Amatörradio, en fördummad hobby?

Svar till Hasse,

Oj, det är en lång historia som kräver att man är väl påläst Hasse. Visst har vi fått fler frekvenser de senare åren och några fler frekvensband är faktiskt på gång.

Jag tror inte vi kommer att förlora vår hobby som sådan men risken för att den skall få förändrade villkor är överhängande. Det största hotet som jag kan se just nu, är att i takt med att ökad avreglering, minskad tillsyn och sänkta kompetenskrav ökar risken för att enbart typgodkänd utrustning kommer att få användas.

Typgodkänd utrustning är t ex sådana apparater som f n används för 27 MHz, PMR etc. Utrustningen måste då uppfylla en rad mycket stränga tekniska krav, frekvensband, sändningsslag, maximal uteffekt osv.

Om amatörradion kommer i det läget, (vilket jag verkligen inte hoppas) försvinner också motiven från ITU och de nationella administrationernas (t ex PTS) sida att ställa krav på kunskaper, med detta försvinner behovet av certifikatet (vårt kunskapsbevis) Tillståndsplikten är ju snart borta och kvar blir kanske SSA som av PTS får uppdraget att dela ut lämpliga anropssignaler. På sikt kanske du kan använda anropet "Kalle Anka 1" eller något annat kul. Helt lagligt förstås.

I det läget är amatörradio jämställd med privatradio och PMR, eventuellt med den skillnaden att vi har fler och större frekvensband att härja på.

I grund och botten är amatörradio en teknisk hobby, för personer med ett intresse för teknik och radiokommunikation. Att hobbyn nu håller på att falla samman beror på många faktorer som vi tidigare berört. Du gör ditt bästa för att snabba upp utvecklingen och jag försöker få dig och andra på andra tankar. Båda har vi naturligtvis rätt at ha en egen åsikt och argumentera för denna.

Ett bra sätt att skynda på denna i mitt tycke negativa utveckling är alltså att propagera för förenklingar och minskade krav, propagera gärna för att amatörradion skall vara en hobby för alla, även de som inte har ett ringaste intresse av vare sig radiotekniken, vågutbredningsfenomen eller radiokommunikationen i sig. För personer som av olika skäl inte kan eller vill lära sig det som krävs eller borde krävas av dem. Jag tror näppeligen att jag hade vunnit framgång i t ex veteranbilsklubben om jag inte primärt var intresserad av gamla bilar, utan istället for fram som en skållad råtta på vägarna och inte kunde skilja på skiv- eller trumbromsar och aldrig hade hört talas om vad en vevaxel är för en konstig mojäng.

Bland oss amatörer finns personer som inte har en ringaste aning om de mest basala saker som hur lång en 1/2-vågs dipol för 80 m är, som inte vet vad rattarna på radion har för funktion, som inte behärskar grundläggande trafikteknik. En del av dessa deklarerar öppet att dom har amatörradion enbart för att ha kul och snacka med sina kompisar, umgås och ha trevligt. Frågan är vad dessa personer kan tillföra hobbyn? Finns det ingen bättre hobby för dom där de kan träffa likasinnade utan att komma i konflikt med varandra och såga i sönder vår hobby?

SSA har under lång tid haft siktet inställt på att värva fler ur denna kategorin och lyckats ganska väl. Dock ser jag att man nu vaknat upp och tar sitt förnuft till fånga. Den nya läroboken som nu håller på att tas fram blir betydligt mer teknikinriktad och kommer att ge eleverna en bättre grund att stå på när de kommer ut på banden. Med en bättre grund får de också lättare att bli accepterade som "riktiga radioamatörer" som garanterat får ett större utbyte av sin nya hobby än att slåss med "fula ord" som vapen på ditt eller andra internetforum... Hajar du? :)

OK, jag vet att dina åsikter är 180 grader ur fas, Hasse. Men eftersom ordet är fritt så ser jag inga problem i att skriva vad JAG tycker och tror om framtiden. Vem som får rätt vet vi inte. Kanske blir amatörradion ett enda stort radioschack där den ene äter ut den andre - hemska tanke.

