Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

XYY:s redovisning av historiken och därmed bakgrunden till en del av oredan som f n råder på amatörbanden är korrekt beskriven Freddy. Inte mycket att orda om den saken. XYY framhöll också att det inte gällde alla. Han poängterade särskilt att det fanns f d "PR-amatörer" som sköter sig i sin nya hobby amatörradio. Du är säkert av dom. I så fall duger det inte att fortsätta försvara de som inte uppför sig ordentligt så sluta upp med det, om du vill bli respekterad av de mer seriösa inom hobbyn. De som uppför sig anständigt på banden.

Frågan vi alla borde ställa oss oftare är vad de personer som bevisligen saknar intresse för experiment, radioteknik och vågutbredningsmekanismerna tillför hobbyn.

Vem hjälper dessa individer att svara rätt på provfrågorna och varför finns det radioklubbar som sysslar med veckoslutskurser där syftet inte är att utbilda eleverna och ge dom de baskunskaper och den trafikdisciplin som krävs för att inte anställa oreda på banden?

Vi som varit med i gemet länge har alla kunnat notera hur de mer seriösa radioamatörerna dragit sig undan och i många fall tröttnat på sin hobby helt enkelt av den anledningen att de inte vill beblanda sig med de som använder amatörradion för kvalificerat skitsnack och där vart och vartannat ord är en svordom.

En stor andel av de som använder repeatrarna säger sig själva vara ointresserade av tekniken och har skaffat sig certifikat enbart för att få tillgång till fler frekvenser och högre effekt. Alltså en form av High Tech PR-radio på amatörbanden.

/Bengt
 
Det du säger i klartext Bengt är alltså att den "oredan" som råder på banden är nya amatörer med PR bakgrund och SA signaler.

Det är möjligt att du är synsk men hur identifierar du med sån säkerhet en signal ?

Du kallar dom ringar på 80 meter för meningslöst struntprat men huvuddelen av deltagarna har ju ganska tidiga signaler dvs gamla A-certare, borde inte såna enligt din beskrivning av "den goda tidens amatörer" veta bättre ?
 
Den som lyssnar på amatörbanden regelbundet bildar sig snabbt en egen uppfattning om de samtal som pågår.

Jag skrev; "Vi som varit med i gemet länge har alla kunnat notera hur de mer seriösa radioamatörerna dragit sig undan och i många fall tröttnat på sin hobby helt enkelt av den anledningen att de inte vill beblanda sig med de som använder amatörradion för kvalificerat skitsnack och där vart och vartannat ord är en svordom. "

Bland de som dragit sig undan finns "A-certare" liksom det finns nya amatörer med SA-signal som inte finner något nöje i den sortens samtal som de klassar som meningslösa och inte har någon koppling till radio som hobby utöver apparaten som används för att kommunicera med.

/Bengt
 
Bengt..

Du missar budskapet i mitt inlägg ..

Jag har absolut ingenstans skrivit att sakfrågan inte stämmer. MEN sättet som XYY framlägger det på är inte något speciellt trevligt sätt. Sedan sitter han och felciterar sig själv om hur han har skrivit , utan att kolla hur han verkligen skrivit.

För att sedan sitta o skriva att vi inte kan LÄSA ? Vi är trots allt ett flertal som ser hans felcitering och även reagerar på hans angrepp på "folkgrupp".


Jag är fullt medveten om vad som händer på banden och jag vet oxså att det finns gamla 27 nissar som sitter och leker på banden, och ingenstans har jag försvarat detta. MEN både du och jag har ju något bra exempel på radioamatörer där det slagit slint i skallen och människan blivit psykist störd.
Om det nu är en psykisk störning så är det ju en sak som vederbörande inte kan hjälpa och jag har MYCKET svårt för att tro att det är fallet.

Det jag blir upprörd på är sättet man framlägger sakerna på. Jag tycker inte angrepp mot grupper av människor hör till på ett forum.

Du frågar :

Vem hjälper dessa individer att svara rätt på provfrågorna och varför finns det radioklubbar som sysslar med veckoslutskurser där syftet inte är att utbilda eleverna och ge dom de baskunskaper och den trafikdisciplin som krävs för att inte anställa oreda på banden?

