20 År?
Bör inte vara något att oroa sig över.
En del stationer har fått mekaniska problem, inte elektrisk/elektroniska. Kolla över strömbrytare och eventualla lager i rattarna.
Som tidigare inlägg har påpekat så är ofta den svaga länken i en 20-årig radiomottagare - elektrolytkondensatorerna. Utvecklingen av komponenter mellan åren 1980 och 1990 var nästan dramtisk. Kondensatorer var en av de komponenttyper som man inriktade sig på, detta då behovet av ytmonterade kretsar tog fart - speciellt för applikationer för högre fekvenser. Satellittmotagarna som började skyfflas ut över de internationella kunderna medförde ju ett litet teknikskifte. Titta på hur kondensatorernas inkapslingsmetoder förändrades under åttiotalet. Om man använder mindre mängd material för tillverkning av en komponent, då minskar även sannolikheten för dåligt material i komponenten. Jag har inte fått ett enda(!) felaktikt ytmonterat motstånd eller kondensator sedan mitten på åttiotalet! - och det har vandrat många tiotusentals komponenter förbi mina händer sedan dess...
Visst... alla komponenter åldras men mycket av åldringen beror på om komponenterna har utsatts för värme.
En 20-årig kortvågsstation får nog fortfarande anses vara relativt modern och därmed heltransistoriserad. Jag misstänker att 99% eller mer av tiden som radion varit påslagen, har varit lyssning. Därför borde komponenterna vara ganska fräscha. Dessutom så är det synnerligen få stationer som har varit påslagna under en längre tid.
De diskussioner som rör komponenters kvalitet och åldrande gäller företrädesvis nya, omonterade komponenter. Ett problem som man hade var att lödbarheten försämrades när benens förtenning förändrades genom oxidation. Vad som händer idag när blyet i stort sett är borta, det får framtiden utvisa.
Detta gäller dock inte redan monterade komponenter, dvs inte för en bagagnad station.
Så ett allmänt råd måste bli att kolla de mekaniska komponenterna först. Omkopplare och rattar.
Kom ihåg att 20 år inte är speciellt långt tillbaka i tiden... Min "gamla" FT1000MP är nästan 10 år redan...
Välj något av de tre stora fabrikaten - FT, TS och IC, så borde du vara relativt trygg i ditt val. Kom ihåg att oavsett vilket station du väljer så finns det ändå inte mycket reservdelar att uppbringa så var försiktig med vad du betalar.
Jag skulle tro att det lönar sig att titta efter en "enklare" station utan allt för mycket data finesser. Kom ihåg att många stationer hade ett inbyggt batteri för stationens minnen. En del stationer var tyvärr så korkat byggda att det kan bli problem om batteriet tar slut. Med andra ord, leta efter en "ångradio" utan mikrodator och alltför mycket blinkande LED etc.
Kom ihåg att det är radioamatören som är viktigast, de flesta stationerna är likvärdiga. Skit bakom ratten kompenseras inte av en dyr station!
Kolla innan du väljer station vad som finns att tillgå på internet beträffande modifikationer. Vanligt är att man sätter in pin-dioder som RX/TX omkopplare. Dessutom finns det mycket "skvaller" och omdömen uti i diskussionsgrupperna på internet.
Och du! Se till att du får med manual och ritningar på stationen!
Cheers
Dan / M0DFI