1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Allgon mittenfäste med Pl kontakt

Discussion in 'Antenner och master' started by SM0YDO, Apr 26, 2018.

1. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Hej funderade på att använda skarvmuttrar till gängstänger storlek M10 för övergång från
    Mittstycket till antennspröten dvs dipolen kan det vara en bra idé eller ? Jag har sett
    att dom har sådana på Biltema .

Mvh Lasse SM0YDO

2. sm2sxi

sm2sxi Well-Known Member

Skarvmuttrar är elförzinkade och mittfästets gängor är i rostfritt stål det innebär att det kommer att uppstå galvanisk korrision och dålig kontakt efter en tid.
    Skulle fungera teoretiskt om du vulkar (självvulkaniserande tejp) och lyckas få det lufttätt...
    / Janne

3. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Ok googlade rumt på internet och det finns en firma på nätet som heter Wiberger som har
    Rostfria mutterhysor i storlek M10 kollade oxå på Båtacenten och Biltema under båtdelar
    Men hittade inga rostfria skarvhylsor .

Mvh sm0ydo

4. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

image.jpg Hej hittade rostfria skarvhylsor i M10 storlek på Sifvert Skruv i Västberga som gick att gänga på
    Såhär vart det .Kan man fortsätta med alumium rör eller pinnar för att göra antennpinnarna eller?

5. sm0mmr

sm0mmr New Member

Så här har jag använt mitt fäste, det blev nåt riktantennliknande riktat söderöver från mitt QTH. Har lagt lite kapkurvor i ett brev på väg till dig.

Attached Files:

6. sm0mmr

sm0mmr New Member

... och jag vet att dipolen sitter med isolatorn nedåt … :cool::D

7. SM7FBJ

SM7FBJ Bjarne

Den har samma storlek som en HB9CV, men du har ju "fel" polarisation....;)

8. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Tack för hjälpen med kapkurvorna på antennspröten mvh sm0ydo

9. sm0mmr

sm0mmr New Member

Gammal vana, men är repeatrarna vanligen horisontellt polariserade? Jag antog vertikalt. Ah, man kanske skulle mäta lite ... :D

10. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Återkopplar till ditt fina dipolfäste. - Du skulle kunna trä aluminiumrör utanpå skarvmuttrarna och fästa med slangklämma(såga först ett X i röränden) eller borra ett litet hål i aluröret och skarvmutter, gänga och dra en skruv igenom(inte ända ned till fästets gänga), så aluröret låses fast i skarvmutter. Sedan kan du kapa fler alurör av olika längd så du enkelt kan skifta för olika band - t.ex för 2m , 6m , 10m. Ju längre alurören blir så är det bra att "tapera", använda smalare rördiameter utåt. För 144Mhz så blir 2st alurör på 0,5m, ett på var sida om fästet, alldeles lagom. För 145Mhz (repeatersegmentet) 2st alurör på 0,495m(495mm). - Lycka till.

/Sven.

Share This Page