Amatörradio, en fördummad hobby?

En disciplinnämnd skall väljas av andra amatörer på ett år i taget, detta skulle kunna skötas av tex SSA. Har nu svarat på frågan.

73 Janne
 
AH! Bra att Janne svarat. Jag utgår ifrån att du tänkt vidare i frågan om disciplinnämnd. Vilka områden av hobbyn skall den omfatta. Skall denna nämnd kunna "döma" alla amatörer dvs även de som inte är medlemmar. Om nämnden får denna möjlighet vad är det då för skillnad på SSA och en myndighet? Som det är idag kan SSA inte göra någonting visavi amatörer som inte är medlemmar.

Vilka straffskalor skall nämnden kunna använda? Var skall en "dömd" kunna överklaga beslutet.

Se där några frågor som helt apropå dyker upp. Det finns fler frågor men vi kan börja med de som finns här ovan

Hasse DLZ - www.radioshack.se - :cool: :rolleyes:
 
Milda makter, den dag någon styrelse i SSA får för sig att instifta en disciplinnämd så lovar jag på heder och samvete att lämna föreningen permanent. Om SSA också skall agera "myndighet" så är det verkligen slutkört för oss - alla.

Vem är de "andra amatörerna" som skall få den delikata uppgiften att väljs?

73
Bengt EQL
DL7
 
Ähum, är det inte illa nog att det finns medlemmar som tycker att en disciplinnämnd är något att ha. Ja Je, den tidsandan, den tidsandan....

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Det avgör vi själva, vilka som skall väljas. Varför skulle det vara slutkört bara för SSA tar hand om det, vad tror du EQL att PTS gör? Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu. Skrämmande är rätta ordet, låt pratet och nävarna och smutskastningen ta över. Vilken underbar hobby vi får av det, vi kommer säkert att få många nya amatörer med så fin etik och moral. Vad har du för fina förslag att komma med Bengt, du som vet hur det skall gå till. Skall du trolla bort problemen? Då önskar jag dig lycka till!!!

Janne
 
SM6WXA/Janne said:
Det avgör vi själva, vilka som skall väljas. Varför skulle det vara slutkört bara för SSA tar hand om det, vad tror du EQL att PTS gör? Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu. Skrämmande är rätta ordet, låt pratet och nävarna och smutskastningen ta över. Vilken underbar hobby vi får av det, vi kommer säkert att få många nya amatörer med så fin etik och moral. Vad har du för fina förslag att komma med Bengt, du som vet hur det skall gå till. Skall du trolla bort problemen? Då önskar jag dig lycka till!!!

Janne

Någon måste ju ta över efter att PTS lämnar allt ansvar för hur amatörer beter sig på banden samt alla störningar som finns på HF,en som fläktar,bredband m.m.
om inte ssa ska ta över vem skulle göra det då ?

Thomas / WQT
 
Tyvär så tror jag nog att det blir som så,att om SSA skall ta över det så blir det högre avgift eftersom dom troligen kommer att få annställa mer personal.En mer kostnad,skall någon annan oberoende firma ta hand om ex störningar så är även det en merkostnad som kommer att tas ut av medlemmarna.Och sedan vad gäller myndighetsutövande (disciplinnämd),vilka har rätt utbildning till det?
Bara en tanke kommer säkert fler tankar.

Men en glad ammatör ändå.
 
WXA skrev:
>Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu.


-Ja det tycker jag nog...

I stora drag är vår hobby OK.

Merparten av de svenska radioamatörerna är helt vanliga människor - ett typiskt utsnitt ur samhället - som lärt sig konsten att umgås med varandra under någorlunda ordnade former. Några är djupt tekniskt intresserade som jag och andra finner helt andra nöjen inom hobbyn. Inget fel i det. Jag har t ex många bra amatörradiovänner som är ointresserade av teknik, som knappt hört tala som ohms lag, men som jag regelbundet umgås med ändå. Detta bara för att klargöra för dig och läsarna att diskussionen inte handlar om att vara "tekniker" eller inte.

