Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

Har man blivit sändaramatör skall man sätta punkt för all 27 punkt och slut , Lennart
Men snälla nån... Varför ska man sluta vara aktiv på ett band bara för att man blir sändaramatör? Det viktigaste är väl ändå att man beter sig på ett korrekt (och lagligt) sätt, oavsett vilka band man aktiverar?

Tidigt -90 tal gick jag i gymnasiet och kom därigenom i kontakt med några som körde 11m. De snackade slutsteg, skip, gömma sig från PTS osv. Jag som då inte var ett dugg intresserad av radio hängde på, och på den vägen fick jag ett rejält intresse. Notera dock att jag aldrig själv ägde en radio, utan bara tyckte de var "fräcka".

Efter gymnasiet så tappade vi kontakten och radiobiten försvann för mig. Men av och till så funderade jag mycket på hur kul det var.

2009 så tog jag äntligen mitt amatörradiocert efter flera års velande fram och tillbaka, och jag ångrar mig inte!

För mig är amatörradio att bygga och experimentera.
För närvarande utbildar jag mig till läkare, men jag har en gedigen bakgrund som system"ingenjör" inom programmering av styrsystem till processindustri (citattecknena beror på att jag inte har formell utbildning utan jobbade mig upp till posten). Jag håller även på med elektronik (konstruktion och mikroprocessor-programmering) som hobby. Amatörradion ger mig ännu en infallsvinkel till en mycket spännande värld.

Men oavsett detta så är jag inte främmande att även köra på band som är undantagna från tillståndsplikten. Jag kör PMR446, SRBR och LPD ibland med folk som inte har cert. 156,000 MHZ som är den "nya allroundkanalen" kan jag också aktivera när jag vill prata med min svåger som kör lastmaskin på en fabrik. De ligger på den kanalen bara för att de inte anser det nödvändigt att skaffa egna frekvenser.

11m har jag iofs. inte pratat på sen det begav sig på -90 talet, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det igen. Men på ALLA olika band så följer jag reglerna!

Är jag en dålig sändaramatör då?

Vad jag försöker komma till är att bakgrunder är helt ointressant, så länge man följer reglerna.

Eller har jag fel och borde lämna in certifikatet till PTS omedelbart?
 
Jag tror att det förekommer en del missförstånd bland skribenterna. Det är inte PR-bandet (27 mhz ) det handlar om. Det handlar om att det finns många radiogubbar som har "en bokstavsdiagnos" och som inte kan beté sig som vuxna människor och förmodligen har mindervärdighetskomplex och skall till varje pris hävda sig. Att det var trevligt i PR-klubbarna på den tiden vet jag men det kanske berodde på att alla skröt över vilka regler dom hade överträtt och vilka slutsteg dom hade köpt från Italien o.s.v.
Det var ofta en förening/klubb för inbördes beundran.

Tyvärr så har dom fortfarande samma diagnos och har inte förstått att dom bär sig illa åt. Detta drabbar naturligtvis HELA gruppen då vi inte kan identifiera dom på annat sätt än att dom bär sig illa åt.

"Vad jag försöker komma till är att bakgrunder är helt ointressant, så länge man följer reglerna."

Tyvärr så är bakgrunden i bland väldigt viktig: en dömd pedofil får inte jobb på ett barndagshem även om han har avkänat sitt straff.

På samma sätt så har PR-gubbarna ett dåligt ryckte och då tar man alla över en kam.

Någon tänkare sa: Tala så jag får veta vem du är! Namn, titel eller liknande var inte intressant men hans sätt att utrycka sig sa mer om honom som persson.

På samma sätt är det med radiogubbarna! Man hör vem som kommer från 27mhz på det sätt dom utrycker sig både i tal och skrift. (Även i denna tråd) Dom man inte kan identifiera från PR-radion har lärt sig hur man skall tala och dom skapar inga problem för andra.

