Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

"Den typ av störning som TS råkat ut för förekom överhuvudtaget inte före början av 70-talet som Roy vill påskina."

Vad hände 1971? Jo då kom T-certet och en del före detta PR-amatörer fick lov att inneha och använda amatör-radio-sändare! Ett tillfälligt sammanträffande eller...?

"Det där med störsändning tror jag har med personlig tillfredställelse att göra. Vederbörande är inte psykisk jämnvikt och får utlopp för sina aggressioner genom att tvåla till någon som bara råkar vara i vägen."

Är man inte i "psykisk jämnvikt" så är detta en psykisk störning!
Jag tycker att det är konstigt att det finns så många som inte vill förstå var orden igentligen betyder.

Ta som exempel ordet "idiot". Dom flesta påstår att det betyder att man är mental-sjuk!
Det svenska ordet idiot kommer från det gammalgrekiska ordet 'idiotes' som betyder, fritt översatt till svenska: en dåligt eller inte alls utbildad person. En som är mentalt sjuk kan naturligtvis vara dåligt utbildad, på grund av sin sjukdom, men en dåligt utbildad är inte per automatik mentalt sjuk, i så fall skulle vi ha många mentalsjukhus i landet.

Vi läser ofta i tidningarna om mobbning i skolan. Vad gör skolans rektor? Jo han anklagar den mobbade för att ha gjort något fel! Att mobbaren har problem, det vet han, men han vill inte ta i problemet utan ber i stället den mobbade att ändra sitt beteende eller byta skola!

Samma sak när du gör en polisanmälan om störningar på våra frekvenser. Vad säger polisen? Kan du inte byta frekvens?

Det finns en mycket stor konflikträdsla i sverige som vi inte finner i andra länder. Ta som exempel de franska bönderna som, när dom är missnöjda, tömmer ut gödsel-högar på marken framför regeringsbyggnaderna, eller blockerar motorvägarna med sina traktorer.

Hade detta hänt i sverige så hade man sagt: någonstans skall dom ju lägga gödselöverskottet!

Åter till störningarna.
Vilka är det som stör? Jo, det är radiomobbarna. Varför stör dom? Därför att dom kan och vet att dom kommer undan. Vi kan inte med säkerhet identifiera dom, bara gissa.

Men varför stör dom? Därför att dom har en mental-, själslig- eller karaktärs- störning.

När jag var liten så fanns det en kille som sa: får inte jag vara med och spela fotboll så tar jag eran boll! Han mådde inte bra och det visste vi, farsan söp som ett svin och morsan gick på gatan. Men varför mobbade han oss? Han ville vara med och sparka boll men han kunde inte p.g.a. en medfödd höftskada och när någon kritiserade hans spel så skämdes han ( barn kan vara väldigt elaka ). Så, vad hände? Jo han och jag satt och lyssnade på kortvågsradion och där störde inte hans handikapp, det var inget fel på öronen. Hans intresse för radio gjorde att han efter folkskolan och realskolan sökte in till chalmers och blev så småningom elektroingenjör.

Samma sak med dom som stör: får inte jag vara med så skall jag förstöra för er. Hur skall vi få dom att sluta störa? Om vi kan identifiera dom så kan vi kanske ta in dom i vår grupp och ge dom den kunskap som behövs för att förstå tjusningen i radioteknik. Det finns dock ingen garanti för att dom kan lära sig, dom kanske inte har baskunskaperna som man måste ha (dyscalcyli?).

Många, o.b.s. inte ALLA, PR-amatörer saknar baskunskaper och har därför stora problem med att lära sig, dom har bara köpt en komradio med powerpack och antenn, sedan är dom radioamatörer om du frågar dom, "jag har snackar radio i många år, så jag kan det här med radio" är ofta kommentaren man får, PTS kan väl ge mig ett cert, jag kan ju det här!

