amatör radioprov .. licens

jockefors

Member
hej..
hur svårt är det å få ta en licens .. fixar man det på en helg kurs ??
eller måste man läsa mer ..
joakim
 
Kan man läsa sig till det och sedan göra provet? Anledningen till att jag frågar är att jag har missat del 1 av kursen som startade i slutet av januari.
 
Det måste väl bero på hur mycket "raiovana" man har från tidigare, om man klarar sej emd en eller två helgkurser. En kille ( eller tjej ) som kommer helt "grön" utan tidigare erfarenhet av radio what so ever har ju lite mer att lära in än en som tex hållt på i 10 -15 år fast inte tagit cert.

73´s
 
joakim!
Jag är i samma sits som du/jag gick en kurs på 2 lör/sön med en fantastisk lärare som faktiskt körde från 0800-1630.Efter detta så läste jag boken (den nya) varje dag under ca. 2veckor.
Jag tog ex. och kopierade alfabetet och prefixer och satte detta på ratten så att jag nog var en viss trafikfara på väg till/från jobbet---men tillslut så tog jag mot till meg och klarade provet och efteråt så var det inte så svårt..
Nu väntar jag bara på min signatur och håller på att sätta upp en dipol.Jag kommer att köra mest på 20-15 m.
Jag tror inte att du skall vara rädd för att göra bort dig(du kan vara säker på att alla har varit novicer någongång-fast det kommer man inte ihåg1)
lycka till
walter
 
Last edited:
Man har ju väldigt olika förutsättningar. Själv hade jag väldigt lätt för att lära mig telegrafin (visserligen är det inte nödvändigt längre). För en del tar det flera år, men för mig tog det 14 dagar.

En kompis pluggade, på egen hand, in teoriprovet på 2 dagar (började på Torsdag och avlade provet på Lördag).

Personligen tyckar jag att det alltid är lättare att lära om man forcerar processen.
Beställ tid för prov. Boka sedan veckan före för pluggande. Lägg allt annat åt sidan (stäng av datorn :eek: ). Det ger garanterat lyckat resultat.
 
Provet är relativt enkelt

Har du någon som kan förklara saker om du kör fast är det bara att börja läsa boken. Blir du sen lite mer nyfiken så finns "Koncept" som går in betydligt djupare i allting. Jag pluggade in allt under en vecka före jul. Gjorde en uppfräshning för en månad sen och provet gick. Har inte hunnit med att vara ute på radio så mycket än.

Dom flesta har nog inte några större problem med att lära sej den teori som krävs. Så kör på. Forumet finns ju så har du frågor kan du använda det. Skulle vara kul om det blev mer än 1 -2 nya inlägg per dag.
 
Back
Top