Alternativ till D-Star

SM0FBD

Member
Hej alla,

Finns det någon här som vore intresserad av att jobba med att utveckla en ersättare för D-Star?

Borde det inte finnas digitala moder som INTE baserar sig på "köperadio"?

Jag tycker vi borde modernisera oss som radioamatörer, och nu när enkla billiga digitala radio finns att få tag i vore det kul med någonting NYTT.

Målsättningen som jag ser den är helt digitala handapparater / mobil / stationära med 4800 - 128 kbit, codec enligt öppen standard ( speex t.ex. ) repeatrar med TDMA, APRS integrerat, messaging m.m.

Kan du bygga elektronik? Programmera ? Mekanik ? Annat som behövs?

Vi börjar som kommentarer till detta inlägg, om intresse finns kan vi kanske slänga upp en web-sida och ett forum.

73 de

SM6FBD
 
Får inte riktigt ihop "digitala moder som inte baserar sig på köperasdio" med "nu när enkla billiga digitala radio finns".

Vilka är dessa enkla digitala radios, och vart får man tag i dessa? Och är inte dessa i så fall "digital köperadio"?

Problemet som jag ser det är att det blir svårt att få till en enhetlig standard. D-Star är en början att spinna vidare på tycker jag. Sedan tror jag att det är bättre att få till något som är kompatibelt med D-Star och bygga vidare på istället för att rikta in sig på "ersättare".

Möjligheter till meddelanden i form av SMS vore en höjdare. Där ligger D-Star i lä.
 
Det finns ju några alternativ till D-star: AMATEUR RADIO DIGITAL VOICE COMMUNICATIONS.
Visserligen skulle man kunna ta fram något som är kompatibelt med D-star, men jag tycker personligen att det borde finnas bättre alternativ.
D-star låter ju inte speciellt bra. Ljudet blir ganska förvrängt och "syntetiskt".
Om man lyssnar på de exempelfiler som finns på ovannämnda sida så låter ju alternativet från AOR minst lika bra. Dessutom verkar lösningen lite intressant.
 
Förtydligande

Med "köperadio" avsåg jag helt färdig radio där ingen utveckling / modifiering / tekniskt deltagande är möjligt. Detta är för den oinvigde det som D-Star fått mest kritik för, nämligen att talkodaren är hemlig och att detta är helt emot iden med radioAMATÖRER. Med enkla billiga digitala radio avser jag integrerade kretsar som passar för självbygge med modern teknik.

Vad beträffar standard, håller jag naturligtvis med. Om detta redan vore gjort och färdigt skulle vi ju inte behöva jobba med det. Det verkar som diskussionen om "digitala moder" tog slut runt 2002-2003.

Angående talkodare, varför inte en standard med förhandlingsbar kodare, så kan man prova vad man vill.

Naturligtvis behövs också folk som kan skriva dokumentation ( standards ) så att vi kan dela det vi eventuellt kommer fram till.


SM6FBD
 
Last edited:
Olika codec

Ytterligare ett inlägg med önskemål om synpunkter.

D-Star använder sig av en rå datahastighet på 4800 baud, delat mellan tal (3600) och data (1200)

Talet är dessutom 2400 + FEC, dvs redundant information som medger felkorrektion.

Önskvärt är förstås att hålla nere bandbredden ( eg. datahastigheten), så att det hela är kompatibelt med befintliga VHF/UHF stationer. Om man nu inte MÅSTE behålla kompatibilitet, skulle man ju kunna
gå upp till t.ex. 10 -15 kbit/sek GMSK. Detta skulle medge 8-10-.12 kbit speex, som man kan lyssna
på på t.ex. speex.org, eller varför inte GSM 6.10, (13 kbit/sek) som ju ett antal miljarder människor redan accepterat?

GMSK 12 kbit borde rymmas hyggligt i en vanlig 25 khz kanal. För meddelanden, APRS, m.m. data
räcker ju några kbit/sek, vill man ha högre hastigheter kan man ju använda hela kanalbredden när inget tal pågår.

I och med att Open Source codec-teknik förbättras kan man ju om man vill gå ned i datahastighet och bandbredd.

