Amatörradio på 1920-talet

kipara

New Member
Hej! Jag undrar om det är någon här som har koll på detaljer kring det tidiga 1920-talets (eller där omkring) radioverksamhet? Innan Sveriges Radio och radiolicenser kom in i bilden alltså.

Anledningen till att jag undrar är att jag skriver en (skönlitterär) bok, där två pojkar på 1920-talet ska vara mycket intresserade av radio. På nätet hittar jag en del hårda fakta, och jag har kontakter på Sveriges Radio som kan lite, men inte allt. Framför allt inte om de vardagliga detaljer som jag behöver veta för att det inte ska bli fel i texten. Saker jag försöker ta reda på är:

- När pojkarna sitter med sin pappas radio (i norrköpingstrakten) och försöker få in radiosändningar, hur gör de rent praktiskt? Vilka frekvenser söker de på, hur ser apparaten ut?
- Hur skulle en sådan radiosändning låta? Vad kan man tänkas säga, när man sitter på 1920-talet och sänder radio? Tänker både på radiosändningar från privatpersoner och företag.
- Fanns det "radiokändisar" på tiden före Sveriges radio, som dessa pojkar kanske ser upp till?
- Är det något annat jag, som inte själv sysslat med privata radiosändningar, bör känna till för att gestaltningen ska bli trovärdig?

Hoppas innerligt att någon här inne kan svara, helt eller delvis, på någon av dessa frågor - eller har tips på vart jag kan vända mig, eller någon bok som tar upp sånt här. Jag skulle bli mycket tacksam!
 
Falu radioklubb bildades februari 1924, först som en rundradioförening men redan i maj var Ove Mogensen igång med provsändningar med en enrörs 5 W sändare och kolkornsmikrofon. I augusti fortsatte provsändningarna med några hundra watt och i oktober startade reguljära sändningar, några månader innan Radiotjänst startade. Om detta skrevs artiklar i radiotidningar och många av artiklarna om klubben finns scannade på klubbens hemsida https://sk4ao.net/index.php/info/historik/historiska-dokument
Mest berörs sändarsidan, men en del info finns även om hur man tog emot. Lycka till!
/Jan
 
Falu radioklubb bildades februari 1924, först som en rundradioförening men redan i maj var Ove Mogensen igång med provsändningar med en enrörs 5 W sändare och kolkornsmikrofon. I augusti fortsatte provsändningarna med några hundra watt och i oktober startade reguljära sändningar, några månader innan Radiotjänst startade. Om detta skrevs artiklar i radiotidningar och många av artiklarna om klubben finns scannade på klubbens hemsida https://sk4ao.net/index.php/info/historik/historiska-dokument
Mest berörs sändarsidan, men en del info finns även om hur man tog emot. Lycka till!
/Jan
Tusen tack!
 
Du har redan fått flera bra svar och jag kan rekommendera
Lennarts tips om gamla radiotidskrifter.
Där finns även några nummer från 1923 som kanske kan vara extra intressanta i ditt fall.
Jag kan bidra med en fin bild på Guglielmo Marconi, en duktig forskare inom radiotekniken.
Lycka till!
 

Attachments

  • G Marconi.JPG
    G Marconi.JPG
    11 KB · Views: 8
Last edited:
Du har inte fått direkta svar på frågorna men jag försöker:
1. De lyssnar på kvällen när det har mörknat ute, och de lyssnar på mellanvåg och möjligen även på långvåg som dock kräver lägre antenntråd. Den som hanterar radion har en hand på våglängdsratten och en på återkopplingsratten som fungerar som volymkontroll. Inställningen av den senare är beroende av den förra, och är man inte försiktig blir återkopplingen så kraftig att det börjar tjuta i hörlurarna (eller högtalaren) och andra radiolyssnare i närheten som har ställt in samma station får sin mottagning fördärvad också. Återkopplingstjut var ett gissel för lyssnare i tätort.

2. Privata radioföreningar reläade riksprogrammet via programledningar i telenätet. Dessutom utsändes lokalnyheter blandade med reklam, sändningstiden kunde vara ett par kvällstimmar några dagar i veckan och kanske sändes högmässan på söndagar om ledningar fanns till närbelägen kyrka. Privatpersoner sände inte rundradio och radioamatörer i dagens mening använde telegrafi på kortvåg.