Jo men jag vet inte riktigt om det har kunnat undgå dig hur många rykten om att det går att köpa sig ett cert både här och där. ?? Det kanske finns lite substans i dessa ryktena.. Det är ju inte så svårt att lyssna på snacket på banden och sortera ut de som har LÄRT sig något på en kurs från de som antingen har köpt sitt cert eller fått lite för mycket hjälp att skriva provet.
Vet man inte skillnaden på in och ut frekvens på en repeater eller inte fattar varför radion brummar när man kör med ett 3A nät på en 50 watts Yaesu, ja då vill jag påstå att något är fel nånstans.. Vidare tycker jag att det är rent ut sagt patetiskt när en gammal amatör inte rättar den nya amatören när denna skyltar med sin okunskap genom att avge signal rapport på 2 olika stationer på en repeater "ja, ni har samma signal styrka bägge 2 ..9 bananer ! ".

Kan det vara så att många av de som KAN något rent ut sagt har gett upp hoppet o skiter i vad som händer ?

Slutligen kan jag faktiskt vara utan respekten från diverse människor om det innebär att jag inte får säga vad JAG tycker är rätt och fel..

// Freddy / SM7WDG
 
Låter bra Freddy. Ville bara känna dig lite på pulsen. Vi är nog överens i det stora hela så ingen ko på isen. :)

>>>Kan det vara så att många av de som KAN något rent ut sagt har gett upp hoppet o skiter i vad som händer ?

Ja tyvärr är det så. :-(

/Bengt
 
Du kallar dom ringar på 80 meter för meningslöst struntprat men huvuddelen av deltagarna har ju ganska tidiga signaler dvs gamla A-certare, borde inte såna enligt din beskrivning av "den goda tidens amatörer" veta bättre ?

Håller med EQL om det mesta.

När det gäller icke radiorelaterade QSO'n där "gamla A-certare" förekommer ger jag dig rätt. I enstaka fall förekommer även samtalsämnen som enligt min mening är helt olämpliga för detta media.

Dock utkristalliseras en tydlig skillnad
. Dessa "gamla A-certare" ägnar sig inte åt medvetna störningar av annan trafik, excesser när det gäller svordomar eller underlivshumor, vilket må platsa i något sammanhang men inte är det på 80m SSB!

Måhända finner vi att samtalet är ointressant och meningslöst men då är det ju bara att ratta vidare.

73/Lasse
 
SM3BDZ..

Hemskt ledsen över att behöva rätta dig ..

Jag vet flertal "gamla" amatörer som roat sig med att sitta med sin bärbara i bilen och lägga bärvåg på frekvensen för att öppna bilar .. Och även roat sig med att trycka bärvåg på 27 nissarna när de ligger på 27 Mhz. Att personerna sedan sitter och "skryter" om det på klubben så de andra gubbarna får något att skratta åt är ju lite kul, för 10 min innan satt de och beklagade sig över att någon använde repeatern för att släppa ut sina tarmgaser från antingen ena eller andra öppningen.

Klart att det finns andra än 27 Mhz snubbar som roat sig med att busa lite.
Vore väl fan annat rent ut sagt .. de är väl oxså människor och humor fanns även på den gamla tiden.. Tror bara att de flesta gamla har lite vett att inte berätta för mycket om sina bus.. förrän 25 år senare.. Men frågan är om de inte har mer vett och respekt att dra gränsen för sitt bus betydligt tidigare ..

Personer som sitter och rapar fiser etc etc på banden.. är de helt friska egentligen ?


// Freddy / SM7WDG
 
"Slutligen kan jag faktiskt vara utan respekten från diverse människor om det innebär att jag inte får säga vad JAG tycker är rätt och fel.."

De mänsklitga rättighetrna $19:
"Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser."

Tyvärr så saknar man ibland förmågan att hålla sig till sakfrågan, utan i stället så angriper man den som framför sin åsikt!

Alla har rätt att tycka, som Voltar sa: "Jag kämpar med alla till buds stående medel för att försvara din rätt till dina åsikter men jag behöver inte hålla med dig"!

Tyvärr så finns det människor som inte vill tillåta att andra har sina egna åsikter och då angriper man hans person!

Ett mycket vanligt fenomen bland de lågutbildade men vi radioamatörer kan väl anses vara om inte högutbildade så åtminste ett eller ett par steg högre än allmänheten?

Jag kan ha fel :-(

73
 
SM3BDZ..

Hemskt ledsen över att behöva rätta dig ..

Förstod nog inte att du satt inne med oemotsägligt facit... ;)

Håller med om att det visst finns undantag, både i det ena och det andra lägret, men rap, fis eller svordomar förekom överhuvudtaget inte när jag kom in i hobbyn, 1969-70.

Hela samhället har naturligtvis förändrats sedan 1970, då man vid den tiden knappast, i TV och radio, skulle benämna exempelvis könsdelar med etablerade folkmuns-uttryck. Det förekommer förvisso ogenerat idag.