På t.ex. 1296 kan man i ställer ÖKA hastighet och bandbredd, -> HAM3G :)

Silabs har en kul radio, SI4431 som enchip, går 1 - 128 kbit/sek, get 50-100 mW ut, bra mottagarkänslighet, nästan inga kringkomponenter, stor som en fingernagel. Priogrammerbar över
(mer än ) hela 70cm-bandet.

SM6FBD
 
Med "köperadio" avsåg jag helt färdig radio där ingen utveckling / modifiering / tekniskt deltagande är möjligt. Detta är för den oinvigde det som D-Star fått mest kritik för, nämligen att talkodaren är hemlig och att detta är helt emot iden med radioAMATÖRER. Med enkla billiga digitala radio avser jag integrerade kretsar som passar för självbygge med modern teknik.


De flesta som kritiserar D-Star tror jag i själva verket bara tycker att det är för dyrt att köpa. Och det håller jag med om. Icom har rena fanatsipriser på D-Star.
Det är endå rätt få amatörer som bygger egna riggar, och framförallt inte i UHF-segmentet. Jag köper inte det där med att den "hemliga talkodaren" är boven i dramat när det gäller kritiken emot D-star. Tror inte ens att det är nämnvärt många av kritikerna som ens testat D-star i verkligheten. ... Men starka åsikter om det finns det trydligen gott om endå...:eek:

Nåväl, det är i alla fall intressant med andra lösningar och VDT är självfallet öppen för digitala förslag. :cool:

Men jag vidhåller nog att ska man dra till med något nytt, så ska det vara kompatibelt med redan befintliga digitala lösningar typ D-star. De flesta kommer ändå aldrig bygga själva och då lär det bli kompatibiltetsproblem..
Det är väl okej att bygga perfiriutrustning för något digitlat mode och koppla till en redan befintlig radio. Det fungerar hemma men knappast i bil eller till en bärbar.
Nu kanske din tanke var att ta fram några nya prylar som ska kunna sättas i produktion och säljas till amatörer som inte är lödrökskadade? :D Men troligen blir det alldeles för kostsamt med tanke på den förhållandevis lilla markanden...
 
Silabs har en kul radio, SI4431 som enchip, går 1 - 128 kbit/sek, get 50-100 mW ut, bra mottagarkänslighet, nästan inga kringkomponenter, stor som en fingernagel. Priogrammerbar över
(mer än ) hela 70cm-bandet.

SM6FBD


Har du någon länk till den? Pris?
 
Länkar m.m.

Nja, producera...jag tänkte mig nog ett "Open Source" projekt.

Jag ser ju hur amatörhobbyn lakats ur lite, så att just teknikbiten hamnat i skymundan, även om det finns
undantag, som t.ex. APRS. Även om de flesta (även jag) kanske föredrar att köpa en hel del prylar så
har ju byggandet av repeatrar, APRS-noder, remote HF-mottagare, IRLP m.m. varit projekt som knutit
samman medlemmarna i klubbar. Om amatörhobbyn blir ENBART att trycka på knappar, så är nog
mobiltelefoni och internet mer prisvärt. Om man däremot tycker det är roligt och stimulerande att snickra
ihop något nytt konstigt, så behövs en ny utmaning. D-star är en intressant utveckling, och jag skulle ju förväntat mig mer intresse från samtliga tillverkare, nu verkar det ju bara vara EN som då istället har hela utbudet, och där då vissa delar av tekniken är behäftade med patent och royalties.

Att tillverka elektronik är inte så kul längre, efterssom allt blivit så högt rationaliserat
och integrerat. Mjukvara däremot, finns det ju stora möjligheter att göra någonting nytt och annorlunda,
om man bara kan hitta en lämplig plattform. Exempel är ju alla SDR-burkar för HF som ju ger mycket
plats för experimenterande.

Jag slängde bara in detta för att se om det finns andra intresserade...troligen måste man slänga upp
en web-sida ( på utrikiska ) för att hitta den handfull som skulle behövas för att hålla igång ett sådant
projekt.....

Länk till EN modern radio:

EZRadioPRO®
 
FBD skev: "Jag slängde bara in detta för att se om det finns andra intresserade...troligen måste man slänga upp en web-sida ( på utrikiska ) för att hitta den handfull som skulle behövas för att hålla igång ett sådant projekt....."
---

Bra initiativ. Det finns säkert ganska många som skulle vara intresserade av att haka på den dag projektet blir allmänt tillgängligt som byggsats i någon form och programmen är "färdiga".

