Amatörradio, en fördummad hobby?

vi i den kompitenta klubben såklart. försök att vara lite trevlig i bland Hasse det kostar inget det är grattis och skulle det kosta så kan jag lägga ett bidrag åt dig om inte det så för våran hobby. varför är det nästan alltid någon som rappar eller blåser i miken varje gång man ropar CQ på 3.755 en liten undran bara kan du svara på det Hasse för det är ju lite tråkigt om man inte ska kunna köra överallt på 80m.

Thomas / WQT
 
Den kompitenta klubben? Det är grattis?

Varför frågar du mig om dina problem på 3755? Jag har ingen aning om vem som gör vad på den frekvensen. Varför tror du att jag har ett svar? Du skriver att jag skall försöka vara trevlig. Dina insinuationer gör det inte lättare att vara trevlig. För att nu uttrycka sig försiktigt.

Hasse DLZ
 
Som du såg SM7USY skrev jag inget om att jag och SM7USO är igång på 3755, vi anser att det är en frekvens som vilken annan som helst. Att amatörer lyssnar på oss där är väl inget konstigt, så fungerar det ju. Att det finns amatörer som inte vågar sända på 3755 kan man förstå, har de otur hamnar de överst på listan (veckans offer) man måste acceptera andras åsikter, kan man inte det så blir man lätt impopulär. Nu har det som tur är nästan helt tystnat på 3755, kanske SK6SSA-bullen kan få komma igång igen på 3755. Kan inte fatta hur SSA kunde låta 2 amatörer bestämma om SK6SSA-bullen skulle få vara på den frekvensen, helt otroligt. Är det konstigt att det blir krig, när inte ens amatörer kan hålla fred.

73 Janne
 
Och varför skall SK6SSA vara på 3755?? Det är väl inte den frekvens som bullen i åratal använt? Om det är något jag verkligen tycker illa om så är det historierevisionister. Påståendet att SK6SSA per default använt 3755 är en ren och skär lögn!

Hasse DLZ
 
Följande finns att inhämta vad gäller fakta om SK6SSA:

Söndag - 3750 kHz +/- QRM, LSB Göteborg tillfälligt uppehåll

Uppgiften finns i original på DL6 hemsida

Hasse DLZ
 
SM6WXA/Janne said:
Håller med dig om att det har varit mycket konstigt prat på 3755, verkligen stötande inslag och förtal av amatörer. Är det så vi amatörer skall ha det på 80m, vad det sedan gäller 3755 ägs den ej av någon. Det är så att många amatörer vågar ej använda 3755, varför kan man fråga sig. Vi måste få till en bättre trafikdiciplin, hur det skall gå till måste vi alla hjälpas åt med. Det finns gamla amatörer som uppför sig värst på banden, inte de nya som nu fått tillgång till kortvågen.

73
Janne
Igår, 11:50 #33
SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel. Snusk, påhopp, förtal hör inte hemma i vår hobby. Trafiken på 27MHz fungerar bättre nu för tiden, kanske skall vi lära oss av dessa vänner på 27MHz?

73 Janne

Janne!!!!!!!!!!
Tror du Janne att en diciplinnämnd är lösningen...???
Tror du att denna nämnd kan få ett slut på allt det du skriver om ovan?????
Idag, 11:36 #43
SM6WXA/Janne

--------------------------------------------------------------------------------

SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel

Det behöver väl inte krånglas till så mycket, vad vi har märkt är att PTS inte vill ha något med amatörradio att göra. PTS gjorde samma sak med 27MHz, ni som kommer ihåg vet väl hur strängt det var och hur hårda straffen var om man inte höll på de regler som fanns. Idag bryr sig inte PTS om 27MHz, man kan blåsa på med 500W på 27.555 USB/LSB, hade man gjort det förr hade de kommit och tagit hand om din station + slutsteg + böter ibland även fängelse. Så varför vore det fel med hårdare diciplin och regler för amatörradio eller skall amatörradio bli ersättare för 27MHz (vi är redan där)
Snälla blanda inte in körkort som om det vore en hobby att köra bil, vi håller oss till ämnet amatörradio och dess framtid.