Man kan, om man läser mellan raderna i kommentarerna, lätt se vilka som är f.d. PR-amatörer!
Dom undviker alltid att diskuter sakfrågan, men kommenterar i stället personen för hans åsikt eller stavning.

Ett mycket vanligt beteende bland dom lågutbildade är att dom kan läsa orden men inte den sammansatta meningen (dyslexsi?) och då måste man kanske ändra orden när man citerar sig själv så att betydelsen går fram.

Jag tycker personligen inte att det är fel av certifierade amatörer att ligga på 27mhz, radio är radio och man hör på deras språkbruk att dom är inte "vanliga PR-gubbar".

Har man bara gått en veckoslutskurs så har man inte lärt sig någonting om radioteknik, man blir inte radioamatör, bara radiokommunikatör och det är en mycket stor skillnad.

Mina elever måste gå minst 15*2 timmar på kursen och då finns det tid för "tekniksnack" som ger dom en större inblick i vår hobby, några har till och med, frivilligt, lärt sig det "hemliga språket" CW. Dom skulle aldrig komma på idén att störa andra, medvetet.

Så, hur kommer vi ifrån "radiomobbarna"?

O.B.S. Ge nu riktiga kommentarer till sakfrågan och sluta upp med att försöka mobba mig, det säger mer om mobbaren än det gör om mig!

73+88
 
Tycker det är konstigt att du tycker att du skall kunna ge dig på flertalet "folkgrupper" och trycka ner dem och sedan tycka att andra inte skall få ge dig svar på tal utan kallar det för mobbing. Jag tycker din verklighetsförankring är mycket snedvriden och väljer då att avsluta mitt deltagande i denna tråden , detta innan jag skriver av mig vad jag tycker om människor som tror och tycker att de står över alla andra.

// Freddy / SM7WDG
 
Som jag förväntade mig så kan du inte diskutera sakfrågan och därför lägger du av.

Vilken "folkgrupp" tillhör du eller dom som stör?
Jag visste inte att det fanns någon sådan "folkgrupp"!
Vilken "ras" har dom?

Kan du informera mig?

73
 
Har man bara gått en veckoslutskurs så har man inte lärt sig någonting om radioteknik, man blir inte radioamatör, bara radiokommunikatör och det är en mycket stor skillnad.

Mina elever måste gå minst 15*2 timmar på kursen och då finns det tid för "tekniksnack" som ger dom en större inblick i vår hobby, några har till och med, frivilligt, lärt sig det "hemliga språket" CW. Dom skulle aldrig komma på idén att störa andra, medvetet.
Så kriteriet för att vara radioamatör är att man kan en viss mängd radioteknik? En som inte kan särskilt mycket men tillräckligt för ett A-cert el T-cert (på den tiden det begav sig) kan alltså inte titulera sig radioamatör? Är den gamla "C-amatören" mindre radioamatör än A-certaren?

Jag gillar inte generaliseringarna i denna tråd och inte heller statusindelningen. Radiohobbyn är så vid att den måste kunna rymma alla olika inriktningar. Den som vill spela schack på 20 med en amerikan måste kunna få göra det utan att känna sig nedvärderad för att han inte kan sno ihop två baluner till sin antenn. Den som vill sitta i skogen med en qrp-rig och köra telegrafi med två trådstumpar måste kunna få göra det utan att andra "högre skolade" ska se ner på honom för att han inte kan bygga sin egen matchbox.

Hänga ut vissa grupper av amatörer och omtala dem i nedvärderande ordalag på det sätt som görs här verkar mer sinnesförvirrat än de som medvetet förstör för andra på banden med qrm. Jag har inte ännu sett ett enda belägg för vilka som skapar de här störningarna. I min värld kan det därför vara precis vem som helst, oavsett kompentens, oavsett certifikatklass och oavsett vilken väg man tog in på amatörbanden. Att man har ett stort radiointresse och stor kunskap innebär inte per automatik att man inte är dum i huvudet på andra områden. Bittra människor finns överallt oavsett certifikatklass.

my 0,02$
73
 
En fundering till morgonkaffet

Hur kommer det sig egentligen att de radioamatörer som har bakgrund som aktiva privatradioanvändare så intensivt försvarar den trafikkultur som förekommer på privatradiobandet samtidigt som den trafikkultur som förekommer över repeatrarna inte anses vara av privatradiokaraktär?

