Är vi radioamatörer ett bråkigt släkte ?

FUD,

Jag ser inget regelrätt bråk här på Ham. Ibland går åsikterna isär. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Bara bra att alla inte tycker lika i alla frågor?

Trots allt är det ju bara små oskyldiga ord som kombineras på olika sätt och sedan tolkas av mottagaren. Inga påkar och spikklubbor där folk måste plåstras om efter sammandrabbningarna.

Ser du något bråk?

Javisst finns det bråk här på HAMse. Jag är själv bråkig :)
Det finns skribenter som ska skriva andra människor på näsan. Det finns även de som är besserwissrar utan dess like. Är själv inte helt oskyldig.
Bara på grund av att det är icke-audiella utslunganden betyder inte det att det är lugnt.
Jag avreagerar mig genom att skriva ner mina funderingar som kåserier och det har blivit många nya senaste halvåret hö hö hö

EQL, min käre vän, du förstår att du hör till den näst intill försumbara mängden av radioamatörer som strävar efter konsekvent debatt. Men det vet du väl redan eftersom jag påpekat det tidigare.
De flesta vill hellre ha ett kraftigt meningsutbyte. Sådant finns här på HAMse. I stor mängd. Det är bråkigt, om något. Icke förty, så är det även mycket inspirerande. Under förutsättning att det är hemmalagets textmassa.

De här kommunikationsmedlen finns idag för alla:
Telefon
Epost
FB PM
SMS
Mailinglistor
Forum
Chatting
Men vilka används? Telefon? Nehej! Det går inte därför att då kan man få mothugg.
Epost då? Tja, det tar ju en herrans tid att få svar från en normal (inte ung) människa.
FB PM? Fungerar UFB för de som är där men inte för de som (gamla stötar) "minsann står över sådant skit"
SMS? För jobbigt att skriva med stora fingrar.
Mailinglistor? Nej, det händer ingenting då, man får ingen respons på det som man skriver själv. Ignorans. Precis som man själv är, ignorant.
Forum? Javisst!
Chatting? Icke!

En radioamatör är sekundoperativ! Man sitter aldrig och väntar i ett QSO under normala förhållanden. Efter "kom" så ska motstationen svara bums!
Det finns t o m de som tvärt vägrar köra DX i PU's pga att väntan är mera frustrerande än att bli omkörd på Europavägen.
Därför fungerar inte heller Forum för radioamatörer. Däremot så fungerar en chatt utomordentligt väl. Men det ägnas ingen uppmärksamhet åt det. Varför? Jo, och detta är väldigt intressant, när SSA hade en chatt (minns ni?) så fanns det väldigt många som loggade in och "ropade till". Men ingen väntade på att det skulle dyka upp någon annan! När alla gör så så finns ingen där, ju! Det här beror på det fruktansvärt enkla faktum att vi radioamatörer har en manick som kallas "VFO". Finns det inget så vandrar vi vidare (i dubbel bemärkselse).
Det bästa kommunikationsmedlet är alltså en chatt men vi fungerar inte där! Vi kan nämligen inte bråka då! Det är för många som kan "skriva över" och "skriva förbi" oss när vi vill vräka ur oss det där lite asociala.

Men att uppföra oss som om vi chattade, det kan vi. I ETT FORUM!? Det är bråkigt. På ett väldigt stilla vis, liksom...

Nej, nu ska jag gå och slipa mina knivar och vässa allting vasst jag kan hitta!!

(skrivet under inflytande av halvt vansinne och våldsamt flabbande) :)
 
AF114 för 3 m utklippt från en radio. Sedermera AF124 men som gav sämre räckvidd. 1965-66.
Varför krångla till det. Lite LF från en Tandbergare med Beatles som körs in på AFC-dioden på en FM-tuner och en trådstump täcker flera logement.

/Roland
 
Ja naturligtvis, det är ju detta tråden verkligen handlar om?

Man vad nu då, har du vaknat på fel sida ?

