Airscout service

SM7SJR

Administrator
Staff member
Lite tråkigt, men problem är väl till för att lösas?
73 de SM7SJR


Hi all,

Maybe you already know this from other sources:

The operators of the Virtual Radar Server plane feed had cancelled their free service to the AirScout community.
Bad news, but we are thankful for using this opportunity since many years! Now, we should face the truth that nothing is for free
without giving a return.

So everybody of the AirScout community should consider operating an ADS-B receiver (if it's legal in his country) and feeding the
data to the ADSBExchange servers!


If you already do so, please send me an email. A list of all recent feeders could be a good base for negotiations.
This is the only way to get this service back!

73 de Frank, DL2ALF
 
Man kan väl "mata" Airscout direkt med en mottagare ? Har för mig SK0EN "trasslade" med det för ett par år sen. Kanske värt att prova tills det "löst" sig...
 
jo det ska gå ser det ut som. Jag kör inte airscout jättemycket själv, typ väldigt lite men andra vill ju kunna köra å så är jag lite flygintresserad så det är lite lattjo att greja med det och om det kan bidra på något sätt så är det ju också ett litet plus.
 
Jag har fepplat igång min raspberry med sdr-dongle och allt det där.
Jag matar info till både opensky och adsbexchange network. Opensky verkar lite closed.... jag kan inte se global map mer än en viss tid per dag, trots att jag är en "feeder". Jag kan förstås se lokalt vad min station hör, men man vill ju ha allt :) .
 
Vad har du stoppat i för program i PI? Om det är någon mening med det kan jag ju byta antenn och program på min "ballonglyssnare".
Ger hellre data för att främja VHF-gänget än vädersonderna. Ja jag har begränsat med SDR-stickor så måste välja.;)
 
Jag kör en fork av dump1090 som heter dump1090-fa , det påstods ngnstans att den utvecklas/underhålls mer än dump1090. Jag kör tre olika feeders i pajen kopplad till dump1090 nu, jag lade till radarbox också. Jag köpte en SDR dongle med filter för 1090, så den ska stå emot lite signaler runtom (vi får se om det är så eller nys).
 
Back
Top