En liten del av amatöradiokåren - kanske så få som en handfull personer (?) - utmärker sig i tid och otid, på olika sätt genom att inte vilja respektera vedertagen praxis hur amatörradiotrafik bör bedrivas, inte har tillräckliga baskunskaper - eller kanske är det uppfostran som saknas - för att utan olägenheter för andra kunna samexistera med merparten av amatörerna. Det finns radioamatörer på våra internetforum som utmärker sig genom att översvämma forumen med fullständigt meningslösa en- och tvåradersinlägg helt utan sakligt innehåll och substans. Det skrivs uppenbart bara för att det skall skrivas, eller för att avsändarens signatur kontinuerligt måste stå överst i listan. Samma grupp deltar ofta i minst 27 trådar parallellt där de tillför debatten alla dess meningslösa inlägg ofta i helt andra "ämnen" än tråden ursprungligen handlade om. Samma beteende finns på våra amatörradioband och i övriga samhället - ett litet antal personer som tar stort utrymme och ställer till trassel och djävulskap.

Själv har jag varit mycket aktiv DX-jägare på KV under många år, men tröttnade allt mer eftersom denna lilla grupp människor med alla medel saboterade radiotrafiken genom medveten störning, (DX-pile up:s) eller genom att inte ta sig tid att lyssna hur radiotrafik borde bedrivas och vem dom ropade på. Denna lilla grupp människor har funnits sedan Marconis dagar på 20-talet men breder nu ut sig i ett rasande tempo. Fler än jag har reagerat och dessutom tröttnat på denna utveckling - fråga här på forumet.

SSA är ingen myndighet och skall inte pyssla med någon typ av disciplinär verksamhet. Istället skall SSA ta tillvara sina medlemmars intressen och informera om vikten av att internationella överenskommelser, t ex bandplaner och trafikmetoder följs - PÅ FRIVILLIG väg! SSA skall se till att ha bra kontakter med myndigheterna. SSA skall supporta radioklubbarna med tips och lämpligt utbildningsmateriel så att de också kan göra ett bra jobb och få nya medlemmar till klubben. Som bieffekt kanske SSA får en och annan ny medlem på sikt, t o m de som nu valt att stå utanför och gnälla, gapa och skrika.

Nej du Janne, tyvärr kan jag inte trolla. Men om jag haft sådana magiska krafter så skall du vara helt säker på att många här på ham.se och på våra amatörradioband hade blivit borttrollade till annan URL eller frekvens långt utanför våra amatörradioband. :)


Tror du på fullt allvar att en disciplinnämd är en möjlig lösning och att det verkligen skulle lösa några problem?

73
Bengt EQL
 
Last edited:
SM7EQL said:
WXA skrev:
>Du tycker tydligen att vår hobby är helt ok, som det är nu.


-Ja det tycker jag nog...

I stora drag är vår hobby OK.

Merparten av de svenska radioamatörerna är helt vanliga människor - ett typiskt utsnitt ur samhället - som lärt sig konsten att umgås med varandra under någorlunda ordnade former. Några är djupt tekniskt intresserade som jag och andra finner helt andra nöjen inom hobbyn. Inget fel i det. Jag har t ex många bra amatörradiovänner som är ointresserade av teknik, som knappt hört tala som ohms lag, men som jag regelbundet umgås med ändå. Detta bara för att klargöra för dig och läsarna att diskussionen inte handlar om att vara "tekniker" eller inte.

En liten del av amatöradiokåren - kanske så få som en handfull personer (?) - utmärker sig i tid och otid, på olika sätt genom att inte vilja respektera vedertagen praxis hur amatörradiotrafik bör bedrivas, inte har tillräckliga baskunskaper - eller kanske är det uppfostran som saknas - för att utan olägenheter för andra kunna samexistera med merparten av amatörerna. Det finns radioamatörer på våra internetforum som utmärker sig genom att översvämma forumen med fullständigt meningslösa en- och tvåradersinlägg helt utan sakligt innehåll och substans. Det skrivs uppenbart bara för att det skall skrivas, eller för att avsändarens signatur kontinuerligt måste stå överst i listan. Samma grupp deltar ofta i minst 27 trådar parallellt där de tillför debatten alla dess meningslösa inlägg ofta i helt andra "ämnen" än tråden ursprungligen handlade om. Samma beteende finns på våra amatörradioband och i övriga samhället - ett litet antal personer som tar stort utrymme och ställer till trassel och djävulskap.

Själv har jag varit mycket aktiv DX-jägare på KV under många år, men tröttnade allt mer eftersom denna lilla grupp människor med alla medel saboterade radiotrafiken genom medveten störning, (DX-pile up:s) eller genom att inte ta sig tid att lyssna hur radiotrafik borde bedrivas och vem dom ropade på. Denna lilla grupp människor har funnits sedan Marconis dagar på 20-talet men breder nu ut sig i ett rasande tempo. Fler än jag har reagerat och dessutom tröttnat på denna utveckling - fråga här på forumet.

