Aluminiumflaggstång

SM6FPG

Fritidskonsulent
Nu har vi blivit med "fritids-QTH", där vi skall ha vår husvagn, finns även några byggnader på platsen..Platsen kommer att ge mig helt andra antennmöjligheter än de nuvarande.

Platsen är en igenfylld grusgrop där jag var med om att bygga en grustennisbana för 20 år sedan, men intresset bland ungdomarna har svalnat så den är nerlagd. Kuriosan är att platsen ligger 200 meter från mitt gamla QTH där jag senast var QRV när det begav sig.

Nu till själva frågan!

För några år sedan köpte jag 4 flaggstänger av aluminiumrör billigt från Harald Nyborg. Säkert fler som köpte dessa från ex. Jula.

Varje flaggstång innehåler 4 rör a 1,5m, 50 mm i dia varav 3 är koniska för att passa in i i botten på de andra, om ni förstår hur jag menar.

Ideer hur jag skall använda dessa på bästa sätt mottages med tacksamhet!
 
Last edited:
Det var korta flaggstänger!

Men en 4-square för 20m går ju att åstadkomma och rätt enkelt! Med 4 eleverade radialer på varje vertikal får du 5-6 dBi antennvinst, upp till 8 huvudriktningar och F/B 15-25dB, beroende på hur väl du lyckas med symmetrin!

Så skulle jag använda dem, förutsatt att jag inte redan har en bra riktantenn för 20m!

/Lasse
 
Skalll förtydliga.
Det är möjligt att skapa allt från 1,5 m upp till 19,5 meters höjd av rören då den konade ändan passar i den okonade ändan
Masten blir 50 mm hela vägen upp.
 
Last edited:
Så här såg 10,5 meter ut i Spanien 2007 stående bakom husvagnen.:D
 

Attachments

  • Vertikal.jpg
    Vertikal.jpg
    91,6 KB · Views: 79
Ok Bosse. Jag skulle nog fortfarande satsa på en 4-square för 20m. Glömde säga att du dessutom kan räkna med låg strålningsvinkel, vilket är bra för DX.

Med eleverade radialer, kommer även dessa att bidra till strålningen och ge en komponent i högre vinklar vilket kan vara bra för kontakter inom EU!

/Lasse
 
Det kan också vara ett vettigt alternativ... det mesta kommer nog an på vilket band du prioriterar...

/Lasse
 
Hejsan Bosse!
Det kommer ju an på vad Lasse säger. Dvs vilka eller vilket band du prioriterar.
Men är Du ute efter en sorts "allmänantenn" som funkar bra på många band skulle jag föreslå en stor loop som Du matar med stege. Så har Du få fästpunkter (höga träd) runt grusgropen så kan Du använda rören till en extra fästpunkt.
Min loop är 100m och Lasses 120 m vill jag minnas.
Tore SM7CBS
 
Tack för er input Lasse o Tore !

Jo det är ju det med prio .....

Min prio är contest och därmed de band man kör contest på dvs 160/80/40/20/15/10 meter. :p

Här i lägenheten kör jag med 110 meter loop på 18 meters höjd som stäms av på taket med en SG-230.
Hade det inte varit för störningsnivån hade detta fungerat utmärkt!

På 160/80 är tanken en loop, stegen redan byggd, med de stegpinnar du levererade till mig Tore. Loopen kan bli allt mellan 100 - 250 meter beroende på hur jag lyckas med fästpunkterna.

På 20/15/10 vill jag gärna försöka mig på en hemmagjord quad med 2/3 element, placerad på en mast runt 12 - 15 meter eller vad jag nu kan komma över. Möjligt är ju att foga in 17/12 meter i denna lösning!

Då återstår 40 meter .... spitfire-antennen var en intressant, billig och tämligen enkel lösning.

Om jag åstadkommer 12,5 meter av de rör jag har till denna vertikal och använder http://www.antentop.org/007/files/rw3xa007.pdf metod alternativt flyttar hit SG-230 avstämmaren så kan vertikalen även bli en multiband allt beroende på hur ref/dir elementen påverkar vertikalen på banden utanför 40 m.
Vips har ju även 30 meter kommit med i handlingen.

"Antennparken" ger dessutom möjlighet att använda SO2R tekniken.......

Ingen blir störd om det råkar bli lite mer effekt. :D

"Bra karl reder sig själv" heter det ju så jag kanske skall undra mindre och provbygga mer framledes.

Inser att mina frågor/undran kanske blir lite för allmängiltiga, det är mest för att jag egentligen tänker högt .....
 
