Jo det är rejäla eleketroder.
Har för mig att eleketrodena i Hyttan besod av löst kol.
Dvs de var rör :a 1 m i diamter, fyllda med löst kol. Men de behövde ju inte regleras genom att höja och sänkas som smältugnarna.
Ja industriella processer är stora saker.
Tillbaka lite till tråden och aluminiumskärmar.
Jag tänker på "skärmde högtalre" som var på modet ett tag.
Förmodligen var de magnetsiskt skärmade för att inte påverka bildskärmen, CRT i äldre TV.
Det gjodes en stor sak av detta, man skulle ha magnetiskt skrämade högtalare.
Ja vet att jag tyckte de vrkade underligt tt man skulle kunna skräma av magnetfät, samtidigt som man lekte med magneter som sög genom bordet, genom händerna, och genom metallföremål.
de här högtalarna kunde vara byggda med magneten inuti pappkonen för att bli tunnare, och sjäklva magneten kunde vra ihopböjd så att magnetfältet bara hamnade där det skulle, dvs runt talspolen.
Men min slutladning var till slut att man använde en myckt liten magnet, kölen lätt och billig, för att få minsta möjliga magnetfält som kunde störa CRT.
Dvs ett sätt att göra billigare högtalare som sen marknadsfördes som något nytt.
Ja kompassen reagerade lika mycke för en sk skärmad högtalre som en vanlig sådan.
Idag är fetast möjliga magneter det som avgör ljudkvaliteten och effektåligheten och oftast annat än Alnicomagneter, ferrit och finare magnetmeterial gäller numera.
Men då talade vi om statiska magnetfält.
En del bilar med bilbateriet bak hade "skadliga magnetfält" och fick byggas om med tvåledarsystem.
Dvs utan att chassit är återledare.
SM4FPD