AM musikstation 1991 kHz

Signalen på 1991 är mycket svagare än den på 1974 kHz, så inte är den i närheten av Norrköping i alla fall.

Lennart
 
Och nu har en ny "störning" tillkommit på 3629 kHz, börjar väl bli för glest med trafik på banden kanske.................................
 
Det är ju SK7LT som flyttat från 1974 kHz till 3629 kHz. Så det är amatörradioaktivitet :).
/Roland
 
Hej!

SK7LT hördes rätt bra på 1974 kHz kring midnatt, däremot går 3629 kHz avsevärt sämre.
Min antenn; 13 m hög vertikal ståendes på marken.
 
The Music broadcaster on 1991 kHz is still on the air 27th of July at 21,25 utc. Svag signal i VästSverige. Får mig att tänka på SM3 Black Petter, Sveriges första radiopirat i början på 50-talet.
Signal runt om i landet frågas..? Kanske dags o slänga radion i bilen på semesterresan. Den har ju varit igång ett tag nu.. PTS verkar inte bry sig eller också så
är dom ovetandes.
 
Hej FKI. Här i JO68 har jag knappt nån signal alls på min bevearge i 210grader mot Barcelona men däremot hyfsad och helt klart läsbar signal på Beveargen i 60 grader mot Stockholm.

Vore kul med lite fler rapporter från Svealand.
 
Hej igen, ny rapport från kl 0620z
JO79= svag ej läsbar JO89= bärvågen hörs svagt JO97= svag bärvåg. Vi skulle behöva en RX i Vätternområdet...
 
16:20 SNT, bärvågen runt 1 till 2 S-enheter över bakrundsbruset i Finnerödja på en 120m horisontal loop.
Fortfarande musik där bästföre datumet passerats för länge sedan.

Finnerödja ligger cirka 30 km nordväst om Vättern, i JO78.
 
Last edited:
Här hörs den dygnet runt men bara CW:en (bärvågen i CW läge på riggen me smalt filter). Modulationen är halvdåligt hörbar endast kvällstid.
Så den är numera svag.
QTH här är KIL 20 km norr Karlstad och jag använder fullvuxen antenn.

De
SM4FPD
 
Bärvågen ligger stadigt på S3 just nu 40 km SSO Norrköping på en KiwiSDR och 80-metersdipol. Modulationen nätt och jämnt hörbar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Dagtid borde det vara mest markvåg man får in som kanske är lättare att ringa in. Även att markvågen inte går in är ju intressant då.
Själv får jag ingenting dagtid och "nästan" bärvåg kvällstid. Jag är i JO89 (Hässelby).
 
Det är nog bara att ta sig upp på Omberg dagtid och ta ett minima med en lagom pejlram.
Från JO89 stod han i 235 grader i en linje ner genom Östergötland Norrköping Jönköping.
Kvällstid kommer han in nästan som NVIS.
Känns som en utkastad longwire eller mkt lågt hängande dipol och max QRP utsänd effekt.

Tycker för övrigt att musikvalet är ganska bra, men det beror väl på att jag är 60+...

Sa0bli / Fredrik
 
De som fått in hörbar signal dagtid finns nog inom några mils radie från sändaren (<5-10).
Någon runt Hjälmaren/Katrineholm som kan lyssna?
 
I Vingåker, JO79XB, en mil söder om Hjälmarens sydligaste del:

Nu, 1300UTC, är den som bäst S5 med en horisontell kvartsvåg 16 meter över berget. Tråden sträcker sig österut. Mottagare utan am-detektor, så lyssnar i LSB-läge. QSB S2-5.

Modulationsnivån är inte tillräcklig för att kunna höra vad för musik som spelas.
 
Jag slängde ihop en snabb avstämd loop för frekvensen. En pickuptråd löst kopplad gick sen direkt in i mottagaren. Resultatet blev en bäring praktiskt taget öst-västlig från Mantorp: 80/260 grader.
 
Back
Top