73 Janne

du skriver att vi inte skall krångla till det så mycket....!!!
Det är väl det som kommer att ske om DITT förslag med dicipinnämnd går igenom...

Vad SSA MÅSTE göra, är att sparka på PTS i denna frågan,, för att införa din variant av någon form av godtycklig tillrättavisningspolis, med ev. halvluddiga befogenheter att dra in cert och tillstånd tror jag INGEN i amatörradiosverige vill ha...!!!

Det är SSA:s skyldighet anser jag att påtala för PTS, att dom inte kan ha hand om myndighetsutövning, som det i förlängningen blir om avregleringen som PTS eftersträvar.
Den uppmaningen riktar jag till hela SSA:s styrelse, att sätta sig ner med PTS och diskutera dessa heta frågor som INGEN tydligen vill ta i...!!!!!!


Igår, 23:54 #39
SM7EQL
Från: Lund Lyssnaramatören skrev:

>Visst kan det vara VÄLDIGT frestande för somliga av SSA:s medlemmar och framförallt SSA:s styrelse att skrika om diciplinämnd, att då få "myndighetsutöva", att i detta fallet "ta över" det som PTS borde göra.Det begriper ju vem som helst ...

Eftersom jag är medlem i SSA styrelse passar jag på att deklarera min egen personliga syn (inte styrelsens) på saken.

SSA skall absolut inte försöka sig på att bilda någon typ av "disciplinnämd" eller annan konstruktion. Det är inte SSA:s uppgift.

SM7EQL: Eftersom DU enligt text ovan är medlem i SSA:s styrelse så vill jag att du tar med dig denna frågan om "myndighetsutövning, diciplinnämnd, PTS vilja till avreglering"
ja hela denna diskussionens kärna till SSA:s nästa styrelsemöte.
Det anser jag vara din skyldighet som styrelsemedlem.
Förväntar mig någon form av redogörelse i QTC framöver. //Lyssnaramatören
 
sm7dlz said:
Den kompitenta klubben? Det är grattis?

Varför frågar du mig om dina problem på 3755? Jag har ingen aning om vem som gör vad på den frekvensen. Varför tror du att jag har ett svar? Du skriver att jag skall försöka vara trevlig. Dina insinuationer gör det inte lättare att vara trevlig. För att nu uttrycka sig försiktigt.

Hasse DLZ


ja du hasse att du måste citera alla fel som folk gör GRATIS & KOMPETENT bra så?
jag frågade om varför det förekommer störningar på 3.755 när just jag kör ett CQ där jag har inte beskyllt någon speciell för dom störning som just dyker upp på 3755 när jag som SK6SJ medlem vill köra ett QSO men man får prata med våran pejlrotel.

Thomas / WQT
 
Ja det är stora problem Thomas, men en dag löser det sig. Det är därför vi amatörer måste börja att uppföra oss som amatörer, folk som bara kan lyssna på oss undrar vad det är för hobby vi håller på med. Tänk alla barn som har tillgång till att lyssna på vuxna personer som sitter i timmar och pratar om sex och andra otrevligheter på 80m, de amatörerna borde skämmas och hängas ut. Varför har dessa amatörer ett så stort behov av att snacka sex över radion, är det inte bättre att de ringer upp varandra och pratar av sig. Så fram med hårdare diciplin på amatörradion, så att vi kan vara stolta över vår hobby. Det har faktiskt lugnat ner sig en hel del på 80m och det är ett steg i rätt riktning.

73 Janne
 
Eftersom det verkar vara mycket svårt för dig att förstå Thomas så frågar jag en gång till. Varför tror du att jag har kunskap om vem som orsakar störningar på 3755?

Hasse DLZ
 
De som verkligen borde hängas ut är väl de som visar upp sina rätta jag i HAM.se och Radioshack. Du Janne exempelvis för att inte tala om din gode vän Roger, 5WPT!

Apropå dumheter, varför har du ingen kommentar till SK6SSA bullens frekvens?

Hasse DLZ
 
Hoppsan!