Märk väl att jag i detta inlägget inte gör någon värdering huruvida nämnda trafikkulturer är bra eller dåliga. Jag påstår bara att det inte är någon hörbar skillnad i praktiken på den radiotrafik som förekommer på privatradiobandet och den radiotrafik som förekommer på repeatrarna.

Definitionsmässigt kallas den ena verksamheten kommunikationsradio och den andra amatörradio. PTS definierar dessutom amatörradiotrafik och för sådan krävs ett amatörradiocertifikat och en anropssignal. Det är stora skillnader men som inte hörs om man lyssnar i en högtalare.

Anledningen till att det inte hörs någon skillnad för lyssnarna, inklusive TS och hans vänner, beror sannolikt på att det är samma kategori människor som använt/använder privatradiobandet som använder amatörbanden.

Om det trots allt finns någon skillnad, vari består då skillnaden? Jag kan faktiskt inte märka någon skillnad. Trafikkulturen är precis lika bra eller dålig beroende på hur man ser på saken och vilka referensramar man använder vid bedömningen.

/Bengt
 
Häromdagen hörde jag någon som fes i micken på en 155 MHz jaktradiokanal.
För några dagar sedan hörde jag dåligt svenskt språk, läs fula ord på 446 MHz PMR bandet.
Jag brukar skanna 156,000 MHz i bilen och hörde vägverkets personal, vilken dålig radiospråk de hade fy och ve och fasa hur det går till på komradiokanalerna.
På DX radio såg jag någon som annonserade under köpes efter en komradio med alla kanaler 68 - 88 MHz, blir även det bandet ett skitpratarband.
På 27 MHz har jag inte hört ett knäpp på evigheter. Kanske mest beroende på att jag inte har lyssnat där.
Måste man lyssna där?
Men det allra värsta var när NMT 450 fanns, man kunde lyssna på telefonsamtal som gick via radio, vilket skitsnack man körde. Mycket värre än på 27 MHz. Man kan bara drömma om vad som sägs, fises och rapas i dagens mobiltelefoner.
Vad håller då dagens blåljusmyndigheter på med i sina Tetra radio? Vad vi inte kan höra får vi inte veta.

Hur går det egentligen till på trådbunden telefon? Fises det även där? Något som borde vara förbjudet, då ju trådförbindelser inte är helt gratis. Ofta av dyr koppar.

Så vitt jag vet har vi radioamatörer numera ingen plikt att vara bandpoliser som förr.
Varför bry sig då?

Kanske för att en del skitsnack från komradio och telefon smugit sig in bland radioamatörer.
Det allra värsta är att det finns även bland äldre radioamatörer som inte kört och fostrats på något komradioband.

Nå hur gör vi något åt situationen då? Klagar mer? Gnäller mer?
Eller kanske amatörradioklubbar etc borde bygga upp hobbyn lite mer. Men vem vill gå på klubbmöten?
Vem vill vara ordförande i en klubb?
Nej det blir nog att gnälla mer, varför inte starta fler trådar och gnälla mer om dålig trafikdisiplin? Det borde finna sådana trådar även på SSA forumet.
Varför inte förbjuda rapning i mikrofon, kanske till och med förbjuda fisning i mikrofon. Att sprida ett rykte om att mikrofoner kan ta skada av sådant kunde hjälpa.
Rykten har en tendens att bli myter.

Lagstiftning kan ju vara effektivt, läs nedskräpningslagen, och nedskräpning på radio och tråd borde ju vara likvärdigt, oavsett AM FM eller GMSK.