73
 
Last edited:
Jag hoppas bara att stämningen här inte representerar den stora massan av radioamatörer ute i verkligheten. Sällan har jag stött på så mycket bitterhet som här. Fast å andra sidan är det en väldigt liten del som hörs. Flertalet tror jag inte delar den samlade uppfattningen här i tråden. Den attityd som kommer fram här får mig nästan att omvärdera mitt val att ge mig in i etern igen. Elitism har inget att göra någonstans. Vem är värdig att kalla sig radioamatör egentligen om man lyssnar på åsikterna i denna tråden? Jag kan bara säga att denna tråden inte är ett pr-medel för rekrytering av nya radioter. Skämmes ta mig fan. Byt ut ordet PR-amatörer i tråden mot judar, muslimer, bögar, vad ni vill så skulle det bli ett jävla liv. Hets mot folkgrupp är bara förnamnet. Alla som huserat på 27 MHz är väl inte qrm-marodörer? Alla qrm-marodörer har väl inte sitt ursprung i 27 MHz? Forumet har dock en positiv poäng, jag vet vilka jag inte svarar på ett cq och vilkas svar jag inte hör på ett cq.
 
Det finns många människor med olika typer av neuropsykologiska funktionshinder t.ex. ADHD, DAMP, autism eller Aspbergers syndrom. En del av dessa människor beter sig annorlunda än oss "normalstörda". En del kan upplevas som jobbiga och en del har det nog mest jobbigt själva och lider i det tysta. Jag tycker det är en cynisk människosyn och skev verklighetsbild som SM6XYY framför i ett antal inlägg när han kopplar ihop dessa människors diagnoser med PR-gubbar som beter sig illa. Osmakligt!
 
Last edited:
NEP skrev; "Alla som huserat på 27 MHz är väl inte qrm-marodörer? Alla qrm-marodörer har väl inte sitt ursprung i 27 MHz?"
-----

Nej, och det har nog ingen här i tråden heller påstått förutom XYY, som även jag anser är helt fel ute i sin argumentation. Han går långt utanför ramen för vad som är anständigt att skriva. Helt förkastligt.

Om det nu är XYY du kommenterar i ditt senaste inlägg så tycker jag du skall vara rak och skriva det och inte dra andra debattörer över samma kam som du faktiskt gör. Är det något i mina inlägg du reagerar på så referera till dom specifikt.

PR-amatörerna som de benämns i tråden, kan definieras som "privatradioinnehavare som använde sin utrustning för amatörradioliknande verksamhet i strid med dåtidens regelverk".

De var tiotals om inte hundratals gånger fler än radioamatörerna. Det finns redovisat i R&T som skrev mycket om detta på 60-talet. Därför utmärkte sig den gruppen och dominerade starkt på privatradiobandet där de körde s k skiptrafik med betydligt högre effekt än de tillåtna 5 W input. De hade ett grundmurat dåligt rykte hos radioamatörerna och hos Televerket. Detta står att läsa i R&T och i QTC.

När T-licensen infördes fick amatörradion på mycket kort tid ta emot ett stort antal nya radioamatörer ur bl a den gruppen varav många tog med sig sin dåliga trafikdisciplin in i amatörradiotrafiken. Detta kan man också läsa i QTC om man själv inte har varit med i verkligheten.

Vidare finns det naturligtvis radioamatörer som inte har bakgrund från 27 MHz som medvetet stör och ställer till oreda på banden. I ett tidigare inlägg redogjorde jag för sådana människor som medvetet stör Pile Up på telegrafi och här kan du vara säker på att de som stör snarare tillhör "eliten" än "PR-amatörerna", de är drivna telegrafister med mångårig vana men som av någon anledning finner nöje i att jäklas med alla.

/Bengt
 
Last edited:
Nu när vi verkar ha nått koncensus att alla som klarar certifikatet är välkomna som radioamatörer.
Kan vi då bara släppa 27 MHz?

Är det inte bättre att städa på sin egen bakgård innan vi letar andra bakgårdar att klanka ner på?

Om vi fortsättningsvis bara diskuterar olämpligt uppträdande på våra band, inte på andra band. Då kanske vi har en liten möjlighet att komma frammåt i resonemanget.

