Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

[De privatradioutövare som var lyhörda och intresserade sig för amatörradions seder och bruk blev snabbt accepterade och har nog aldrig upplevt något större motstånd från dåtidens etablerade radioamatörer.

/Bengt[/QUOTE]

Ja jag får väl bara ta och acceptera att jag inte är accepterad i den fina kretsen av radioamatörer :)

// Freddy / WDG
 
Jantelagen

Strax efter att jag startade mitt QSO satte en okänd person igång och sände ekande rundgång tills det inte längre riktigt gick att fortsätta konversationen. Han avslutade med att kalla mig "jävla idiot" och sluta sända.

Det är tråkigt. Hur kan vuxna människor bete sig på det viset? Till och med folk som är i pensionsåldern håller på. Jag råkar ut för detta då och då av några danska amatörer i Nord-Själland som har gaddat ihop sig och bestämt sig för att mobba mig. Man kan höra rundgångs-QRM, rapande och okvädesord då och då när jag är QRV på 2m/80m.

Häromdagen t ex tog en av dem över min fjärrstyrda radio och använde den till att sända störningar på 145.275. Efter att jag upptäckt tillgreppet och stängt av länken och förklarat vad som hänt, kom en dansk-svensk amatör i Malmö in och klagade och sa att det var mitt eget fel eftersom någon illvillig kunde gå in och störa via min station och "det hade ju inte hänt om jag inte haft länken igång". Samtidigt har jag motsvarande problem med andra danska SM7-or.

Jag får hoppas allt detta är en tillfällighet för annars är det nog inte kul för den person i Danmark som vill "sticka ut". Jantelagen skrevs dock av en norrman som upplevde den i danska Nyköbing Mors, och just på grund därav formulerades den: Jantelagen - Wikipedia Dock vet vi ju alla att den förekommer mer eller mindre i hela världen men det är intressant att den formulerades efter upplevelser i Danmark.

Det hela är nog en fråga om att vi får börja inse att hoppet för mänskligheten är ute.
Detta visar sig överallt. Inte bara inom amatörradion.

Hursomhelst, det får inte skyllas på 27 MHz. Att man ser en ökad frekvens av marodörer bland ex-27 MHz-folk är nog sant, precis som att vi ser ökad kriminalitet inom vissa etniska grupper, men därmed får vi inte döma hela gruppen för då är man racistiskt lagd. Det har dessutom förekommit oegentligheter av folk som aldrig kört 27 MHz. Och de flesta danskar är faktiskt trevligt folk ;)

Men det är synd att det är så få "vettiga" amatörer vill vara med på "snabbtelefonen" 2m FM så att vi kan snacka teknik och roligheter när vi har extra tid som t ex när vi är mobila till och från jobbet, för här passar 2m FM repeater-trafik in fint. Det är enkelt och kräver inga stora eller dyra installationer. Det finns ett nät med massor av repeatrar runt om i landet som bara står oanvända, vecka in och vecka ut.

Dock är det svårt undvika elakingarna så det kanske inte är konstigt det blivit som det är. Man använder omöjliga moder och frekvensband för att slippa marodörerna. Dvs ingen 2m, ingen 80m eller ingen foni. Det är synd.

Men vi kan inte göra annat än att hålla modet uppe. Det finns ändå trevliga personer bland oss och vi får lära oss att i vårt huvud, att som på internet "blocka" vissa individer och inte bry oss om dem. Så måste det nog bli i etern där vi tyvärr inte kan undvika dessa elaka personer. Vi måste vara som en gås man kan hälla vatten på helt enkelt. De är ju ändå i minoritet så varför låta dem ta över?

Sätt igång och befolka repeatrarna med vanligt hederligt folk!
Det är väl inte bara jag som tillbringar dötid i bilen?

Och förresten. Man begår inga "olagligheter" genom att köra på 27 som någon antydde. Sedan vi gick med i EU får man köra alla moder där.
 
" Sedan vi gick med i EU får man köra alla moder där. "

Var har du fått den informationen ifrån?
Får vi köra med samma effekt som Italienarna också (1kw)?

