Amatörradio - något för mig?

SA7PTR

Well-Known Member
Hej,

Jag heter Peter, är snart 34 år och bor i Nordvästra Skåne. Har ännu inget cert, men jag har beställt SSA:s utbildningskasse, så det ingår i mina närmsta planer. Än så länge lyssnar jag bara via en Motorola MC Micro och en Diamond X-300, mest på 145.650 MHz och helsingborgsrepeatern. Ganska snart insåg jag att det bara är ett fåtal radioamatörer som är igång - å andra sidan så är dessa igång desto mer :)

Hoppas vi hörs i etern under 2005.

Peter

PS Tack för ett bra forum! Som blivande amatör finns det massor att ta till sig :) . DS
 
Last edited:
Hej Peter!

För att återknyta till din rubrik, om amatörradio är något för dig Det beror helt och hållet på dina intressen. Amatörradio är en teknisk hobby med radioteknik som grund, så är du intresserad av elektronik, antenner, eller annat så finns mycket att göra. Även om detta inte är dina huvudintressen så finns annat man kan syssla med (radiotekniken behövs dock som grund för att vi ska få behålla våra privilegier som radioamatörer.)

Du har en uppsjö av olka frekvenser att tillgå, med olika utbredningsförhållanden och sätt att bete sig. På kortvågen kan du göra det svårt för dig genom att köra DX på 160 m-bandet (1.8 MHz), eller något lättare genom att använda 20 m-bandet (14 MHz). På högre frekvenser kan du köra repeatrar, radioamatörens snabbtelefon, eller studsa signaler på månen. Köra meteorscatter eller försöka nå så långt som möjligt på så hög frekvens som möjligt.

Du har en uppsjö av olika trafiksätt att använda. Morse, SSB, AM, PSK31, mm mm. Här finns något för alla smaker, digitalt, eller analogt. Bred bandbredd, eller smal.

Du kan bygga egna mottagare, sändare, antenner, mm. Allt efter tycke, smak, och kunskap.

Finns en hel del att göra, ovanstående är bara några saker jag kom på så här på morgonen.

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top