Alternativ till Icom 706mkIIg?

Om nu dom radiotekniska prestande som du tycker är så viktiga skulle vara så dåliga som du säger skulle ju NÅGON annan ha skrivit det i sina omdömen.

Jag har inte hittat NÅGON annan som har uttryckt sig som du om modellerna i fråga, och här gällde det ju jämförelsen mellan en liten gammal Icom och en liten gammal Yaesu, det är nog ingen som ifrågasätter om en ny rigg för tio gånger pengarna är bättre, men det var alltså det du ville förmedla genom att prata om kräkspektrum?

Problemet är väl att de flesta tycker och att de tycker efter vad de kan se med blotta ögonen. Vet inte om de apparaterna är testade av t.ex. Sherwood?

Det verkar som att du tar det här personligt, vilket jag tycker är synd. Det jag har sagt är att antal "finesser" och pris säger att det är en lågprisvara.

Sedan hävdar jag inte att en nyare apparat oavsett märke är bättre. Snarare så lockas alla gå samma väg och erbjuda många band, mode och "bling" till lågpris för att optimera vinsten.
 
För egen del tycker jag 8900 fyller en funktion. Att köra kanaltrafik kan vara nog utmaning i trafiken. De lägre banden kräver antenner som man kanske inte vill lämna utan tillsyn.

Men sen är det intressant vad det gäller 857/897. De flesta var rörande överens i kinaradiotråden att man får vad man betalar för. Men här är ett exempel när alla mode, alla band och alla andra finesser verkar förblinda. Att riggarna måste vara enkelt byggda om det ska gå ihop verkar som bortblåst. Första blandare, storsignalegenskaper, spegelfrekvenser, blandningsprodukter, brus? NB, enkel, tar flera sorters störningar, tål starka och fler stationer? Sändarens renhet? O.s.v...

Sedan ska det givetvis vägas mot pris, men kan ju inte handla för pengar man inte har. Man måste ju även väga in sin egen kunskap. Klarar man inte att höra att signalen bottnar och NB sprakar, eller snarare lider man inte av det så kanske det är dumt att handla dyrare. A andra sidan tycker jag det borde kännas fel att vara radioamatör och köra med sändare med "kräksspektrum" som jag tror nån uttryckte det.

Har för mig att 857/897 just hade rätt dåliga storsignalegenskaper, i de flesta fall kanske det inte spelar någon roll, men när man ska ta det där rara DX:et så kanske det ligger en stark signal och blockerar mottagningen. I stadsmiljö med starka störningar kan det också spela roll och göra det svårare att läsa de svagaste signalerna. Personligen så skulle inte köpa någon av dem just av den senare anledningen.

Har inte läst QTC de senaste åren men då jag var medlem så publicerade SM5LBR, Rainer en lista med mätdata på de flesta riggar så att man kunde få fakta om prestanda. Så vitt jag vet kommer mätdata från ARRL/QST. Det kan vara lite svårt att förstå begreppen men fråga någon kunnig amatör så kan han säkert reda ut vad siffrorna gäller.

Rescensioner på Eham är mer bara tyckande, även om en och annan kommentar kan vara mer relevant.
 
Last edited:
Hittade Rainer, SM5LBRs artikel med lista på nätet!

För flesta äldre riggar finns det mod-sidor med tips på förbättringar som kan höja prestandan.
 
Last edited:
Har för mig att 857/897 just hade rätt dåliga storsignalegenskaper.

Jämfört med vad?

Jämfört med en FT 5000 eller Icoms dyraste stationer, eller jämfört med andra stationer som ligger i samma prisklass som en 857?

Det är ju bara relevant att jämföra inom samma prisklass.

Jag har läst Arrl-testerna också och där brukar dom poängtera till exempel att storsignalegenskaperna är sämre än på en fullstor rig, men ganska normala för en portabelrigg i den här prisklassen.

Trådstartaren ville veta vilken som var bättre av två portabla radios med löstagbar front, då spelar det ju ingen roll att en Kenwood, elecraft, icom eller yaesu som varken är portabel eller delbar är bättre, dom är ju inte med i jämförelsen.
 
Jämfört med vad?

Jämfört med en FT 5000 eller Icoms dyraste stationer, eller jämfört med andra stationer som ligger i samma prisklass som en 857?


Tror det framför allt var dess VHF/UHF egenskaper som jag inte tyckte var så imponerande. Men det var flera år och riggar sedan så jag kommer inte ihåg helt.

Det var för trådstartaren som jag lade till länkarna så att han själv kunde se vad som gäller för olika mottagare. I synnerhet som du skriver är det mycket kompromisser i lågprissegmentet. Det bästa är att själv gå igenom listan och bestämma vilka kompromisser som man kan leva med! Därför att det helt enkelt inte finns något svar på vilken som är bäst. Dessutom lär man sig en hel del av att sätta sig in i tabellerna!
 
Last edited:
Tror det framför allt var dess VHF/UHF egenskaper som jag inte tyckte var så imponerande. Men det var flera år och riggar sedan så jag kommer inte ihåg helt.