Förr hette det ju i tillstånden för komradio att "tydligt svenskt vårdat språk skall användas". Idag finns lika lite sådana krav oavsett modualtion eller trådbunden telefoni.

Visst kan jag hålla med om att det är tråkgt att höra på dåligt omdöme när man lyssnar på amatörradio, och kanske har någon icke radioamatör som lyssnar och hör hur det kan gå till. Så nog borde radioamatörer vara föregångare.
Tyvärr funkar idag inte regler och bestämmelser, inte ens förbud. Varken de är skrivna på papper eller hemsidor.
Så vad göra då?

Jag tror i alla fall att oavsett frekvens, och modulationstyp, så kan vi glömma andra band i strävan efter att få hobbyn mer seriös.
Radioamatörer borde utveckla sig och inte klaga på 27, 31, 68 - 88, 155, 4333, 446 MHz.

Själv var jag inte gammal då jag hade byggt två kompletta telefoner av de telefonlurar som clas Olsson sålde på 60 talet, för 2 kr styck. (jag som 13 - 15 åring)
På något vis kom de att användas hos en fotograf som fick kommunikation mellan affären och mörkrummet i källaren. Ve och fasa han roade sig med mina med störstas möda byggda telefoner och fes i luren. Fy fan vad det kändes ruttet. Jag kände ju en omåttlig stolthet att ha byggt telefonerna och klurat ut hur de skulle kopplas. Så fiser fanskapet i grejerna......
Han är inte radioamtör, och 27 MHz fanns kanppt då, ändå sker detta.

Idag har jag lärt mig att folk är såna, och bryr mig inte ifall någon fiser i en radiomikrofon oavsett FM, AM eller digitalt modulerarad, 27, 28, 70 MHz.

Jag tror inte att folk i allmännhet ser någon skillnad ifall fisandet sker över radio eller i verkligheten. Tex under en middag.
För 10 år sedan kunde folk få för sig att tända en cigarett mitt under maten, pizzan smakade skit och man skulle vilja slänga den i ansiktet på rökaren.
Så hur skall vi andra kunna påverka de som gör saker som vi inte gillar?
Det kan vi nog inte......

Med detta försöker jag säga att hur folk beter sig återspeglas även utan radio i vissa fall.

You know



de
FPD
 
Anledningen till att det inte hörs någon skillnad för lyssnarna, inklusive TS och hans vänner, beror sannolikt på att det är samma kategori människor som använt/använder privatradiobandet som använder amatörbanden.
Tror snarare att det beror på att 2m repeatertrafik lämpar sig för kommunikation mellan polarna i närområdet precis som 27MHz. Med det följer en något mer avspänd kommunikation. PR-folk är folk som har en 27MHz-radio, det är inte en särskild kategori människor som uppför sig på ett visst sätt. En viss kategori människor ställer till jävelskap vad de än pysslar med, en del av den kategorin innehar en radio av något slag.

Jag drar en liten parallell till körkort och bilar. Trots en bättre utbildning idag finns det fortfarande dårar i trafiken.
 
Så kriteriet för att vara radioamatör är att man kan en viss mängd radioteknik?
Ja, bland annat. Nu behöver vi ju i Sverige tyvärr inte längre tillstånd för att använda amatörradio, men den viktiga skillnaden mellan tillståndspliktig och icke-tillståndspliktig radioverksamhet är att den förra kräver en viss kunskap. Ta t.ex. VHF-trafik för fritidsbåtar---där krävs det att man kan trafikreglementet, däremot inte att man kan något om radions funktionssätt. För mobiltelefoner krävs i gengäld ingenting alls i kunskapsväg. Amatörer får bygga och använda egen utrustning, och för att denna inte skall bli farlig eller störande måste dessa avlägga ett prov som visar att de behärskar inte bara trafikreglementet utan också grundläggande el- och radioteknik.

