All-time high på NAC ?

Ej all-time high

Hej

Medan 1296 loggarna trillar in så kollade jag lite bakåt och NOV 2003 var det:
138, 69, 30, 13, 29 loggar på resp VHF, UHF, SHF, Mikro och 50 MHz.
279 totalt och det verkar som det tangerats i NOV 2004.
November är alltså månaden med mest loggar....


/ 73 Tommy
 
Du får ingen NA-logg av mig varken på 2, 70 eller 6m i November i år iallafall.
Är tyvärr bortrest!

Har du räknat på rekorden på totala årspoäng någon gång då?

73 de Magnus
 
Just nu har CT-klubben 806564 poäng i klubbtövlingens septemberomgång, och då är inte mikrodelen körd än. Med en dålig mikrodel, som i april, blir det drygt en miljon poäng. Med en bra mikrodel som i juli blir det nästan 1,3 miljoner poäng. Jag minns inte att jag sett mer! Har för mig de slog "drömgränsen" 1 milj poäng för nåt år sen, enligt Tommys kommentar på resultatsidan. Eller var det BL?

CT leder i vilket fall som helst stort i klubbtävlingen. BP, GW och vi i AO kämpar om platserna 2-5 och MW skvalpar med, just nu på på tredjeplats, och verkar inte bry sig. Annars hade de legat tvåa efter kvartalstesten i september, där de inte skickade in logg.

/Jan
 
Hej!
6m vet jag inget om. Jag räknar ihop antal loggar för september och får det till 304 stycken: 28 - 32 st, 50 - 20 st, 144 - 125 st, 432 - 75 st, 1296 - 32 st och mikro - 20 st. SK0CT:s klubbpoäng blev hög, 1 357 124 poäng, i särklass i år. Kanske är det högsta någonsin?
nac06.gif

Nu är det dags för en ny spännande månad med NAC!

/Jan
 
Hej igen!
Jag kunde inte hålla mig, utan kollade antal loggar som varit i år på olika band, och summerat på lite olika sätt. I september blev det totalt 363 stycken loggar! Förra inlägget räknade jag bara deltagare i multibandtesterna 28 och Mikro, därav skillnaden. Det är Mikro som har fler loggar än tidigare, övriga band har alla haft fler tidigare. Jag la in infon i ett excelark och gjorde lite fler kurvor:
Stora summor och tester
144-432.gif
28 - 50 MHz
28-50.gif
Mikro
Mikro.gif
Alla siffror: View attachment nac-06.txt

73! /Jan
 
Fredy på SK6HD's förslag till nya NAC regler

Janne HFI, du som har gott handlag med excel, kan du räkna om några tester så får vi se hur Fredys förslag (redovisats på vushf@fro.se) slår på poängen. Det kanske tillockmed förändrar ställningen i klubblistan?
73 Per SM0DFP
 
Hej Per!
Visst ändras klubbpoängen, fast CT vinner ju ändå...

Jag har bara räknat september. 1000 poäng till vinnaren på alla band från 50 MHz till 47 GHz, och relativt mindre på övriga deltagare. Jag kan ju säga att 47 GHz blev ganska bra för CT. Bara två med, DFP och QA. Båda med samma poäng och båda kör för CT!

För klubbpoängen summerade jag bandvis för var klubb, och satte vinnande klubb till 1000 poäng och de övriga relativt lägre. Sedan summerade jag bandklubbpoängen och gjorde samma sak igen.

Siffrorna finns i excelarket i View attachment sept.zip. Inget jobb lagt på layout. Klubbresultatet finns nära slutet, ovanför det enligt nuvarande system.

Att aktivera ett nytt band blir tydligen väldigt attraktivt. Jag har inte räknat mikrotesten som en test utan som en test för var band. Annars blir det en blandning av systemen, med viktade poäng beroende av frekvens.

Jag tror inte att en regeländring nu egentligen påverkar aktiviteten. Det är nog dags för lite ro i reglerna, och låta dem sätta sig lite. Möjligen ska reglerna för kvartalstesten justeras. Som det är nu, är vikten i klubbtävlingen för kvartalstesten oproportionerligt stor jämfört med övriga tester. Varje poäng som man som tävlande drar ihop är värd 15-40 gånger vanliga månadstesters poäng, mer än motsvarande QSO på 10 GHz är värda (5x3=15, band x mikrotest). Fast aktiviteten senaste kvartalstesten var inte större. AFV hade fler QSO på 10G i september än nån hade i kvartalstesten i oktober! Kanske alla fyra kvartalstester ska räknas som en månadsomgång? Eller så får det vara som det är och vara språngbrädor i klubbtävlingen.

Vi hörs på tisdag, Hepburn ser ju i alla fall än så länge lovande ut! Blir nog protabelt i mörkret.

/Jan
 
Janne, Tack, det var en bra redovisning.
Några kommer få ändrad slutplacering i ackumulerade årsresultatet. I klubblistan såg jag en förändring av maximalt 16 placeringar bara under din redovisade månad.
Nu vet vi hur dom olika systemen slår i en verklig situation.
Skulle vara kul att höra Fredys kommentar, undrar om han läser dessa sidor?

Ang. kvartalstesten, den har inte så många deltagare, mest " the die hard core" som kör. Att lägga den sista kvarten på 432 var ingen höjdare, det tog över en halvtimme innan jag hörde den första stationen och totalt bara 14 Q. Man måste nog fråga sej själv om det är värt dom timmarna framför radion. Och det blir ännu värre om man är en bit norrut. Ser redan skillnad mellan Järfälla och Grisslehamn, bara 10 mil.

Det hade ju varit en annan situation om vi haft bra konds mot centraleuropa med REG1 testen gående samtidigt.

Vi hörs på 1296 på tisdag.

73 Per
 
Back
Top