Men jag fattar att det är obehagligt. Tittar vi noga på oss själva kanske vi upptäcker att vi också är ett tvärsnitt av samhället - med både toppar och dalar i uppförande.

Det kanske är det som är värst att erkänna? Att radioamatörer inte är bättre än andra människor. (inte sämre heller)

73 de SM0RVV
 
Tittar vi noga på oss själva kanske vi upptäcker att vi också är ett tvärsnitt av samhället - med både toppar och dalar i uppförande.
Att radioamatörer inte är bättre än andra människor. (inte sämre heller)
73 de SM0RVV

Exakt!
Trådens klokaste kommentar :)

/Ingvar
 
RVV skrev; "Om vi fortsättningsvis bara diskuterar olämpligt uppträdande på våra band, inte på andra band. Då kanske vi har en liten möjlighet att komma frammåt i resonemanget."
----

Jo det låter mycket klokt. Frågan blir då vad olämpligt uppträdande är och vems referensramar som skall gälla vid bedömningen.

Utgår vi ifrån de PTS-föreskrifter som gäller för amatörradion idag så finns det inga som helst begränsningar i samtalens innehåll. Det är tillåtet att svära, dra fräckisar, prata politik och religion. Det är vidare tillåtet att spela dragspel, sjunga och avge diverse läten. Allt detta är tillåtet under förutsättning att vederbörande identifierar sig med jämna mellanrum, håller sig inom bandgränserna och inte använder högre sändareffekt än vad som är tillåtet på respektive frekvensband.

Exakt samma friheter medger PR-radio, PMR m fl, dock utan krav på identifiering.

Räcker inte dessa bestämmelser och regler?

Finns det någon anledning att av moraliska skäl utestänga eller klaga på radioamatörer som primärt är intresserade av t ex politiska diskussioner eller prata om sex på amatörbanden?

I så fall, vem bör påtala "olämpligheterna" och på vilka grunder kan/bör det ske?

/Bengt
 
Om vi nu försöker kvatifiera de saker vi klagar på.
Så får vi se om det är viktigt eller ej.
Eller kanske viktigare är att jobba med de saker som är stora problem, dvs har höga tal.

27 MHz , jag kommer ihåg när antalet licenser för bruk av 27 MHz var 100 000 st, kanske blev det under en tid 500 000 användare. Dvs vi talar om 50 ggr så många som radioamatörer, (jag räknar med att det för en tid sedan fanns 10 000 amatörer).
En liten siffra då det nämts "tusentals ggr fler är radioamatörer". Av dessa är det kanske 10 procent som blivit radioamtörer.

Personer som sänder otrevliga ljud (exvis fiser och rapar) i mikrofonen, kanske 1 promille dvs 10 st av våra 10 000 radioaamtörer beter sig så.

Personer som tycker det är roligt att störa andra genom att använda sin sändare. Svårt att gissa men jag skulle tro omkring en till två promille här oxo, dvs 10 - 20 st i hela landet gör sådant.

Personer, radioamatörer som dricker sprit och trycker in PTT knappen, sådana som märks, och beter sig mindre trevligt, är berusade under QSO:n, kanske en promille där oxo, på sin höjd 10 st. Här finns ju ett mörkertal då många inte märks trots berusning.

Personer, radioamatörer som ofta anvädner svärord, numera tillåtet, är nog fler, vi talar nog i storleksordningen procent. dvs hundratals.

Radiamatörer som inte gör rätt för sig vid affärer, mellan andra radioamatöer och gentemot företag, är några det oxo, kanske 0,5 procent.

Extremt dålig kunskap inom radio, trafikteknik, antennteknik, då blir det nog en högre siffra, men efterssom kraven för detta inte är specificerat så avstår jag från förslag här. Föreställningar, tro och tycke kan ju inte bestämma här. Vio msåte ha fram en pålitlig siffra.

