aktiv USB-antenn

SM5XUN

░░░░░░░
USB-antenn 42-1002MHz

Sent i höstas förra året snubblade jag över en sida där man beskrev hur man kunde nyttja en DVB-T-sticka för TV-mottagning som en enkel SDR-mottagare, jag bevakade utvecklingen och testade lite med några stickor med gott resultat.

blog

Jag har sedan i somras sporadiskt experimenterat en del med helixlindade mottagarantenner av kompakta mått, och idén utvecklade sig till att bygga en prototypantenn med inbyggd SDR som en kul grej.

blog

Idag fick jag tag på de sista delarna till PP-röret jag stoppade in allt i, limpistolen fick jobba lite och voilá,
Sveriges förmodligen första USB 2.0-antenn! :D

blog

Aktiv kan man väl också kalla den, speciellt då själva mottagaren sitter i antennen.

blog

Hejdå alla koaxförluster :p

blog

blog

Mottagaren täcker 42-1002MHz, mjukvaran är SDR#

Last edited:
Vilken DVB-T sticka har du använt? inköpsställe?

Jag antar det beror lite på vilka kretsar som finns på den och dess kompatibilitet med SDR-mjukvara, vissa fungerar men andra inte alls... Du får gärna berätta mera.

Konceptet borde vara bra för att jaga störningar, även om >42MHz och Bw96kHz inte är optimalt.

Vilken DVB-T sticka har du använt? inköpsställe?

Jag antar det beror lite på vilka kretsar som finns på den och dess kompatibilitet med SDR-mjukvara, vissa fungerar men andra inte alls... Du får gärna berätta mera.

Jag vill inte till favör peka ut någon speciell handlare på exempelvis ebay,
använder man sökorden "dvb-t" tillsammans med "sdr" så får man lätt upp ett antal stickor att välja på.

Mycket att läsa finns här:

DVB-T SDR | Ham Radio Science
dvb-t « RTL – Software Defined Radio
rtl-sdr

I korthet är det så att man nyttjar dataflödet (I&Q) från stickan,
i vanliga fall lägger man in en drivrutin och ett program i datorn för att titta på TV (DVB-T)
Här byter man ut drivrutinen mot en för SDR anpassad dito och nyttjar den speciella programvaran för SDR såsom SDR#

SDR står för Software Defined Radio och det betyder helt kort att mjukvaran är själva radion, hårdvaran är i princip bara en nerblandare.

2MHz bredd får man ut, till skillnad från FunCube som tidigare nämnts i tråden med sina 96kHz,
man måste vara helt på det klara att detta är inte en professionell mottagare utan en väldigt grovhuggen sak med en hel del spurioser och blandningsprodukter och helt utan filtrering.

Last edited:
Back