73
Bengt SM7EQL
DL7
 
> Du gör ditt bästa för att snabba upp utvecklingen och jag försöker få dig och andra på andra tankar.

Och därmed tog den seriösa debatten om vår framtid slut för min del. Jag trodde i min enfald att Du skulle hålla dig borta från personangrepp men så var tydligen inte fallet.

Hasse DLZ
 
lyssnaramatören said:
Idag, 11:50 #33
SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel


Yes, Någon måste ta i tu med elendet på 80 meter som har blivit en ren lekstuga, men en diciplinnämnd...?
Det finns några frågor som direkt uppenbarar sig hos mig.
1: Vem eller vilka ska utse denna nämnd?
Ska PTS eller SSA göra detta?
2: Vilka ska sitta med i den?
Ska PTS eller SSA avgöra detta också?
3: Under vilka kriterier ska den arbeta??
Ska PTS och SSA ta fram en "arbetsbeskrivning"
för denna nämnd tillsammans eller var för sig.
4:Ska diciplinnämnden ha rätten att dra in ett cert och därtill ev. hörande amatörradiotillstånd som PTS eller gamla Televerkets frekvensförvaltning har utfärdat?

Tänk er följande: Svenska bilsportförbundet har ju som bekant ett antal 1000 medlemmar
runt om i Sverige.
Ett 10-20tal struntar efter ett antal år i hela regelboken, och anordnar biltävlingar
på E6-an mellan Varberg och Falkenberg på nätterna.
Vägverket, eller gamla Trafiksäkerhetsverket som det hette förr, som har utfärdat körkorten för alla biltävlande, och polisen som har på sitt bord att se till att sådana här biltävlingar stoppas, säger : Vägverket har inget ansvar för vad några illasinnade medlemmmar i Svenska Bilsportförbundet gör ute på vägarna om nätterna. Det är polisen sak:
Polisen säger å sin sida: Det är vägverket som har utfärdat körkortet för dessa illasinnade medlemmar, vi kan bara rapportera till Vägverket, Polisen i sig lagför bara folk för brottet att har anordnat en olaglig biltävling. Det är Vägverket som ska dra i körkortet.
Och Vägverket skyller på Svenska Bilsportförbundet.

Precis på samma fläck står PTS och SSA och stampar med dessa "illasinnade" amatörer.
PTS vill inte längre ha hand om myndighetsutövningen, SSA får i sitt knä en antal 1000 klagomål om krav på ingripande, och SSA kan inget göra, i och med att en intresseorganisation varkan får eller ska ha hand om myndighetsutövning.

Det skriks om diciplinämnd, hådare tag, uppstramade regler, hådare krav för att få cert.
Det är inte där problemet är.
Problemet är att SSA som intresseorganisation för Sveriges radioamatörer inte påtalat allvaret med problemen högt nog för PTS som är vår frekvensförvaltningsmyndighet,
vilket jag anser att det är SSA:s skyldighet att göra. PTS kan inte frånsäga sig mydighetsansvaret i detta fallet.
Visst kan det vara VÄLDIGT frestande för somliga av SSA:s medlemmar och framförallt SSA:s styrelse att skrika om diciplinämnd, att då få "myndighetsutöva", att i detta fallet "ta över" det som PTS borde göra.Det begriper ju vem som helst
Men att överföra myndighetsutövning till en intresseorganisation stider mot allt vett och sans. Tänk er själva att Svenska Bilsportförbundet skulle ha rätt att dra in körkort till höger och vänster........


