call" och det var ju tur att du uppfattade det rätt, VSB..

/Sven.

- Försök att svara på rätt call nästa gång!

/Sven.

BKW är inte KBW, och nu vet du det!
 
Ber om ursäkt för OT.

Fanns en "Radiodoktorn" i Strömsund också när jag var liten.
Vet att min far jobbade där vid nåt tillfälle, men vet inte om
det var en person eller ett firmanamn.

Det fanns en radiodoktor i Örebro också, SM4DRX - en mycket
trevlig och populär herre. Köpte min första station av honom,
en begagnad IC.202.
 
Ber om ursäkt för OT.

Fanns en "Radiodoktorn" i Strömsund också när jag var liten.
Vet att min far jobbade där vid nåt tillfälle, men vet inte om
det var en person eller ett firmanamn.

Det var hos denne prominente herre som jag köpte min första AF118, att brukas för obskyra sändarexperiment på 3m bandet... ;)
 
AF114 för 3 m utklippt från en radio. Sedermera AF124 men som gav sämre räckvidd. 1965-66.
 
Aha, jo jag förstår Lasse, "di däringa expärimenten" är preskriberade nu så du kan vara helt lugn...
Jag angrep det problemet något senare med denna konstruktion, dock utan själva byggsatsen.
Det blev bygge på frihand med veroboard och blåsor på fingrarna :)
1_20100506.jpg
 
FUD,

Jag ser inget regelrätt bråk här på Ham. Ibland går åsikterna isär. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Bara bra att alla inte tycker lika i alla frågor?

Trots allt är det ju bara små oskyldiga ord som kombineras på olika sätt och sedan tolkas av mottagaren. Inga påkar och spikklubbor där folk måste plåstras om efter sammandrabbningarna.

Ser du något bråk?
 
Back
Top