Afedri SDR

Högtalaren har du ju hemma i din dator, denna kopplas direkt på en router och man kopplar upp sig via internet helt enkelt.
Tanken är att ha en mottagare remote

Last edited:
Högtalaren har du ju hemma i din dator, denna kopplas direkt på en router och man kopplar upp sig via internet helt enkelt.
Tanken är att ha en mottagare remote

Du skrev;"som man kan koppla direkt på en router och skippa dator!" och då uppfattade jag detta som att du inte behövde tillgång till någon dator.:rolleyes:

Inget ingångsfilter...?
Kanske blir det ett problem.
Till min PMSDR måste jag minst ha ett HP-filter(1,5MHz) om antennen är för bra.
Det beror förmodligen delvis på hur mycket lågfrekventa störningar man har i sin omgivning och dels på hur starka BC-radiostationer man får in.

/Micke

Last edited:
Det går inte riktigt att jämföra PMSDR och Aferdi. Den senare är direktsamplande och ska i princip bara behöva ett lågpassfilter. (t.ex. 30 MHz).

Sen en kommentar om att bara plugga in i en router: Jag antar att det är IQ man får ut på ethernetporten. Det kan handla om ganska så många MBps så att köra dessa över internet kanske inte fungerar helt tillfreds. Fast man kan ju alltid välja en liten bandbredd men då försvinner mycket av SDR-fördelarna. Kanske då bättre att ha en enkel PC som bara skickar ljud/vattenfall över internet.

Eric

Om jag nu kan placera den på ett relativt "tyst" och avser att använda den som en remote mottagare utan behov av att se ett spektrum med direkt koppling till en router .......är jag helt fel ute?
Enkelt uttryck jag hörs bättre än vad jag hör på mitt qth, där ligger min förhoppning på en tystare miljö för rx:en

Det borde fungera om jag förstår den info som finns på hemsidan rätt vid en snabb koll. Det intressanta är att se hur mycket data den skickar ut vid vald bandbredd och se vilken uppladdningshastighet du har på bredbandet. Välj vad som passar. Vattenfallet får du på köpet om du väljer att skicka IQ. Bäst dock att kolla med levenrantören.

Jag har ett flertal olika sdr mottagare inklusive en afedri sdr net.
(även pm-sdr,sdr-iq,excalibur samt Laid sdr mk 1.5)

Jag är mycket nöjd med den och tycker den är riktigt prisvärd, har dock inte kört den på några stora antenner som ni storfräsare kan utan får nöja mig med en wellbrook ala-1530 loop på balkongen.

Mottagaren fungerar liknande som en rfspace sdr-net skulle göra och jag är tveksamt på att det funkar speciellt bra utanför ett Lan, det är mycket i/q data som skall skyfflas öven nätet.
Jag kör min mot en i7 som har sdr-radio's console server igång.

Ser att Tilman hade vissa frågor ang. att köra rå kommunikationen över internet, tror han la ner det projektet.
afedrisdr : Messages : 742-798 of 1369

Att ta in 1332 kHz bandbredd tar cirka 40 Mbit/s bandbredd på lan'et
( 1333*10^3 * 16 *2 )

/lars

sa0bux, då kan du berätta för sm6fpg vilka de lägre bandbredderna som burken kan använda, så kan han räkna på det. Jag tycker det borde gå att köra så, men det kan ju finnas andra problem. Teoretiskt sett så skulle burken kunna vägra svara på anrop som kommer från IPn utanför lokala nätet. Överföringen av IQ skulle även kunna vara känslig för variationer i fördröjningen vilket gör att det hela inte fungerar i praktiken. Helt klart skulle det blir lättare med en server lokalt som tar emot IQ och skickar vidare bara AF.

Eric

Tack för den praktiska information SA0BUX.
Nu tror jag mig förstå att detta inte är en framkomlig väg.

Synd för det hade kunnat lösa problemet med att inte höra för många. För en billig penning och enkelhet få möjlighet till en mottagare på ett mer störningsfritt qth.
En dator komplicerar det hela vad gäller det tänkta qth jag funderat över!

Last edited:
50 kHz är det lägsta jag kan ställla in i sdr-radio klienten , det skulle ge cirka 1,5 Mbit/s
men nu är ju tjusningen med sdr att man kan se ett ganska brett område med vattenfall.

Praktiskt sett utifrån upplösning på datorskärm och dylikt så brukar jag ändå inte ligga på mer än 400-500 kHz bandbredd när jag lyssnar på diverse utility kortvåg.

På excalibur kan jag dels se hela spektrat 0-50 MHz i ett vattenfall samt i ett annat fönster se upp till 2 MHz men det blir oftast för smått för att kunna se vad det är för sorts trafik så jag zoomar in en del.

Back