Amatörradio, en fördummad hobby?

Svar till WXA. Jag vet också varför det inte är så många som tycker till om tråden! Har fått en del e-brev som innehåller mycket detaljerade åsikter i frågan. Jag tror inte att du skulle tycka om innehållet!

Hasse DLZ

Ps. Varför svarar du inte på min fråga om varför du ljög om SK6SSA?!
 
Svar till EQL:

Med hyckleri syftade jag inte på huruvida man stavar fel eller inte. Hyckleriet gällde nivån på debatten i denna tråd. Jag undrade vad det var som skilde ut denna tråd från det som alla skäller på nämligen Radioshack.

Ibland undrar jag om du har en klar bild av hur det egentligen ligger till inom svensk amatörradio. Du tycker det är konstigt att det finns de som använder alias. Jag förmodar att skälen är desamma här på HAM.se som i Radioshack. Det finns de som har åsikter men som inte VÅGAR komma fram med nummer och namn av rädsla för bland annat repressalier.

En av de största lustigkurrarna här på HAM.se använder sig av ett aka som heter Devil Dellson. Adressen går till ett hotmail konto. Denne Dellson bedriver brevterror mot ALLA som inte delar hans åsikter. De brev han skickar ut är rent ut sagt för djävliga. Många vill inte utsätta sig för risken att få sådana brev. Därför väljer de att vara anonyma. Detta bara ett exempel. Ett annat är att flera vet av tidigare erfarenheter vad det betyder att ifrågasätta lustigkurren och hans beundrare. Erfarenheter de fått åratals tillbaka i olika sammanhang. Detta är ytterligare en anledning till att vara anonym.

Själv står jag med nummer och namn. Det har bland annat lett till att SM5WPT, Roger, medlem i SK6SJ gav sig på min dotter i ett försök att ställa till bekymmer. Förstår du nu varför vissa inlägg skrivs anonymt?

Förresten, hur kan du vara säker på att de anonyma inläggen har olika fysiska personer som avsändare? WXA och hans beundrare tror att alla anonyma på Radioshack har en och samma avsändare nämligen undertecknad :))))

Jag försöker inte att påtvinga någon någonting. Jag är mig själv. Jag låtsas inte att jag är någon annan än den jag är bara för att jag håller en mikrofon i handen. Jag kan inte göra så mycket åt att det finns de som mår illa när de hör min röst.

Hasse DLZ
 
Nu är det panik hos vissa amatörer EQL, helt rätt att man skall skriva sitt namn eller signal, det gör jag här på HAM.SE. Vad är man rädd för när man ej skriver vem man är, bara ren feghet heter det visst. Tycker inte att det är så mycket stavfel här på forumet och vad gör det om det blir ett och annat. Den svans du nämner Bengt, finns den verkligen? Tror det är samma person som har olika alias, tunt med vänner. När det gäller en klubb får amatören vända sig till ordförande för klubben, det är inte meningen att alla medlemmar i en klubb skall få fulla påhopp, inte alls trevligt.

73 Janne
 
Nu kanske alla förstår hur WXA fungerar. När han ljuger och blir överbevisad om att han ljuger så blir han mol tyst eller så talar han om något annat. Så har han uppfört sig under hela den tid jag försökt få honom att förstå detta enkla faktum: tala sanning, lugna ner dig, var ärlig mot din omgivning.

Resultatet har hittills varit mycket magert. Men, man ska inte ge sig i första taget. Det ska nog gå att få fason på honom.

Hasse DLZ
 
Att skapa ett forum (inte det här) för att bara kunna jäklas med andra amatörer, förstår jag ej. Då får man faktiskt finna sig i de svar man får, man ber ju om det. Vill man ej ha rejäla svar och inte tål det får man väl lägga ner forumet. Det måste väl den personen fatta, då blir det lugn och ro utan en massa påhopp och osanningar. Låt oss skriva om det som är roligt med vår fina hobby, det finns mycket vi kan lära oss av varandra. Att inte vissa röster inte hörs på 80m, förstår jag (sitter uppkopplad på datorn 24 timmar om dygnet) och sprider lögner om klubbar. Sänd på radion istället och skaffa er vänner, det är sköj. Jäklar nu skrev jag sköj, det får jag ju ej göra, förlåt.