Radiohobbyn är så vid att den måste kunna rymma alla olika inriktningar.
Helt sant.

Den som vill spela schack på 20 med en amerikan måste kunna få göra det utan att känna sig nedvärderad för att han inte kan sno ihop två baluner till sin antenn. Den som vill sitta i skogen med en qrp-rig och köra telegrafi med två trådstumpar måste kunna få göra det utan att andra "högre skolade" ska se ner på honom för att han inte kan bygga sin egen matchbox.
73
Jag tycker inte heller att man skall se ned på eller förlöjliga personerna i exemplet ovan, däremot är jag av den bestämda uppfattningen att de som radioamatörer _borde kunna_ just de saker du nämner.

Det _är_ en grundläggande skillnad mellan de premisser som amatörradion upplåtits under och de som icke tillståndspliktig radio gjorts det under. Om amatörradion i myndigheternas syn kan likställas med PMR eller mobiltelefoni riskerar vi att våra privilegier (och de är i sammanhanget omfattande!) att försvinna snabbare än man kan säga fem-nio. Just därför tycker jag att det är djupt olyckligt att tillståndsavgiften togs bort, för i och med det försvann det officiella berättigandet att behålla amatörradion.

Edit: förtydligande
 
Definitionsmässigt kallas den ena verksamheten kommunikationsradio och den andra amatörradio. PTS definierar dessutom amatörradiotrafik och för sådan krävs ett amatörradiocertifikat och en anropssignal. Det är stora skillnader men som inte hörs om man lyssnar i en högtalare.

Amatörradiotrafik
icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.
(ITU RR 1.56)


Om herrarna inte accepterar denna defination så rekommenderar jag att ni försöker få ITU att ändra i reglementet.
 
Ja, bland annat. Nu behöver vi ju i Sverige tyvärr inte längre tillstånd för att använda amatörradio, men den viktiga skillnaden mellan tillståndspliktig och icke-tillståndspliktig radioverksamhet är att den förra kräver en viss kunskap. Ta t.ex. VHF-trafik för fritidsbåtar---där krävs det att man kan trafikreglementet, däremot inte att man kan något om radions funktionssätt. För mobiltelefoner krävs i gengäld ingenting alls i kunskapsväg. Amatörer får bygga och använda egen utrustning, och för att denna inte skall bli farlig eller störande måste dessa avlägga ett prov som visar att de behärskar inte bara trafikreglementet utan också grundläggande el- och radioteknik.
Jag uttryckte mig lite oklart där. Jag menar kunskap om radioteknik överstigande kraven för t ex A-cert. Jag tog A i mitten på 80-talet men jag skulle sannolikt inte kunna snickra ihop en matchbox, om den inte kom i färdig byggsats. Enligt somligas definitioner har jag inte vid en sändare att göra... Trots avsaknad av sådan kunskap i huvudet har jag aldrig medvetet förstört andras qson. Det är inte där problemet sitter enligt min mening.

Sen tror jag att trots avsaknad av formell kunskap kan nog de flesta knåpa ihop både det ena och andra bara viljan och intresset finns. Det man inte för ögonblicket vet går ganska bra och snabbt att ta reda på idag på nätet.
 
8295 skrev; "Om herrarna inte accepterar denna defination så rekommenderar jag att ni försöker få ITU att ändra i reglementet."
----

ITU:s definition är bra formulerad och håller fortfarande trots att den skrevs för många år sedan. Den svenska översättningen som PTS använder är dock kraftigt vingklippt då det allra viktigaste saknas.

Originalversionen i ITU-RR har en något annorlunda innebörd och borde vara den som ligger till grund för amatörradiotjänsten även i Sverige.

"A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest."

