Aktiv antenn mot störningar

SM4FPD

Well-Known Member
Ja det låte väl som en dröm.
Tänkte försöka aktivera forumet lite.
En kompis har, som många andra, mycket hög störnivå och det är inte alls kul att köra kortvåg.
Lösningen där var att montera en aktiv HF-antenn långt bort, ut i skogen.
Närmre 100 m koax till ett träd lång från huset och andra hus gav störningsfri mottagning.
Sändning sker med ordinarie dipol hemma vid kåken.
Man matar sin aktiva antenn med en injektor och likström på koaxen försörjer den aktiva antennen.
Det krävs omkoppling mellan antenner vid sändning resp mottagning.
IC-735, IC-756alla, etc. har ingång för RX-anenn så där går det lätt.

Jag har förstått att idag är det inte så många som vet vad en aktiv antenn är, eller att de överhuvudtaget existerar.

Nå idag finns heller inte så många alternativ att köpa färdigt.
På 1980 och 1990 talet sålde vi på SRS värdigt många aktiva antenner av olika klass.
Bland de bättre är DATONG AD-270 och AD-370, den senare vattentät. består av en plastlåda 8x8x6 cm, med två stålspröt på c:a 1 m. Dessa aktiva antenner hade väldigt bra egenskaper genom att de var balanserade, och många konstruktionsgrepp gjorde att den inte lyssnar genom kabeln.
Dvs man kan fly störningarna med en lång koax.
Det borde finns många av DATONG:S aktiva antenner liggande i stugorna, många dödsbon där man inte vet vad det är.
Återstår sedan hembygge, nätet är fullt av appar för bygge av sådana. Enkla som med bara två transistorer och en pinne faktiskt kan göra underverk.
I ELEKTOR 1988 Juni s55 finns ett bygge med balanserad konstruktion lik DATONG:s. (jag har den inskannad)
För dyrt med 100 m koax, ja där tar det nog stopp för många, och då kan man fråga sig om hobbyn inte är värd mera???? Det lär duga bra med någon skrotstump satellit-TV kabeln 75 Ohm dator-koax 95 Ohm.
Bra om den tål att gräva ner.


Ge dig fan på att komma tillbaka till hobbyn, låt inte störningarna ta död på en fin hobby

Vore kul om någon har provat eller tycker det vore kul att prova? Eller har kommentarer.

De
SM4FPD Roy
 
Jag har provat aktiv antenn både för E-fält och H-fält men aldeles för nära huset och det fungerar inte.
Däremot kunde jag använda den aktiva antennen till en "QRM-limiter" med ut-fasning av närfältsstörningar.
Om jag kunde så skulle jag prova med en lång, lång kabel så jag kommer bort från husen.

Inne i fritidshuset (remote) har jag nu en aktiv loop på 1m diameter och det fungerar väldigt bra.
 
Det finns också så kallade aktiva loop-antenner som i en störd miljö sägs vara bättre än aktiva antenner med spröt. Anledningen påstås vara att loop-antennen i första hand lyssnar på den magnetiska delen av radiovågorna, till skillnad från spröt-varianterna som är känsligast för det elektriska fältet och det flesta lokala störningar mest består av elektriskt fält snarare än magnetiskt. Stämmer detta? Jag har alltid föreställt mig att elektromagnetisk strålning består av lika mycket elektriskt som magnetiskt fält.
 
Inne i fritidshuset (remote) har jag nu en aktiv loop på 1m diameter och det fungerar väldigt bra.

Och det är en tillräckligt lång kabel :)

Men det är vad som återstår för en hårt provad stadsamatör, för att få en hyfsad radiomiljö tvingas man köra remote.
 
Men vad behövs för att köra remote?
Ett interntabonnemang hemma, med dator etc. det har väl alla , en störningsfri radioplats (QTH), exvis en sommarstuga, hemma hos någon som bor störningsfritt, eller annan plats med Internt, dator, fjärrradion, och någon som bor nära fjärradion som man kan ringa till när reset och omstart av datorn krävs.
Blir eventuellt lite dyrare och svårare att få till än en låååång koax.

En magnetic lopp, aktiv eller passiv, jag ser fördelen med den att den har en god riktverkan, två skarp nollzoner. Dvs den går att rikta så att störningarna blir svagast., så länge störningen kommer från ett håll bara. Radiosignalerna kommer rymdvägen och där är den närmast rundstrålande.

