Aluminiumkappslade ställverk

SM0YDO

Well-Known Member
Jag har varit i sånna som står i bostads hus är det flera här som också har sett sånna för att slippa magnetfälten som strålar upp i lägenheterna ovanför?

mvh sm0ydo
 
För att hålla i magnetfält vore det väl bättre med ett magnetiskt material, mjukjärn eller nåt? Men, nej, jag har inte sett nåt sånt. Om det handlar om höga spänningar är det kanske elektrostatiska fält som man vill skydda omgivningen emot, sånt som kan störa ljud-/bildanläggningar?
 
Ja, man vill i vissa fall sträva efter att minska de 50Hz elektromagnetiska fält som finns runt transformatorer och fördelningar som är placerade bostäder och kontor. Platser där människor bor eller vistas längre tider.

Rummen ifråga kläs då in med 6mm tjock aluminiumplåt och alla skarvar helsvetsas.

Magnetfälten med frekvensen 50Hz orsakar virvelströmmar i aluminiumplåten. Dessa virvelströmmar skapar ett magnetfält som motverkande och dämpar det drivande magnetfältet.

Jag känner inte till så många ställen där metoden använts för att lösa ett verkligt problem men jag har sett att det numera verkar finnas en uppsjö av företag som sysselsätter sig inom området

73 de SM7NTJ Lorentz
 
På Ericsson Telefonplan (Tellusanläggningen) skärmade man ett flertal rum i källaren med svetsad aluminiumplåt pga starka växelfält i rummen ovanför.
Bla i ställverk, UPS central och vår 48V DC anläggning ( 10 st 600 A likriktare och 12000 Ah blybatteri )

Från början var det mest för att våra stora CRT datorskärmar inte skulle stå och hoppa i bilden men några år senare när man började
oroa sig hur kroppen påverkades av magnetiska växelfält och magnetiska DC fält så monterades även sugtransformatorkärnor på ett antal
olika kablar som matade likriktare, strömskenor i datorhallar och liknande.
Visade sig att det blev allt mer obalans och jordströmmar i serverhallarna när man gick från mainframes till ett stort antal PC servrar där varje nätaggregat läckte till jord via EMC filtret.

Vi hade dock fortfarande starka DC fält kring dom Canalis skenor som matade upp 10000 A DC till labben i schaktet så man fick inte vistas
eller ha arbetsplatser i det området kring elschaktet.

Jag jobbade där 1985 - 2013 men nu är området ombyggt till bostäder.
 
Och vad utsätts kroppen för i ELBILAR där man sitter nära ?
Var väl till och med problem med magnetfält i vanliga Volvo eftersom batteriet satt bak och man valt att bara dra en plus ledare.

 
Artikeln är från 2002. Då hette plattformen P2 och omfattade exvis S60, S80 mfl som det skrivs om. Dessa modeller hade batteriet under en träskiva i bagageutrymmet. Det var jag som mätte upp fälten för några konkurrenter, bla. Mercedes E-klass (W211) som hade batteriet under baksätet. Även den modellen "strålade" men Mercedes hade implementerat vad Volvo kallade "Mercedeskondensator" där fram som reducerade rippelströmmarna. Jag hade även i uppgift att besvara några telefonsamtal från oroligt folk. Bla. en person som gärna hjälpte till eftersom han hade "Elsanerat en väg" och således visste hur man skulle åtgärda det hela. Det hela slutade med att Volvo lät implementera en returkabel från bagagen fram till en jordningspunkt i framändan. Kabeln döptes efter den dåvarande chefen för EMC-avdelningen. Den nästföljande modellserien som kom 2005 "Y28x" som var ett samarbete mellan Ford som då ägde Volvo PV fick sina batterier i motorrummet.
 