Radioamatörer som har QSO med innehåll som har för avsikt att påverka andra, exvis Politik religion etc. xx


Andra egenskaper som behöver kvantifieras:

Radioamatörer som bygger något: xx
Radioamatörer som inte bygger något: xx
Radioamatörer som bygger men inte förstår vad de gör: xx
Radioamatörer som sänder utan att veta hur SSB funkar: xx
Radioamatörer som av misstag råka störa någon: xx

Radioamatörer som härmar efter jargongen från andra frekvensband, så att det tydligt märks och betyder något, komradio exvis, 1 procent gissningsvis.

Ja så här kan vi fortsätta, och jag menar att vi är ett medelvärde av befolkningen oavvsett hobby.
Så hur kan vi förändra detta?
Knappast möjligt tror jag.


Så har vi den sista katergorin att kvantifiera,

Perfekta radioamatörer: xx procent

Kan man se "problemet" på detta sätt och få fram siffror som alla är överens om så har vi kommit en bit på väg. Obs att mina siffor bara är mina gissningar.

Lägger vi ihop alla egenskaper bör det bli 100 procent
Man kan då tänka sig att antalet "perfekta radioamatörer" blir rätt stort ändå, kanske 90 till 95 procent.

Mitt förslag är att man upprättar ett tabellsystem och får fram siffor på de här sakerna.
Vi kan då få lite fakta och slipper gissa, ha föreställningar etc.
Kanske kan man lägga mer krut på amatörradio och framtiden då.

Men det får någon annan göra, nu hoppar jag av denna diskussionen.

de
SM4FPD
 
>>>Men det får någon annan göra, nu hoppar jag av denna diskussionen.
----

Tråkigt du hoppar av denna givande diskussion Roy. Du har ju ofta en hel del intressanta infallsvinklar på det som diskuteras, och som är värda att funderas över.

Om man sammanfattar diskussionen så här långt så finns det ett fåtal debattörer som efterlyser mer ordning på banden och som skulle bli glada om det forna Televerket med B:90 och sin signalkontroll återuppstod. Fåtalet skulle inte klaga om kraven skärptes ett par snäpp. Det borde vara tillåtet att tycka så.

Sedan finns det ett annat gäng som hellre refererar till den allmänna oordningen som råder i samhället och menar på att radioamatörernas liv och levene är en direkt spegling av denna - oordning. Det borde vara tillåtet att tycka så. Många tycker så, de flesta förmodligen.

Utgår vi ifrån gällande bestämmelser från myndigheten så ryms det mesta som går att hitta på inom begreppet amatörradio. Vi har kunnat konstatera att den praktiska skillnaden mellan privatradio och amatörradio är hårfin om ens det.

En sak jag noterat är att väldigt många radioamatörer hellre identifierar sig med privatradion än amatörradio som hobby. Precis som någon skrev, så har jag också hört många besvikna radioamatörer som tycker att klimatet på privatradiobandet är bättre än på 80 m SSB. På privatradiobandet förekommer inget bråk. Jag är övertygad om att det är ett korrekt uttalande och att det sannolikt beror på att privatradion av tradition har varit kravfri och numera är om möjligt ännu mer kravfri. Gör vad du vill - ingen bryr sig.

Vad har då amatörradiohobbyn för traditioner. Om det nu finns några traditioner, är dessa i så fall värda att bevara och föra vidare till nästa generation osv. Som jag ser på saken så är traditionerna och de oskrivna reglerna, vett och etikett på banden m m den röda tråden igenom hela hobbyn. Men det är bara min åsikt. En åsikt av c:a 12000 radioamatörers i Sverige. De flesta har nog ingen åsikt alls.

Om vi anser att traditionerna inom amatörradiohobbyn inte längre är värda att bevara, ja då förlorar väl också amatörradion sin särart - eller hur? Då borde man kunna ta steget fullt ut och slå ihop sysselsättningarna privatradio, amatörradio, PMR m m till en enda hobby. En hobby som vi kan kalla för "allemansradio" där utövarna köper en radio för önskat frekvensband eller kanalgrupp och sedan gör vad dom vill med sin radio på sitt eget sätt.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg vore detta en arbetsbar framtidsvision för SSA som då kunde bli den samlande paraplyorgansisation över "radio som hobby" man förmodligen strävar efter och som det skulle kunna finnas en stor majoritet för bland föreningens nuvarande medlemmar.