73
 
Men fortfarande gäller att man använder utrustning som är typgodkänd för ändamålet.
En amatörradiostation är inte typad, CE-märkt, R&TTE eller E-mark för att sända på 27 MHz med.
Ett tag var ju AM förbudt, så skillnanden verkar vara att inte enbart FM är tillåtet. numera.
Sen är de väl frågan om inte 27 MHz grejerna, eller folket kör mer på amatörbandet 28 MHz än tvärs om.

Framtiden är väl att ingen bryr sig, vi bara sänder där det passar helt enkelt.
Vi hörs på 3333 kHz i kväll
de

OC-71
 
Om man lyssnar på alla feta signaler som kan höras när det är test på 27 MHz så kan man misstänka att betydligt större effekter de tillåtna används.
 
" Sedan vi gick med i EU får man köra alla moder där. "

Var har du fått den informationen ifrån?
Får vi köra med samma effekt som Italienarna också (1kw)?

73

Det verkar finnas många skrönor och fantasier då det gäller italienare och 27 Mhz.

Det är ganska klart att även Italien har samma cept regler för detta band som vi övriga och att maxeffekten som är tillåten är några watt ( troligen 4W )

Archivio consultazioni precedenti

Det verkar även som att Italien hade ett tillståndsförfarande så sent som 1993 där man måste visa att utrustningen var godkänd för att få tillstånd.
CB FAQ Part 2
 
När det gäller effekten så menar jag att det kan bli mycket stora signalstyrkor även med 5 W.
När jag började med radio, och 27 MHz, så var året någon gång mellan 1965 och 1968.
Vi var några som fickt jag på tre röriserade 27 Mhz stationer.

En av oss var radioamatör och han var "duktig" på antenner så han berättade hur na stter upp en GP för fekvensen.
sagt och gjort en GP med trådar kors o tvärs över hela garaget blev min antenn.
Och vi fick kontakt, flera mil faktiskt.
En kväl brakade det in en Tysk station och tyckte att vi inte skulle prata på hans kanal.
Skitstark, och med dagens sätt att prata om effekt borde han kört 5 kW.
Men han hörde ju oss.
Så vaknade mitt intresse för radio och vågutbredning.
Styrkan var omåttlig och sen kom ens tation in från färöarna, skitspännande, även han "körde säkert 1 kW minst"
Nu var det ju ett större solfläxsmaakimum då än nu.
Men en enda tysk etc, visar att det inte fanns så många stn då.
Idag sänder tusen stn på en gång och varje kanal låter som ett brus.

Felet, om det nu finns ett fel, är att vi inte utnyttjar 28 MHz amatörband.
Och 27 MHz kan vi helt enkelt skita i tycker jag. varför 27 MHz dramatiseras så till en otroliga grad är för mig en gåta.
Varför inte ondgöra sig om hur dom pratar på 68 - 88 MHz eller LPD bandet.
Och detta utan kunskapsprov. hu!!!
vem ropar CQ på ett tyst 28 MHz band?
Den som ropar får oftast svar.

de
Sm4FPD
 
SM4FPD skrev.

Och 27 MHz kan vi helt enkelt skita i tycker jag. varför 27 MHz dramatiseras så till en otroliga grad är för mig en gåta.

Varför inte ondgöra sig om hur dom pratar på 68 - 88 MHz eller LPD bandet.
Och detta utan kunskapsprov. hu!!!


Jag tycker detta är ett otroligt bra uttalande. Känns som om att många har en idé om att alla som har eller haft med 27 Mhz att göra är psykiskt sjuka personer, ligister eller kriminella. Behandlas och omtalas ofta väldigt illa och som något fult. Jag har fortfarande om att 27 Mhz är ett kanonverktyg för att väcka ett intresse på någon som är tekniskt intresserad.. Det eller så kanske en gammal mottagare. Tyvärr tror jag att folk sitter och minns tjafset som de varit med om . Kanske dags att släppa det där jäkla föraktet och gå vidare. Tänk om all den negativa energin skulle kunde vändas och användas till något positivt ..

