Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

SA0EZS

Well-Known Member
Idag gick strömmen i området där jag bor. Allting slocknade ... utom amatörradion som hade batteridrift. Jag hade en kompis och hans fru hemma hos mig och de var imponerade av att amatörradion fortfarande var ett alternativ i detta läge.

Jag insåg att detta var ett utmärkt läge för mig som sändaramatör att visa på vad amatörradion kan användas till och dessutom visa det för två utomstående. Sagt och gjort, jag öppnade repeatern R0/RV48 här i södra Stockholm och ställde en allmän fråga om fler visste något om strömavbrottet. Två vänliga amatörer kom till undsättning och hjälpte till. Detta hade kunnat vara en sådan sak som fick mina vänner att tala med andra om amatörradions potential, men så blev det inte.

Strax efter att jag startade mitt QSO satte en okänd person igång och sände ekande rundgång tills det inte längre riktigt gick att fortsätta konversationen. Han avslutade med att kalla mig "jävla idiot" och sluta sända.

Detta är inte en engångshändelse. Jag har fått flera konversationer förstörda. En gång när jag bad en amatörradiokamrat byta frekvens från 145.450 till 145.600 (RV48) hoppade någon innan före oss, öppnade repeatern och sände så man hörde bakgrundsljudet i rummet han (antar jag) satt i under en lång tid.

Bryr sig PTS? Finns det något man kan göra? Tankar?
 
Last edited:
PTS bryr sig inte. Det är "priset" amatörerna fick betala för att ha ingen avgift till PTS.
 
Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifika på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det dåliga beteendet och skulle visa att dom kan störa och som gör det. Vi kan inte stoppa dom och PTS bryr sig inte. Att vi nu inte behöver betala något till PTS för våra tillstånd att använda radiosändare är ett sätt att ta ifrån oss våra privilegier och sälja våra frekvenser till dom som betalar mest.

Amatörradio har inget värde för vårt sammhälle längre och då skall vi försvinna!

73
 
>>>>>>Finns det något man kan göra? Tankar?

Ja det finns massor att göra Mr Stripecat. Gå en kurs och skaffa dig en amatörradiosignal.

Skippa kanaltrafiken du irriterar dig på och satsa på amatörradio i stället. Du kan börja med SSB på 2 m om du nu har möjlighet att sätta upp en mindre yagi-antenn om c:a 8-10 element på rotor. Horisontalpolariserad så klart.

Ett annat alternativ är kortvåg där det finns hur mycket som helst att göra. Har du dåliga möjligheter att sätta upp antenner så klarar du dig till nöds med en mobilvippa på balkongen eller motsvarande för att vara med i leken.

Är du lödkolvsinnehavare och intresserad av att mixtra med radio och elektronik ligger fältet vidöppet. Här finns inga gränser alls för vad du på sikt kan uppnå. Dock krävs det intresse och en viss grund att stå på. Saknar du intresse så är detta inget för dig.

Vill du ha ut det mesta möjliga av hobbyn och kunna experimentera med svagsignalkommunikation så lär dig morsetelegrafi. Om du finner motivation och känner dig någorlunda lockad av detta så klarar du kursen på några månader upp till max ett halvår om du fuskar med träningen.

Om inget av ovanstående låter spännande så återstår väl bara kanaltrafik på repeatrarna med en walkie-talki, bältesradio, mobil- eller basstation kopplad till en kråka eller gummipinne. Inte mycket att hänga i julgranen. Kan mest liknas med någon sorts High Tech PR-radio enligt min bestämda åsikt.

>>>>Bryr sig PTS?

Nej, PTS bryr sig inte. De har betydligt viktigare saker att syssla med än att jaga någon tappad själ som ekar och tramsar lite på en repeater.

/Bengt
 
> Ja det finns massor att göra Mr Stripecat. Gå en kurs och skaffa dig en amatörradiosignal.

Sorry, rubriken relaterar till mina vänner. Jag är sändaramatör. Annars hade jag ju knappast fått sända på RV48 (145.600, 2M-bandet). :) Signal: SA0BTZ.