Bengt EQL använde tillmälet "Radiodoktor" vilket ledde till en nostalgisk utvikning, där jag faktiskt bad om ursäkt i förväg för OT.
Sen hängde några på i utvikningen ett par inlägg. Det har hänt i de flesta trådar här och på andra forum, inget konstigt med det.
Du brukar ju inte sen att brodera ut texten själv när tillfälle ges ;)
 
Men det är ju din tråd Herr O, om någon så måste du väl ha rätt att bestämma dess innehåll?

(300/f )/2 är väl förresten ett av de absolut vanligaste bråken inom amatörradio?
 
Fyndigt inlägg av FUD men glömde han inte PR-radio och PMR m fl folkradioslag i listan. Kanske inte så märkligt då att amatörradiobanden avfolkas i allt snabbare takt om så många moderna kommunikationsmedel står till buds att välja emellan.

BRF, för att modulera en AFC-diod hade krävts mer kunskap än jag kunde uppbringa 1965. Jag klarade med nöd och näppe att kopiera en kompis 3 m sändare och så småningom se vissa likheter mellan förebilden och schemat. Men fungerade gjorde den och The Beatles strömma ut i etern. En kul tid där Aha-upplevelserna var fler än vad som gick att räkna till. Men så är det ju alldeles i början...
 
EQL
Nej, PR-radio och PMR är inte radioamatörer och det är ju kring radioamatörernas bråkighet den gode trådskaparen annonserade :)

Christian
Näh, det var inte illa menat förstår du. Det var den "lugna bråkigheten" i att distansera sig från trådens huvudämne som jag satte en krumelur för. Mest på skoj eftersom bråkigheten i att byta ämne totalt inte alls lyste som en fyrbåk om natten. Det var också därför som jag skrev nästa inlägg beträffande formen av den bråkighet som vi så lätt ägnar oss åt här på HAMse. Den är så långsam och seg att man missar den. När EQL undrade om jag sett någon bråkighet här någonstans så var det lite grand som om han behövde höja på ögonlocken. :)

Jag har haft med bråkiga radioamatörer att göra alltsedan jag började ägna mig åt att vara krämare. Det har varit en lång skola att lära sig att upptäcka bråkighet innan den "bryter ut".... Det är liksom lättare att föregå. Istället....
 
Men det är ju din tråd Herr O, om någon så måste du väl ha rätt att bestämma dess innehåll?

Ja jösses, det har du ju rätt i..... totalt borta ur mitt minne, tror bestämt att jag börjar bli stencil..... :eek::confused:
 
FUD skrev; "Nej, PR-radio och PMR är inte radioamatörer och det är ju kring radioamatörernas bråkighet den gode trådskaparen annonserade"

Jaså, jag tyckte precis det gick att härleda alla med radiointresse till den bredare benämningen radioamatör. Dvs även PR-radiofolket och Radio Luxemburg DX-aren? Se historiskt inlägg i annan tråd.

Hur som helst så ser jag inte mycket bråk här på Ham. Kanske lite nålstick här och där som du brukar vara bra på. En del sticker sig nog ordentligt när du är i farten medan andra ser glimtarna som megavoltblixturladdningar i dina ögon.

Ang radioamatörer och krämare så minns jag att Kjell TE (SK) alltid sa att radioamatörer var besvärliga kunder. Hälften kunde alldeles för mycket om radiotekniken och den andra hälften inget alls. Båda kategorierna kan nog vara ganska krävande för en amatörradiokrämare eller hur?
 
Är nog benägen att hålla med -TE i hans omdöme. Inte för att jag haft särskilt många radioamatörer som kunder, men när mitt företag uppstod, i slutet av 80-talet, såldes mycket begagnad utrustning, då vi verkade som "data brooker". Däribland en hel del PC-burkar och terminaler. Dessa, var eftertraktade för Packet radio. Dåtidens modefluga inom skrået radioamatörer.

Med risk för att bli utsatt för "forum-bombning" eller motsvarande, skulle jag kunna - med några undantag - sammanfatta denna kundkategori till att vara: Krävande, tidsödande, supporthungriga (kvällar eller helger inget undantag), snåla och i slutändan rätt otacksamma!