Oftast går de två spröten på en balanserad aktiv antenn att ersätta med en loop, ögla eller ring.

En aktiv antenn med ett spröt är sämre då den ofta lyssnar med koaxen.

Nu är det förstås så att en sändningsplats där man kan gräva ner 100 m koax ut i skogen, oxo den är mindre vanlig.

SM4FPD
 
Om man bor mitt i "gröten" så kommer det störningar från alla håll och det är svårt att nolla ut dem, att få sätta upp
antenner är få förunnat i "storstadsdjungeln".

Visst är det så att det behövs internet abonnemang både hemma och där stationen står om man ska köra remote.
Jag och flera andra, vi klarar oss med mobilt bredband i stugan.

Men har man nu bara en stuga eller liknande som uppfyller internet kravet så behöver det inte vara så krångligt att
köra remote. Vill man inte fixa det själv med datorer med mera så kan man t.ex köpa Remoterigs enheter och ha
en delbar köperadio. Det är inte så avancerat att få till en sådan anläggning och det finns säkert hjälpsamma
amatörer som kan hjälpa till om man kör fast i menyerna.
 
Blir eventuellt lite dyrare och svårare att få till än en låååång koax.
Där har du rätt men min koax skulle bli ca 500m om jag skulle komma bort från husen i mitt bostadsområde.
Dessutom innebär det att jag ska få tillstånd att dra nämda koax genom ett område med vägar och hus.
Jag får ju inte ens sätta upp en antenn intill huset.
Kort sagt.....det funkar inte, så enkelt är det.
Remote är enda alternativet för min del och stugan finns ju där så varför inte köra på!

Men som svar på din fråga...jag har provat aktiv antenn men sladden förblir alltför kort.
 
Jag byggde en aktiv liten loopantenn. Det går förbluffande bra att nolla de värsta störningarna i närområdet med den. Anledningen till bygget var att hitta störningar, vilket den gör på samma sätt. Ungefär som vid rävpejling.
 
Detta är vad jag byggde. Enkel konstruktion som levererar. Här kopplad mot min KX-1. Funkar finfint både som pejl och som aktiv antenn för att nolla bort störningar. Naturligtvis har den sämre prestanda än fullstora antenner men ändå förbluffande god mottagning tack vare antennförstärkaren som går att avstämma noggrannt. Sänder gör man förstås på nån annan antenn. Annars eldar man upp antennförstärkaren, hi hi...
 

Attachments

  • Antennförstärkare3.pdf
    8,3 KB · Views: 44
  • Loop.pdf
    557,4 KB · Views: 36
  • Pejlantenn4.jpg
    Pejlantenn4.jpg
    82,2 KB · Views: 35
SM0NGL min beskrivning finns i Elektor Juni 1988 s 55, men kanske du har den svenska Elektor?
Består av två Fet och två vanliga trans med kylare på, ett par toroider.
En trimpot med vilken man kan balansera den.

SM3ZBB mycket intressant bygge, enkel och finurligt, den spar vi till senare tiden.

Jag minns en artikel från QTC där en radioamatör hade skaffat sig två stycken DATONG AD-370 och monterat den en vertikalt och den andra horisontalt.
Till det körde han två IC-735:eek:r, båda låsta till en av apparaternas PLL. Dvs med samma fas i båda RX:ar fick ha sen resp polaritet i resp öra.
Fadingen och vågutbredningen vred sig genom skallen....


de
SM4FPD
 
Jag skrev i skissen för loopslingan att man kan sätta fler kondingar i parallell för fler frekvenser. Jag valde att lägga till några kondingar över en vridomkopplare för att täcka upp frekvenser från 1-8 MHz därför att det var där jag hade mest störningar. Bifogar en bild på innanmätet i kopplingsdosan. Bygget emanerar från en artikel av G4BXD: "The QRM-Buster". Har en pdf med artikeln som tyvärr som vanligt är för stor att bifoga då den är på 3,5 Mb.
 

Attachments

  • Pejlantenn1.jpg
    Pejlantenn1.jpg
    178,4 KB · Views: 32
Här kan man se lite info om en aktiv antenn i arbete.
Imponerande, bredbandig, funkabilitet där, uj uj.
 
Back
Top