Kul Bosse!
Du har redan planer märkar jag! Ja en 2 elements quad är en utmärkt lösning. Du vet säkert att den också kan matas via stege?
Den stor loopen Du skissar kommer att funka utmärkt också på både 30 och 40 meter. Men..så klart alltid kul experimentera med vertikaler och annat.

Jag undrar varför du har hög störnivå hemma. Går antennen rakt över huset Kan det vara så att stegen inte arbetar balanserat? I så fall blir stegen en utmärkt sniffantenn för allt som rör sig i den induktiva närzonen, dvs elinstallationen i huset.
Lycka till! Berätta gärna vad det blev!
Tore SM7CBS
 
Kul Bosse!

Jag undrar varför du har hög störnivå hemma. Går antennen rakt över huset Kan det vara så att stegen inte arbetar balanserat? I så fall blir stegen en utmärkt sniffantenn för allt som rör sig i den induktiva närzonen, dvs elinstallationen i huset.
Lycka till! Berätta gärna vad det blev!
Tore SM7CBS

FPG de APQ

En öppen feederstege kan under olyckliga omständigheter ha en benägenhet att plocka upp lokala störningar från olika källor, t ex hemelektronik. Om ett av feederbenen befinner sig närmare störkällan kommer inte stegen att fasa bort störningen. Då bildas en högre spänning/ström i en av feedertrådarna vilket ger upphov till en spänningsskillnad i mottagarens ingång vilket kommer att ge en störsignal.

Villkoret för att en oönskad signal skall bli bortfasad är att störsignalen genererar lika starka spänningar/strömmar med samma + eller - tecken samtidigt i bägge trådarna. Då generera ingen signal i mottagaren. Störkällan bör alltså befinna sig i feederns "bredsida", ett villkor som inte är lätt att uppfylla speciellt om man har flera störkällor.

Ett sätt att reducera "pick-up" av oönskade lokala signaler är att "twista" eller skruva feedern. Ett varv per meter anses lagom. Då kommer störningen att injicera samma fas växelvis på bägge feederledningarna. Denna metod åstakommer också en bättre balans och symmetri om man har ledande föremål såsom stuprännor och bakongräcken nära feedern.

Bosse, det skulle vara kul att hjälpa dig när du skall sätta igång projektet i grusgropen. Har en del praktiska antenninstrument och hjälpmedel. Jag bor ju i princip mellan grusgropen och ditt nuvarande QTH.
Kontakta mig i så fall.

73
Bengt
SM6APQ
 
Absolut Bengt, alltid trevligt att ha hjälp så det ser jag fram emot. Det blir ingen lång väg mellan oss, fyra km fågelvägen fick jag det till, blir väl ytterligare någon km bilvägen.

Vet inte om ni missuppfattat mig men här i Varberg har jag ingen stege, här sitter det en automatisk avstämmare på taket direkt kopplad till loopen.
Ner till radion är det en vanlig koax från avstämmaren.
Störningsnivån är ju som den är i stadsmiljö, allmänt brusig.

I söndags lyssnade jag på T2YY på 15 meter här i Varberg, nätt och jämt hörbar dock icke läsbar.
Fick ett infall, tog med KX3:an och Buddipolen till nya platsen. Rigga snabbt upp och slog på radion ..... nu var T2YY fullt läsbar och ca S5 - 6, det är skillnad som natt och dag mellan stads o lantmiljön......

I väntan på lite värme så får man tänka och planera, innan det blir dax för att röja på platsen.
 
Bosse!
Jo, jag missförstod...eller glömde att tänka till!
Din ATU, SG230, eller vad den kallas, har väl obalanserad utgång?
Om så är fallet är risken stor att Du matar loopen obalanserat och då strålar matarkabelns skärm (utsida) på koaxen. Dvs den fungerar som sniffantenn vid mottagning och ger störningsrisk vid sändning. En 1:1 balun vid kabelns övre ända vid anslutning till ATU:n borde eliminera/reducera returströmmarna och därmed störningsnivån.
Fast osvuret är bäst! Det kan ju vara så att de mesta av störningarna kommer via själva antennen. Men värt att kolla i alla fall, tycker jag.
Tore SM7CBS
 
Jodå, jag har 20 ferriter utmed koaxen, så troligen kommer störningarna in via antennen.

Ett ljudexempel från idag 2013-04-04 kl 11:30 CN2XN på 24893 http://www.ingbo.se/sm6fpg/wp-content/uploads/2013/04/CN2XN-24893.mp3
Går att läsa men är troligen ganska stark, men det är så himla tröttsamt att lyssna på oväsendet.
Datorn skapar lite ljud på inspelningen som inte finns när jag lyssnar direkt från radion, men likväl är det skit....

Ser fram emot ett mer lantligt qth :D
 
Back
Top