Det vi diskuterar i tråden är bl a tolkningen av föreskrifter och rekommendationer som å ena sidan medger enorma friheter för oss men å andra sidan kräver att visst individuellt ansvarstagande. Jag menar att det är viktigt att vi står upp för en hög kvalitet i hobbyn och en god ordning på amatörbanden = god trafikdisciplin. Det handlar således om att förvalta våra privilegier på ett sådant sätt så vi kan försvara oss den dagen som myndigheterna anser att amatörbanden behövs till annan mer samhällsnyttig verksamhet än tävlingar och socialt prat på repeatrarna.

Jag tror t ex inte att argumenten i Roys långa inlägg om fisar m m går hem hos myndigheten. Den som kommer dragande med ett sådant dokument till förhandlingsbordet hamnar i underläge innan mötet börjat. Inte heller passar Roys inlägg som ledare i QTC om man vill vara trovärdig.

I stället gäller det att vara väl påläst om hur saker och ting förhåller sig inte bara här i Sverige utan även i ett större perspektiv, internationellt och inom ITU.

Det är märkligt att så många av oss radioamatörer inte värdesätter den höga status som amatörradion en gång hade och fortfarande borde ha. I stället argumenterar många för sänkta krav, förenklingar och att amatörradion skall vara till för alla utan motprestationer i form av kunskaper och ett seriöst utnyttjande.

Kompetenskraven borde höjas, omprov för alla och inför tillståndsavgifter igen. Det vore en bra inriktning om man menar allvar med att värna om amatörradions kvaliteter och särart.

/Bengt
 
"Det är märkligt att så många av oss radioamatörer inte värdesätter den höga status som amatörradion en gång hade och fortfarande borde ha. I stället argumenterar många för sänkta krav, förenklingar och att amatörradion skall vara till för alla utan motprestationer i form av kunskaper och ett seriöst utnyttjande."

Jag anser att hela det svenska sammhället har degenererats under de sista 20-25 åren så till den milda grad att vi i omvärlden nästan betrakas som ett u-land. Skolelevernas mattekunskaper, som förr låg ganska högt på den internationella skalan, har nu ramlat ner ganska många pinnhål.

Brottslingarna skall skyddas på bekostnad av offren, om jag berusad kör ihjäl en 3-åring så döms jag endast för vållande till annans död, då jag inte hade som uppsåt att döda.

Om en svensk kvinna visar benen så är hon en hora och då kan jag våldta henne, därför att hon frestade mig. En riktig kvinna döljer sin kropp i långa tygstycken och frestar ingen man och blir därför inte våldtagen.

En svensk radioamatör behöver inga kunskaper för att "snacka radio", i andra länder kräver man vissa grundläggande radiokunskaper för att få cert.

Alla som har en mobiltelefon är radioamatörer, dom pratar ju i en radio-handapparat, alla som har körkort för bil är per automatik bilreparatörer.

Televerket tog bort A,B och C-certifikaten och kallade dom för "KLASS-1 amatörer", T-certet togs bort och dom kallades "KLASS-2 amatörer". Detta protesterade man emot och då ändrades beteckningarna till CEPT-1 resp. CEPT-2, någon klassifiering fick inte förekomma, det var diskriminerande!

När CW-kravet togs bort så blev alla "KLASS-1 amatörer", D.V.S. "fullvärdiga radioamatörer".
Men kunskaperna då? skit i det, nu är vi tillbaka på kortvågen igen (27mhz var ju kortvåg).

Alla pr-gubbar som hade någon "bokstavs-diagnos" ADHD, DAMP eller liknande tog med sig sitt dåliga beteende till amatörbanden och KRÄVDE att bli betraktade som "fullvärdiga radioamatörer"!

Vart är vårt kära land på väg?

73
 
SM6XYY: Jag blir mörkrädd när jag läser dina åsikter.
Observera att du _får_ ha dessa åsikter, du _får_ ventilera åsikterna.

Men jag blir rädd...