Det behöver väl inte krånglas till så mycket, vad vi har märkt är att PTS inte vill ha något med amatörradio att göra. PTS gjorde samma sak med 27MHz, ni som kommer ihåg vet väl hur strängt det var och hur hårda straffen var om man inte höll på de regler som fanns. Idag bryr sig inte PTS om 27MHz, man kan blåsa på med 500W på 27.555 USB/LSB, hade man gjort det förr hade de kommit och tagit hand om din station + slutsteg + böter ibland även fängelse. Så varför vore det fel med hårdare diciplin och regler för amatörradio eller skall amatörradio bli ersättare för 27MHz (vi är redan där)
Snälla blanda inte in körkort som om det vore en hobby att köra bil, vi håller oss till ämnet amatörradio och dess framtid.

73 Janne
 
Diciplinnämnd eller inte. Men dåtidens trafik på 27 MHz var förhållandevis enkel att övervaka. Klubbar och seriösa PR-nissar drog sig inte för att mellan 4 ögon påtala för den som betedde sig illa på kanalerna att lungna ner sig.
Likaså hade televerket lagen på sin sida och inkasserade en och annan pyts som inte föll inom lagens ramar.

Givetvis så förekommer det en klubbverksamhet där man inom klubben hjälper sina meddlemmar tillrätta med olika betenden, brister och frågor som uppkommer inom amatörradion.

Men någon sådan verksamhet kan ju inte bedrivas för den som inte är ansluten till klubbar, SSA eller någon annan verksamhet inom amatörradion. Innehar du ett certifikat och tillstånd så räcker det med att stödja dig på lagen och tolkningen därav. En tolkning kommer ju inte på prov förrän den prövas av domstol och så långt kommer nog ingen att driva frågan.

Bengt EQL skrev i tidigare inlägg frågan: Vad fördummar hobbyn? Och det är nog en mer rättvisande frågeställning än vem som jag själv skrev. Att den senaste rekryteringen av radioamatörer genom att snabbutbilda för att skapa en kommunicerande ungdom kommer så småningom att självsaneras. Jag gämför då med 27MHz popularitet i slutet av 80-talet. 10 år senare var det ingen som vill höra talas om komradio och många pr-klubbar försvann.

Förmodligen kommer amatörradion att gå samma väg och då kommer de minst intresserade att lämna hobbyn kvar åt de som verkligen har den som hobby.

73 Peder
 
Hasse,

Vi två har en alldeles utmärkt debatt som håller sig väl inom ramen för vad både du och jag tål att höra. Vi är båda luttrade och tål det mesta. Du har ingen anledning att smita undan så lätt. I kontrast till det ordval som förekommer på radioschack har vi långt kvar till gränsen. Eller hur?

OK. min uppfattning bygger till stor del på den förändring av amatörradiohobbyn som du och några andra radioamatörer ivrigt propagerat för på bl a 3755 under några års tid. Det har ni gjort offentligt med många lyssnare och därför kan det inte vara fel att bemöta och kommentera en del av den trafiken här.

Diskussionerna du tidvis initierat har haft till syfte att testa gränser och framförallt tänja på gränserna för vad som får eller är lämpligt att avhandla på amatörradiobanden. Sett ifrån de lagar och förordningar som reglerar amatörradioverksamheten så har ni inte begått något lagbrott, inte alls. Det är idag fullt tillåtet att diskutera allt, även sex, politik och mycket annat. Dessutom är det tillåtet att svära, dra fräckisar, vara rolig på andras bekostnad och hålla låda i största allmänhet. En del personer har haft mycket nöje i att lyssna på dessa diskussioner som faktiskt tidvis varit ganska "underhållande" Tänka sig att en DL i SSA vågar skriva så :)

Jämfört med vad som kan ses och höras på vanlig radio och TV så har diskussionerna trots allt varit tama och oskyldiga. Detta synsätt har också använts som argument av dig och dina kompisar för att ytterligare kunna tänja på gränserna. Jag accepterar att du har en åsikt även om jag inte delar den alla gånger. Du delar inte heller mina åsikter vilket jag har full förståelse för.

