AGC till direktblandad mottagare?

SM7TJC

Well-Known Member
I min kortvågsrigg är både sändare och mottagare direktblandade. Jag använder fasningsmetoden för att få enkelt sidband. Mottagaren har ingen AGC. När signalstyrkorna är bra så är det väldigt behagligt att lyssna, men när det blir lite blandade signalstyrkor så blir det ett ivrigt rattande på volymen för att höra de svaga stationerna.

Därför hade varit trevligt med någon form av AGC. Tydligen funkar AGC bäst om man kan reglera förstärkningen i ett MF-steg. Nu har jag ingen sådan "lyx" utan får reglera antingen på HF-sidan eller på LF-sidan.
Jag tror inte att det behövs så väldigt stort reglerområde. Det funkar ju hyfsat redan nu.

Vilken är den lämpligaste lösningen och finns det någon befintlig koppling som jag kan "låna"?

Det är väldigt besvärligt att göra "audio-deriverad AGC" som arbetar på LF-kedjan.

Däremot så är en sådan AGC som reglerar HF-förstärkning lättare att få att fungera.

Något som skulle kunna ge 20-30 dB reglerområde vore att låta en LED lysa på ett eller ett par fotomotstånd vilka sitter i HF-kedjan. Den likriktade LF-signalen får reglera LED-ens ljusstyrka.
LED + fotomotstånd har fördelen att man har fullständig galvanisk isolation samt att distorsionsegenskaperna inte försämras.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Back