73 de SM0RVV
 
Det var inga argument i mitt inlägg, eller någon sådan avsikt, varken som grund för förhandlingar med myndigheter eller som ledare i QTC, jag ville bara få fram det löjliga i hela resonemanget att peka ut bara 27 MHz som hela problemets kärna. Och att påvisa att dåligt beteende inte bara sker på radio.

Vi måste se framåt och inte bara i frekvens.

"Högre kompentenskrav, omprov för alla, och avgifter". dessutom kanske man kunde adla dessa, för att få fram gentlemanna-anda typ 20 tal. Vi kunde ju örja med att tilltala varndra "ni", eller "herr Nilsson"
Ja då blir det högst 10 procent kvar av radioamatörerna.
Ett bra sätt att totalt ta kål på alltihopa.
Förmodligen kommer de andra 90 procenten, som har radiostationerna kvar, att fisa i sina mickar för att göra livet surt för de som gjort omprovet och anses vara legitima riktiga radioamatörer. Vi får en, vi och dom situation, med hämdbeteenden.

Jag är verkligen för höjd status bland radioamatörer, höjd status för hobbyn etc.
Men för vem? Medelsvenson kommer alltid i all framtid aldrig att förstå vitsen med hobbyn ändå. Hur duktiga och gentlemannamässiga radioamatörer än är, ens om vi går tillbaka till 20 talet.

Men det vore ju intressant att få höra riktiga argument som ger oss detta.
Att gå tillbaka i tiden, och till frekvensen 27 MHz, kommer inte att funka.

Kanske jag försöker provocera lite för att få fram lite fräschare argument, än bara tillbaka till det gamla. Det måste ju finnas något framåt i tid.

de
SM4FPD
 
SM6XYY: Jag blir mörkrädd när jag läser dina åsikter.
Observera att du _får_ ha dessa åsikter, du _får_ ventilera åsikterna.

Men jag blir rädd...

73 de SM0RVV

Vad tror du att jag blir? Glad för att alla skall försöka dölja förfallet?:mad:

Jag tycker att du skall vara mer rädd för att alla motiverar sitt beteende med att "jag får".:eek:

Varför kommenterar du MIG och inte min åsikter?

73
 
Last edited:
ITU:s definition är bra formulerad och håller fortfarande trots att den skrevs för många år sedan. Den svenska översättningen som PTS använder är dock kraftigt vingklippt då det allra viktigaste saknas.

Originalversionen i ITU-RR har en något annorlunda innebörd och borde vara den som ligger till grund för amatörradiotjänsten även i Sverige.

"A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest."

Jag observerade just detta med översättningen nu när jag hittade en ingång hos ITU där man inte förväntade sig att jag skulle betala för att läsa radioreglementet.

Det är faktiskt en mycket märklig översättning PTS (eller någon annan) har gjort, jag tror inte att en auktoriserad översättare skulle skapa ett sådant missvisande alster.

Man kan ju fråga sig varför ?, är det någon illvillig person i myndighetsställning som försöker nedvärdera amatörradion eller har SSA ett finger med i spelet.

För EU dokument har man ju officiella översättningar till medlemsspråken.

Jag skall maila PTS och fråga var översättningen kommer ifrån.
 
Varför kommenterar du MIG och inte min åsikter?
Du får nog läsa igen. Det jag kommenterade var just dina åsikter.
Hur du är som människa har jag inte skrivit något om - de två sakerna kan jag hålla isär.

Jag klipper ur ett av alla dina påståenden:
"Många, o.b.s. inte ALLA, PR-amatörer saknar baskunskaper och har därför stora problem med att lära sig"

Det kanske finns de som saknar baskunskaper - men därifrån drar du slutsatsen att de inte kan lära sig.
Hur hänger den logiken ihop?

