Är Yaesu FT 857d ett bra portabelt alternativ?

mikael.andersson

Well-Known Member
Är FT857 fortfarande ett bra portabelt alternativ? Riggen saknar tuner, har inte någon DSP, ganska hög energiförbrukning och erbjuder inte något särskilt smidigt upplägg med knappar och menyer. Men Jag gillar ändå designen, är det ett bra alternativ för den som mest kör portabelt, eller ska man satsa på någon av dom nyare apparaterna?
 
Portabelt eller ej....
Jag gillar den som både portabel och stationär på sommarstället.
Den har ju alla band, HF och VHF/UHF. Lätt att ta med.
Den saknade tunern har jag ersatt med antingen LDG Z 11 pro eller något manuellt för vissa antenner.
Oftast har jag med mig resonanta portabelantenner och då saknar jag inte tunern.
 
FT-857 är ju smidig för att den innehåller det nödvändigaste samt separat antennutgång för banden man kör på transportsträckan ut till tänkt qth.
Portabelt skaffa jag mej en FT-817 att slänga med i ryggsäcken men blev rätt besviken efter bara ett par ggr.
De 3-4Watt den orkar med på ssb på lägre band är inget som helst att komma med till medhavda bullshitantenner man slänger upp i buskarna. Inte till det jag kör iaf.
Nästa gång åkte betydligt otympligare blyacc o FT-7B med ut på radiohajken ist. Färre band men plötsligt kunde man göra sej hörd igen utan besvär med de 30-40W den orka med.
Man nöds dock släpa med swr meter/tuner. Till slut tröttna jag på det med. Skaffa då ist ett slutsteg till FT-817 för att runda problemet med dålig effekt.

Liggandes på bordet såg jag snabbt att va fasen…bara steget, ett SL-817 hade ju samma format bara det som FT-857’an som låg bredvid.
FT-817+slutsteg blev ju än mer otympligt än 857 med ish 100W från början.

Personligen tycker jag att de med FT-857 låter ganska platt i modulationen. Min har jag haft väldigt länge och hunnit tröttna på.
Den är nu ersatt med IC-705.

Har man redan en FT-857’a så duger den väl till att slänga med…men att aktivt leta efter sådan för portabelbruk om man inte kräver 100W tror jag inte på.
 
Jag måste nog rekommendera IC-705. Den är dyr, javisst, men har "allt" och 10 watt räcker långt. Jag använder den i stort sätt varje dag som stationär rig, vill jag köra portabelt är det bara att ta den som den är och dra ut i skogen.
 
Back
Top