Amatörens hederskodex 1952

Jag noterar också att det inte står "En amatör svär inte på banden"; anledningen är förmodligen att det då ansågs självklart.
 
Numera är staten skild från kyrkan.
Det var väl kyrkan som med stort inflytande, bl.a i skolorna inte gillade vissa svärord, och ville förbjuda.
Därmed borde det numera inte finnas varken lag eller religion som skall styra vilka ord som får eller skall användas.
Att det finns gamlingar som lever kvar i det förgågna och är uppväxta med att vissa ord är fula är en sak, något som väl går över med tiden. Jag tror inte det var självklat förr utan en omfattande propaganda som sade att folk inte fick säga fula ord.

Däremot borde väl underbyggda formuleringar, vetenskapliga bakgrunder och motiveringar göra att ord som egentligen saknar betydelse inte behöver brukas.
Dvs saken borde med ökad utbildning vara självreglerande.

Till och med kommuniktionsradio, och i viss mån telefon reglerades med ord som att ett klart och tydligt senskt språk skall användas.
Dvs inget skitsnack på radio....
Ehuru någon fälts för sådant prat är en bra fråga.


SM4FPD
 
I någon författningssamling e likn fanns det fordom en formulering om att amatörradion var "avsedd för vidarebefordran av meddelanden för oviktiga att förmedlas över allmänna kommunikationskanaler"e dyl. Ibland har jag tänkt föreslå PTS införandet av den nya rekommendationen "meddelanden för oviktiga att förmedlas över amatörradio", där jag alltså tänker mig att exempelvis svordomar kunde nämnas i en vägledande fotnot.
 
Last edited:
Back
Top