"Aktiv" lokatorberäkning?

tubby641

Member
Hej!
Jag funderar på att börja bli lite mer mobilt aktiv och är ute och jagar något program, som med hjälp av GPS visar min aktuella lokator-ruta. Jag har tittat på bl.a. DL4CU's lokator-beräkningsprogram, men det är manuellt. Det optimala skulle vara om man kunde slippa knappa in koordinaterna...
Finns det någon som känner till något sådant program för endera pc eller windows mobile?
// Claes
 
Varför inte använda en GPS-navigator som visar lokator direkt?
Exempelvis många av Garmins modeller har den funktionen.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Tackar för tipset, men...

...frun har fått nog av alla "gadgets" i bilen så jag tänkte glädja henne med att i alla fall försöka hålla nere "lite" på dem.
 
Hej!
Jag funderar på att börja bli lite mer mobilt aktiv och är ute och jagar något program, som med hjälp av GPS visar min aktuella lokator-ruta. Jag har tittat på bl.a. DL4CU's lokator-beräkningsprogram, men det är manuellt. Det optimala skulle vara om man kunde slippa knappa in koordinaterna...
Finns det någon som känner till något sådant program för endera pc eller windows mobile?
// Claes

Om du har en GPS mojäng som skickar ut data via seriell port med NMEA 0183 protokoll
NMEA data
så är det lätt match till någon programmeringskunnig person att göra ett litet programsnutt som visar position som Maidenhead lokator.
Vissa handburna GPS, t.ex. Garmin Geko har bl.a. inbyggd MH lokator visning.
 
Back
Top