SSA är ingen myndighet och skall inte pyssla med någon typ av disciplinär verksamhet. Istället skall SSA ta tillvara sina medlemmars intressen och informera om vikten av att internationella överenskommelser, t ex bandplaner och trafikmetoder följs - PÅ FRIVILLIG väg! SSA skall se till att ha bra kontakter med myndigheterna. SSA skall supporta radioklubbarna med tips och lämpligt utbildningsmateriel så att de också kan göra ett bra jobb och få nya medlemmar till klubben. Som bieffekt kanske SSA får en och annan ny medlem på sikt, t o m de som nu valt att stå utanför och gnälla, gapa och skrika.

Nej du Janne, tyvärr kan jag inte trolla. Men om jag haft sådana magiska krafter så skall du vara helt säker på att många här på ham.se och på våra amatörradioband hade blivit borttrollade till annan URL eller frekvens långt utanför våra amatörradioband. :)


Tror du på fullt allvar att en disciplinnämd är en möjlig lösning och att det verkligen skulle lösa några problem?

73
Bengt EQL


Hej Bengt.

Nej kanske inte på fullt allvar, men det pratas om att höja ribban. Men är vi alla överens om att det är så här vår hobby skall fungera, så är det väl inget mer att skriva om saken. Jag har inget mer att komma med, jag trivs med min hobby och testar och provar det som är roligt i min hobby som amatör. Läser man inte dina rader för snabbt, så har du rätt i mycket. Det där med djävulskap, stämmer mycket bra.

73 Janne
 
WXA skrev:
>Hej Bengt. Nej kanske inte på fullt allvar, men det pratas om att höja ribban.

---
Jo det är korrekt. Ett fullgott alternativ kunde vara att säkerställa att den som vill bli radioamatör verkligen tar sig ÖVER "ribban" och inte som idag leker med spann och spade i sandlådan under.

Då kanske vi t o m kunde behålla de krav på kunskaper vi har idag och ändå få ett bättre klimat på amatörradiobanden. Åter igen - det är några få personer som ställer till djävulskap för den stora massan, både här i Sverige och i andra länder. Både inom amatörradiohobbyn och i samhället i övrigt. De allra flesta sköter sig trots allt.

Bra att vi är överens i sakfrågan.

73
Bengt EQL
 
Last edited:
Ställer till djävulskap? Jo, det finns säkert lika många definitioner på yttrandefrihet som det finns människor på denna jord. Jag hoppas slippa uppleva den dag då ditt konforma samhälle föds. Millimetrarna på plats annars ska du få se på f*n. Trevlig världsbild man har på sina håll.

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Jasså, vi har börjat rota i detaljerna. Jag trodde att vi diskuterade begreppet "du passar inte riktigt in så du får inte vara med och leka". I min enfald trodde jag att allting som inte passerar den moraliserande delen av vår hobbys argusögon var det vi debatterade.

Störsändningar är jag lika mycket emot som någon annan. Skulle aldrig falla mig in att medvetet störa någon.

När det gäller svenskars uppträdande i dx-pileups så har vi ett grundmurat gott anseende. Vad man gör exempelvis i Italien kan väl knappast vara SSA´s problem?

Jag har ett förslag. Låt oss diskutera problematiken generellt. På något sätt blir det lättare då. Vi kan inte redan nu börja dissekera varje problem ner till n:te nivån. Då kommer denna debatt aldrig att ta slut

Intressant detta med medelhavsländer jfr med norden. Här har vi ett mycket bra exempel på hur olika vi människor är och hur otroligt svårt det blir för en moralist att ändra på strukturer som funnits i årtusenden. Antag att vi skapar en europeisk disciplinnämnd. Vilka skall sitta i den? Enbart nordbor eller en blandning? Oavsett hur den nämnden skulle se ut så tror jag att kriget inbördes skulle bli större än vad det redan är externt.

Eller så har vi en egen nämnd som reglerar svenska förhållanden enbart. Vilka kriterier skall bestämma vem som skall sitta i nämnden? Se där, redan i farstun faller förslaget.

Nävisst, jag glömde, vi skulle ju inte ha någon nämnd. Vad skall vi ha då? Svenskar klarar sig inte utan styrning från någon överhet så NÅGONTING ska vi väl ha nu när vi plötsligt blivit lämnade vind för våg av PTS. Hemska tanke, var och en får besluta själv. Hur skall det gå med oss? Hur skall det gå för Sverige? HJÄLP!