> Är du lödkolvsinnehavare och intresserad av att mixtra med radio och elektronik ligger fältet vidöppet.

Absolut. Har byggt diverse småsaker till riggen redan. Det kommer mera. :)

>Nej, PTS bryr sig inte. De har betydligt viktigare saker att syssla med än att jaga någon tappad själ som ekar och tramsar lite på en repeater.

Misstänkte det. Det är väl så att vi får tolerera detta då. Men det känns synd. Särskilt när man vill visa amatörradion för icke-amatörer.

> Vill du ha ut det mesta möjliga av hobbyn och kunna experimentera med svagsignalkommunikation så lär dig morsetelegrafi.

Ingen dum idé. Har planer på det.

> mest liknas med någon sorts High Tech PR-radio enligt min bestämda åsikt.

Jag tycker det är trevligt att köra då och då faktiskt. Finns ju ingen anledning att välja bort det, men det finns oändligt mycket mer man kan göra som sändaramatör.
 
Amatörradio har inget värde för vårt sammhälle längre och då skall vi försvinna!

Frekvensbanden är ju rätt värdefulla i dagens uppkopplade värld. Kanske främst de högre frekvenser, men det gör att PTS troligen tittar på att ta band från oss. Det är min gissning. Men jag tror inte det gagnar någon att vi försvinner. Däremot är vi inte självklara längre (om vi någonsin var det).
 
Last edited:
Hmmm.. jag tror inte att ett ursprung inom PR radio i sig är ett rekvisit för att ha utvecklat ett dåligt beteende. Det finns nog en och annan som har utvecklat ett dåligt beteende utan att för den skull varit i närheten av en PR-radio.



Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifika på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det dåliga beteendet och skulle visa att dom kan störa och som gör det.
 
Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifika på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det dåliga beteendet och skulle visa att dom kan störa och som gör det.

73

Detta tycker jag är ett oehört kränkande uttalande. Du har inte tänkt över att det kan finnas mentalt störda radioamatörer också ?? eller bara människor som rentav kanske inte tycker om Stripecat ?? Inte för att jag vet att det det är så.. Men ett sådant uttalande är så förbannat onödigt.

// Freddy / SM7WDG
 
Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifika på 70-talet

Detta uttalande går inte ens att kommentera, jag finner inte ord som passar i detta forum.
 
Jag har förr i tiden låtit normala människor (icke radioamatörer) lyssna på typiska konversationer som förekommer på repeatrar och på kortvåg, företrädelsevis på 80 SSB.

De vanligaste kommentarerna man får höra är i stil med -Men, vad är detta för konstiga människor...och så drar dom på smilbanden. Är jag ensam om mina iakttagelser?

Att vi "inbitna amatörer" kanske inte reflekterar så mycket över samtalens art beror sannolikt på att vi blivit kraftigt avtrubbade efter att ha deltagit för mycket och för ofta samt att språkbruket förändrats sakta under lång tid.

Numera är jag betydligt mer restriktiv och när vanligt folk utanför den närmaste bekantskapskretsen undrar vad amatörradiohobbyn är eller går ut på så undviker jag i det längsta att redovisa den verklighet som råder på amatörbanden.

Att ge sig i kast med att försöka försvara ett typiskt radiosamtal på repeatern eller berätta om vad som avhandlas i morgonringarna på 80 m SSB är ingen höjdare om man inte vill bli betraktad som lite udda och halvknäpp. Inte heller är det möjligt att förklara nyttan med att ge varandra 59 i ett rasande tempo. Ingen normalt funtad människa förstår tjusningen med detta. Jag har provat att förklara men misslyckats. Folk virrar på huvudet...

I stället för jag över samtalet på det tekniska planet där jag mycket enkelt kan motivera min hobby och förklara att jag gillar att konstruera min egen radioutrustning och att experimentera med denna ungefär som andra bygger bilar eller mixtrar med motorer. Då blir amatörradion seriös och man slipper att känna att man deltar i en cirkusföreställning.

/Bengt
 
Ska jag tolka dig som att så länge man bygger och konstruerar sin radio utrustning är man en seriös radioamatör, först när man trycker på sänd knappen som man blir en "clown i circusen" ?
 