Hej tänkte läsa artikeln i jul när jag kan hålla på och sträckläsa en hel natt

Jag har oxå hört att det är höga magnetfält i loket där lokföraren står under luftledningen med 16 kV högspänning eller vad det är kommer inte ihåg

mvh sm0ydo
 
Skulle tro att magentfälten kommer från omformaren i loket, samt motorer etc.

Att det kan vara starka magnetfält omkring vissa industriappliktioner har jag varit med om.

Ljusbågugnar som smälter 50 ton stål.
3 ggr flera hundra kA till eleketoderna.
När man gick där omkring och hade skor med stålhättor kändes det som dykarskor....
Verktygen i fickorna hade ett eget liv. Trots dubbla hörselskydd överstyrdes öronen.
"Sladdarna" som matade kolelektroderna, de sk "slakckorna", bestod ev 20 - 30 st 50 mm grova kopparlinor. Spridda med träringar, och var väl omkring 20 - 25 m låmnga och hängde mellan transformatorn och eleketrodstället.
De måste ha vägt flera hundra kg, kanske mer.
Vid smältning av skrot slängdes och kastades de omkring av magnefälten, som flagglinor i blåsten.
Ovanpå kontrollrummet stod transformtorn, dvs bara några meter från personalen.
Snacka om magnetfält... Men hörde aldrig talas om att någon som jobbade vid en sådan ugn blev sjuk.
Förmodligen blev många sjuka och fick förkortat liv, men det är ju historia.

Regleringen av ljusbågen sker med impedansreglering och hydrulik justerar aleketrodavståndet.
Elektrisk reglering med "matchbox", bestående av olika kondingar och spolar, dock lite större än de för HF och 100 W vi har.

SM4FPD
 
Kontaktledningen på Trafikverkets järnvägar beskrivs av dem själva som en "15 kV -anläggning", men jag har aldrig hört nån säga annat än att det är 16.000 V (16 2/3 Hz), vilket också är det lokens linjevoltmätare brukar visa. Inuti förarhytten är man ju omgiven av stålplåt runt om och borde vara hyfsat skyddad från elektrostatiska och elektromagnetiska fält som finns utanför skalet. Dock har väl magnetfältens eventuella (o-)hälsoaspekter diskuterats under åren. Själva fordonskonstruktionen har ju också ändrats över tid, från att allt gick på grundfrekvensen 16 2/3 och styrning med transformatoruttag, till att man likriktar och "choppar", vilket ju ger ett helt annat frekvensspektrum.
 
Har själv jobbat på X2000 för att ta fram nya drivdon och kan säga att innan vi klämmde på ferriter på alla kablarna till datorerna så var det helt kaos. Det finns onödigt höga fält intill motorerna.
 
Skulle tro att magentfälten kommer från omformaren i loket, samt motorer etc.

Att det kan vara starka magnetfält omkring vissa industriappliktioner har jag varit med om.

Ljusbågugnar som smälter 50 ton stål.
3 ggr flera hundra kA till eleketoderna.
När man gick där omkring och hade skor med stålhättor kändes det som dykarskor....
Verktygen i fickorna hade ett eget liv. Trots dubbla hörselskydd överstyrdes öronen.
"Sladdarna" som matade kolelektroderna, de sk "slakckorna", bestod ev 20 - 30 st 50 mm grova kopparlinor. Spridda med träringar, och var väl omkring 20 - 25 m låmnga och hängde mellan transformatorn och eleketrodstället.
De måste ha vägt flera hundra kg, kanske mer.
Vid smältning av skrot slängdes och kastades de omkring av magnefälten, som flagglinor i blåsten.
Ovanpå kontrollrummet stod transformtorn, dvs bara några meter från personalen.
Snacka om magnetfält... Men hörde aldrig talas om att någon som jobbade vid en sådan ugn blev sjuk.
Förmodligen blev många sjuka och fick förkortat liv, men det är ju historia.

