Alignment/trimning av Drake C-Line

boko57

Member
Jag skulle vilja göra en genomgång och alignment/trimning av min Drake C-Line.

Då det blir ganska dyrt i transportkostnad att skicka den till Svebry eftersom jag bor i Stockholm så undrar jag om det finns någon på forumet som skulle kunna tänka sig att kunna åta sig detta mot ersättning förstås.
 
Last edited:
Justering/Alignment klarar du säkert själv med hjälp av manualen. Den beskriver steg för steg hur man gör och i vilken ordning. Problemet är att stationen har så många år på nacken och att bara göra en ”tune-up” kanske endast blir en kompensering för alla komponenter som åldrats genom åren. Gamla motstånd t.ex. är inte vad de en gång varit. Kondensatorer ska vi inte tala om. Så ska man göra en ordentlig genomgång så är nog fraktkostnaden en liten faktor att beakta.
Ska det bli riktigt bra räkna med många timmars arbete.
Om du ska skruva i apparaten kan jag rekommendera att samtidigt lösa överhörningsproblemen som R4C har.
Jag kan lova du får en suverän mottagare.

Läs mer http://www.esr.se/artiklar/elektronik/Problem i Drake R4C.pdf

Göran SM7DLK
 
Du har helt rätt i det du säger.

Just nu har jag låg känslighet särskilt på de högre frekvenserna och tänkte att grundinställnig kunde förbättra detta. Då jag är väldigt oerfaren så kände jag mig lite feg att ge mig på detta. Dock har jag en extra R-4C att träna på så jag ska kanske testa på den. Det är synd att det inte finns några studiecirklar där man kunde träffas tillsammans med någon erfaren och ta med sig sitt objekt och få handledning.

Artikeln var intressant men är väl lite överkurs för mig just nu.
 
Hej!

Om du har några reservrör ( HF-och blandare, även MF ) så testa med ett rör i taget för att se om du får bättre känslighet / förstärkning.
Jag har själv en gammal C-line och upplever inte att överhörningen är något stort problem, men det finns olika årgångar så det kan ju skilja en del.
Håller med dej om att ombyggnaden är inget för en oerfaren. Det gäller även trimning av kretsarna!
73!
/ Ingvar
 
Back
Top