Nej, men risken att behöva skämmas över sin hobby kan minimeras på olika sätt. Ett bra sätt är att inte låta vanligt folk komma i kontakt med amatörradio och lyssna på våra samtal.

För mig som har radiotekniken som mitt intresse så kan jag lätt motivera min hobby på det sätt jag beskrev. För andra som inte är intresserade av radioteknik på ett djupare plan är det värre. De är hänvisade till att använda sina radioapparater för att antingen delta i tävlingar där de gör korta förbindelseprov med varandra utan att överföra någon ytterligare information än 59 + ett löpnummer eller delta i samtal där det pratas om allt möjligt mest för att tiden skall gå eller av andra sociala skäl.

Så som amatörradion utvecklats och ser ut idag så är tävlingar och socialt snack om ingenting det som fyller våra amatörband med signaler. Den som lyssnar över banden och analyserar innehållet i förbindelserna finner få samtal som sker på ett högre intellektuellt plan och att det finns en kraftig överrepresentation av kufar i våra led. Lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning.

/Bengt
 
Även om Bengt har en del dubbla budskap i sitt näst senaste inlägg i den här tråden,
så är min känsla att han har kommit mycket nära sanningen i hur omgivningen uppfattar oss.
Det är svårt att förklara amatörradiohobbyn för någon som varken har tekniska
kunskaper eller någon egen hobby inom något annat område att utgå ifrån.

Den som har ett brinnande intresse för vad det än må vara, har oftast lättare att fårstå tjusningen
med våran hobby även om dom aldrig skulle bli radioamatörer själva.
"Lika barn leka bäst" som det brukar heta.

/Emil
 
Last edited:
Jo Bengt.. du har nog rätt. Men det finns ju en del fallgropar i hobbyn..:eek:

1.. Visar man utrustningen och låter personerna ifråga lyssna..då riskerar man att man blir stämplad..eller så får man kommentaren .. MEN .. Varför använder ni inte mobiltelefonen iställer .. eller Skype...Har fått kommentaren "Aha det är ungefär som Skype" ett antal gånger :)

2.. Berättar man sen att man bygger en grunka själv och visar stolt upp den nya signalepandern som man anslutet till kaffebryggaren för att effektivisera bryggandet och utnyttja bönerna till max...Jaha då kommer kommentaren.. "Amen varför slösar du tid på sånt ?? du kunde ju köpt den färdig på "Kjell i sjön uppe vid Ullared"..Eller .. "Kaffet e kanonbra annars på Statoil" :confused:

Nää mycket förståelse för vår hobby finns det inte .. inte hos gemene man och absolut inte hos 98 % av de anställda på PTS :).

Kan dock berätta att hoppet är inte helt ute hos PTS , Jag ringde 08-6785800. Hamnade hos en handläggare och berättade om ett bekymmer en amatörkollega har (läckande kabel-tv nät). Jag blev mycket imponerad att personen ifråga tog största allvar på detta och kommenderade ut ett par gubbar för att kontrollmäta kabel-tv nätet ... Imponerande. :).

Vad som däremot inte skall tas lika allvarligt är en del inslag i detta inlägget... en del är skrivet med glimten i ögat och skall därför intagas med ett leende på läpparna !!

Till stripecat kan man ju ge rådet att snickra ihop en liten pejlantenn och ut o leta efter personen ifråga..

Ha en underbar dag allihopa !!

Freddy / SM7WDG
 
Måste bara inlägga det som en yngre kollega till mig utbrast när jag skjutsade hem honom i min bil och hörde trafiken på 80m.
"Ahhh old-school FaceBook."

Så inget nytt under solen.
Bara i ny kostym.

73 Göran
 
Jag finner det mycket märkligt att folk inte kan LÄSA!

Jag skrev: "Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle. PUNKT

Om ni inte har upptäckt dessa så är det en brist i er livserfarenhet!

Vidare:"ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifikat på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det "dåliga beteendet". PUNKT

Det finns många PR-amatörer som har lärt sig hyfs och ett gott beteende, men tyvär så gäller det inte alla.