Utan att göra anspråk på att vara en moralens väktare, konstaterar jag att förslappning smittar...
/Lasse
 
SM3BDZ..

Jodå jag har facit ;)..

Jo det där med att förslappningar smittar.. Fast de borde ju egentligen vara tvärtom..De gamla borde vara slappa .. medan de nyare mycket mer spänst i ringarna ;-).. (obs jag skojar)..

Nej jag håller med dig att språket på banden inte är det vackraste . Men tyvärr är det likadant överallt.. Jag skulle ALDRIG få för mig att kalla min skolfröken för hora .. tyvärr är det vardagsmat för skolfröknarna idag. Tror som du att det är en förändring i största allmänhet i samhället.. något jag inte heller uppskattar .. trots at jag knappt är 40 fyllda..

// Freddy / SM7WDG
 
Riktigt underhållande diskussion.

Som den "messerschmitt" jag är vill jag dock korrigera några citat:

"Saliga är de enfaldiga (simple minded) för de kommer att besitta jorden, står det i bibeln,"

Detta är nog en förväxling med:

"Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till.
Jes. 57:15. Luk. 6:20 f. "

Det är däremot de saktmodiga som ska ärva jorden;

"Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden.
Ps. 37:11. "

Eller som det ska ha uttryckts på 50-talet i ett klassiskt klotter på en
vägg i universitetsstaden Oxford:

"Blessed are the meek:
for they shall inherit the earth,
as they haven't the balls to refuse it"
:)

Slutligen varken sade eller skrev Voltaire detta:

"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."

Det var en av hans biografer som i stället lade dessa ord i hans mun.

Återkommer när jag har något att säga i själva trådämnet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Riktigt underhållande diskussion.

Som den "messerschmitt" jag är vill jag dock korrigera några citat:

"Saliga är de enfaldiga (simple minded) för de kommer att besitta jorden, står det i bibeln,"

Detta är nog en förväxling med:

"Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till.
Jes. 57:15. Luk. 6:20 f. "

Det är däremot de saktmodiga som ska ärva jorden;

"Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden.
Ps. 37:11. "

Eller som det ska ha uttryckts på 50-talet i ett klassiskt klotter på en
vägg i universitetsstaden Oxford:

"Blessed are the meek:
for they shall inherit the earth,
as they haven't the balls to refuse it"
:)

Slutligen varken sade eller skrev Voltaire detta:

"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det."

Det var en av hans biografer som i stället lade dessa ord i hans mun.

Återkommer när jag har något att säga i själva trådämnet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Karl-Arne .. nu skall du vara en snäll pöjk ;-)


//F
 
Som jag menade: i stället för att diskutera sakfrågan så skall man diskutera den som skriver!

Typiskt PR-beteende :-(
En del har det andra får det aldrig. (vett)

Det finns många olika tolkningar och översättningar av bibeln så ingen kan påstå att han har rätt eller fel, förövrigt så är TRO motsatsen till att VETA!

73
 
Last edited:
Tillbaks till sakfrågan och lite fakta.

En försvinnande liten andel av alla de tiotusentals individer som körde olaglig "skip-trafik" och bråkade med varandra på PR-bandet har sedan T-certets tillkomst tidigt 70-tal flyttat över sin verksamhet till amatörbanden.

Som nyblivna radioamatörer blev de snabbt en högljudd majoritet i sin nya hobby. Många bytte ut sin PR-låda till en Amatör-låda och fortsatte snacket i samma stil. Amatörradions vertikaler och GP-antenner döptes om till Kråkor. Yagi-antenner kallades Krattor och signalstyrkerapporterna angavs i streck eller bananer. Den gamla stammen suckade djupt...

Några av nykomlingarna tog till sig seden dit de kom och var mottagliga för råd och utbildning från de gamla uvarna som gärna ville ha ordning och reda på torpet.

Kraven sänktes steg för steg och de som tidigare mött hårt motstånd i form av allt för höga kunskapskrav slank igenom maskorna en efter en.

Numera utgör kunskapskraven knappast något hinder alls och ett fullständigt borttagande av de ringa krav som återstår skulle varken göra till eller från. Uttryck som, öppna portarna för alla ligger i tiden.

Skillnaden mellan PR-radio och Amatörradio är idag hårfin och många av de nya amatörerna är faktiskt aktiva både på PR-bandet och på Amatörbanden eftersom de inte själva uppfattar någon skillnad.

