Amatörradio och Jantelagen

Per/SM7YES

Well-Known Member
Efter att man nu varit radioamatör i ett drygt decennium har man nu fått erfara hobbyns underbara fördelar, med trevligt folk som gärna delar med sig av sina erfarenheter och tipsar den nykläckte radioamatören. Men framsidan har en baksida som vi alla vet.

Det som jag tycker är mest uppseendeväckande är att vi har en förhållandevis liten, men aggressiv grupp, som vill styra hur vi andra utövar denna egentligen enormt breda hobby. T ex genom att kräva mindre frihet i bestämmelserna i sina försök att hindra den som sticker ut, eller helt enkelt säga rakt ut att "detta är riktig amatörradio-hobby" om sitt eget smala sätt att utöva denna hobby.

Inte helt ovanligt heller med "erfarena radioamatörer" som tycker att en nykläckt sändaramatör inte ska kunna komma och veta bättre om "den erfarnes" totala missuppfattning om elektriska samband t ex.

En annan typisk uppfattning är att "det jag kör med är bäst" och om någon har något bättre så är det "inte riktig amatörradio".

Vissa tycker inte att man fritt skall få använda sin köpta signal/call.

Osv…

Det finns säkert fler saker som vore intressant att höra om vad vi råkar ut för i vår hobby, som faller inom Jantelagen.

Mycket av denna (o-)mänskliga mekanism sammanfattas ju så bra i just Jantelagen i Boken "En flykting korsar sitt spår" av Aksel Sandemose.
Hämtat från Wikipedia Jantelagen – Wikipedia kan vi läsa följande 11 budord:

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”. Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:
"Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerade brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet."



Men som sagt. Vad har vi mer för företeelser i vår hobby som kan hänföras till denna "Jantelagen"? Vad är dina upplevelser och erfarenheter?


73 de SM7YES
 
Det "Elfte Budet" brukar i andra sammanhang skrivas: "Du Skall Icke Åka Fast".

Inom den moderna amatörradion tillämpas detta elfte bud primärt när det gäller effektgränsernas (och i någon mån bandplanernas) efterlevnad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Per!

Om jag tillåter mig att generalisera en aning, så är det nog så att jantelagen har ett särdeles starkt fäste i norrland och där befolkningen är att betrakta som lydande under denna lag. Kanske starkare, ju längre norrut? Även om denna lag då vid några tillfällen slagit sina klor i mig, ogillar jag den starkt och försöker på alla sätt att motarbeta den. Som t ex nu, när jag ändå sticker ut och motsäger dig i en del avseenden!

Jag uppfattar att du vill att vår hobby ska vara som en enda stor fri lekyta! Här gör vi som vi vill och om någon till äventyrs (den lilla aggressiva gruppen?) skulle tycka att "nån jävla ordning får det väl ändå vara!", så betraktar du denne/dessa som en tillämpare av jantelagen!

Den juridiken går inte riktigt ihop. Du får nog fördjupa dina studier då Wikipedia är en mager, tillika osäker, lärokälla...

/Lasse
 
Hela amatörradiohobbyns existens bygger på ett hittills gott förhållande till myndigheterna vilket gett oss stora friheter och privilegier både internationellt och nationellt.

Men hela detta goda förhållande bygger i sin tur på att vi utåt sett ses som kompetenta och någorlunda laglydiga radioanvändare, vilka förstår meningen med "frihet under ansvar".

Amatörradion har också dragit stora växlar på sin "självreglerade natur", dvs att grupptrycket inom radioamatörkåren medfört att de värsta avarterna kunnat minimeras. Numera ser det dessvärre ut som om denna självregleringsmekanism inte längre är så verkningsfull, och då står det inte andra medel till buds än mer detaljstyrning. Dock är det svårt att avgöra hur stor verkan som förnyad detaljstyrning skulle få.

