Amatörradio på 5 MHz. Så nu är det klart då?

Jag har lyssnat lite de senaste dagarna men inte en signal. Är det någon annan som hört nåt?
 
En del QSO har det blivit faktiskt.
Men aktiviteten är låg.
Jag brukar skanna de fyra frekvenser vi har i SM, med en IC-706MKIIG skannar med öppen brusspärr markerad minnen.
5310 kHz har en stark signal, någon form av modemsignal låter som ett brett brus.
Annars hörs Engelska stn, norrmän OZ .

Jag byggde en förkortad dipol, 2 x 4 meter för bandet med spolar. den funkar utmärkt och jag kan då ha passning medan stora HF riggen används till annat.

Hörde min första signal på 69,1875 MHz igår, så även hr i Värmland finns nu aktivitet.
För mig är det inte aktuellt att sända på 69 MHz men lyssna är kul, öronen utvecklas väl......

De
SM4FPD
 
En del QSO har det blivit faktiskt.
Men aktiviteten är låg.
Jag brukar skanna de fyra frekvenser vi har i SM, med en IC-706MKIIG skannar med öppen brusspärr markerad minnen.
5310 kHz har en stark signal, någon form av modemsignal låter som ett brett brus.
Annars hörs Engelska stn, norrmän OZ .

Jag byggde en förkortad dipol, 2 x 4 meter för bandet med spolar. den funkar utmärkt och jag kan då ha passning medan stora HF riggen används till annat.

Hörde min första signal på 69,1875 MHz igår, så även hr i Värmland finns nu aktivitet.
För mig är det inte aktuellt att sända på 69 MHz men lyssna är kul, öronen utvecklas väl......

De
SM4FPD

Körs en del Pactor4 i Winlink systemet på 60m i LA/SM

//SM0TSC
 
Jag fick mitt nya tillstånd i går från PTS.

De frekvenser som var angivna i det gamla har ändrats till att frekvenser mellan 5351,5 - 5366,5 kHz får användas.
Utstrålad effekt från antennen 15W PEP EIRP.

Så de som har tidigare utfärdat tillstånd med 4 fasta frekvenser kan inte kommunicera på 5 MHz med de som har fått det nya frekvensområdet.
 
Förnyade mitt tillstånd för några veckor sedan och istället för de tidigare 4 frekvensområdena fick jag nu tilldelat 5351,5-5366,5 kHz. Det öppnade omedelbart upp helt nya möjligheter. Bandet är intressant nattetid efter kl 2400. Det blev snabbt 25 nya länder i loggen och den begränsade effekten passar utmärkt för CW eller digitala moder som JT65A där Ohio hittills är längsta kontakt. Störst aktivitet verkar finnas i LA, G, OZ och PA som tack och lov har ca 200kHz att röra sig inom. Annars hade det blivit ganska trångt om alla skulle samlas inom 15 kHz. Kul att prova nya otrampade och fräscha frekvenser.
Årskostnaden för tillståndet (två perioder) i SM blir 600 riksdaler vilket kanske är ett filter för att bandet inte ska bli överbefolkat.

//Göran SM7DLK
 
Detta är ett amatörradioband. Antar att man nu måste inneha licens för att få tillstånd?
 
Nej, om du läst tråden så framgår det tydligt att det inte är amatörband men
du kan få ett tillstånd kopplat till din signal om du är det.
 
Det beslutet togs vid WRC-15 den 18 Nov. 2015.

Allokeringen träder i kraft den 1 Jan. 2017.
 
/Roland[/QUOTE]
De frekvenser som var angivna i det gamla har ändrats till att frekvenser mellan 5351,5 - 5366,5 kHz får användas.
Utstrålad effekt från antennen 15W PEP EIRP.

Det är ju samma som föreslogs som nytt amatörradioband. Nu blir jag sugen :).

/Roland
 
Även om WRC-15 godkänt allokering av 5351,5 - 5366,5 kHz från den 1 januari 2017 är det fortfarande upp till varje nationell myndighet (PTS) att avgöra vad som gäller för respektive land. Det är bara att avvakta en eventuell revidering av den svenska Bandplanen. Men att nu PTS i sina nya tillstånd tilldelar 5351,5 - 5366,5 gör att det kanske finns hopp om en framtida tilldelning även i Sverige.