Detta blir kanske trådens sista inlägg då den ena efter den andra känner sig tom på ord och som nödlösning väljer att ge upp debatten. Svagt.

/Bengt
 
Last edited:
Tack FPD !

"Mitt förslag är att man upprättar ett tabellsystem och får fram siffor på de här sakerna.
Vi kan då få lite fakta och slipper gissa, ha föreställningar etc."


Du har avslöjat mig.

Jag skrev: "Tala så jag får veta vem du är"
Ni har talat (skrivit) så nu vet jag vilka ni är.

Mina inlägg har haft som mål att få fram:

1) Vilka är före detta PR-amatörer? xx%

2) Vilka sympatiserar med PR-amatörerna? xx%

3) Vilka försvarar allas rätt att få vara olik? xx%

4) Vilka vill inte att vi skall diskutera dom avvikande? xx%

5) Vilka tycker att sanningen är besvärande? xx%

6) Vilka attackerar personen och vägrar att sakligt diskutera sakfrågan? xx%

och sist men inte oviktigt:

7) Vilka har "ryggrad" att säga sin uppfattning om sanningen? 1%


Summan av alla xx% blir mer än 100% därför att många faller inom samtliga kategorier.

Statistik kan ibland vara upplysande men man skall inte tro på all statistik :)

Samma system använder SÄPO när dom skall identifiera vilka som är nazister, islamofober resp. vilka som är potentiella radikaliserade muslimer som kan tänkas använda sig av terrorism eller självmordsbombning.

Dessa uppgår f.n. till c:a 200 personer och dom bevakas ordenligt.
Men dom missade den som sprängde sig i Stockholm, han var helt okänd. :-(

Så, statistiken kan ibland vara felaktig.

"Detta blir kanske trådens sista inlägg då den ena efter den andra känner sig tom på ord och som nödlösning väljer att ge upp debatten. Svagt." Skrev Bengt/EQL.



Nu slutar vi att diskutera denna frågan och går i stället över till tråden "Hjälp med utrustning. Nybörjare!".

Han håller på att ta sitt cert, men har han inte börjat i fel ända?

Cert först och kunskaper sen?

Låt oss hjälpa honom så gott vi kan genom att ge honom goda råd om hur han skaffar sig de kunskaper som han behöver!

73
 
Last edited:
XYY skrev; "Mina inlägg har haft som mål att få fram:....."
----

Det är inte ofta jag blir förvånad på riktigt, men någon gång emellanåt händer det. Jag har djupanalyserat de 7 frågealternativen i din åsiktsundersökning och den ger en tydligare bild av dig själv än dina intervjuobjekts sammanvägda uppfattningar som ju bara är ett ytterst litet urval baserat på det fåtal som deltagit i debatten. Ditt resultat är därmed oanvändbart.

Som lök på laxen rymmer du ifrån diskussionen med svansen mellan benen. Jag är inte imponerad av din argumentation i denna tråden. Den är under all kritik och rent ut sagt kass. :confused:

/Bengt
 
Jag hoppas bara att stämningen här inte representerar den stora massan av radioamatörer ute i verkligheten. Sällan har jag stött på så mycket bitterhet som här. Fast å andra sidan är det en väldigt liten del som hörs. Flertalet tror jag inte delar den samlade uppfattningen här i tråden. Den attityd som kommer fram här får mig nästan att omvärdera mitt val att ge mig in i etern igen. Elitism har inget att göra någonstans. Vem är värdig att kalla sig radioamatör egentligen om man lyssnar på åsikterna i denna tråden? Jag kan bara säga att denna tråden inte är ett pr-medel för rekrytering av nya radioter. Skämmes ta mig fan. Byt ut ordet PR-amatörer i tråden mot judar, muslimer, bögar, vad ni vill så skulle det bli ett jävla liv. Hets mot folkgrupp är bara förnamnet. Alla som huserat på 27 MHz är väl inte qrm-marodörer? Alla qrm-marodörer har väl inte sitt ursprung i 27 MHz? Forumet har dock en positiv poäng, jag vet vilka jag inte svarar på ett cq och vilkas svar jag inte hör på ett cq.
SM6NEP är online nu Svara med citat