Regleringen av ljusbågen sker med impedansreglering och hydrulik justerar aleketrodavståndet.
Elektrisk reglering med "matchbox", bestående av olika kondingar och spolar, dock lite större än de för HF och 100 W vi har.

SM4FPD
Sommarjobbade några år på Hagraf under när jag bodde i Härnösand, denna fabrik tillverkade grafitelektroderna som användes på stålverken.
Man börjar med olika petroleum produkter såsom stenkolstjära och petroleumkoks och med en väldigt energikrävande process så tillverkar man
syntetisk grafit.
Själva grafiteringsugnen som är i slutet på processen matades med 4 Volt och 1 miljon ampere.

Själv jobbade jag dock i ringugnen som ugnspackare , denna ugn var oljeeldad.
 
Jo det är rejäla eleketroder.
Har för mig att eleketrodena i Hyttan besod av löst kol.
Dvs de var rör :a 1 m i diamter, fyllda med löst kol. Men de behövde ju inte regleras genom att höja och sänkas som smältugnarna.
Ja industriella processer är stora saker.

Tillbaka lite till tråden och aluminiumskärmar.
Jag tänker på "skärmde högtalre" som var på modet ett tag.
Förmodligen var de magnetsiskt skärmade för att inte påverka bildskärmen, CRT i äldre TV.
Det gjodes en stor sak av detta, man skulle ha magnetiskt skrämade högtalare.
Ja vet att jag tyckte de vrkade underligt tt man skulle kunna skräma av magnetfät, samtidigt som man lekte med magneter som sög genom bordet, genom händerna, och genom metallföremål.
de här högtalarna kunde vara byggda med magneten inuti pappkonen för att bli tunnare, och sjäklva magneten kunde vra ihopböjd så att magnetfältet bara hamnade där det skulle, dvs runt talspolen.
Men min slutladning var till slut att man använde en myckt liten magnet, kölen lätt och billig, för att få minsta möjliga magnetfält som kunde störa CRT.
Dvs ett sätt att göra billigare högtalare som sen marknadsfördes som något nytt.
Ja kompassen reagerade lika mycke för en sk skärmad högtalre som en vanlig sådan.

Idag är fetast möjliga magneter det som avgör ljudkvaliteten och effektåligheten och oftast annat än Alnicomagneter, ferrit och finare magnetmeterial gäller numera.

Men då talade vi om statiska magnetfält.

En del bilar med bilbateriet bak hade "skadliga magnetfält" och fick byggas om med tvåledarsystem.
Dvs utan att chassit är återledare.

SM4FPD
 
Volvobilar har högre elektromagnetisk strålning än andra bilar. Därmed kan såväl förare som passagerare riskera att få bland annat leukemi och missfall.
Vart kan man läsa mer om att man får leukemi av magnetfält? Spontant låter det lite överdrivet... eller?
 
En liten rättelse på toleransen för nätspännin. Vi har 230 V +- 10% sedan länge. Jag trodde också det var +6% innan jag för nåt år sen mätte lite över 243 V och leverantören sa det var OK. Ringde Elsäkerhetsverket och fick besked att +6% var en övergångsbestämmelse när vi gick från 220 V till 230 V. Handläggaren hittade inget slutdatum men det var längesen den upphört att gälla. Det är väl runt 40 år sen det blev 230 V så inte så konstigt.
/Jan
 
Våra största elektroder vi gjorde på HAGRAF (Härnösands Grafit AB) var väl sådär 3-4 meter långa och 60 cm i diameter och vägde runt ett ton.
Hittade en film från Trollhättan där det fanns en annan fabrik som jag tror drevs av Union Carbide (även Hagraf ägdes av Union Carbide ett tag) och det var intressant att se skillnaden i processen, måste nog säga att vår fabrik var mycket större och gjorde hela processen själv, i Trollhättan fick man pressade ämnen från något annat håll.
Vi hade en grym press som drevs av en trefas motor med typ 800V och 10000A per fas.
 
Back
Top