Aircell7 eller RG213U

SM6FPG

Fritidskonsulent
Dax för nya koaxialkablar!
Vad väljer man Aircell 7 eller RG213U, båda ligger inom samma prisklass hos Limmared
Hur är dom att förlägga i mark, mesta av sträckan är ren sand eller skall jag löpa linan ut och stoppa in kabeln i ett rör?
 
Jag skulle säga att ingen av dom egentligen tål att läggas i mark direkt. RG213U finns dessutom i så många olika varianter att det är omöjligt att säga om just den du får tag på har diffusionstätt hölje.
Aircell å sin sida är en foam-isolerad kabel och blir därför lätt deformerad, så den lämpar sig heller inte att lägga i mark utan rör.
Sen är det ju mycket lättare att byta en skadad kabel som ligger i rör än i löst i mark, så lägg alltid rör.
 
Lägg ner ett rör.
Ta till så att det finns plats för ett flertal kablar i det.
Ambitionen brukar växa med tiden...

Kablar typ "Aircell" brukar ha ett foam (skum) dielektrikum som kletar
mot såväl innerledare som mantel. De är vattensäkra så länge man
inte får in fukt mellan mantel och skärm.

Kablar med luftkanaler bör undvikas då dessa kan få in vatten i kanalerna
antingen via dåligt utförda kontakteringar eller kondens pga köldbryggor.

Skall [Aircell]kabeln vara fast är det de varianter
som har en solid innerledare utan kardeler som är att föredra.

(Jag köpte en liten rinka med en trevligt flexibel foam-kabel
väl lämpad för att ta sig förbi rotorer på Limmared. Andra för nog den
också. För VHF är den helt OK)
 
Det får bli rör, med Aircell 7. Fungerar den även till patch-kablar eller är det bättre att välja Aircell 5 pga bättre smidighet?
 
AirCell 7 har en Dy på 7.3 mm. -5 har den fördelen att den kan använda "standard" kontakter.
7-mmm varianten vill tydligen ha kontakter som är litet speciella.

För patchkablar hade jag (av lathet) köpt -5 då koaxkontaktförrådet
är välfyllt. Dessutom har jag inga större slutsteg i schacket...

Se till att kolla att dammsugaren har bra sugförmåga för "snördragningen".
 
Att byta till lågförlustkabel kan dock ha en sidoeffekt, plötsligt får man den reflektion som tidigare försvann i kabeln ;)

Jag använder mest Aircell 7, även som mellankablar och de är nära på lika smidiga som RG223.
 
Hur är det med dessa Aircell kablar. Jag stötte ju på en högre SWR när jag blandade RG8 och 58 som ni förklarade varför. Detta borde gälla även för Aircell och andra "modeller"?
 
Ja, dämpningen i kablar är alltid reciprok, dämpningen är lika i båda riktningar.
Det innebär att kabeln dämpar den effekt som åker till antennen och den dämpar också den effekt som reflekteras av antennen precis lika mycket.

Byter man till lågförlustkabel kan det ju då innebära, dels att det kommer fram mer effekt till antennen vilket man förstås gärna vill,
men lika mycket så kommer mer av den reflekterade effekten tillbaka och plötsligt blir SWR mer påtaglig, innan rörde sig inte nålen på SWR-metern men nu räcker effekten precis till att lyfta nålen :eek:
Många av våra antenner är ju inte alltid så väl anpassade till 50 ohm och då märks det tydligt.

I en ideal radiovärld kör alla 75 ohm och har perfekt anpassade antenner och så finns det ingen reflektion, typ 46dB return loss eller VSWR 1.01 vore fint...
Tyvärr komer det alltid att finnas reflektioner, främst kommer de från antennen men även samtliga koaxialkontakter på vägen bidrar, en del med ganska mycket.
På HF går det ju för det mesta bra med "sockerbitar" klämlister och Torix men så fort man börjar klättra uppåt i frekvens så tillmäts reflektioner från kontaktdonen mycket större betydelse.
 
Varför inte en Heliax/Cellflex eller dyl, de är robusta och har låg dämpning.
Brukar kosta 20 kr/m på loppisarna.
 
Heliax har en [plast]spiral mellan innerledare och skärm.
Hittar man en sådan kabel på någon loppis måste man försöka kontrollera om det finns vatten i den.
Heliax har låg dämpning men risken för vatten/fuktinträngning gör att man måste vara försiktig.

Cellflex (och andra namnvarianter) är bättre så länge dielektrikat fyller ut allt utrymme
mellan innerledare och skärm. Jag har sett varianter där det finns ett luftgap mellan
dielektrikat och den grovtarmformade kopparskärmen. Fuktrisk där!

(Det kan vara frestande att nypa en rinka grov heliax/cellflex/comflex på en loppis, men den som skall
köra dom högre frekvenserna (mycket högre) bör notera att alla
koaxkablar har en övre gränsfrekvens där dom börjar få vågledarmoder.)


Ingen av de ovanstående är särskilt bra att dra förbi en rotor.
De är avsedda för fast installation.

På den "gamla goda tiden" var dessa kablar svåra att få tag på begagnade och svindyra nya.
Mobiltelefonins uppdykande har medfört att det numera finns gott om bra kabel
till ganska låga priser. Allt var inte bättre förr.
 
Back
Top