AM musikstation 1991 kHz

Idag ligger den på en S3:a i Finnerödja 12:00. Det bästa vore om vi via PM kunde komma överens om en tidpunkt när så många som möjligt försöker ta styrka och eventuellt riktning.
 
Hördes med knappt S3
kl 18:30 14/8-17
KiwiSDR: Software-defined receiver at SK3W Färnebo
Grid: JP80jh
ASL: 56m
Antenna: R7000
 
Om signalstyrkan är S9 med god utomhusantenn finns chans att man hör stationen med ferritstavsantenn på en brusfattig plats, kl 7-8 på morgonen är nog lämplig tid för prov.
Jag gjorde nyss en sådan med mellanvågsspole i änden på 20 cm ferritstav, spolen av fabrikat Philips har ett lager litztråd med liten kopplingsspole vid ena änden som ansluts med RG-174 till mobiltransceivern. Med 47 pF över huvudlindningen fick jag ta av 12-15 varv för resonans och fintrimning sker genom att man skjuter papphylsan en aning för maximal signal. Staven ger tydligt minimum när den är riktad mot sändaren.

Lennartferritantenn 2.jpg
 
Nu, 1800 UTC, är den här S9+, ganska stabil signal med långsam QSB.

Rx är TRIO JR-599 med am-detektor, fem kHz bandbredd och halvbra strörningsbegränsare. Antenn samma som tidigare, 34 meter tråd 17 meter upp, mot öster.

"Ghost Riders In The Sky" nyss och nu "Whiskey in the Jar".

En polare mätte in den till 1991 kHz + 11,6 Hz igår.

Blir att kopiera Lennarts skapelse.
 
Min DX-70 har en spurre på just 1991 kHz men jag pejlade nyss stationen från två olika platser till 340 grader från östra Norrköping, nära Kungsängens flygplats. SA5ACR rapporterade rakt västlig riktning från Stavsjö, så du Janne får ta bäring från Vingåker och/eller Katrineholm.

Lennart
 
Last edited:
Min DX-70 har en spurre på just 1991 kHz men jag pejlade nyss stationen från två olika platser till 340 grader från östra Norrköping, nära Kungsängens flygplats. SA5ACR rapporterade rakt västlig riktning från Stavsjö, så du Janne får ta bäring från Vingåker och/eller Katrineholm.

Lennart
Intressant. Jag fick ju bäring 235 grader från Huddinge. Den linjen passerar bara 7 km söder om erat kryss. Härifrån är det ju rätt långt bort (125 km), så man ska kanske inte dra för stora växlar.
/Roland
 
Hade missat en del av diskussionen här, men har nu läst ikapp mig här och för att nu spetsa till det så kan jag nu rapportera att ett liknande projekt har slagits igång på 1440 kHz, alltså gamla Radio Luxembourgs frekvens, med ett väldigt likt musikval som den på 1991 kHz.
Gammal musik från 70- 80-talet som har passerat bäst före datum sen många år, kryddat tillsammans med härliga gamla Luxyjinglar. Riktigt kul och höra på. Hör 1440 sändaren enbart på tråden mot Stockholm-Tokyo, 400 meter Bevearge i 60 grader.
På beveargen mot Paris-Barcelona i 205 grader hörs enbart Saudiarabien med 1600 Kw.
Och vid inmatning i minnesbanken i radion och sekundsnabbt frekvensbyte så går dom någorlunda jämnstark hela tiden med ungefär liknande fading.
Skulle det kunna vara samma sändarqth på bägge dessa? Inte hört någonting på dagtid här i Jo67KR.

Spana in 1440 kHz och jämför. Får mina misstankar om att det är samma operatör i och med att bägge stationerna försvinner vid antennbyte.
 
Last edited:
Hade missat en del av diskussionen här, men har nu läst ikapp mig här och för att nu spetsa till det så kan jag nu rapportera att ett liknande projekt har slagits igång på 1440 kHz, alltså gamla Radio Luxembourgs frekvens, med ett väldigt likt musikval som den på 1991 kHz.
Gammal musik från 70- 80-talet som har passerat bäst före datum sen många år, kryddat tillsammans med härliga gamla Luxyjinglar. Riktigt kul och höra på. Hör 1440 sändaren enbart på tråden mot Stockholm-Tokyo, 400 meter Bevearge i 60 grader.
På beveargen mot Paris-Barcelona i 205 grader hörs enbart Saudiarabien med 1600 Kw.
Och vid inmatning i minnesbanken i radion och sekundsnabbt frekvensbyte så går dom någorlunda jämnstark hela tiden med ungefär liknande fading.
Skulle det kunna vara samma sändarqth på bägge dessa? Inte hört någonting på dagtid här i Jo67KR.

Spana in 1440 kHz och jämför. Får mina misstankar om att det är samma operatör i och med att bägge stationerna försvinner vid antennbyte.

03/08-2017

DENMARK
Three new radio stations are due to launch in Copenhagen, Denmark, on Medium Wave within the next couple of months. No on air date has been decided yet. The stations will be broadcasting on 846 kHz (300 W), 927 kHz (300 W) and 1440 kHz (power not yet confirmed but maximum power allowed is 500W). Two of the stations will be music based whereas the third station will be all talk.

http://www.mkvk.se/?p=2561
 
1991 kHz hörs skapligt i Trollhättan. Mycket QSB. Mottagare R-390A och antenn är 13 m vertikal.
 
Är den QRT eller är det vågutbredningsfenomen som bråkar? Hör inget här idag.

Tusan! Hann inte få färdig ramantennen. Tänkte det kunde vara ett roligt fritidsprojekt att krysspejla saken om den inte var för långt bort.
 
Finns det någon mer information om vad som hände med denna musikstationen?
Självdog den eller blev operatören konfronterad med PTS ...
 
Back
Top