Jag ser vissa paralleller med SDR som ju också borde intressera massor av radioamatörer men som inte riktigt slagit igenom, inte som ett renodlat hembyggarprojekt i alla fall. De SDR-burkar som finns att köpa idag är ju så pass kompetenta så för att få till något bättre eller annorlunda så krävs mycket höga kunskaper inom såväl elektronikkonstruktion som programmering. Dessutom går ju utvecklingen idag så rasande snabbt att det lätt blir en kamp om tiden innan kretsarna antingen försvunnit från marknaden eller något annat gör att konstruktionen blivit omodern. Så ser det ut inom min branch elektronikkonstruktion i alla fall.

Den stora utmaningen just nu ligger förmodligen i att dra igång och koordinera ett projekt som det du flaggar upp. En web-site och en liten projektgrupp är nödvänding som jag ser det. Men först måste ju alla potentiella intressenter nås och inspireras.

/Bengt
 
Codec2 verkar vara bra alternativ till AMBE

Hej igen,

David Rowe har nu släppt alpha-versionen av ett codec tänkt som ett öppet komplement till bl.a D-star. Jag har provlyssnat på talstumpar kodade till 2400 bit/sek och tycker att det låter riktigt bra. Googla på "codec2", så hittar ni massor med diskussioner om detta.

73 de SM6FBD
 
Är då tanken att det skall gå att köra digitalt på exvis HF med denna? Eller är avsikten ett simplex punkt till punkt-alternativ till FM?
Med den datahastigheten liknar det mer IDAS, ICOM:s kommersiella digitalt modulerade komradio. Som då kan köra med 6,25 kHz kanaler.
Förmodligen finns då inte utrymme för digital data tillsammans med talet? Exvis anropsignal, GPD-DATA, små-meddelanden, adressering via relästation och intenet, EMR, BK-in funktioner, selcal etc. dvs ett system helt enkelt.
Får den plats i en liten handapparat? Eller en mobilstation?
Bör då förstås kopplas in utan preemphasis och deemphasis? Eller är avsikten att den kan köras direkt på micingången och högtalarutgången?
Och skulle då vara helt gratis?

de
Roy
SM4FPD
 
D* är mer ett protokoll och det finns beskrivet på diverse ställen. Jag tror att patenten ligger hos JARL.
Det som är tråkigt är att i ICOMs D* sköts audiokomprimeringen av en krets och den kretsens kod är sluten.
Det är pga av det chipet som många inte vill befatta sig med D*.

Du skulle kunna använda en annan codec med D* - men då tappar du kompatibiliteten med ICOMs D*.

Vill du bara bygga eget så kan du alltid köpa chipet. En kille brukar ha annons ute på DX-RADIO med delar och byggsatser.

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Chipet kostar 290 kr och får plats i en handapprat eller mobilstation.
Dvs kanoppt vad en enda kristall kostade, på FM tiden, som var aktuellt.
Inte ens då fick man gratis kristaller.
Vilket företag som helst, ellervilken radioamaör som helst får tillverka D-STAR prylar, men som sagt codecen slipper man bygga, en LSI krets som kostar 290 kr.
Vi ser nu hur D-STAR prylar från olika tillverkare börjar dyka upp.

de
SM4FPD
 
Det är ointressant att vad kretsen kostar när koden inte är öppen.
Det finns massor av ljudkodare som är öppna om som man borde använda istället.

Se bara på DAB som det var sluten kod i, det slog aldrig igenom.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Slänger in lite ved i brasan :)

