Aluminiumkappslade ställverk

Är magnetfält farliga? Det finns några som går under namnet "strålskyddsstiftelsen" som driver frågor om risker med 5G och annat radiorelaterat och det finns en hel del andra organisationer som ger sig in i debatten. Gemensamt (såvitt jag kan se) är att det inte finns mycket teknisk bakgrund till de påståenden de framför, och att de inte skiljer på radiofrekventa växelfält och andra typer av fält. Frågorna är väl släkt med debatten om elallergi, som var aktuell från 80-talet och framåt.

Det finns säkert risker med olika tekniska miljöfaktorer som skapas av maskiner. För att man ska ta dessa larmrapporter på allvar, tycker jag att man ska kräva, att den som lämnar påståendet definierar vilken typ av fält man talar om. Statiska magnetfält (vi lever ständigt i ett från jorden själv)? Växlande magnetfält från avlänkningsspolarna i CRT-skärmar? Högspända elektrostatiska fält från CRT-skärmar? Radiofrekventa fält från antenner? Ströstrålning från mikrovågsugnar?

Med tanke på alla underligheter som vi "moderna människor" äter, dricker och andas in, så känns det väldigt osäkert att just en ny mobilmast eller nån annan form av miljöfaktor av den typen, har avgörande betydelse. Däremot, om man vistas i magnetfält som får verktyg i fickan att vilja rymma, kanske det är mer relevant.

Inom försvaret finns det angivna säkerhetsavstånd från antenner, som hanterar vissa effektnivåer, så att det kan uppstå oönskad effekt av QRO är kanske inte så kontroversiellt. Att ta i en antennledare som är aktiv med hög effekt ger enligt uppgift risk för svårläkta sår.

Jag "tror" inte på varken alarmister eller deras motsats och lär inte ändra mig förrän jag förstår vad de säger. Att "magnetfält kan ge leukemi" känns inte som ett verkligt seriöst påstående. Vadå magnetfält, liksom... Förklara!

Sorry om det blev lite OT här...
 
Nu är vi inne på elallergi.
Det är något som kom som så myekt annat från USA.
Telegrafister belv sjuka och senare även de som skötte rundradiostationer.
I SM blev folk sjuka av "strålningen" från bildskärmar.

en gång i tiden belv jag ombedd at testa skrämningen som en trälåda i vilken en bildskärm skulle placeras. Träväggarna hade inlägg av plåt, och Fönstret skulle var med inlägga av skrämande metallbeläggningar.
Ett hål bak för alla sladdar och med luckor för att få in CRT:en.
ett mycket snyggt snickeri.
Det första jag gjorde var att ta en transistorradio och ställa innne i skärmlådan, med P3 spelandes.
Den spelade lika bra med lådan ständ som utan låda. Stäld på en mellanvågsstation samma sak.
Näst stg var en antenn från spektrumanlysatorns trackninggenerator, med kox in i lådan.
fem meter framför lådan en annan antenn tioll specktrumanalysatorn.
Med luckan öppen belv det en nära rak kurnva på späcket.
Med luckan stängd exakt samma kurva. 100 kHz till 500 MHz.
Lådan skärmade inte ett dugg med dessa mätningar.
Han som sålde lådorna belv lite besviken, men hans kunder som jobbade med sin bildskärm i en sån låda förblev friska och sunda.

Ja vad skall man tro om elallergi?

Jag känner en som lider av problemet, och han skojar inte. Han lider verkligen och det har totalt förstört hans liv.

Ja vad skall man tro.

Magnetfält är en sak, sw frekvens från CRT, TV och dagens hackande nätgg en annan sak, HF-UHF fält en tredje sak.

Men att skärma av dessa är nog en helt annan vetenskap.

Att en skärmning, (eller annan åtgärd) funkar tyx bero på tro.......

SM4FPD
 
Det finns EU föreskrifter rörande magnetiska och elektriska fält och arbetsmiljöverket har gett ut föreskrifter , liksom
att andra myndigheter har websidor och liknande rörande fenomenet.




 
Back
Top