Det finns tydligen något inom skolans värld som kallas "språk-knappen"

En dylik "knapp" borde kanske också finnas på alla våra radioapparater.

Lyssnaren kunde då trycka in denna vid behov eller varför inte - en ny detalj i SSA Ham Shop:s sortiment. :)

http://www.mera.se/JVMS/images/Respekt.pdf


73
Bengt EQL
 
sm7dlz said:
Eftersom det verkar vara mycket svårt för dig att förstå Thomas så frågar jag en gång till. Varför tror du att jag har kunskap om vem som orsakar störningar på 3755?

Hasse DLZ

Eftersom du har så svårt att förstå vad jag säger eller vad jag skriver så är det väl så att du ALLTID ligger på 3755 och det är väl inte så många som just pratar på 3755 förutom du och dina spanare, så än engång varför blir det störningar just när jag kör ett CQ jag vet inte vem det är men någon som uppenbart inte gillar mig varför kan man ju undra eller hur hasse.du har så bra antenner för alla band du kanske kan hjälpa mig då nästa gång du hör mig om du kan känna igen RAPPEN och blåsljudet och då kanske du berätta för mig vem som har så illa siniga tankar om mig så att man ligger och jävlas på 3755....

Tack på förhand Hasse !
 
Mycket bra Bengt EQL, förbaskat bra, var sitter knappen på stationerna? Om det nu är väldigt unga personer som sitter och lyssnar på pappas radio, vore det ju en toppengrej om de kunde lära sig att hantera just den knappen och bespara dessa barn 3755, skapa knappen Bengt.

73 Janne
 
Konstigt Thomas jag har samma störningar på vår radio, då är det inte en lokal störning. Jag har störningar som låter som en gris som grymtar och rappar, vad skall man prova med för avstörning? Kommer man på det filtret är man snart en rik amatör, kanske något diciplinfilter.

73 Janne
 
Jag håller med dig janne 3755 borde bli en barnförbjuden frekvens påtanke samtalämnena som tas upp där så är det klart olämpligt att barn lyssnar där dom kan ju påverkas av alla dumheter.

73 Thomas
 
WXA:

Varför vill du inte svara på min fråga om SK6SSA. Skäms du över att ha blivit avslöjad med en lögn?

WQT:

Varför vill du inte svara på min fråga varför jag skulle veta vem det är som stör dig?

EQL: Stavar man kompetent med kompitent då ber man om att bli rättad.

När det gäller smarta tekniska lösningar så kanske det skulle vara en bra uppgift för den tekniskt intresserade att utvidga olika förslag om filter. Varför inte rynka pannan över filter för ungdomsradion i Sveriges Radio? Programutbudet över satellit TV, Dataspel .... Se där något för alla dem som plötsligt börjat måna om BARNEN. Naturligtvis skall det också finnas ett filter för internet så BARNEN slipper se påståenden från exempelvis SM5WPT med flera SK6SJ medlemmar som vid ett flertal tillfällen skrivit inlägg som BARNEN helt säkert kan ta skada av. WPT är känd för att exempelvis anklaga mig för att vara en nazistisk bög som dessutom har svårt med hygienen. Sådant skall väl inte BARNEN få läsa. De kan ta skada!!

Avslutningsvis, har jag en känsla av att nivån på denna tråd börjar bli förvillande lik den som alla förfasar sig över nämligen Radioshack. Hyckleriet börjar nå oanade höjder.

Hasse DLZ
 
sm0wqt said:
Eftersom du har så svårt att förstå vad jag säger eller vad jag skriver så är det väl så att du ALLTID ligger på 3755 och det är väl inte så många som just pratar på 3755 förutom du och dina spanare, så än engång varför blir det störningar just när jag kör ett CQ jag vet inte vem det är men någon som uppenbart inte gillar mig varför kan man ju undra eller hur hasse.du har så bra antenner för alla band du kanske kan hjälpa mig då nästa gång du hör mig om du kan känna igen RAPPEN och blåsljudet och då kanske du berätta för mig vem som har så illa siniga tankar om mig så att man ligger och jävlas på 3755....