Den som anser detta resonemang är fel är välkommen att argumentera emot. Var så god, sätt igång. Själv vill jag väldigt gärna bli överbevisad om att jag har fel. Det skulle nämligen glädja mig mycket ty då har Amatörradion kvar den särställning och höga status som den borde ha enligt ITU-RR.

OBS! -Håll dig till sakfrågan!

/Bengt
 
Bengt.. vi har ju diskuterat detta till leda och det blir trots detta inte bättre ändå.. och du har som jag sagt innan , i mina ögon till viss del rätt..

Men samtidigt tycker jag att vissa grejor är lite "gnällig gubbe" fasoner..
Vad spelar det för roll vad Adam o Bertill kallar sin Yagi för kratta ?
visst det klingar inte bra i ditt vältränade CW öra ;) , men de vet ju själv vad de pratar om och det är kanske huvudsaken.. Värre tycker jag att det är med att kompetensen sjunker så drastiskt. Egentligen är det tur att inte så många ger sig på egenbyggen idag .. men den kompetensnivån så skulle det lätt kunna bli en o annan eldsvåda för att inte prata om dödsfall efter någon byggt sig ett rörsteg med en HS trafo..

MEN samtidigt ..vems fel är det egentligen då ? Är det Adam & Bertils fel för att de börjat sin karriär på 27 Mhz.. ?? är det deras fel att PTS ( och SSA) har gett dem chansen att bli amatörer ? Om chansen ges och de tycker att det är kul då tar de ju den. Är det då rätt att behandla dem (oss) som någon sort sjukdom ?? För bara genom att läsa denna tråden och flera andra kan man se att det förekommer.

Det kanske är så att vi lite yngre amatörer skall skylla på alla gamla amatörer att de suttit och tittat på när förslag efter förslag klubbats genom . Eller ??

Du skriver..

Skillnaden mellan PR-radio och Amatörradio är idag hårfin och många av de nya amatörerna är faktiskt aktiva både på PR-bandet och på Amatörbanden eftersom de inte själva uppfattar någon skillnad.


Ja gränsen är hårfin .. reglerne har luckrats upp rejält på amatörbanden och en del på PR-banden.. jag tycker inte att det är konstigt att det finns amatörer som aktiverar 11m med tanke på att det förekommer en hel trafik där när kortvågsbanden ligger väldigt öde eller är knökfulla med folk som skriker CQ Contest. Rätt eller fel ?? Tjaa fel radio på fel band.. vem bryr sig mest ? Du eller PTS ?

// Freddy / SM7WDG
 
WDG skrev; "Vad spelar det för roll vad Adam o Bertill kallar sin Yagi för kratta ?"

Då T-licensen banade vägen för privatradiofolket att bli radioamatörer ökade aktiviteten på 2 m FM explosionsartat. Jag kan väl tala för mig själv och helt kort konstatera att jag inte imponerades av de nya uttrycken och språkbruket i samtalen. På den tiden var det så långt ifrån den traditionella amatörradion man kunde komma och många nykomlingar blev helt enkelt inte accepterade och tagna på allvar.

WDG skrev; "Ja gränsen är hårfin .. reglerne har luckrats upp rejält på amatörbanden och en del på PR-banden.. jag tycker inte att det är konstigt att det finns amatörer som aktiverar 11m med tanke på att det förekommer en hel trafik där när kortvågsbanden ligger väldigt öde eller är knökfulla med folk som skriker CQ Contest. Rätt eller fel ?? Tjaa fel radio på fel band.. vem bryr sig mest ? Du eller PTS ?"

Ovanstående citat är en god sammanfattning som visar hur lågt värde du själv sätter på de unika privilegier vi radioamatörer har. Om jag uppfattar dig korrekt så anser du att användning av amatörradiomateriel på 11 m bandet är försvarbart eftersom PTS inte bryr sig. Jag delar inte din åsikt utan tycker att i och med man blivit radioamatör så lämnar man olagligheterna bakom sig och försöker anpassa sig till den nya hobbyns många oskrivna regler.

De som varit lyhörda har klarat sig utmärkt i sin nya hobby men de som avviker för mycket från mängden blir inte tagna på allvar. Så enkelt är det. Andra tycker kanske annorlunda men detta är min syn på saken.