Diskussionerna på 3755 och här i forumen har rört om ordentligt inom amatörkåren och telefonerna har tidvis gått varma både till SSA och till mig som DL7. Gång på gång har jag förklarat för de klagande att SSA och jag inte har några möjligheter och mandat att agera. Det är inte SSA:s roll att uppträda som polis och komma med varningar och dra in tillstånd. Ingen har ju bruitit mot någon lag vad jag kan förstå.

Enligt min uppfattning har dessa diskussioner om sex och politik etc skapat djup osämja mellan olika grupper av radioamatörer. Personligen tycker jag inte att den typen av radiotrafik har ett enda dugg med amatörradio att göra. Åter igen, amatörradio är i grunden en teknisk hobby där radioteknik och kommunikation står i centrum. De allra flesta radioamatörerna är intresserade av amatörradio i någon form. Social samvaro är något som automatiskt uppstår i alla grupper som har ett gemensamt intresse att samlas kring. Det är inget som på konstlad väg behöver uppfinnas i täckmanteln av att till varje pris med provokativa metoder förändra hobbyn från grunden och göra den "populärt samhällsanpassad" d v s få den att spegla samhället i övrigt med sina dokusåpor i TV etc,

Det är här min tidigare skrivning; "Du gör ditt bästa för att snabba upp utvecklingen och jag försöker få dig och andra på andra tankar" kommer in i bilden.

Du har som jag en skarp hjärna och kan säkert finna vassa motargument som är minst lika hållbara som mina. Det ingår i debattreglerna och det får vi vara så snälla att tåla båda två. Det mest intressanta är vad den stora massan av radioamatörer tycker. I de debatter som förts på Internet gömmer sig många debattörer under signatur vilket i min värld antyder att dom inte riktigt vågar stå för sin åsikt eller kanse är oroliga för att bli förföljda och trakasserade. Samtidigt går diskussionernas vågor höga när man träffas på klubbmöten och andra tillställningar. Ytterst få personer om ens några försvarar då den typ av radiotrafik på 3755 som förekommit under lång tid. I alla fall vågar dom inte offentligt deklarera detta när deras kompisar finns på plats och hör på. Givetvis kan jag ha fel i min uppfattning och det är väl då upp till dig och andra radioamatörer att ryta till. Varsågod.

73
Bengt SM7EQL
DL7
 
Jo det blir nog så Peder, vi som verkligen tycker om vår hobby stannar kvar och övriga försvinner. Att snabbutbilda nya amatörer var inget bra drag, men för den delen kan vi inte påstå att de inte passar som amatörer. Det finns massor av nya amatörer som kan tillföra vår hobby mycket nytt, vi går framåt och inte bakåt i tiden (vi tittar ju inte på svartvit TV längre) Lyssnar man på 11m idag så är det mycket fin trafik på bandet, bra diciplin och trevliga (27MHz-amatörer) som sänder rara DX. Kanske skulle vi amatörer lyssna och lära oss av dagens 11m?

73 Janne
 
SM6WXA/Janne said:
Det behöver väl inte krånglas till så mycket, vad vi har märkt är att PTS inte vill ha något med amatörradio att göra. PTS gjorde samma sak med 27MHz, ni som kommer ihåg vet väl hur strängt det var och hur hårda straffen var om man inte höll på de regler som fanns. Idag bryr sig inte PTS om 27MHz, man kan blåsa på med 500W på 27.555 USB/LSB, hade man gjort det förr hade de kommit och tagit hand om din station + slutsteg + böter ibland även fängelse. Så varför vore det fel med hårdare diciplin och regler för amatörradio eller skall amatörradio bli ersättare för 27MHz (vi är redan där)
Snälla blanda inte in körkort som om det vore en hobby att köra bil, vi håller oss till ämnet amatörradio och dess framtid.