NEP de APQ.
Jag är inte bitter. Jag har bara försökt belysa sanningen om 27-MHz sedan bandet öppnades. Jag har inga förutfattade meningar om användarna av PR-bandet. Jag har ingenting emot när 27-MHz transceivrar användes vid installation av beam-antenner i master eller om 27-MHz används av älgjägare. Det jag vände mig emot var när dessa "radiointresserade" occuperade bandet och omöjliggjorde kommunikation för användare som utnyttjade bandet till vad Televerket hade i åtanke från början. Nej - alla som huserade på 27-MHz var inte marodörer. Taxi Fjärås, Björketorp Betong, Bilbärgningen Kungsbacka etc var inte marodörer, men alla som förstörde kommunikationen för dessa - medvetet eller omedvetet - var marodörer.

Jag tycker denna diskussion har spårat ut. Kärnfrågan, som jag ser det, är just det att dessa högre radiointresserade förstörde bandet för seriösa användare, och ville av olika anledningar inte ta ett radioamatörcertifikat.
Blanda inte in psykologi, judar, muslimer eller bögar i denna tråd.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
EQL!
Du är i din fulla rätt att ha dina åsikter men det är även jag.

Vi är tre stycken som har följt denna tråd och de två andra är dom som har gjort statistiken, inte jag, jag bara redovisar deras resultat.

Jag rymmer inte, jag finns alltid tilltalbar men det är, måste du själv, erbarmeligt vilka kommentarer många kommer med!!

Du får ha dina åsikter om mig, men jag har en mycket stor respekt för dig, och tror att du själv ser vad de andra vill diskutera, MIG men inte åsikterna som sådana.

Att gömma eller glömma vad orsakerna till de mänskliga problemen vi har i våra sammhällen hjälper inte, dom finns där.
Att sammanställa olika åsikter är ju det alla gör, politiker, säpo, m.m. för att vara beredda på vad som händer i sammhället.

Att kritisera den som har en åsikt indikerar ett problem hos den personen som kritiserar men det säger ingenting om den som har åsikten!

Samtliga nuvarande såväl som f.d. privatradioamatörer som jag har träffat har alla samma åsikt; Om du inte håller med mig, så kan du dra åt h.....e din j...a gris!

Jag har också hört deras diskutioner på 2M/70cm här i göteborg och även där sitter dom och pratar s..t om andra, detta trots att dom är licensierade radioamatörer med "gamla" signaler. (f.d.pr-amatörer) .

Ränderna går aldrig ur!

Man kan fråga sig varför SSA tog bort klass-cept noteringen i callbooken?

Att vi nu bara har en beteckning för alla amatörer betyder inte att karaktären förändras hos utövarna.


"Som lök på laxen rymmer du ifrån diskussionen med svansen mellan benen. Jag är inte imponerad av din argumentation i denna tråden. Den är under all kritik och rent ut sagt kass."

Jag har aldrig försökt att imponera på någon i hela mitt liv, då jag avskyr skryt i alla dess former. Skryt är bara till för att förnedra andra och tala om att "jag är bättre eller duktigare än dig". Var och en är bra på sitt sätt.

Att fråga en nybliven amatör "hur f.n har du fått ditt cert när du frågar mig hur man skall räkna ut en dipolantenn" som en sm6m?? (pr-amatör) gjorde för en tid sedan gör mig heligt förbannad och därför avskyr jag alla översittare i alla dess former!!

Frågeställaren var en av mina f.d. elever som hade klarat provet med ETT fel, på en q-förkortning, och han ringde upp mig och var mycket ledsen. Han hade glömt formeln och ville veta hur man gör.