Jag var medveten om att jag skulle komma att trampa på många ömma tår och kommentarerna visar att det blev så!

Jag har träffat många "radioamatörer" i mitt liv och när jag frågar "vad har du för signal"?
så får jag ofta höra att "jag har inte haft tid att ta certet och förresten så behöver man inget cert för att snacka radio", "varför skall jag lära mig matte, jag känar pengar ändå"!

Jag har läst inläggen på detta forum och det talas hela tiden om regler och kunskaper som krävs för att ta certifikatet men ingen talar om amatörradions begynnelse.
I början av 1900-talet så fanns det några som hade som hobby att "leka med" radioteknik och byggde utrustning för att sända. Den första radioamatören som ville få tillstånd att sända var först tvingad att lösa en "radiomottagarelicens" för att få myndighetens tillstånd att inneha och använda en radiomottagre! Man kan fråga sig varför? Därefter så kunde han "skriva till kungs" och be om tillstånd att sända, varför?
Myndigheten ville därmed försäkra sig om att han hade rätt kunskaper och framför allt RÄTT KARAKTÄR! Han var tvungen att anskaffa ett intyg från en eller flera myndighets-personer som kunda göra en KARAKTÄRS-bedömning av honom!Varför?
D.v.s intyg från polisen, arbetsgivaren, läraren eller annan person med kännedom om honom och som själva var kända för en god karaktärskonstituon.
Som PR-amatör skulle man ha tillstånd från dåvarande Televerket, för att få tillstånd att inneha och använda en pr-radio.Redan på den tiden (70-talet) så fanns det mentalt underutvecklade människor som inte ville följa lagen och reglementet. Dom skaffade sig egna "signaler": findus, laban ,pelle, skorpionen o.s.v. Dom hade ingen respekt för lagar eller regler utan gjorde som dom själva tyckte, när dom sedan efter många års plågsamma studier lyckades ta certifikatet så behöll några sitt sjuka beteende och tog med sig detta till de nya frekvenserna som dom nu fick använda sig av. Dom kallar vi idag för "gummitummar" därför att dom skall alltid störa andra amatörer. Varför?
Dom vill ha uppmärksamhet, bekräftelse eller liknande. Vi kommer alltid att få leva med dessa störda människor och vi kan inget göra åt det, annat än att inte svara dom.

Läs nu inte detta inlägg som FAN läser bibeln, utan tänk efter.

73
 
Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifika på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det dåliga beteendet och skulle visa att dom kan störa och som gör det. Vi kan inte stoppa dom och PTS bryr sig inte. Att vi nu inte behöver betala något till PTS för våra tillstånd att använda radiosändare är ett sätt att ta ifrån oss våra privilegier och sälja våra frekvenser till dom som betalar mest.

Amatörradio har inget värde för vårt sammhälle längre och då skall vi försvinna!

73

Jag finner det mycket märkligt att folk inte kan LÄSA!

Jag skrev: "Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle. PUNKT

Om ni inte har upptäckt dessa så är det en brist i er livserfarenhet!

Vidare:"ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifikat på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det "dåliga beteendet". PUNKT



Ursäkta att jag är petnoga, men du felciterar dig själv...

/Arne
 
Jag finner det mycket märkligt att folk inte kan LÄSA!

Jag skrev: "Det finns många mentalt störda människor i vårt sammhälle. PUNKT

Om ni inte har upptäckt dessa så är det en brist i er livserfarenhet!

Vidare:"ex. PR amatörer som lyckades ta ett certifikat på 70-talet eller därefter som tyvärr tog med sig det "dåliga beteendet". PUNKT

Det finns många PR-amatörer som har lärt sig hyfs och ett gott beteende, men tyvär så gäller det inte alla.

Jag var medveten om att jag skulle komma att trampa på många ömma tår och kommentarerna visar att det blev så!

Jag har träffat många "radioamatörer" i mitt liv och när jag frågar "vad har du för signal"?
så får jag ofta höra att "jag har inte haft tid att ta certet och förresten så behöver man inget cert för att snacka radio", "varför skall jag lära mig matte, jag känar pengar ändå"!