73 Janne

Hej!Problemet är att om ni inför en diciplinämnd så krånglar ni till det rejält för er rent juridiskt .På den tiden när personal från gamla Televerkets frekvenssektion åkte land och rike runt för att ta fast folk som satt och skippade på 27Mhzbandet, då fanns det också ett lagrum för detta, sen kan man tycka vad man vill om det, att det var öststatsfasoner etc. men lagen var ju skriven så på den tiden.
Problemet i framtiden ser jag i att om SSA tillsätter en diciplinämnd, för det lär väl bli SSA som gör det, knappast PTS, så kommer en aldrig mojnande orkan att dra över amatörradiosverige.11000 radioamatörer i Sverige kommer att vilja sitta i denna diciplinnämnd, för att få vara med och
"privatmyndighetsutöva"!!!
Du var ju själv rätt så het aspirant på posten om jag läste rätt, där jag kan tänka mig att du redan har dina funderingar kring vilka personers certifikat du vill ta upp på diciplinämndes första sammanträde...Rätta mig om jag har fel!

Där kommer det att tas upp ärenden i en aldrig sinande ström, och denna diciplinnämnd kommer att dränkas i ärenden, där snart halva SSA:s medlemskår har anmält den andra halvan för brott mot diciplinämndens regler, inte för brott mot radiolagen, för där har ni ju ingen framgång någon av er, försök har ju redan gjorts vad jag har läst mig till i QTC,
att anmäla andra amatörer hos PTS för att inte ha fört ett vårdat språk över frekvenserna.

Jag blandade in körkortet för att få framföra motordrivet fordon på allmän väg för att jag tyckte att jämförelsen inte var så enormt långsökt, och att en ännu större mängd än alla amtörer i hela Sverige har som hobby att köra bil!!!!Jämförelsen mellan SSA och Svenska bilsportförbundet ser jag då inte jag så jättenorm.

Ni alla radioamatörer har ju gjort ett prov, och fått era certifikat= en uppskrivning för körkort, ett slags etern körkort, där alla som gjort ett godkänt prov fått gå vidare till att köra upp bakom ratten med trafikinspektör. Denna uppkörning inom radiobranchen kan väl likställas med att fylla i ett papper och skicka in till PTS som kallas ansökan om amatörradiotillstånd.
Detta cerfikat ska väl då symbolisera att man har förstått alla regler med tillhörande hederskodex.
Öppenbarligen har inte alla gjort det. Så långt är jag helt med dig.
Men att en intresseorganisation som ju SSA är, får på sig ett myndighetsansvar, att vara en eterns polis, som tillsätter en egen åsiktspolis när PTS inte orkar göra sitt jobb,
det kommer att bädda för amatörradions egen undergång
det är det jag vänder mig emot, det är där jag är rädd att anhängarna av en diciplinämnd inte ser längre bort än runt husknuten
Amatörradions framtid löser man INTE med en diciplinämnd.
Det kommer att bli hur många subjektiva värderingar i denna nämnd och destruktiva beslut som helst som kommer ut från denna nämnd som helst.Det är då min åsikt ialla fall!
 
Nja, Janne
"Att lära oss av dagens 27" är kanske att ta i för vi kommer ju därifrån både du och jag, för min del så la jag av med 27 när intresset försvann i början på 90-talet. Och man kanske kan säga att de enklare prov som sett dagens ljus har resulterat i att många flyttat över till amatörbanden och kvar är den klick som verkligen gillar att prata i radio på 27MHz. Vem vet det är kanske en sån klick som blir kvar på amatörbanden om sådär 10-15år.

För att knyta an till EQL's kommentar om 3755 så har jag lyssnat där vid ett par enstaka tillfällen och är inte ett dugg imponerad av trafiken. Många av oss amatörer som just funderar kring EQL's "Fördummande hobby" drar nog paraleller med just trafik som innehåller sexisitiska, svordomar och andra för många stötande inslag i trafiken. Likaså de störningar som förekommer under pågående QSO.

Vart vill vi komma med vår hobby?
Ska de ges utrymme för ett modernt vokabulär på banden?
Ska vi gödsla fram nya amatörer att sälja av vårt junk till för att de sedan ska tröttna och därmed har etablissemanget tjänat några kronor på en kort fluga?