3-4. Antologin "Radio - en bok för radioter" redigerad av Lena Persson kan lånas på bibliotek och står på avdelning B (allmänt och blandat). Artiklarna av Anderberg och Nyquist kanske är av intresse.

Lennart
 
Hej,

Jag har en Radiola HLL220 (bild ), som jag lyssnar på ibland. Den är tillverkad 1928 och drivs av 220v likström. Det verkar som delar av Sverige hade likströmsnät i hushållen för belysning mm, på den tiden. På baksidan av radion finns två kontaktstift för strömmatning och man måste alltså sätta i kontakten åt rätt håll för att det skall bli ljud. Radion har sju frekvensband som ändras genom att flytta den röda knoppen uppåt eller nedåt till ett annat hål. Den täcker från 143kHz till 1450kHz enligt följande:

Band / kHz:
1. 143 - 304
2. 207 - 440
3. 275 - 595
4. 380 - 818
5. 480 - 1100
6. 670 - 1370
7. 955 - 1450

Det finns 3 antennuttag (under frekvensbands-väljaren) och man väljer helt enkelt det som ger mest ljud med den antenn man har. Radion är mycket känslig (speciellt på de lägre frekvenserna) och det räcker bra med 3-5 meter antenntråd. Ljudvolymen ändras med återkopplingsratten, eller med nedersta ratten som reglerar glödströmmen till rören de tre rören. Radion starar på 5-10 sekunder och är lätt att använda. Största svårigheten är att ställa in återkopplingsratten. Drar man på för mycket blir det rundgång med ett mycket kraftigt "squuiiii-ljud" som garanterat väcker alla i huset (ja, jag har provat). Något som dina grabbar säkert vill undvika. Radion drar lika mycket som en gammal glödlampa, ca 40 watt.

http://www.radiohistoriska.se/forum/ kanske vet mer i ämnet.

/Arne
 
Tusen tack, alla som har tagit sig tid att svara! Ni har verkligen hjälpt mig framåt och jag uppskattar det så mycket, både länkarna och de mer utförliga svaren har varit till stor hjälp. Särskilt tack till Arne och Lennart för detaljerna! Om ni vill bli nämnda i bokens tack så gör jag det gärna, antingen med era användarnamn här eller om ni vill skicka mig era namn.
 
Ta och googla "Boden Radio". I Boden började man väldigt tidigt att sända rundradio från "Radiobunkern" i Paglaterrängen.

73´s de Sm2vki
 
Eftersom det gäller norrköpingstrakten kan jag meddela att lokalsändaren i Norrköping startade den 29 mars 1925 då herr E. invigningstalade, fru R sjöng och fru L. spelade piano. Utländska sändare hördes också om det var en rörbestyckad radiomottagare, kanske med umpa-umpa-musik från Tyskland eller med en operettsångerska från Frankrike. Stationsskala saknades på den tiden, endast en ratt graderad 0-100 gjorde att man inte visste vad man hade fått in, i synnerhet om man saknade kunskap i främmande språk.

Lennart
 
Det var stort att höra utlandet! Min farfar berättade om Königs-Wusterhausen som hade en stark sändare han hörde. Han var född 1899 så kan ha handlat om 20-talet.
 
Var Boden Radio först i etern?

Enligt wikipedia skall första rundradisändningen ägt rum 12 Juli 1921 och dessutom vara sveriges första.

Någon som har stenkoll?

/73ś de Sm2vki
 
För att besvara trådskaparens frågor berättar jag att radiomottagaren var batteridriven, från den gick en kabel till en låda med ett dyrt anodströmsbatteri på 90 volt och glödtrådarna drevs med en blyackumulator på 4 volt och några ampèretimmar. Den kunde man få laddad i en bilelektrisk affär och på landsbygden kunde nog lanthandeln stå till tjänst, elektrifieringen hade inte hunnit omfatta alla bostäder där. Även om sändningstimmarna utökades raskt hade man inte råd med slölyssning.
Som Arne nämnde reglerades de dyrbara rörens glödspänning med ett par reostat-rattar för största livslängd, rören skulle inte ha mer än att det hördes lagom bra, och allteftersom de friska rören åldrades fick man dra på mer tills de fick alla 4 volten.

Lennart
 
Jag tror det var femton år sedan jag publicerade lite historia om Hudiksvall Radio på dåvarande SSA Distrikt 3:s hemsida. Skrev ut sidan på pdf som bifogas.
 

Attachments

  • Hudiksvall radio.pdf
    1,5 MB · Views: 28
Back
Top