Aktivitet på 6m FM?

SM0RCL

Well-Known Member
Ja, finns det?

Själv skulle jag kunna tänka mig att köra lite ragchew på 6m FM för att aktivera bandet lite grand. Vem vet, man kanske kan lyckas att köra lite längre på FM också :) . Om jag fattar bandplanen rätt så är det 51,51MHz som gäller. Så jag har min IC-7000 inställd där just nu. 10W uteffekt in i en Carolina Windom. Ska signalspana lite för att se om någon kör.

Annars är det bara att hojta till. Finns jag i shacket så svarar jag. Förutsatt att motstationen hörs förstås ;) .

73 de Kai
 
Jag har kört lite på 51,51MHz och det förekommer trafik. Oftast sporadisk E med kontakter till brittiska öarna och mellan-Europa. Här i SM4 har det till och från förekommit en del lokaltrafik, men det är för långt i från dig tyvärr. Men det är spännande och det skiljer sig rejält ifrån både 2m och 10m.
 
Befinner mig just nu i 9A , men här är det dött på 6m .. Nån som vet hur bandplanen ser ut för 6m här ? Har de överhuvudtaget 6m ? .. jag är lite för lat och för sugen för beachen för att sätta mig o googla rätt på det .. :-)

// Freddy
 
Sorry, inget som jag hittade. Lite svårt att läsa kroatiska ;) .

Njut av stranden istället ;) .

73 de Kai

Befinner mig just nu i 9A , men här är det dött på 6m .. Nån som vet hur bandplanen ser ut för 6m här ? Har de överhuvudtaget 6m ? .. jag är lite för lat och för sugen för beachen för att sätta mig o googla rätt på det .. :-)

// Freddy
 
Kul att det verkar funka såpass bra som till UK.

Då får jag nog lägga in 51,51 i radion för bevakning.

73 de Kai


Jag har kört lite på 51,51MHz och det förekommer trafik. Oftast sporadisk E med kontakter till brittiska öarna och mellan-Europa. Här i SM4 har det till och från förekommit en del lokaltrafik, men det är för långt i från dig tyvärr. Men det är spännande och det skiljer sig rejält ifrån både 2m och 10m.
 
Back
Top