Värt att notera är:
“Local nets and long rag chew QSOs should not use the WRC-15 allocation at 5 MHz but should instead make use of the 3,5 MHz, 5 MHz domestic or 7 MHz bands where there is more spectrum available.”
De tidigare 4 frekvensområden som PTS tilldelat (5 MHz domestic) medgav “rag chew and local nets” men är m.a.o. inte längre tillåtet inom WRC-15 allokeringen enligt IARU Reg 1 Bandplan.

Roland: Nu är det inte enbart licensierade amatörer som kan söka tillstånd för 5 MHz. Kanske PTS tilldelar den nya WRC-15 allokeringen till licensierade amatörer och de "tidigare 4 frekvensområdena" till övriga.

//Göran SM7DLK
 
Nu ser jag att det finns läsvärda nyheter på http://www.esr.se/
5 MHz till amatörerna - även i Sverige?
Göran/SM7DLK


Körde precis en PA station på 60m (5,360 MHz)
Kul att vi kan kommunicera även med andra länder...
Jag var den första "SM" stationen han körde och jag försökte förklara våra nya frekvenser.
Det är tydligen samma frekvenser som gäller även i PA:land, förutom att dom får köra med 100W än så länge, det har förvarnats att dom även kommer att få effekt begränsning till 15W PEP EIRP efter
års skiftet.
 
PTS poängterar att reglerna för amatörradio inte gäller. En rimlig slutsats är väl
då att amatörradiotrafik inte är tillåten?
 
PTS poängterar att reglerna för amatörradio inte gäller. En rimlig slutsats är väl
då att amatörradiotrafik inte är tillåten?
Precis, och får en amatör i ett land som definierat det som amatörradiotrafik ha kontakt med en icke amatör.
 
PTS anger i Tillståndet villkoren för att använda det tilldelade frekvensområdet.

Några saxade rader ur Tillståndet.
- Tillståndet avser användning av en radiosändare för radiotekniska experiment.
- Trafik med andra tillståndshavare är tillåten.

En motstation behöver m.a.o. inte vara en licensierad amatör. Bara personen bakom stationen har ett giltigt tillstånd. Det finns sådana stationer även i Sverige, i varje fall så länge bandet inte har "amatörstatus".
En natt fastnade signalen SM4RY på skärmen. Han körde JT65-HF. Signalen finns inte i SSA Callbook men kan ju teoretiskt vara tilldelad av PTS, något jag dock tvivlar på. En "bootlegger" kanske?

Göran/SM7DLK
 
Verkar var tyst på de gamla banden, 5310, 5320, 5380 och 5390 kHz nu. Men jag har inte hört några SM med telefoni på det nya bandet heller.
Är intresset för 5,3 MHz bandet, 184 fots bandet, dött?
Finns någon USB frekvens värd att hålla passning på inom det nya bandet, 5351,5 till 5366,5 kHz? Jag hör i alla fall Europeiska stn ofta telegrafister som kör Morse.
Själv har jag några månader kvar på tillståndet med de fyra småbanden.

SM4FPD
 
FPD, kan inte PTS ändra ditt nuvarande tillstånd så att det gäller på 5351,5 - 5366,5 kHz?

Jan/SM7NDX
 
FPD: Jag har inte lyssnat på "de gamla kanalerna" på månader så jag kan inte uttala mig om aktiviteten där.
På nya delen är det sparsamt med SM överlag. På CW har jag hört 4-5 SM-stationer och några fler på JT65.
På SSB kan jag inte minnas jag hört SM. Finns inte i min logg.
Den mesta aktiviteten är CW och JT65. Av mina ca 500 QSO så är 35 SSB och det speglar nog hur
aktiviteten/intresset är mellan CW/digi och phone på bandet.
Så plocka fram Vibroplexen så ökar genast möjligheterna.

Göran/SM7DLK
 
Back
Top