SM0RVV
 
Roy skrev; "Det var inga argument i mitt inlägg, eller någon sådan avsikt, varken som grund för förhandlingar med myndigheter eller som ledare i QTC, jag ville bara få fram det löjliga i hela resonemanget att peka ut bara 27 MHz som hela problemets kärna. Och att påvisa att dåligt beteende inte bara sker på radio."
---

Nej det förstod jag men på något sätt lyckades du ändå förmedla den snedvrida inställning som många har idag och som leder till ett snabbt ökat förfall både inom amatörradion och i samhället i övrigt.

>>>"Högre kompentenskrav, omprov för alla, och avgifter". dessutom kanske man kunde adla dessa, för att få fram gentlemanna-anda typ 20 tal. Vi kunde ju örja med att tilltala varndra "ni", eller "herr Nilsson"
Ja då blir det högst 10 procent kvar av radioamatörerna.
----

Om vi skall spetsa till diskussionen så är det min bedömning att c:a 10% av amatörerna bedriver en verksamhet som ligger i linje med ITU-RR definitionen och hur den historiskt har tolkats av telemyndigheterna runt om i världen.

Att få PTS och eller SSA att arbeta för att bli av med övriga 90% är naturligtvis ingen lösning idag. Däremot borde det inte vara särskilt känsligt och infekterat att öppet bedriva en "politik" som syftar till att höja kompetensen och stävja det missbruk av amatörbanden som trots allt förekommer.

Ponera att SSA och alla andra klubbar gick samman och bestämde sig för att verka i en sådan riktning och var och en drog sitt strå till stacken. De större föreningarna kunde lägga grunden och de lokala klubbarna jobba med att förbättra sin utbildning och argumentera för vikten av att använda amatörbanden på ett mer seriöst sätt än idag.

Finns det någon hotbild i ett sådant tänk utöver att de värsta avarterna inom hobbyn blir knuffade åt sidan?

/Bengt
 
SM6XYY: Jag blir mörkrädd när jag läser dina åsikter.
Observera att DU _får_ ha dessa åsikter, DU _FÅR_ ventilera åsikterna.

Men jag blir rädd...

73 de SM0RVV

Kommentaren du gav var att JAG får ha dessa åsikter men du blir rädd för att JAG har dess åsikterna.

Det var ingen kommentar till åsikterna, utan att JAG har dessa åsikter!:)

Lite svårt med svenskan?:confused:

"Det kanske finns de som saknar baskunskaper - men därifrån drar du slutsatsen att de inte kan lära sig.
Hur hänger den logiken ihop?"

Enkelt! Om du inte kan svenska, skriva, läsa och matte så saknar du baskunskaperna och kan därför inte lära dig amatörradioteknik!

Det kan inte vara så svårt att förstå...eller?

Jag hade en gång en elev som var blind, med ledarhund, men han klarade provet med inga fel, glädjen hade inga gränser!

73
 
Last edited:
8295 skrev; "Man kan ju fråga sig varför ?, är det någon illvillig person i myndighetsställning som försöker nedvärdera amatörradion eller har SSA ett finger med i spelet."
----

Jag kikade i mitt PTS-arkiv och i den gamla B:90 från Televerkets tid så uttryckte man sig så här;

Utdrag ur B:90 utgåva 5 dec 1968;

---
Definitioner
a) Med amatörradiotrafik förstås trafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven av rent personligt intresse och utan vinningssyfte för icke yrkesmässigt studium av radiotekniska problem.
---

Läser man igenom hela B:90 framgår det tydligt vad Televerket lade i definitionerna, nämligen att amatörradio var en radioteknikorienterad hobby. Jag vet inte exakt när PTS "luddade" till sina skrivningar men det går nog att ta reda på.

UPDATE

PTSFS 1994:5 trädde i kraft den 1 oktober 1994, då Televerkets bestämmelser (TFS
B:90) för amatörradioanläggningar upphörde att gälla.

Definitioner enligt PTSFS 1994:5;
"amatörradiotrafik: Icke yrkesmässig trafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte,"


/Bengt
 
Last edited:
Back
Top