AM-sändning på 1800kHz

SM0GLD

Vänsterhänt
Stark signal och bra ljud.
Vem sänder musik på 1800kHz?
Och även 1933kHz men den är svag hos mig.
 
Last edited:
Hej!
Har på de senaste dagarna hör AM "piratrundradio" på 3779 kHz och 3775 kHz på morgonkanten.
I vart fall var sändningen på 3779 kHz för några dagar sedan +/- 3 kHz med spikraka kanter och bra utstyrt. (kollade på en wed sdr)
 
Man undrar vad det är för idioter, hur många kan idag lyssna på 3780 kHz AM?

Eller är syftet endast att störa?
 
Sitter på jobbet så hinner inte ens försöka pejla via kiwi , den hördes otroligt svagt då jag försökte lyssna via kiwisdr:en borde inte va många minuters jobb o få ett hum om man har någon som helst pejl på var ungefär den låter starkast

MVH
SA7PGB
Per
 
I går hörde jag musik på 80m men utsändningen var SSB.
Dom som sänder AM är troligtvis inte vanliga stör-pirater.
 
Hej!
3777 kHz nu.
En röst sa: "Det här är youtube music ladda ned appen gratis idag"
Stationen hörs skapligt i Trollhättan.
En "pejling" med web sdr pekar på området Villingsbergs skjutfält och en träff i Falumområdet.
 
Last edited:
Hej!
Med några förändrade parametrar så fick jag en stark indikation i området kring Köpenhamn.
Uppenbart är att det krävs vana och taktik för att hitta rätt...?
 
Den på 3775kHz hördes under hela dagen i Ludvka hehe
I går kväll var det även en på 1923 som låg och sände.
 
Idag vid 9-tiden var AM-idioten igång igen på 3775, 59+ i signalstyrka i Finnerödja.
 
Detta är preskriberat då det hände på tidigt 80-tal.

En fd. bekant, (för många år sedan SK) en bit söder om Kungsbacka skaffade sig kristaller till
sin kortvågsstation. Vid något tillfälle stämde han av sitt slutsteg på någon av snackekanalerna och naturligtvis
skulle PR-gänget i Göteborg ut och pejla. Efter en stunds fruktlösa försök med att finna källan hörde han
hur någon uttalade att "Jag är vid Järntorget nu (Centrala Göteborg) Han är här i närheten..."
 
Back
Top