// Freddy / SM7WDG
 
Håller med Freddy.

För en tid sedan, kanske ett eller två år sedan, då allt blev så här dystert, allt var fel, negativt som nu här på forumet.
Jag startade då en ny tråd där vi kunde diskutera det positiva med hobbyn istället, se framåt, glädjas utvecklas etc.
Jag har funderat på att ta fram den tråden igen.

För nog har vi en fantastisk hobby, och nog kan vi utvecklas både känslomässigt hjärncellsmässigt (nytt häftigt ord va!) och få nya vänner och glädje. Bli stolta efter att ha byggt något etc.
Det borde vara dags för lite positivt nu snart i alla fall.

För så illa är det väl ändå inte?
det?

de
ÄffPeDe
 
Jag har hållit på med radio i många olika former sedan början av 70-talet och redan då fanns det amatörer som var väldigt negativt inställda inte bara mot PR-radio användare utan även mot sådana som var aktiva inom FRO.

Skall man komma någon vart så måste man vara mera positiv och försöka ta till vara andra människors intresse och sträva framåt istället för att vara negativ och klaga på allting.

En del av detta är nog det vi inom arbetslivet kallar social kompetens.
 
>>>Jag har fortfarande om att 27 Mhz är ett kanonverktyg för att väcka ett intresse på någon som är tekniskt intresserad.. Det eller så kanske en gammal mottagare. Tyvärr tror jag att folk sitter och minns tjafset som de varit med om . Kanske dags att släppa det där jäkla föraktet och gå vidare. Tänk om all den negativa energin skulle kunde vändas och användas till något positivt ..
-----

Kan tänkas du har rätt Freddy. Privatradioutövarna utgör sannolikt en mycket värdefull målgrupp som på sikt skulle kunna värvas över till amatörradiobanden. Frågan är bara hur detta kan ske. En möjlighet kunde vara att SSA upplåter ett par tre sidor i varje nummer av QTC för privatradio- och PMR-intresserade att informera om skip-trafik och den radioutrustning som används. Det kunde vara första steget mot en framtida tänkt sammanslagning av två mycket snarlika fritidssysselsättningar under ett paraply.

För SSA:s vidkommande skulle det kunna innebära en rejäl ökning av medlemsantalet och därmed också en tryggad ekonomi och kanske till och med att amatörradiohobbyns fortlevnad på längre sikt säkras.

Efter att ha funderat en god stund på ett scenario som denna så torde en kvalificerad majoritet av SSA:s medlemskår stödja en sådan inriktning om frågan ställdes.

Ang SM0-8295 och synen på FRO-folket så är det min uppfattning att FRO alltid haft hög status bland radioamatörerna och jag kan absolut inte minnas att någon varit negativt inställda till dom, inte som "folkgrupp" i alla fall.

/Bengt
 
För så illa är det väl ändå inte?
det?

Nä, det är ju bara några enstaka som gång på gång gnäller om den stora amatörradioundergången... Gärna i varenda tråd. Och sedan ska det helst startas nya trådar om ungefär samma sak men med annan rubrik...
 
Tyvärr måste även jag sälla mig till skaran som har nedvärderats av s.k. erfarna sändaramatörer vilket fördröjde min licens i så där 30 år. Min inställning är att det är enskilda personer som beter sig illa - respektiva bra - inte grupper. Det finns fantastiskt fina och kunniga människor med hög moral inom alla områden.

Här är en intressant länk om hur det går till:
Open letter to my fellow radio amateurs. | DX-World
 
IMJ skriver det många av oss tänker och tycker när det gäller medveten störsändning och dåligt uppförande på banden. Bra formulerat dessutom som ju var poängen med SE5X inlägg.

Jag har själv blivit drabbad av sådana radiohuliganer i samband med mina DX-peditioner till Söderhavet och ställer mig frågande till vad huliganerna egentligen ville åstadkomma mer än att orsaka kaos och irritation för mina motstationer som inte hörde mina svaga signaler.