Jag har läst inläggen på detta forum och det talas hela tiden om regler och kunskaper som krävs för att ta certifikatet men ingen talar om amatörradions begynnelse.
I början av 1900-talet så fanns det några som hade som hobby att "leka med" radioteknik och byggde utrustning för att sända. Den första radioamatören som ville få tillstånd att sända var först tvingad att lösa en "radiomottagarelicens" för att få myndighetens tillstånd att inneha och använda en radiomottagre! Man kan fråga sig varför? Därefter så kunde han "skriva till kungs" och be om tillstånd att sända, varför?
Myndigheten ville därmed försäkra sig om att han hade rätt kunskaper och framför allt RÄTT KARAKTÄR! Han var tvungen att anskaffa ett intyg från en eller flera myndighets-personer som kunda göra en KARAKTÄRS-bedömning av honom!Varför?
D.v.s intyg från polisen, arbetsgivaren, läraren eller annan person med kännedom om honom och som själva var kända för en god karaktärskonstituon.
Som PR-amatör skulle man ha tillstånd från dåvarande Televerket, för att få tillstånd att inneha och använda en pr-radio.Redan på den tiden (70-talet) så fanns det mentalt underutvecklade människor som inte ville följa lagen och reglementet. Dom skaffade sig egna "signaler": findus, laban ,pelle, skorpionen o.s.v. Dom hade ingen respekt för lagar eller regler utan gjorde som dom själva tyckte, när dom sedan efter många års plågsamma studier lyckades ta certifikatet så behöll några sitt sjuka beteende och tog med sig detta till de nya frekvenserna som dom nu fick använda sig av. Dom kallar vi idag för "gummitummar" därför att dom skall alltid störa andra amatörer. Varför?
Dom vill ha uppmärksamhet, bekräftelse eller liknande. Vi kommer alltid att få leva med dessa störda människor och vi kan inget göra åt det, annat än att inte svara dom.

Läs nu inte detta inlägg som FAN läser bibeln, utan tänk efter.

73

Om det nu hade varit såsom du skriver, så hade det varit ok ..

Om du orkat bläddrat upp och LÄST dit eget inlägg så hade du sett att din förklaring inte stämmer överens med inlägget. kan vara så att du menade annat men det var inte vad du skrev .

Sen din förklaring om hur det gick till på 27 Mhz är ganska fel den också. På 70 talet hade man 6 ställiga signaler typ "165410" .. Sen på 80 talet byttes dessa ut till 5 ställiga med 2 bokstäver i början. typ BF991. SAMTIDIGT så hade folk sina "smeknamn" eller vad du nu vill kalla dem. så ett anrop kunde bli CC651 "musen" .. därefter försvann tillståndet helt och då körde folk bara med sina "smeknamn" eller "Alias".. hur det var innan slutet på 70 talet vet jag inte.

// Freddy / WDG
 
1961 fick vi CB-radio i sverige. Vi kallade det PR-radio på svenska.
Det var FÖRBJUDET att ha kontakt med andra stationer en de EGNA!
Signalerna som utdelades då var PR-xxxx och ingenting annat! Flera egna stationer fick samma signal men med ett tilläg av en bokstav ex. PR1235A, PR1235B o.s.v.
För att kringå denna lag så använde man egna signaler eller alias och då kunde man ha QSO med vem som helst därför att televerket kunde inte avgöra vem som bröt mot lagen då dom inte angav sitt tillståndsnummer.

1971 beslutade televerket att dom som inte kunde lära sig telegrafi skulle ändå få en möjlighet att ta ett certifikat och då kom T-certet med vissa begränsningar, ex. tillstånd att bara sända ovanför 30 mhz,
11-metersbandet var före WWII ett amatörband som i USA uppläts till CB-radio.


Det märks på kommentarerna vilka som kommer från PR-radion!

Att försvara ett dåligt beteende tyder på att man inte vill förstå att detta är fel!

Saliga är de enfaldiga (simple minded) för de kommer att besitta jorden, står det i bibeln, och man märker att antalet enfaldiga blir fler och fler.

puss o kram.
 
Back
Top