Det var för trådstartaren som jag lade till länkarna så att han själv kunde se vad som gäller för olika mottagare. I synnerhet som du skriver är det mycket kompromisser i lågprissegmentet. Det bästa är att själv gå igenom listan och bestämma vilka kompromisser som man kan leva med! Därför att det helt enkelt inte finns något svar på vilken som är bäst. Dessutom lär man sig en hel del av att sätta sig in i tabellerna!

Tja, där ska jag faktiskt inte uttala mig då jag bara har kört lite kanaltrafik på vertikal antenn på v/uhf för att prova, men även om v/uhf är ens intresse så måste man ju anse att 857 är ett bättre köp än en fyrbandare med enbart Fm
 
Förvisso, men det är kanske bra att veta lite om prestanda på riggar och inte bara räkna knappar på fronten ;)

Du har rätt, jag vill ha hyfsad kvalité även "låga delen" för VHF/UHF.
 
Har för mig att 857/897 just hade rätt dåliga storsignalegenskaper, i de flesta fall kanske det inte spelar någon roll, men när man ska ta det där rara DX:et så kanske det ligger en stark signal och blockerar mottagningen. I stadsmiljö med starka störningar kan det också spela roll och göra det svårare att läsa de svagaste signalerna. Personligen så skulle inte köpa någon av dem just av den senare anledningen.

Har inte läst QTC de senaste åren men då jag var medlem så publicerade SM5LBR, Rainer en lista med mätdata på de flesta riggar så att man kunde få fakta om prestanda. Så vitt jag vet kommer mätdata från ARRL/QST. Det kan vara lite svårt att förstå begreppen men fråga någon kunnig amatör så kan han säkert reda ut vad siffrorna gäller.

Rescensioner på Eham är mer bara tyckande, även om en och annan kommentar kan vara mer relevant.

Tack för info.

Jag har när jag närmare tänker efter ett antal bilder i från spectrumanalysator på ett antal riggar liggande i datorn, där ibland en av dessa. Man blir mörkrädd. Skräpet ligger inte i närheten av 30dB ned som i är ett krav.. Så där finns även lite fakta och inte bara tyckande och slutsatser.
 
Tack för info.

Jag har när jag närmare tänker efter ett antal bilder i från spectrumanalysator på ett antal riggar liggande i datorn, där ibland en av dessa. Man blir mörkrädd. Skräpet ligger inte i närheten av 30dB ned som i är ett krav.. Så där finns även lite fakta och inte bara tyckande och slutsatser.

Annars brukar ARRL också ha med såna mätningar i sina tester

Uppenbarligen så är det inget dom har funnit anmärkningsvärt när dom har använt radion, eftersom dom inte har kommenterat det särskilt.

Men jag tycker verkligen inte att du ska köpa en sån radio.
 
Annars brukar ARRL också ha med såna mätningar i sina tester

Uppenbarligen så är det inget dom har funnit anmärkningsvärt när dom har använt radion, eftersom dom inte har kommenterat det särskilt.

Men jag tycker verkligen inte att du ska köpa en sån radio.

ARRL får vad jag vet ett exemplar sig skickat. Har även läst i nåt fall när det vart något skumt att de fått byta apparat... Vidare när det gäller lågprisprodukter så är spridningen större.

Frågan är vad man ska köpa? ”Designat bakåt”, värdelöst bling, barnsjukdomar som ibland inte ens blir åtgärdade under radions hela produktionstid är inte ovanliga hos någon av tillverkarna. Nej det enda jag kan göra att undvika de värsta störsändarna och lågbudgetbyggena och hoppas att tillverkarna hittar rätt igen. De kanske kan börja med att göra sig av med några ekonomer som bara jobbar med kvartalsrapporter?
 
Frågan är vad man ska köpa? ”Designat bakåt”, värdelöst bling, barnsjukdomar som ibland inte ens blir åtgärdade under radions hela produktionstid är inte ovanliga hos någon av tillverkarna.

Näe, man brukar ju skämtsamt säga att bästa årsmodellen av en bil är den sista innan modellen läggs ner, för då är flest barnsjukdomar botade.
Sen kommer en ny modell som konsumenterna får beta-testa åt fabriken.

Det får man nog säga om amatörradiostationerna ockå, Icom 706 mkIIG var nog bra mycket bättre än den första, eftersom den uppgraderades flera gånger och Yaesu 857D och 817ND har nog också några gamla skelett i modellserien och några förbättringar införda, men samtidigt lockar ju helt nya modeller med nya funktioner lite.

När det gäller bilar har ju vi svenskar en gedigen tradition av att putsa lite på befintliga modeller och låta mycket gå i arv till nästa, om man tänker på Volvo Amazon/140/240/740/940 samt Saab 99/90/900 som man nog kan räkna som samma två grundkoncept med modifieringar

Under locket på radiopytsarna är det nog samma sak att en bra grundkonstruktion blir kvar länge och förädlas, sen kommer givetvis större teknikskiften då det läggs till digitala signalbehandlingar osv.
 
Back
Top