Amatör radio signal tillbaka

detekta

Member
För ca . 15 år sedan blev jag av med min amatör signal, pga att avgiften inte blev betald,men jag har hört
i dag att man kan få tillbaka sitt cert utan att göra om provet är det rätt någon som vet mer?
Många tack på förhand :cool:
 
detekta said:
För ca . 15 år sedan blev jag av med min amatör signal, pga att avgiften inte blev betald,men jag har hört
i dag att man kan få tillbaka sitt cert utan att göra om provet är det rätt någon som vet mer?
Många tack på förhand :cool:

Hej!
Det är inga problem, skriv till PTS och meddela ditt ärende. Är din gamla signal ledig så får du tillbaka den, är den inte det så får du en ny!
Att sen PTS utreder att slopa tillståndsavgiften permanent är ju ingen nackdel!
Välkommen tillbaka på banden!
MVH Andreas SM4VZK
 
Hej o tack för snabbt svar Andreas det blir till att ringa PTS på tisdag.
så hörs vi kanske snart, ha det bra .
 
Dessutom så utreder PTS att ta bort tillståndsavgiften! Välkommen tillbaka på banden!

73 de Fredrik SM6VTT
 
Ekar det heller?

Hallå!

Ekar det här eller???

"PTS utreder för ev. slopande av tillståndsavg."

Välkommen till banden!

73 de SM6VTZ/Christian
 
NYA Anropsignaler

vad kommer att hända tro när alla Y-singnaler tar slut vad kommer man att använda sig av Z då tro på tanke på att man använder sig av Z under olika aktiveteter som samband / skallgångs kedja M.M.



Thomas / WQT :confused:
 
sm0wqt said:
vad kommer att hända tro när alla Y-singnaler tar slut vad kommer man att använda sig av Z då tro på tanke på att man använder sig av Z under olika aktiveteter som samband / skallgångs kedja M.M.



Thomas / WQT :confused:

När jag gick på min kurs, så nämnde en av lärarna där att dom kommer börja med SA-SB i signalerna när dom nu tar slut. Om det är sant det vet jag inte, fast det låter juh rimligt.

73 de /Mattias
 
Jo, så kommer det att bli enligt PTS, men det är inget sagt om Z-signaler eller om man kommer att fylla på gamla utdöda signaler eller signaler på sådana som inte betalat.

Tycker att man skulle kunna ha som i Staterna att om en signal är ledig så kan man ta den.

Då skulle man kunna ha tex SI6WE, SG6T eller annat. Blir lite roligare med alla WPX.

73 Magnus
 
Jo, när det gäller utdöda signaler.... signaler från amatörer som gått bort.. så kan dessa tilldelas nån nyexamerad amatör oxo...
 
SM6WET: Suffix som börjar på Z är reserverade för SL-stationer ex SL5ZXX....
 
Last edited by a moderator:
sm0wqt: ojjj missat din fråga... jag gick på SödRa's kurs i Jordbro / Stockholm, har väntat på min signal ett tag nu men fick reda på IDAG att en kompis på kursen fick sin signal förra veckan.. så det är på gång iaf.... :) LÄNGTAR.. :)
 
Duaic :

va kul har du nån rigg nu då när det snart är dax att komma igång då får du ropa på mig på R6X 145.762.5 mhz där är jag alltid QRV.

Thomas // WQT
 
sm0wqt: Nepp ingen rigg, och lär nog inte ha råd med det på ett tag heller... lär börja lite smått med tex EchoLink eller liknande, tills jag får tag på nått i RadioVäg.
 
Dualc .
att få tag på en 2m är inga problem till ett bra pris kolla in DX-Radio.org där kan du hitta allt till våran hobby.

Thomas // WQT
 
detekta said:
För ca . 15 år sedan blev jag av med min amatör signal, pga att avgiften inte blev betald,men jag har hört
i dag att man kan få tillbaka sitt cert utan att göra om provet är det rätt någon som vet mer?
Många tack på förhand :cool:

Hur har det gått?
Har du fått kontakt med PTS? Och vad sa dom i så fall?

Du kan söka på SSA - Callbook och se om din gamla signal är ledig.

73 de Uffe
sm7sek
 
Det gick jättebra jag ringde till PTS de var otroligt trevliga och sa klart att du ska ha din signal tillbaka skicka in en ansökan, och se efter 7-8 dagar så fick jag mitt cert tillbaka hurra man blev så glad!tack alla för råd och tips
snart hörs vi.
 
DualC said:
sm0wqt: Jo får hoppas jag finner nån som kan ge mig en slant då oxo...

I vilken klubb är du med när du bor i rimbo,rigg kan du hitta biligt en gammal 2m station eller en motorola på vhf kan du ju progga alla repitrar + derektare hör av dig till mig så kan vi se vad jag kan få fram,en bra rig att börja med.kolla in på min och min fru SMØYPK.s hemsida skriv en hälsning i gästboken.

73 Thomas

www.sm0wqt.tk
 
Back
Top