Det var naivt att tro att PTS skulle kunnat styra upp amatörradion i Sverige med en författningstext som fick plats på 3/4 A4 sida.
Nu har verkligheten kommit ifatt, och bestämmelserna återfår sakta men säkert den detaljeringsgrad som faktiskt behövs.
Till "avregleringskramarnas" förtvivlan...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Per!

Om jag tillåter mig att generalisera en aning, så är det nog så att jantelagen har ett särdeles starkt fäste i norrland och där befolkningen är att betrakta som lydande under denna lag. Kanske starkare, ju längre norrut?

Intressant att du har den uppfattningen, jag har precis motsatt uppfattning, här uppe lägger man sig inte i vad andra gör på samma sätt som i södra landsänden.

Det märks ju inte minst på att vi inte har några fullblodskrig inom hobbyn här uppe, visst, vi har haft någon enstaka individ som pga mental sjukdom har bråkat med andra amatörer, men det är ju en annan sak.

Men säger du att det är så har du säkert belägg för det.
 
Jag har aldrig begripit mig på Jantelagen, dock det YES skriver i början av sin inledande artikel är bra och realistiskt som det ser ut bland hobbyns anhängare idag.

Kan vi enkelt utryckt säga att "ödmjukhet" är jantelagens motpol?

Förr fanns ödmjukhet bland radioamatörer, man hjälpte varandra med antenner, att få liv i ett stendött hembygge, att introducera i nya trafiksätt.
Dvs det som knappast sker idag.

För övrigt skrev SM3BDZ att hobbyn är en enda stor lekyta. Bra skrivet!
Vi har mängder av frekvenser som vi får utnyttja i det närmaste fritt.
Vi har mängder av trafiksätt som något borde passa alla, men Morse anses frotfarande som riktig radio.
Vi får använda oss av valfri effekt i området noll komma nästan ingenting till 500 eller 1000 W.
Vi får göra nästan allt, ven göra experiment med dåliga antenner, trots det klagas det vilt om någon kör en antenn som anses vara icke riktig amatörradio. Ofta utan att kunna tala om riktigt varför, trots att det ändå verkar funka.

Liknande tror jag faktiskt finns inom flera hobbyverksamheter.

Så fram för mer ödmjukhet och bättre förståelse för att vi alla är olika, och behöver olika stöd, lika hjälp och inte minst uppmuntran.
Det där sista ordet är förstås svårt för många.

De
Äss ÄmFyraFotPeDahl
 
Nu var det några år sedan jag läste boken - men det stora problemet är
inte vad andra tycker eller gör. Det stora problemet är den självpåtagna
begränsning man gör för att anpassa sig till jantesystemet.

Att tala om hur andra gör eller inte är som jag uppfattade boken bara ett
sätt att ytterligare späda på Jantesystemet.

Bland annat har det varit omtyckt inom vissa politiska riktningar att beskylla
andra för att vara Jante - vilket, som sagt om man läst boken, är det mest
jantiga man kan göra!

Det inom dig själv som jante finns och det är helt meningslöst att tala om
vilken fysisk landsända eller världsdel som är värst.

Man får inte heller glömma att om många säger emot en så behöver det
inte vara Jante - det kan vara så enkelt som att man har helt fel!
 
Last edited:
Exakt KBW! Jag har just "offer-perspektivet" i min beskrivning av den s.k. jantelagen. Håller även med dig, VJX, i ditt perspektiv. Norrlänningen är nog i största allmänhet mer fördragsam, säger jag, samtidigt som jag inser risken att bygga eller sprida fördomar... ;)

Att säga till sig själv att; "du ska inte tro att du är nåt..." är själva kärnan. Inte att andra säger det rent ut. Nåväl, det blev nog en utvikning från ämnet men så är det ju i de flesta samtal.

/Lasse
 
Jag är inte så insatt i Jantelagen, men tycker att det är ungefär detsamma som det "bytänkande" som är vanligt i mindre orter (I alla fall i mina trakter). De som är nyinflyttade eller besökare är värdelösa och gör allt fel. Nyinflyttad räknas man som i 20-30 år, ungefär.