De som stör är nog inte särskilt många men några av dem är riktigt "drivna" operatörer som vet exakt hur de skall störa så effektivt som möjligt. Problemen finns i alla länder och har ökat kraftigt den senare 10-årsperioden. Per YES beskrev sina problem som jag haft äran att lyssna på. Just i det fallet är det klarlagt att det är gamla amatörer som jäklats. Här rörde det sig om störsändningar i många timmar och dagar i sträck. Dom är identifierade och kända.

När jag tog cert 1969 förekom inget sådant bråk, inget som märktes i alla fall. Även i samhället i övrigt var det lugnt och det bus som nog ändå förekom var med dagens mått ganska oskyldigt.

Under hela 70-talet bråkades det däremot friskt och den som har tillgång till QTC från den tidsperioden uppmanas att bläddra igenom insändarna. Många hårda ord yttrades liksom en del klubbar splittrades upp i mindre intressegrupper som ibland fajtades vidare med varandra. Våra debatter här på Ham.se är sansade i en direkt jämförelse.

Från tid till annan följer jag debatterna på några USA-forum och när man läst där ett tag så inser man att det inte finns något hopp om bättring så som IMJ hoppas och många med honom inklusive jag själv. Jag saknar den tiden då man kunde ligga och jaga ett sällsynt DX i en Pile Up utan att bli förbannad eller uttröttad. Numera har jag gett upp den delen av hobbyn liksom vanliga standard-QSO som känns enformiga.

Men man kan ändå fråga sig vilka gemensamma faktorer som ligger bakom problemen som uppstått och som förekommer i de flesta länderna, inte bara här i Sverige.

/Bengt
 
Last edited:
Det där med störsändning tror jag har med personlig tillfredställelse att göra. Vederbörande är inte psykisk jämnvikt och får utlopp för sina aggressioner genom att tvåla till någon som bara råkar vara i vägen.
 
Så vitt jag kommer ihåg sedan den tiden jag började som radioamatör, sent 60 tal, och med viss erfarenhet av hur det gick till före detta, och läste QTC, så har störsändning, stöld av anropsignaler och pirtatradio förekommit långt innan T licensen.
Jag kommer ihåg när man i QTC hade en rubrik som hette något som: "intruder watch" i QTC.
Ofta var det dock frågan om rundradio som lade sig på amatörbanen, men även vanliga människor som jävlades med sina vänner.

Att det procentuellt skulle vara mer sådant numera tycker jag verkar svårt att inse.
Hr i glesbygderna hör man ALDRIG talas om sådant.

Att kalla personer som gör störningar, busar, piratsänder en massa ord som "psykiskt störd" etc är inte rätt, det är svåra bedömningar som vi nog inte skall försöka oss på.
Att någon beter sig udner ligt betyder inte att vi andra har rätt att kalla honom psykiskt störd, då få av oss egentligen vet vad sådant innebär. det måste en läkare bedöma, och det är inte så lätt det heller. Nog har det gått inflation i sådana ord men ändå.
Vad man däremot skall kalla dessa människor vet jag inte.

Bättre vore ju att hjälpa dem som behöver hjälp att inse vad hobbyn kan ge.


de
FPD
 
FPD skrev: "Att kalla personer som gör störningar, busar, piratsänder en massa ord som "psykiskt störd" etc är inte rätt, det är svåra bedömningar som vi nog inte skall försöka oss på."
----

Det får stå för XYY som nämnde de orden. Själv tycker jag radiohuliganer är en mer rättvisande benämning och det är säkert ett lika rumsrent uttryck som fotbollshuliganer. Båda grupperna söker sig till platser där de kan anställa oreda och kaos. Båda grupperna har intresse av att störa ordningen medvetet.

Man får också försöka skilja på oavsiktliga störningar som när vi råkar trycka på fel knapp på sändaren och medvetna störningar där syftet är att störa. En tredje typ av "störning" är den som VPU nämner men den kan vi helt bortse ifrån.

Intruder Watch hör inte heller hemma i diskussionen.

/Bengt
 
----
Man får också försöka skilja på oavsiktliga störningar som när vi råkar trycka på fel knapp på sändaren och medvetna störningar där syftet är att störa. En tredje typ av "störning" är den som VPU nämner men den kan vi helt bortse ifrån.


