AKI sång-mic till ICOM?

SM4RNA

Well-Known Member
Hej alla!

Jag undrar om nån har tips som vad som kan gå fel eller vad som måste göras om man ska köra en AKI sång-mic med en ICOM?

I bakhuvudet på mig finns svammliga rester av att de är balanserade, att de måste matas med 12V eller ev högre spänning eller nåt så att de måste kopplas till en riktigt anpassad micförstärkare eller nåt sådant.

Bakgrunden är att jag fått en föfrågan i från en itailenare som är övertygad om att en modifiering som jag publiserat på mods.dk skulle lösa hans problem med låg och dålig audio. Jag får en känsla av att det är nåt mera grundläggande som fattas först och främst.

Först måste man ju veta något om den mikrofonen.
Om den är dynamisk bör den inte ha högre impedans än c:a 1 kOhm för att få någotsånär anpassning till riggarnas c:a 4,7 kOhm ingångsimp.
Är den dynamisk är det bra att sätta en konding som tar bort fantommatningen.
Är den balanserad vilket mickar vanligen är, kopplar man den bara obalanserat. Ofta finns tre stift på en mick, en är ansluten till dess hölje och två till talspolen. Bara att lägga ihop ena talspolen med höljet som då blir skärmen.
Är det en kondensatyormic kanske den behöver 48 Volt.

Han påstår att den är på 500 Ohm. När jag bad honom koppla in en 3uF 16V konding i serie påstår han att det inte blev någe bättre.

Vet inte vad en AKI mic är, men är det en billig mick som eventuellt de som finns med enkla hemsång anlägg, är den säkert jättedålig, mörkt ljud, svag utnivå etc.
En medelbra dyn mick kan vara ok
En dyr och fin HiFi dyn mick med riktverkan blir jättemörk om man talar nära den. dyra mickar kan oxo ha mycket låg utnivå.
Sen har ju olika riggar lite olika känlighet på micförstärkaren.

Back