1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Ärliga signalrapporter....

Discussion in 'Övrigt' started by SM7UPK, Apr 28, 2004.

1. SM7UPK

SM7UPK Active Member

En läsvärd artikel hittad på hamradiomarket.

Inte bara 599

73 /Ola :)

2. sm6wya

sm6wya Well-Known Member

Mycket läsvärd, ser fram emot del 2!

3. SM7UPK

SM7UPK Active Member

Lyfter denna tråd igen med tanke på Hasse/DLZ´s contesttråd.
    /Ola

4. sm0gjk

sm0gjk Well-Known Member

Jag som kör QRP får alltid 59 från pilups, förmodligen så står det 59 som default i loggprogrammet och
    det tar tid (ett par sekunder) att ändra det. Lite trist att det inte är relevanta rapporter man får ...
    Men värst tycker jag är signalrapporterna vid PSK31, det är urbota dumt att ge en rapport när S-metern
    ligger på S9 konstant, med alla lokala qrm samt ett antal PSK stationer samtidigt. Slopa qsa rapporten
    helt och ange istället hur många % av texten man lyckas mottaga, det är av mer intresse.
    Det finns så många "kvarlevor" som av tradition vidhålls, hoppas att "nya" amatörer som tillträtt
    HF-banden kan bryta detta ...

5. Roger

Roger Well-Known Member

Ni får genomföra "riktiga" qso;n. Om ni själva bara säger 5/9 så blir det samma tillbaka. Jag gillar att prata med motstationen ett tag, gärna på min 703 och 5w, då får man riktiga rapporter. Det är sådant som jag kallar ett riktigt qso. Säga 5/9 till ett hundratal snubbar runt om i världen är inte min grej.
    73 de Roger sm5wpt

Share This Page