Jag kollade just lite siffror i D-STAR systemet, vi har just nu strax under 100 registrerade användare (ett måste för man skall kunna nyttja alla funktioner). Alla SM distrikt finns represeneterat undantaget SM1 & SM2. Vi ser oxå ett massiv aktivitet från ca 75% av dessa användare. Vilken analog repeater / repeater nät kan uppvisa detta? Inget i SM0 i allafall. Det är mer eller mindre knäpptyst på det 10-15 repeaters som finns aktiva!
Jag tror inte codecen är problemet (möjligtvis för de entusiaster som vågar ta bladet från munnen) utan jag tror problemet är mer relaterat till, Hjälp nu måste jag lära mig något nytt. Gud så jobbigt det orkar inte jag... Osv. Tror det breda massan ger blanka f-n i vad som sitter i sin radio bara det funkar. Se bara på datoranvändadet. Majoriteten använder Windows, trots att det finns alternativ! Varför jo för att man inte bryr sig, så länge det funkar. Det är en annan sak med oss entusiaster oavsett om vi gillar AMBE2020 codec eller ej (Jag gillar den trots att jag gillar Öppen Källkod, varför? Jo för i dagsläget finns inget bättre alternativ)

//Johan - SM0TSC
 
JARL (Japnska SSA) letade faktiskt efter en öppen Codec, detta var för 4 - 5 år sedan då de första stapplande stegen till D-STAR formulerades. Förmodligen fanns ingen fri som det tycks sägas finnas idag, då.
Kravet var att man ville ha en pålitlig CODEC, till bra pris, som man kunde förvänta sig tillverkas i många år och som passar att bygga in i små apparater. En stor del av D-STAR systemet bygger ju på fickformat.

För mig som mer analog i tänket verkar önskemålet om "öppen" mjukvara i Codeckretsen likna önskemål om att få ut hela det kemiska receptet på eleketrolyten i en konding, innan man vill använda konmdensatorn.
rent praktistk skiter kag fullständigt i eleketrolytens sammansättning.
Eller är det jämförbat med att få ett kopplingschema till en pryl, något som idag inte är sjävklart. En bilradio är ofta hemlig vad gäller ketslösnigar både analigt och digitalt som mjukvara.

Att folk inte köpte DAB radio kan jag knappast tänka mig beror på att folk inte fick coden i dosan, elelr i ingående kretsar. utan mer på att sändingarna var begränsade och att FM låter tillräckligt bra. Man kunde inte erbjuda bnågra fördelar med DAB. I England lär det dock vara populärare.
Att man lyckades införa Digital TV beror nog mer på tvingande politiska beslut. Något man lärde sig av DAB försöket, att det krävs för att få igenom en vilja. Frivillighet funkar inte.

Jag ser Codec chippet som en komponent, som en konding eller en transistor, en LSI krets av något slag som gör det en konding eller en IC gör. Gör den det jobbet bra, till aceptabelt pris, så är det ju frid och fröjd. Vi använder komponenten. Samma om den är en 7805 stab, elelr en quadrakturdetektor för FM, vi skiter i vad som finns invändigt.

Jag vet heller inte vad man skall ha innehållet i en codec krets till?? en lång lista med programvara??? Tjuvkopiera?
Motivationer saknas här. Därför mitt "Och !?!?!"


de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Ska väl göra ett försök till att förklara Roy!

Tänk dig att t.ex att SSB tekniken skulle vara helt sluten. Du skulle bara få använda dig av byggblock - alla försök från din sida att undersöka hur SSB tekniken fungera och eventuellt vidareutveckla den skulle leda till att du får en oändlig massa stämningar på halsen.

Det är den situationen som JARL/ICOM försatt oss mjukvaruintresserade i. Varför utvecklade de inte en fri codec eller köpte loss den som finns i AMBEE2020?


Att du sedan inte är intresserad av programmering / mjukvarutveckling är inte det samma som att alla amatörer är det. Det finns amatörer som vill utveckla öppen mjukvara som ger alla möjlighet att titta och labba. Som t.ex codec2.


Jag vet att du inte kommer/vill förstå vårt ställningstagande och de principer som styr oss, men snälla börja inte snacka om piratkopiering med mera bara för att du själv inte förstår hur mjukvarusidan av tekniken fungerar.


mvh
Bengt / KBW
 
Slänger in lite ved i brasan :)

Majoriteten använder Windows, trots att det finns alternativ! Varför jo för att man inte bryr sig, så länge det funkar.

//Johan - SM0TSC


Jo men om man vill så finns det kompatibla system att använda som Linux.
Det finns exempel på lösningar som smygit sig in i t.ex Windows som kommer från den fria sfären.

Det fina i kråksången med öppna system är att alla har nytta av det - även kommersiella aktörer. För att inte nämna användarna.


mvh
Bengt / KBW
 
Back
Top