AM-sändning på 1800kHz

Hej.
Nu klockan 09,46 SÖNDAG 20 September ligger piraten på 3640 KHz !
Jag Tror att det är en Svensk amatör som har fått fnatt i huvet!
 
Finns en liten anledning att misstänka att sändaren ahr en överton, dvs sänder han på 1800 kHz och han hörs på 3600 kHz så är det övertonen.
Kanske till och med hörbar på 3:e dvs 5400 kHz. Men kolla, hörs han på 1820, så kolla upp 3640 kHz.
Bar en tanke . Hörde hur han försökte störa ut AM killarna i området 3640 kHz +-, idag söndag.

SM4FPD
 
Finns en liten anledning att misstänka att sändaren ahr en överton, dvs sänder han på 1800 kHz och han hörs på 3600 kHz så är det övertonen.
Kanske till och med hörbar på 3:e dvs 5400 kHz. Men kolla, hörs han på 1820, så kolla upp 3640 kHz.
Bar en tanke . Hörde hur han försökte störa ut AM killarna i området 3640 kHz +-, idag söndag.

SM4FPD
Hej.
Jag är en av AM-Killarna !! Vi fick gå upp nån KHz för att slippa honom.
Det är en Svensk Amatör som tokar sig........!!!
 
Last edited:
Nu 18 45, är AM-stationen stark på 3640 kHz.
Hörd sedan kl 18 30 -
Ligger noga på frekvensen så det lär vara en moden sändare.
Ingen grundton på halva frekvensen höbar.
Ingen överton heller hörbar.
Huruvida övertoner hörs hänger ju på konditionerna på de banden.
En modern sändare har svaga övertoner.
Ibalnd ligger utländska SSB sttioner på samma frekvens och det är svårt att höra vad som är modulation på just AM bärvågen.
Just nu hörs mest svenska röster .
Något som liknar helt osammanhängade fyllesnack, håller på hela tiden.

SM4FPD
 
Senare igår kväll, (söndag) hörde jag något som liknade den här AM-sändaren, på c:a 1939 kHz, SM3:eek:rna som brukar ha radiokontakter på 1938 kHz flyttade sig till 1936 kHz, så tydligen var sändaren stark i SM3 området.
Om det var samma station som hördes på 3640 kHz är svårt att säga, de har ju svag modultion och pratar skit.
För att nå ut med någotsånär signal på 1939 kHz området, krävs ju en ganska lång antenn, brukar gå väldigt dåligt med 2 x 20 m lång antenn.

SM4FPD
 
Nu spelar det AM på 3770 kHz. (nu är Måndag kl 14 10 framöver, )
Kan vara samma station som vi talar om.
Han verkar störa ut danskarna som inte är igång nu på 3770 kHz. Signalstyrka här i SM4 är S7 till S9+20dB.
Ser man på spektrat så liknar det övriga sändningar, halvsvag modulation och väl begränsad bandbredd.
Ljudkvaliteten är basfattig, och musikvalet enahanda nu. Kanske någon vet var musiken härstammar?
Det må vara ett större jobb att få fram så mycket material att sända tycker man.
Nu är kl 14 36 och den är fortfarande igång.

Att sända musik är förmodligen ett större brott än radiosändning idag, jag tänker på upphovsrätt etc.
Men är det nån form av studiomusik, skval så kan det vara en annan sak.

SM4FPD som sitter hemma med endsst ett öga i drift, efter näthinneoperation.
 
Nej näthinnan lossnade.
Så glaskroppen är utsugen. Hinnan lasersvetsad på plats.
Vet inte vad jag gjort för att förtjäna detta, inget slutsteg, aldriig öer 100 W, inga fula ord över radio......
Alridg varit utanför banden med sändaren.

Nå det var inte vad tråden handlade om...

SM4FPD
 
I kväll kl 19.20 en tok som sänder först tal på franska sedan dragspelsmusik på 3762 kHz.
 
Att försöka störa ut en radiostation, med elbuggen i di dah di dah di dah, som man anser vara en pirat är kanske inge bra ide.
Dels hör inte han som sänder vad som pågår då han ju har sändaren på.
Dels vet man ju inte om den som sänder musik gör det med lov eller inte. Vem som helst kan ju inte döma och utdöma straff mot någon annan.
Sen är en störsändning, ej riktad, med elbugg, utan att identifiera sig, ju oxo en olaglig sändning.

SM4FPD
 
Det var väl EQL som för några år sedan kom fram till att pga avsaknaden av regler för amatörradion i Sverige så kunde mycket väl en musikutsändning
vara ett tekniskt experiment.
Däremot kan det vara ett fall för upphovsrättliga regler.
 
Grejen är väl att hen kan läsa
om sina sändningar här på HAM.se
Om alla ignorerar att kommentera
hens sändningar så minskar kanske
hens intresse för dessa sändningar.
//QRP
 
Förr hade ju radioamatörer en plikt och skyldighet att anmäla olovliga sändningar.
Det gjordes ibladn av radioamatöer och de som sände olovligen åkte fast.
Numera behöver vi inte tänka på detta, förutom att vi bli själva störda av olovlig sändning.
Vad värre är, de olovliga sändningar med maskiner och apparater som sänder ett bredbandigt brus eller knäppar över hela banden och omöjliggör utövande av hobbyn för många radioamatörer, jag talar om störningar från icke godkänd utrustning.

SM4FPD
 
[QUOTE="SM4FPD, post: 110621, member: 2025 bredbandigt brus eller knäppar över hela banden och omöjliggör utövande av hobbyn för många radioamatörer, jag talar om störningar från icke godkänd utrustning.

SM4FPD[/QUOTE]
Väl rutet, Roy! Här är bakgrundsbruset/buset mellan S7 och S9++ hela vägen från mellanvågsbandet upp till 21 MHz. Inte roligt längre, inte ett QSO det här året och några enstaka under 2019.
 
Back
Top