Däremot så tror jag att en avreglering av hobbyn har resulterat i att trafikdiciplinen har hamnat där den är likt onyktra bildårar som får köra mot rött ljus.

73 Peder
 
OK, då får jag väl försöka fortsätta. Jag reagerade eftersom jag tyckte mig märka en kantring i debatten som alls icke hör hemma här utan på det oorganiserade kaos som råder på Radioshack :))

Nå, för att börja med 3755 så kan jag konstatera att det i många läger finns en skriande dubbelmoral tillsammans med ett hyckleri som når astronomiska höjder. Telefoner går varma, brev skrivs, klubbmöten spårar ur allting är åt h-e. Varför? Jo, två gamla radioamatörer som sett det mesta både i hobbyväg och på annat sätt samtalar med varandra på samma sätt som de skulle ha gjort om de träffats "öga mot öga". Detta beteende får till resultat att delar av amatörradiokåren får för sig att amatörradion riskerar att försvinna som hobby. Det sägs att fantasin överträffar verkligheten men i detta fallet är det nog tvärtom.

Dubbelmoralen och hyckleriet består i att de som gnäller mest över det de upplever som svinerier är de som nästintill tvångsmässigt sitter och lyssnar på 3755. De får nästan nervsammanbrott om jag eller någon annan inte finns på frekvensen på de tider vi brukar träffas. Efter det att de fått sin dagliga dos av vedervärdigheter springer de glatt till telefonen för att än en gång besvära PTS, SSA, Polisen, lokala tidningar etc med det senaste från grisstian på 3755.

Varför kan dessa fobister inte låta bli 3755. Vad är det som gör att de fortsätter att lyssna? Samma sak med Radioshack. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att den hemsidan skulle bli så populär som den tydligen är. Radioshack och 3755 fyller definitivt ett behov bland radioamatörer. Frågan är bara vilket :))) (som om jag inte vet vilket .....)

3755 och Radioshack kommer inte att sänka hobbyn. Inte på något sätt. Se det istället som två vattenhål där människor får vara sig själva.

Varför hänga upp sig på 3755? Det finns ett antal andra nät på 80 meter som heller inte platsar i den beskrivning du gör av hur en amatör skall vara. Nät där man så gott som aldrig nämner ordet teknik utan där samtalet flyter som på vilken arbetsplats som helst. Dessa nät skulle då också, enligt din definition, vara farliga aktiviteter som hotar vår hobby. Hur är det förresten med diplomjägare och contest deltagare. Är de också faror för vår hobby?

Jag anser mig själv vara en seriös radioamatör. För en gångs skull skall jag vara riktigt osvensk. Jag kommer i ett par meningar framöver att skryta med mig själv.

1958 startade jag som lyssnare. Min första licens fick jag 1962. Fram till idag har jag haft nästan 190.000 QSO:n (loggade). Jag tror mig om att vara en duktig telegrafist. Jag tror mig också vara en duktig operatör. Jag känner till basics vad gäller radioteknik, antennteknik osv. Jag vet hur man uppträder på DX-banden. Jag kör idag de flesta trafikssätt och så vidare. Den som säger att DLZ inte är en seriös radioamatör han vet inte vad han säger.

I hela mitt liv har jag stått för de värderingar jag tror på, både inom hobbyn och på annat sätt. Det tänker jag fortsätta med. Om hobbyn inte klarar av yttrande- och åsiktsfrihet då bör vi ändra på det. Snarast. Moral majority tankar och "enforcement" ideér som för oss decennier tillbaka i umgängesformer tror jag inte på.

Du skriver att 3755 skapat djupa motsättningar. Det betyder alltså att det finns amatörer som alls icke förfasas över "språkbruket" annars kulle där inte finnas motsättningar, eller hur?

Jag anser att vi skall ha respekt för alla sorters åsikter. Jag är en hängiven motståndare till förbudsivrare och andra som "vet bättre" och vill bestämma över andra.