Tack på förhand Hasse !

Läs om texten om du inte förstår Hasse. Gör om provet.

Thomas
 
Den där knappen "språkknappen" var och kollade vad det stod om den. Vore nog till stor nytta om vi amatörer hade en sådan, var hittar du allt EQL? Det är inte så många som tycker något om den här tråden, varför? Jag vet varför!

73 Janne
 
Hasse skrev:

>EQL: Stavar man kompetent med kompitent då ber man om att bli rättad.

Tja, eller så har man förståelse för att det finns personer som ibland halkar på tangentbordet eller kanske har läs- eller skrivsvårigheter. Både du och jag förstår mycket väl vad WQT skriver. Om vi skall debattera på den nivån kan du sannolikt hitta många stav- och gramatiska fel i mina texter också. Jag kan säkert hitta en och annan allvarlig brist i dina.

När det gäller hyckleri och språkbruk så är det väl inte konstigare än att du och jag bör använda ett någorlunda hyfsat språk i ALLA offentliga sammanhang, även på Internet och inom amatörradion där många kan läsa och lyssna. Om jag i egenskap av egenföretagare hade använt den vokabulär som vi ibland hör av några få individer på 80 m, i mina projektmöten så hade jag sannolikt fått mindre jobb och blivit mindre respekterad, detta trots att jag faktiskt är ganska duktig inom min branch. Sak samma gäller på restaurang, vi hade med all säkerhet blivit tillsagda båda två att lugna ner oss en smula. I min ungdom arbetade jag på biograf och inte sällan slängde vi ut störande individer som inte begrep att hålla käften. Detta beorende på att den övriga publiken kände sig störd, blev irriterad och ville ha pengarna tillbaks. OK, där fanns ingen VFO att vrida på eller andra tekniska finesser om detta nu är den ultimata lösningen. :)

I denna och andra debatter i ämnet "språkbruk vett och etikett" ser man ofta ett tydligt mönster. Det finns en eller två envisa debattörer, som propagerar för att det är normalt att svära och gorma och bete sig precis hur som helst. De referarar ofta till vissa typer av radio- och TV-progarm och att samhället i övrigt har förändrats. Målet för dessa individer är ibland att tänja på gränserna, ibland att försöka införa eller påtvinga ett nytt beteende i en redan etablerad umgängesform. Det finns ofta en svans av anonyma "debattörer" som har många "virriga och oputsade åsikter" och håller med än den ene, än den andre där det passar och när de kan se att konflikten går att trappa upp ytterligare. D v s de häller på lite bensin på brasan vid rätt tillfälle.

Det finns nästan ingen debattör här på ham.se som är så rakryggad som du Hasse. Du håller en ganska rak linje och vågar stå för dina åsikter till 100% med namn och signal. Just den saken hedrar dig! Men kanske är du ensam när allt kommer omkring? De som håller med dig offentligt är i 9 av 10 fall anonyma och f-n vet om de innerst inne har den uppfattning de ger utryck för. Har ni det? :)

Det går i så fall bra att krypa fram - tyck till med namn och signal givetvis - och bevisa att jag har fel i mina antaganden.

73
Bengt EQL
 
> du ALLTID ligger på 3755

Nä, det gör jag inte alls

> och det är väl inte så många som just pratar på 3755 förutom du och dina spanare,

Det var länge sedan jag "pratade" på 3755. Jag tror att det finns ett antal användare av 3755 som skulle bli mycket upprörda över ditt påstående att de skulle tillhöra spaningsroteln.

> så än engång varför blir det störningar just när jag kör ett CQ jag vet inte

Det vet inte jag heller.

> vem det är men någon som uppenbart inte gillar mig varför kan man ju undra

Det är många som medvetet stör mig när jag är QRV. Jag har slutat upp med att undra. Jag bryr mig inte.

Att försöka sig på att med de resurser vi har som radioamatörer "pejla" en störsändare är meningslöst. Bortkastad tid. Bästa sättet att få slut på störningarna är att ignorera dem.

Hasse DLZ
 
Back
Top