/Bengt

Oavsiktliga störningar är som sagt oavsiktliga och det kan vem som helst råka utsätta etern för med dagens riggar ibland låga kunskapen på operatören.
Dessa är förlåtna.

Jag tror att VPU gjorde en liknelse och jag tror inte vi skall bortse från att det faktiskt kan vara så som han säger. Översätt från real life till radio !

Sist men inte minst så tycker jag att medvetna störningarna kan delas in i 2 olika grupper . Första gruppen är de som rapar , fiser , trycker , rundgång etc.. Sen har vi den andra som jag egentligen tycker är värst. När någon mindre kunnig eller mindre smart inte kan bandplanen utan lägger sig på en mindre lämplig frekvens och kör telefoni. Då tar det en kort stund , sen är det någon som lägger sin precis bredvid eller ovanpå och kör telegrafi med budskap om att personen skall flytta och det är CW QRG. Eller de som lägger sig ovanpå stationer för att stämma av sitt steg.
Listan kan göras lång på detta oxså.

// Freddy / SM7WDG
 
OK Freddy, jo en del av det vi hör t ex på kortvåg i de stora Pile-Up:en är säkert vanliga sansade människor men med kort stubin som helt enkelt tappar fattningen när de medvetna störningarna blir allt för påfrestande.

Jag känner några sådana amatörer som normalt är lugna men som går i fullständig självsvängning när de blir utsatta för störningar. Då skälls det och gormas så man nästan blir rädd. Men sådana händelser är kortvariga liksom när du och jag råkar sända på fel frekvens en stund. Alla har gjort det någon gång. Oooops säger vi....

Dock tycker jag mig kunna märka att de medvetna lite mer sofistikerade störsändningarna på kortvåg och telegrafi ökat markant den senare 10-årsperioden. Här handlar det ofta om drivna operatörer som är mycket duktiga på telegrafi. Med stor sannolikhet har de varit amatörer länge. Gissningsvis har de kört det mesta dom behöver köra. Kanske har de tröttnat och utnyttjar den allmänt dåliga ordningen för att medvetet lura och störa de mindre erfarna amatörerna, förmodligen för att de tycker det är kul.

Väldigt ofta hör man hur dessa drivna operatörer tar över en Pile Up från den riktiga DX-stationen och fortsätter köra hundratals stationer som inte kan avgöra att dom har kontakt med en pirat. En del misstänker att det är fejk men kör piraten för säkerhets skull ändå. Trafiken flyter på bra och piraten kör helt perfekt i hög hastighet och läser utan problem sina motstationers anrop i 150-200 takt.

Jag har under många år studerat dessa företeelser och det ligger nära till hands att de som sysslar med detta bedriver en sorts Telekrig på hobbybasis. För några år sedan sysslade jag med signaturanalys och kunde vid några tillfällen knyta en ständigt återkommande störning till en svensk amatör eller rättare sagt till en viss sändare. Sändaren hade en del egenheter för sig liksom nycklingen och prick/streck-förhållandet kunde mätas in noga.

Syftet är snarlikt det som gäller för militär verksamhet, d v s att störa ut fiendens kommunikation genom blockering eller vilseledande signalering.

Det krävs oerhört duktiga operatörer för att skydda sig mot denna typ av medvetna störningar och även de duktigaste går ibland bet på att skilja sant från falskt här.

Den typ av störning som TS råkat ut för förekom överhuvudtaget inte före början av 70-talet som Roy vill påskina. Det är något som kommit på senare år och i många länder. Här i Skåne känner vi ju till en sådan amatör som under flera år "rapade och fes" över Malmö- och Helsingborgsrepeatrarna. Både PTS och Polisen var väl medvetna om vem personen var och var denne bodde men ansåg sig inte kunna agera. Om vederbörande fortfarande håller på vet jag inte då jag helt enkelt inte orkade ha passning på eländet utan stängde av radion. Numera kör vi pilotton på en lokal repeater och problemet är löst.

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top