Som avslutning av detta kapitel i diskussionen vill jag framföra att så länge som umgängesformen på 80 meter speglar dagens samhälle finns det ingen anledning att hetsa upp sig. Med risk för att vara tjatig. Gillar man inte det man hör. Vrid på VFO:n!

Jag ber om ursäkt för det något ostruktuerade inlägget. Orsaken till detta är att så många tankar slogs om plats och jag måste prioritera. Annars hade inlägget blivit en roman!

Hasse DLZ
 
Lyssnaramatören

Oops, tog kanske i lite för mycket med det där om diciplinnämnd.
Jag tror inte det heller kommer att fungera och definitivt inte inom en intresseförening.

Beträffande det där hederskodex så finns det inte inskrivet i någon lag och har jag bara ett certifikat och tillstånd så behöver jag bara rätta mig efter lagen. Är jag med i någon förening så måste jag ju rätta mig efter de principer som föreningen förutsätter.
Och så länge det inte står i lagen att jag ska uppföra mig vårdat mot andra radioamatörer så behöver jag ju inte det.

Skillnade mellan biltrafik och amatörradio är att det finns ett myndighetsutövande för att stävja brott inom trafiken.
 
SM7USY skriver om stötande inslag på 3755. För vem är det stötande? 7USY´s moralbegrepp?

Nämen, vem bryr sig! Så länge som det samhälle vi lever i tillåter figurer som undertecknad att uppträda på det vis jag alltid gjort så länge väger USY´s åsikter om mitt sätt att vara mycket mycket lätt.

Hasse DLZ
 
nämen trevligt Hasse att det är du som huserar bland svordomar och nedlåtande uttryck om andra människor. Eftersom jag inte har hört signaler de få gånger jag råkat lyssna på 3755 så nu vet jag ju det.

Nog om personpåhopp då tappar vi tråden.

Är det kanske moralbegreppen som fördummar vår hobby?
Är det just på sätt som vi uppträder på, när vi trycker in sändarknappen, som fördummar vår hobby?

EQL och jag började bryta ner frågeställningen till vem eller vad som fördummar vår hobby och hur man ska bära sig åt för att resa amatörradiohobbyn ur träsket som en förslappad kommunikationsvariant.

Eller är det så vi vill ha det? vill du Hasse?
73 Peder
 
> nämen trevligt Hasse att det är du som huserar bland svordomar och nedlåtande uttryck om andra människor. Eftersom jag inte har hört signaler de få gånger jag råkat lyssna på 3755 så nu vet jag ju det.

Då kanske du skall läsa på bättre vad gäller bestämmelser för stationssignals avlämnande.

> Nog om personpåhopp då tappar vi tråden.

Å fan! Var det ett personpåhopp.

> Är det kanske moralbegreppen som fördummar vår hobby?

Nämen sluta. Vem har sagt att hobbyn är fördummad? Ett påstående som Bengt visserligen gjort, och anser, men att genast så ivrigt ta till sig begreppet säger en hel del ....

> Är det just på sätt som vi uppträder på, när vi trycker in sändarknappen, som fördummar vår hobby?

Jag vet inte hur du känner dig när du trycker in sändartangenten men personligen känner jag mig inte fördummad. Skulle jag göra det?

> EQL och jag började bryta ner frågeställningen till vem eller vad som fördummar vår hobby

Vem? Du kanske redan har gjort en lista på dem som du anser fördummar hobbyn. Publicera tack!

> och hur man ska bära sig åt för att resa amatörradiohobbyn ur träsket som en förslappad kommunikationsvariant.

Jaha du. Ett bra svar på den frågan och du har en given plats i disciplinämnden eller varför inte SSA´s styrelse.

Hasse DLZ
 
Kort replik till Hasse,

>Du skriver att 3755 skapat djupa motsättningar. Det betyder alltså att det finns amatörer som alls icke förfasas över "språkbruket" annars kulle där inte finnas motsättningar, eller hur?