/Bengt
 
SM7EQL

Då T-licensen banade vägen för privatradiofolket att bli radioamatörer ökade aktiviteten på 2 m FM explosionsartat. Jag kan väl tala för mig själv och helt kort konstatera att jag inte imponerades av de nya uttrycken och språkbruket i samtalen. På den tiden var det så långt ifrån den traditionella amatörradion man kunde komma och många nykomlingar blev helt enkelt inte accepterade och tagna på allvar

Språket i samhället har ju till en början generellt ändrats ganska radikal under 40 år, Vidare har respekten för andra människor ändrats en hel del. Tyvärr är inte allt detta positivt varken i samhället eller på banden. Det är ganska intressant det du skriver om nykomlingar inte blev accepterade och tagna på allvar. Dessa som då blev utfrysta var en del av dem som skulle föra hobbyn vidare , och dessa blev helt enkelt utfrysta . Kort o gott mobbing .
Då känns det ju lite grann som om att det redan då bildats 2 läger som börjar dra åt vart sitt håll. Detta kan ju aldrig ha varit postivit för hobbyn.


När jag var 8 år gammal var jag på mitt första besök på en amatörradioklubb i Malmö. Där visste ett flertal att min far var aktiv på 27 Mhz och när jag kom dit och frågade en massa om det ena och andra blev jag avvist med rådet att jag kunde ju skaffa mig en 27 Låda som min far. Detta var min första kontakt med amatörradion. Tilläggas skall då att min fars 27 karriär sträckte sig till att han gjorde ett anrop hem till min mor på eftermiddagen samt att han på helgerna låg passning på Vägradio kanalen. Med andra ord ingen av de stora grabbarna. Men för att jag var son till honom så var jag inte välkommen där. Vidare var en mina skolkamrater son till en radioamatör, när denna amatörern var på skolan eller fritidsgården så försökte man ställa frågor om amatörradio.. då fick man svaret "gå du hem till din fars komradio istället".
Tråkigt men sant.

Ovanstående citat är en god sammanfattning som visar hur lågt värde du själv sätter på de unika privilegier vi radioamatörer har. Om jag uppfattar dig korrekt så anser du att användning av amatörradiomateriel på 11 m bandet är försvarbart eftersom PTS inte bryr sig. Jag delar inte din åsikt utan tycker att i och med man blivit radioamatör så lämnar man olagligheterna bakom sig och försöker anpassa sig till den nya hobbyns många oskrivna regler.


Hur får du fram den tolkningen ? Jag sa ingenstans att jag tycker det är ok . jag ställde en fråga. Personligen tycker inte att det är fel om en amatör pratar på 27 med laglig utrustning. Frågeställningen om vem som bryr sig mest, var för att poängtera att PTS bryr sig inte ett dyft om vad som händer på banden.

Du skriver att jag inte värdesätter våra unika privilegier. Kan det vara så att det inte är så unikt längre ?? Kan det vara så att du ser det unika genom de ögon som du såg det genom på 60 talet.. Det är 50 år sedan och ganska mycket har ändrats sen dess. Det var mycket som var unikt då som har blivit vardagsmat idag.. Jo Bengt .. Jag värdesätter min HOBBY. Men de unika privilegierna känns inte så unika som de gjorde när jag började med radio.

// Freddy / SM7WDG
 
>>>Men de unika privilegierna känns inte så unika som de gjorde när jag började med radio.

Det beror på att du inte förstår att värdesätta de unika privilegier vi har i form av stora frekvensutrymmen och undantaget i R&TTE-direktivet.

Du kanske borde skaffa dig 60-tals ögon för att se verkligheten? :)

/Bengt

.
 
>>>
Du kanske borde skaffa dig 60-tals ögon för att se verkligheten? :)

.

Joo Kanske .. Men sen var jag inte född på 60 talet så den verkligheten har aldrig existerat. Du får ju tänka på att ALLTING var ju redan förstört när jag kom in i bilden ;) . Jag är ju trots allt bara hälften så gammal som du ;)

Man jag tycker det är lite intressant att höra att redan på 70 talet bildade ni läger och drog åt vart sitt håll .. inte konstigt att det gått som det gjort.

// Freddy
 
>>>>Man jag tycker det är lite intressant att höra att redan på 70 talet bildade ni läger och drog åt vart sitt håll .. inte konstigt att det gått som det gjort.
---

Frågan som många ställde sig på 70-talet var om amatörradion skulle förvandlas till privatradio eller om och hur amatörradions särart skulle bevaras. Man kan läsa om detta i QTC under hela 70-talet där den nya ordningen debatterades friskt.

De privatradioutövare som var lyhörda och intresserade sig för amatörradions seder och bruk blev snabbt accepterade och har nog aldrig upplevt något större motstånd från dåtidens etablerade radioamatörer.

/Bengt
 
Back
Top