73 Janne
 
Hasse skrev;

>Ibland undrar jag om du har en klar bild av hur det egentligen ligger till inom svensk amatörradio.

Svårt att svara ett entydigt JA på. De senare 10...15 åren har jag noterat att det bildats olika typer av grupperingar eller fraktioner som i många fall tycks ha ett enormt behov av att framhäva sig själv, synas överallt, tillskansa sig fördelar på andras bekostnad men som samtidigt inte har något konstruktivt att tillföra hobbyn och där verksamheten de bedriver inte är amatörradio i traditionell mening, d v s inte primärt handlar om amatörradio per definitionen -tekniska experiment och radiokommunikation för självträning.

Trots allt finns det ju en artikel RR 25 i ITU:s Radioreglemente som definierar hobbyn och som är en av de skrivningar som ligger som grund för att vi har alla de frekvenstilldelningar och frikostiga villkor vi defacto har. Hur många av de svenska amatörerna tror du känner till detta faktum? (Att du känner till allt detta vet jag.)

Ibland hör man folk säga att den viktigaste fördelen med amatörradio är att det blir billigare samtalstaxa än med mobiltelefon. Men det är kanske bara en spegling av den allmänna utvecklingen av hobbyn som vi måste acceptera vare sig vi vill eller ej...

>Jag förmodar att skälen är desamma här på HAM.se som i Radioshack. Det finns de som har åsikter men som inte VÅGAR komma fram med nummer och namn av rädsla för bland annat repressalier.

Jo, det kan jag mycket väl föreställa mig och har full förståelse för.

73
Bengt EQL
 
Nämen Janne det är inte sköj att du sprider lögner om SK6SSA. När skall du sluta upp med det? Be nu om ursäkr som en snäll gosse!

> Att skapa ett forum (inte det här)

Är du helt säker på det?

> för att bara kunna jäklas med andra amatörer, förstår jag ej.

De som besökt min hemsida ser själva att den inte enbart består i att avslöja SK6SJ´s underliga verksamheter.

> Då får man faktiskt finna sig i de svar man får, man ber ju om det.

Oh ja. Du får gärna skriva i Radioshack. PÅ det viset kan alla bilda sig en egen uppfattning om vad som är sant och falskt.

> får man väl lägga ner forumet.

Jo, jag förstår att det är din våtaste dröm. Tyvärr får jag göra dig besviken.

> Låt oss skriva om det som är roligt med vår fina hobby

Jamen gör det då istället för att trycka F5 i denna tråd så fort det bara går.

> Att inte vissa röster inte hörs på 80m, förstår jag

Aj då. Är det därför du varit tyst så länge?

Hasse DLZ
 
Trevligt att den här tråden kom till, den rensar bort mycket tråkigheter. Vi får hoppas på bättre tider för vår fina hobby, jag tycker det finns mycket olika saker man kan prova på kortvågen. Trivs gör jag med min hobby, annars hade jag lagt av. Det är bara ett fåtal amatörer som bråkar och det är ju tur.

73 Janne
 
Janne:Nu är vi många som vill ha svar.
16th June 2004, 09:27 #22

sm7dlz
Från: Degerhamn Vem skulle administrera denna disciplinnämnd? PTS har inom avregleringen tagit handen från amatörradion. SSA? Skall en intresseorganisation agera åklagare och domare?
Hur har du tänkt dig att diciplinnämnden ska fungera.
Eller är du som ska agera som detta eftersom du var så sugen på att sitta med i denna nämnd.
17th June 2004, 11:50 #32

SM6WXA/Janne
Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel.
Vi skulle inte krångla till det så skrev du förut.
Igår, 11:36 #41

SM6WXA/Janne


Citat:

Det behöver väl inte krånglas till så mycket, vad vi har märkt är att PTS inte vill ha något med amatörradio att göra. PTS gjorde samma sak med 27MHz, ni som kommer ihåg vet väl hur strängt det var och hur hårda straffen var om man inte höll på de regler som fanns. Idag bryr sig inte PTS om 27MHz, man kan blåsa på med 500W på 27.555 USB/LSB, hade man gjort det förr hade de kommit och tagit hand om din station + slutsteg + böter ibland även fängelse. Så varför vore det fel med hårdare diciplin och regler för amatörradio eller skall amatörradio bli ersättare för 27MHz (vi är redan där)
Snälla blanda inte in körkort som om det vore en hobby att köra bil, vi håller oss till ämnet amatörradio och dess framtid.