Hasse DLZ - :cool: :rolleyes:
 
Frågan är oviss om nu det blir ssa som blir våran sk. tillståndsmyndighet som ska utfärda både sändartillstånd & certifikat.
Om nu pts skulle lämna över detta så kommer det att bli dyrare, men det finns ju säkert en baktanke med det isåfall och det är då att man blir medlem och både tillståndsavgiften + medlemsavgiften blir då en och samma avgift.

Thomas WQT
 
Varför ska det bli dyrare bara för att SSA börjar administrera det hela.

Jag jämför lite med hundregistret som sköttes av Svenska Kennelklubben men togs över av jordbruksverket. Myndigheten kunde inte administrera registret tillsamma kostnad som SKK.

Detta kanske ska tas i en ny tråd eller vad tror du Thomas?

Beträffande internationellt uppförande på banden så kan det nog endast regleras i gemensam lag.
Vi har ju kunnat enas om bandplaner så då skulle det väl kunna enas om språkbruk och ordval också.

73 Peder
 
SM7USY said:
Varför ska det bli dyrare bara för att SSA börjar administrera det hela.

Jag jämför lite med hundregistret som sköttes av Svenska Kennelklubben men togs över av jordbruksverket. Myndigheten kunde inte administrera registret tillsamma kostnad som SKK.

Detta kanske ska tas i en ny tråd eller vad tror du Thomas?

Beträffande internationellt uppförande på banden så kan det nog endast regleras i gemensam lag.
Vi har ju kunnat enas om bandplaner så då skulle det väl kunna enas om språkbruk och ordval också.

73 Peder

Den här tråden passar mig utmärkt att just ta upp såna här saker,för det handlar ju om vad som kommer att hända när PTS lämnar över och det är bara en tidsfråga.Vad det gäller svenska kennelklubben så vet jag att man inte gjorde någon ändring av den avgift som var då eftersom jag har varit medlem där i nästan 18år som hundägare och Tjänstehunds förare...Men vad som gäller här är att man ska se över våra intressen kring våran hobby och vad ska vi göra då vi får en massa störningar som är ganska vanligt på Kortvågen, med fläktar m.m.och alla svartfötter som har lyckats få tag på en exp 2m station, och med den ligger dom och trycker upp olika repaitrar.

Detta är ingen fördummad hobby utan en mycket trevlig hobby som kan ge många glädje och vänskap.

Thomas / WQT
 
Beslut från PTS kommer 1 Januari 2005, tillståndet är 360 per tillstånd. Men det kan bli så att vi slipper avgift efter 1 Januari 2005, hur det blir sedan vet ingen av oss. Om det blir SSA, behöver väl det inte bli dyrare, varför skulle det bli så? Skulle tro att SSA har mycket mer tid till oss amatörer, för PTS är vår hobby en väldigt liten sak.

73 Janne
 
sm7dlz, det du skriver var det bästa jag läst på länge.
Jag har inget cert ännu men skall ta nu i höst. Jag och en kompis skulle ta cert redan i mitten av 80-talet på Polhemsskolan i Lund (kommer tyvärr inte ihåg vad den radioklubben hette) men vi tappade sugen efter ett par gånger pga av de högtravande tillrättavisningarna och de ljudliga suckarna när man gjorde fel. Oftast levererade av gentlemän som haft licens sedan hedenhös. De tog effektivt livet av min och kompisens entusiasm
 
Är "nykomling" här på forumet, och kommer förmodligen att få huvudet avhugget för detta inlägg...

Anser att "det var bättre förr" generationen själva med denna argumentation skjuter sig själva i foten och skapar precis de problem de ondgör sig över.
Det är märkligt att man här bland garvade, seriösa, radioamatörer ödslar sån kraft och energi på pajkastning och struntsaker medans dom oseriösa och respektlösa sk.27MHz -raggarna på sina forum avhandlar konkreta saker som ny teknik, digimodes, slutsteg, antenner, CAT-program, konditioner etc etc

Kanske skulle man lägga bara lite av den energin på att locka fler av dom olicensierade användarna på dom fria banden att ta sitt cert i stället...
Aktivitet på banden är ett måste, och användare är ett måste för aktivitet !

73// Dr Frost, SA3AYF
 
Last edited:
Back
Top