Sådär. Då har även jag bråkat lite! ;)

73/Lasse
 
: Krävande, tidsödande, supporthungriga (kvällar eller helger inget undantag), snåla och i slutändan rätt otacksamma!
73/Lasse

Kanske en aning statistiskt begränsat urval (en person...) för att trovärdigt uttala sig men...
För ett antal (ganska många nu) var jag och en annan amatör sysops på den lokala radioklubbens packetnät. Vid den tiden hade det mesta av luften gått ur packetverksamheten pga en ny fluga kallad "internet". Systemet var ändå ganska ambitiöst och omfattande men uppbyggt av så gott som uteslutande gammalt skrot (fådda datorer, gamla kristallhäckar mm) pga klubbens begränsade ekonomi. Dessutom hade bägge sysop full sysselsättning med betalda jobb plus även andra intressen/åtaganden i livet. Följaktligen var inte "uptime" direkt 100% men ändå ganska skaplig.
Vi hade en användare som tveklöst kvalade in som "snål" enligt ovanstående. Denne blev helt vansinnig när inte DX-clustret fungerade när han skulle använda det och drog sig inte för att ringa när som helst om detta. En ständigt återkommande fråga var varför inte han lyckades få någon säker uppkoppling jämfört med andra. Lyssnade man på frekvensen framgick det tydligt att hans modulation var nästan obefintlig men att öka på nivån ut från sin Tiny2 klarade denne stickproppsamatör inte av. Således synnerligen supportkrävande. Tacksamheten var det också lite skralt med. Hans åsikt var att han betalade medlemsavgift i klubben och då skulle banne mig allt funka. Till sist fick vi upplysa honom att han själv kunde åka och fixa fel och supporten skulle inskränkas till när vi kände för det. När sedan de två sysopparna flyttade från orten självdog packetnätet och det sammanföll nog ungefär med att DX-fantasten fick antennförbud av sin Brf. på grund av ohämmad spridning av väl tilltagna elektromagnetiska fält och blev QRT. Tydligen övergick han till att spela golf.
 
Dessutom hade bägge sysop full sysselsättning med betalda jobb plus även andra intressen/åtaganden i livet. Följaktligen var inte "uptime" direkt 100% men ändå ganska skaplig.
Vi hade en användare som tveklöst kvalade in som "snål" enligt ovanstående. Denne blev helt vansinnig när inte DX-clustret fungerade när han skulle använda det och drog sig inte för att ringa när som helst om detta. En ständigt återkommande fråga var varför inte han lyckades få någon säker uppkoppling jämfört med andra. Lyssnade man på frekvensen framgick det tydligt att hans modulation var nästan obefintlig men att öka på nivån ut från sin Tiny2 klarade denne stickproppsamatör inte av. Således synnerligen supportkrävande. Tacksamheten var det också lite skralt med. Hans åsikt var att han betalade medlemsavgift i klubben och då skulle banne mig allt funka. Till sist fick vi upplysa honom att han själv kunde åka och fixa fel och supporten skulle inskränkas till när vi kände för det. När sedan de två sysopparna flyttade från orten självdog packetnätet och det sammanföll nog ungefär med att DX-fantasten fick antennförbud av sin Brf. på grund av ohämmad spridning av väl tilltagna elektromagnetiska fält och blev QRT. Tydligen övergick han till att spela golf.

Jag undrar ifall detta inte är symptomatiskt på något sätt.

Hörde en liknande lidandes historia från en av mina kollegor på Telia Mobile för ett 10-tal år sedan.
(Historien återges dock med en viss reservation för ett dåligt minne.)

Denne hade i ett anfall av välvilja någon gång under 80-talet huserat en husvill
Stockholms-repeater i sitt hem som hade ett bra VHF-QTH i väntan på en ny stationsplats.

Inte heller där kunde 100% "up-time" garanteras, och så fort som ett driftavbrott inträffade hördes upprörda repeater-pratare, vilka i flera fall inte ens var medlemmar i den aktuella klubben, av med högljudda krav på att funktionen skulle återställas omedelbart. Argumenten var bl.a. att "jag betalar minsann tillståndsavgift till Televerket och då ska det bara fungera..."

Anfallet av välvilja tog snabbt slut, och min sagesman returnerade repeatern till sin ägare tämligen omgående.

Så kan det gå...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top