73 Janne
Eftersom du bevisligen har svarat lite undanflyende på mina frågor med att vi inte skall krångla till det så, har du med andra ord bevisligen läst vad skrivit förrut. Hur har du tänkt dig?För att förenkla för dig Janne så tar vi frågorna en gång till här under:
17th June 2004, 22:59 #36

lyssnaramatören
Diciplinnämnd???

Idag, 11:50 #33
SM6WXA/Janne Helt rätt, hårdare regler för oss amatörer. Dåligt uppförande lika med rött kort och utvisning från banden. Jag sitter gärna med i en diciplinnämnd, för det vore ej fel
Yes, Någon måste ta i tu med elendet på 80 meter som har blivit en ren lekstuga, men en diciplinnämnd...?
Det finns några frågor som direkt uppenbarar sig hos mig.
1: Vem eller vilka ska utse denna nämnd?
Ska PTS eller SSA göra detta?
2: Vilka ska sitta med i den?
Ska PTS eller SSA avgöra detta också?
3: Under vilka kriterier ska den arbeta??
Ska PTS och SSA ta fram en "arbetsbeskrivning"
för denna nämnd tillsammans eller var för sig.
4:Ska diciplinnämnden ha rätten att dra in ett cert och därtill ev. hörande amatörradiotillstånd som PTS eller gamla Televerkets frekvensförvaltning har utfärdat?

Ska SM6WXA vara enväldig och ensam disiplinnämnd i amatörradions Sverige.
Kan du komma med en förklaring hur du har tänkt dig? // Lyssnaramatören.
 
Tack för dit svar Hasse.
att folk skulle bli upprörd över att jag skriver om störningarna på 3755 visar ju bara att dom tar åt sig är man oskyldig till dom gris & rapp läten och blåsljud så har man inget att bli upprörd över enkelt eller hur hoppas bara nu att det upphör.

väl möt på 80m hasse
73 Thomas
 
Avsluta Thomas, vissa personer vill bara bråka. Bry dig inte om det här mer, det har tagit hårt på vissa personer som även börjat flytta över till sitt forum. Ge dem inte glädjen att reta upp dig, skriv istället över skallen på dom. De finns bara inte, så lätt är det (de är bara luft) svara de som skriver på rätt sätt här på HAM.SE det finns många trevliga trådar. Tänka sig att ett fåtal bara vill bråka, inte konstigt att det blir som det blir. Var det mitt förslag om en diciplinnämnd, tror inte det (gå tillbaka på denna tråd) men jag håller med om att det skulle behövas. Det var SM7USY som skrev om en diciplinnämnd.

73 Janne
 
Last edited:
Svar till WQT:

Jag har ingen känsla av att ha blivit upprörd. Har bara undrat varför du tror att jag skulle veta vem det är som stör. En naturlig reaktion eftersom jag inte sysslar med att medvetet störa andras trafik.

I den mån jag är QRV på 80 skall det bli ql att få en liten "slur"

73
Hasse DLZ
 
Till WXA:

Vad menar du med "avsluta" Thomas. Vill du inte att han och jag skall talas vid?

Hasse DLZ

Ps. Din tystnad i ärendet "varför WXA ljög om SK6SSA", tolkar jag som så att du nu medger att du har spridit osanningar. Nu väntar jag och andra bara på att du skall be om ursäkt.
 
Last edited:
SM7USY said:
Lyssnaramatören

Oops, tog kanske i lite för mycket med det där om diciplinnämnd.
Jag tror inte det heller kommer att fungera och definitivt inte inom en intresseförening.

Beträffande det där hederskodex så finns det inte inskrivet i någon lag och har jag bara ett certifikat och tillstånd så behöver jag bara rätta mig efter lagen. Är jag med i någon förening så måste jag ju rätta mig efter de principer som föreningen förutsätter.
Och så länge det inte står i lagen att jag ska uppföra mig vårdat mot andra radioamatörer så behöver jag ju inte det.