Yepp, helt säkert finns det en grupp amatörer som hoppar jämfota av glädje och jublar över det "språkbruk" som används. Jag är dock inte övertygad om den verkliga nyttan av att på ett sådant utstuderat provokativt sätt diskutera politik och sex på amatörradiobanden. Däremot kan det naturligtvis vara ett nöje för de inblandade parterna och kanske en och annan strölyssnare som vevar förbi.

Som du förstår så argumenterar jag utifrån en utgångspunkt där jag definierar hobbyn som en teknisk hobby som jag gärna vill hjälpa till att bevara och utveckla - som just en hobby för radiointresserade.

73
Bengt EQL
 
SM7USY said:
Nja, Janne
"Att lära oss av dagens 27" är kanske att ta i för vi kommer ju därifrån både du och jag, för min del så la jag av med 27 när intresset försvann i början på 90-talet. Och man kanske kan säga att de enklare prov som sett dagens ljus har resulterat i att många flyttat över till amatörbanden och kvar är den klick som verkligen gillar att prata i radio på 27MHz. Vem vet det är kanske en sån klick som blir kvar på amatörbanden om sådär 10-15år.

För att knyta an till EQL's kommentar om 3755 så har jag lyssnat där vid ett par enstaka tillfällen och är inte ett dugg imponerad av trafiken. Många av oss amatörer som just funderar kring EQL's "Fördummande hobby" drar nog paraleller med just trafik som innehåller sexisitiska, svordomar och andra för många stötande inslag i trafiken. Likaså de störningar som förekommer under pågående QSO.

Vart vill vi komma med vår hobby?
Ska de ges utrymme för ett modernt vokabulär på banden?
Ska vi gödsla fram nya amatörer att sälja av vårt junk till för att de sedan ska tröttna och därmed har etablissemanget tjänat några kronor på en kort fluga?

Däremot så tror jag att en avreglering av hobbyn har resulterat i att trafikdiciplinen har hamnat där den är likt onyktra bildårar som får köra mot rött ljus.

73 Peder


Håller med dig om att det har varit mycket konstigt prat på 3755, verkligen stötande inslag och förtal av amatörer. Är det så vi amatörer skall ha det på 80m, vad det sedan gäller 3755 ägs den ej av någon. Det är så att många amatörer vågar ej använda 3755, varför kan man fråga sig. Vi måste få till en bättre trafikdiciplin, hur det skall gå till måste vi alla hjälpas åt med. Det finns gamla amatörer som uppför sig värst på banden, inte de nya som nu fått tillgång till kortvågen.

73
Janne
 
Jag har hela tiden förstått var du har ditt huvudintresse inom hobbyn. Vad jag inte förstår är att du inte accepterar andra åsikter och intresseområden inom samma hobby.

Jag har aldrig någonsin rackat ner på någon enda radioamatör som är mer intresserad av att löda. Skulle inte falla mig in. Jag har inte heller ifrågasatt andra områden inom hobbyn där jag själv inte är intresserad.

Det börjar bli lite svårt för mig att hänga med. Jag kanske är dum, men efter avregleringen som inte SSA protesterat emot så har vi en ny situation. Som jag förstår det anser delar av amatörradiokåren att detta är fördummande. Kunde man inte förutsett detta och motat Olle i grind? ALLA länder har inte avreglerat.

När vi nu befinner oss i ett nytt läge så kan man faktiskt inte leva efter devisen: om inte kartan stämmer med omgivningen då gäller kartan.

Hasse DLZ
 
Lägg av Janne! Du och USO talades vid på 3755 idag. Det där med att ingen vågar. Var har du fått det ifrån?

Hasse DLZ
 
Nä vi har förstått det, skriver wqt med en rad frågetecken.

Ursäkta vem riktar du detta inlägg till? Vilka är "vi"?

Hasse DLZ
 
Back
Top