När det gäller jämförelsen med amatörradio så tror även jag att offerperspektivet är det vanligaste. När man stöter på någon som kan mer, eller har större erfarenheter än man själv, så känner man sig överkörd och drabbad av nämnda lag. Förmodligen handlar det om brist på nyfikenhet och vilja att lära sig mer, och alldeles för mycket stolthet.
 
Jo, så är det nog - alla vill vara den som kan allt/mest. Men den platsen är ju
redan tagen av AOM :)

30 år, du lever bland fritänkare!
I den stora byhålan Stockholm finns det de som hävdar att 3 generationer krävs
för att du ska få kalla dig "äkta" stockholmare.
 
Det enda jag hittills noterat som ett utslag av Jantelagen är svenska amatörers ibland tveksamma inställning till folk som satsar hårt i radiotävlingar (contests). Det verkar i Sverige vara så att man ska "köra lagom" i varje test och i synnerhet SAC (Scandinavian Activity Contest).

Lagom kan kännetecknas av:

1. Ett par timmars körande för att ge några poäng till de utländska UFOn som spenderar 24 timmar på att jaga skandinaver
2. Kämpa sex timmar för kung och fosterland i landskampen mot Finland (det är ju än så länge de enda som hotar SM i Scandinavian Cup)
3. Köra "så det ryker" med syfte att åtminstone bli bäst i lokala klubben
4. Köra exakt 1000 QSO (inte ett enda mindre, men ej heller ett enda mer),

Etc etc...

YES, jag är ingen paragrafryttare och ej heller hemmapolis... men jag är så emotionellt kopplad till Far Play inom amatörradion att jag har en helig ko som jag försöker arbeta för inom mitt lilla segment av amatörradio - contesting... Detta är "full compliance with power regulations". Jag vet att den tån av nationellt kända skäl är öm för vissa.... men jag hävdar fortfarande att amatörradion är en Gentlemens' hobby och därigenom är det en HEDER att köra inom de gränser som myndigheter och tävlingsorganisatörer sätter.

I nuläget är det 1 kW som gäller... Jag hade hellre sett att PTS och övriga europeiska telemyndigheter hade kunnat harmonisera effektgränserna till 1.5 kW P.E.P. för att likställa Europa med USA.

Om jag är en praktiskt utövande Jantelagsamatör i dina ögon beroende på att jag avskyr 5, 10, 15, 20 eller 30 kW slutsteg på amatörradiobanden (för alla amatörers trivsel och lika villkor att nyttja banden oegoistiskt - ja då YES... är jag en stolt jantelagare)!

73 de LRR, Mats
 
När det gäller jämförelsen med amatörradio så tror även jag att offerperspektivet är det vanligaste. När man stöter på någon som kan mer, eller har större erfarenheter än man själv, så känner man sig överkörd och drabbad av nämnda lag. Förmodligen handlar det om brist på nyfikenhet och vilja att lära sig mer, och alldeles för mycket stolthet.

Jag finner det märkligt med "offerperspektivet".
Det borde istället vara en självklarhet att ta till sig möjligheten att skaffa sig nya och utökade kunskaper genom att ta tillfället att lyssna till de som begriper bättre eller har längre erfarenhet.

Själv har jag i hög grad skaffat mig mina kunskaper på det sättet, och som mentor på min arbetsplats försöker jag i görligaste mån återgälda denna förmån. Har aldrig märkt någon "offermentalitet" hos mina yngre kollegor, men å andra sidan är dessa inte radioamatörer.

Sammanfattningsvis borde vi alla tänka lite på Isaac Newtons klassiska ord om kunskapsuppbyggnad;
"If I have seen further than others, it is because I have stood on the shoulders of giants"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Eller som professorn sa´
Jag står här på jorden och tittar på månen, mina elever står på månen och tittar på jorden.
 
Back
Top