amatör-r- cert

Alla fakta om att bli radioamatör finns på SSA hemsida. (SSA Sveriges Sändare Amatörer)
Här: http://www.ssa.se/
Klicka sen på "bli radioamatör"
Till och med möjliht att ldda hem provfrågor för att se om det är svårt.
Visst är det värt att vara radioamatör..
 
Ta kontakt med närmaste radioklubb för att bilda dig en egen uppfattning. Det finns mycket olika aspekter av radioamatöriet. Vad är det som gör att du överväger att ta certet? Pengar är knappast problemet längre. Besväret, ja det beror på vad du vill satsa på...

/Micke
 
Cert.

Helt rätt, börja att läsa ordentligt. Det är trevligt med amatörradio och du får många trevliga vänner. Sök upp närmaste radioklubb och kolla upp läget, det finns alltid någon som vill hjälpa dig.
Lycka till!!!!!!

73 de SM6WXA
 
NSBVZY said:
har funderat på att ta cert, efter som att jag är lite intreserad.. är de värt besväret? vad kostar de?

Jag tog cert i somras och det var lite klurigt. Dels är det ellära och dels är det lite om regler och bestämmelser. Morse och alla "hemliga" förkortningar behöver du inte lära dig, dock behöver du lära dig de vanligaste "hemliga" Q-förkortningar. Skrynkla pannan lite så fixar du det.

Men när du väl har ditt cert börjar det stora äventyret, att lära dig resten på egna ben. Kan likas som ett körkort: du vet reglerna, resten får du lära dig själv.

I å med att jag läste El-Tele i gymnasiet var det ganska enkelt för mig att lösa el-bitarna. När det gäller regler och sånt fick jag ta hjälp av en radio-klubb för att komma in i "tugget".

Kostnaderna är ganska moderata, kommer inte ihåg exakt men räkna med ~300 spänn för kursmrtl, 50 i medlemsavgift, ~300 för uppskrivning.

Men det var värt det, nu kan jag pyssla livet ut.
 
NSBVZY said:
jag funderade på att ta cert för jag vill lära mig mer och prata med andra radio kunniga och hur det går till... jag är helt engkelt intreserad...

Är du elektroniskt intresserad finns det rätt många likasinnade. Men tyvärr är nog dessa inte de som är flest nuförtiden. Oavsett det så finns det mycket roligt och lärorikt att löda ihop och greja med, antingen man gillar att prata eller inte. Hittar du inga elektronikfränder i närmaste klubb (de finns säkert där om man vaskar djupt nog:) så finns ju hela "glorious internet". Det är många som pysslar med hembygge - inte minst köpebyggsatser.

Anledningen till att ha cert är att man har tillåtelse att pyssla med sändare. Mottagare kan ingen hindra dig från att joxa med ändå. Men med rätt enkel hembyggd sändare kan t.ex. köra exvis PSK31, det är det många som gör.

Själv tycker jag att ämnet antenner har blivit mer och mer intressant med åren. Där finns också såar av information att ösa ur på internet - en del sant en del inte...

/Micke
PS Jag kan inte undvika att nämna morsetelegrafi även om en del säkert ser snett på mig nu. Men jag tycker att det var värt jobbet att lära mig det - inte minst för att det är så förbaskat lätt att hembygga otaliga experimentsändare och mottagare för telegrafi. Men bry dig inte om det först. Det kommer ett intresse när du märker ett behov:)
 
Back
Top