Åldersgräns för att bli radioamatör?

SA0CLI

Well-Known Member
När jag nu har cert blir sonen, 9½ år, intresserad och sugen. Han har börjat plugga bokstaveringsalfabetet, men jag tror inte han behärskar ellära med mera riktigt än. Jag har inte sett något om åldersgräns, finns det någon?
 
De villkor som gäller är följande;

"Den som använder en amatörradiosändare ska ha ett amatörradiocertifikat. För erhållande av amatörradiocertifikat krävs kunskaper i enlighet med Annex 6 i CEPT Rekommendation T/R 61-02, Examinering för amatörradiocertifikat,Vilnius 2004, version 4 oktober 20117.

Den som använder amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet, eller tidigare av amatörradiotillståndet. Sändare- och mottagarestationens anropssignaler ska användas i början och i slutet av varje radioförbindelse. Anropssignalerna ska också upprepas med korta mellanrum under pågående radioförbindelse.

Automatiska amatörradiosändare, till exempel en radiofyr, repeater eller sändare för positionering ska alltid kunna identifieras genom att en anropssignal regelbundet sänds med morsetelegrafi, röstmeddelande eller på annat sätt. Anropssignalen ska ange vem som är ansvarig för den automatiska sändaren. Den som startar eller använder automatiska amatörradiosändare ska ha eget amatörradiocertifikat och egen anropssignal."


Hela föreskriften finns här: http://www.pts.se/sv/Dokument/Fores...dsplikt-for-anvandning-av-vissa-radiosandare/
 
Har sett notiser om 12-13 åringar som klarat uppskrivning så det finns troligen ingen nedre åldersgräns.
 
Min äldsta dotter visade tidigt intresse. 13 år tror jag. Men min erfarenhet av det blev att detta svalnade. Trots detta blev hon telegrafilärare i flottan. - Men någon sändaramatör blev hon aldrig. Hon är fortfarande kvar i "firman" men inom helt annan nisch.
Vi körde dock flera qso`s då hon var på långresa med HMS Carlskrona, med vännen Rikard -1CQA som stationsch. Det är väl bl.a. detta minne jag får ha, men kul att du engagerar din grabb. Lycka till! :)

/Uffe -3CIQ
 
Uffe: Det känns som att han engagerar sig själv, jag försökte inte ens även om jag nog har tänkt tanken. Jag får väl börja drilla honom i elektronik och ellära.

SM7EQL: Den har jag skivit ut tidigare och ser till att ha lätt tillgänglig. Just Föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för användning av vissa radiosändare (för närvarande PTSFS 2013:4) och PTS allmänna råd om den svenska frekvensplanen (för närvarande PTSFS 2011:2) ser jag som mycket god läsning, väl värda att med jämna mellanrum kolla efter uppdateringar av.

SA6BSS: Jag har inte heller sett några uppgifter om åldersgränser, men jag tänkte fråga, om det är så att jag har missat något.
 
Det vore ju kul om intresset höll i sig, men barn växlar intressen så snabbt att det lika gärna kan bli något annat.

Mina barn växte upp på amatörradioklubben två kvällar i veckan med mig, då deras mamma jobbade skift, men även veckorna hon var hemma på kvällarn ville dom följa med mig dit.

Ingen av dom fick något större intresse för radio, men lite kunskap OM radio han dom nog få, och i dagsläget använder dom båda radio i yrket.

Dottern brukar köra några QSO med min signal ibland när hon hälsar på eller då vi är ute och åker bil, och hon tycker att det är ganska kul.
Möjligen kan hon följa med på någon SMFF eller QRP utflykt i skogen i sommar då hon gillar att vara ute i naturen.

Motorsportintresset ärvde dom dock båda två, och det fanns en tanke på amatörradio och APRS i rallybilarna av rent praktiska skäl, men behovet är ju inte lika stort nu med så pass bra mobiltelefontäckning och appar som kan ersätta APRS.

Så ta tillvara på intresset och hoppas att det utvecklas, men bli inte besviken om det inte gör det.
 
Det verkar vara i ca 10 års-åldern som intressena byggs upp. När dom sedan har hunnit bli något år äldre, så är det svårt att försöka väcka intresset för något annat. Så egentligen borde föreningar vända sig till mellanstadieelever, snarare än högstadium och gymnasium.
 
Helt min erfarenhet också, mellanstadiet är målgruppen för att skapa intresse. På mellanstadiet är fortfarande "allt" roligt och kul att prova på, på högstadiet och uppåt kostar det massor av pengar och tid för att skapa situationer som kan upplevas som lockande. Om man däremot lyckas hitta tekniskt intresserade i högstadiet och uppåt kan det bli väldigt kreativt, men arbetet med att hitta/skapa den arenan som visar vägar och möjligheter är ofta kantad av fallgropar baserade på mer eller mindre välgrundade fördomar om hur "ungdomar" är i dag... :confused:
 
I Delsbo Radioklubb har vi inte alltid lyckats så bra med "tekniskt intresserade" högstadieungdomar. De har ofta ganska höga krav på att det skall vara "high-tech" och framförallt kul. Och så tröttnar de väldigt fort, de är ofta rastlösa. Man måste visa upp det senaste, och det får inte finnas några döda punkter.
 
Back
Top