Skillnade mellan biltrafik och amatörradio är att det finns ett myndighetsutövande för att stävja brott inom trafiken.

Hej USY! Kul att det fanns någon som begrep vad jag menade, som orkade tänka lite längre än vad antennsladden räcker :)
Vet mycket väl att det inte står ett ord om det där med herdeskordex inskrivit i någon lag,
däremot står det ju som bekant i allt vad SSA har gett i i kurslitteratur för blivande amatörer,
vilket väl halvt-om halvt anses av SSA som lag, som jag tolkar texten.
Så fort någonting ballar ur i samhället, så skriks det ju alltid på mer Polis, hårdare tag,
stramare regler, speciella kommiteér som ska avgöra specialfall.
Problemet ligger inte i att vi måste ha en diciplinnämnd, som jag skrivit förrut.
Problemet ligger i att PTS släpper det dom är ålagda att göra, att myndighetsutöva radiospektrat på kortvåg, och att det uppstår ett vakum på amatörbanden
som ingen vet hur det ska hanteras. Min åsikt är ju att det blir en rättsvidrig situation när SSA ska leka åklagare, certifikatutdelare, domare,intresseorganisation för 11000 radioamatörer och samtidigt tillståndsgivare för samma verksamhet och i förekommande fall
"spektrumkontrollant" på samma gång. För mig går inte detta ihop.
Svar av SM6WXA lär jag nog inte få hur han har tänkt sig sin "diciplinnämnd" som han så gärna ville sitta i. Han har raderat alla sina inlägg i diskussionen under lördagkväll.//Lyssnaramatören
 
Last edited:
Fördummande

Här hade Roger gjort ett inlägg som inte var speciellt bra skrivet.

Vi ger Roger en chans till att göra sin röst hörd utan att blanda in personer som inte har ett dugg med saken att göra!

//Uffe
sm7sek
 
Last edited by a moderator:
Nu drar vi ett stor streck här!

Detta är ett amatörradioforum. Vi skall diskutera amatörradio inte personer vad dom än har gjort.

Personliga diskussioner skall ni ta direkt med vederbörande, inte här!

Inga fler diskussioner om personers varande eller inte varande tillåts. Det kommer att raderas direkt!

Och inga fler telefonsamtal på ett tag nu är ni snälla. Jag har tillbringat minst 2 timmar i telefon bara idag och nu skall vi sova för det är upp med tuppen imorgon. Och vill ni något så använd forumets PM-funktion inte telefonen............

73 de Uffe
sm7sek
 
Last edited:
Helt rätt Uffe, hoppas nu att vi alla kan hålla oss till vad det handlar om, ett amatörradioforum.

73 Janne
 
lyssnaramatören said:
Svar av SM6WXA lär jag nog inte få hur han har tänkt sig sin "diciplinnämnd" som han så gärna ville sitta i. .//Lyssnaramatören

Tror inte någon får något svar av WXA om diciplinnämnd eftersom det var jag som tod upp just den benämningen. Och jag har heller inte tänkt utan var nog mer intresserad av vad för disskussioner som skulle komma och hett blev det.

Sen att WXA spann vidare gjorde ju saken ännu hetare. Men kasta inte skit på någon för något som han inte är upphovsman till.

Nog om det.

Har läst att tråden har spårat ur bitvis men det rätar förhoppningsvis till sig.

Som sagt tidigare. Vad är det som fördummar hobbyn, eller är det så att den kanske inte är fördummad? Bara lite slapp i kanten?

För att återgå till gämförelsen med en massa olika sportgrupper på samma plan som delar utrymmet om spektrat så tror jag vi har tillräckligt med utrymme för att kunna samsas.
Jag brukar själv använda mig av 2 olika uttryck : fanatiker eller fantast.
En fanstast är den som brinner för sin hobby/intresse om det än må vara idrott eller amatörradio eller bilar, och delar gärna med sig av sitt utrymme till andra mindre förstående individer.
Medans fanatikern brinner lika mycket som fanstaten med undantaget att han bär skygglappar och accepterar ingen i hans väg än mindre de som föröker dela planen.

73 Peder
 
Back
Top