Detta är resultatet av för liten utbildning i amatörteknik (veckoslutskurser), mina elever går 2 timmar per vecka i 15 veckor och hinner därmed lära sig lite mer men minnet sviker ibland. Mina avsikter som lärare är att dom skall veta vad det handlar om, inte bara klara provet.

Med förhoppning att din ilska går över, tecknar jag

73 de sm6xyy (nygammal amatör sen 60-talet).
 
Tack för ett uttömmande svar XYY. Någon ilska finns inte här så du kan vara helt lugn på den punkten. Dessutom är jag inte långsur. :)

Du har en hel del poänger i det du skrivit i dina inlägg men när du blandar in personer som fått diagnosen bokstavskombinationer så blir det fel. En av mina vänner har fått en sådan diagnos och han är tillika radioamatör. Han har kämpat hårt och har det inte lätt i vardagen.

Noteringen om klasstillhörighet diskuterades på ett SSA styrelsemöte som jag var var med på. Några tongivande styrelseledamöter hade bestämt sig för att alla skulle vara lika och genom att bearbeta PTS så löste det sig i samma veva som vi blev av med tillståndsavgiften och PTS lyfte bort sin beskyddande hand från oss. Jag skulle personligen gärna vilja att det gamla systemet C-B-A och kanske även T-licensen behölls och att våra klasser kunde framgå i SSA call-book.

Men samhället har ju förändrats och alla uppdelningar är fula. Betyg är fult och ve den som är allt för duktig i skolan. Då sätts bromsande åtgärder in.

Tråkigt det där med dipolen och din elev.

"Mina avsikter som lärare är att dom skall veta vad det handlar om, inte bara klara provet."

Det är mycket bra avsikter som fler klubbar borde ta efter. Jag har i flera inlägg berört dessa frågor men tystnaden är kompakt. Inte ens de klubbar som bedriver utbildning orkar bry sig längre.

Resultatet av allt detta blir att vi genom undermåliga veckoslutskurser "lurar in" folk i hobbyn och "tutar i dom" att de är fullärda. När de sedan fått sitt certifikat står de maktlösa och undrande. Hur skall jag nu göra?

Under den period på 70- och 80-tale som jag själv utbildade nya radioamatörer i SK7CE:s regi så varade kurserna ungefär en termin och ibland längre än så.

Eleverna var samtidigt med i den ordinarie klubbverksamheten och fick erfarenheter av att klippa till dipoler, löda PL-kontakter och dra kabel. De fick prova på att köra radio som second operator och blev på så sätt sakta invigda i hobbyn. Vi gamla (som var i 20-årsåldern då) präntade noga in i de nya hur radiotrafik skulle gå till, hur man ropade och hur man uppförde sig på ett korrekt sätt. Alla radioklubbar gjorde så förr i tiden.

Själv fick jag samma utbildning 1968-69 och minns inte att det var några problem att komma igång med den hembyggda kristallstyrda telegrafisändaren och dipoler och trådar kors och tvärs i trädgården. Hjälp fanns att få på klubben och de äldre amatörerna ritade och berättade.

Det är synd om dagens nya amatörer som inte kan få denna typ av "hands on" utbildning och stöd från andra klubbmedlemmar. I stället hänvisas dom till Ham.se där frågor och svar kan bli hur märkliga som helst.

Det var bättre förr! :rolleyes:

/Bengt
 
Last edited:
"Men samhället har ju förändrats och alla uppdelningar är fula. Betyg är fult och ve den som är allt för duktig i skolan. Då sätts bromsande åtgärder in."

Alltså ... det där var minst tio år sedan. Vindarna har vänt. Du måste hänga med, Bengt! ;-)

("Uppdelningar är fula" om man efter att ha hört tre nya amatörer ha bristande teknikkunskaper generaliserar och påstår att nya (SA) amatörer är okunniga. Ibland finns det grund för kategoriseringar, ibland inte. Man kan inte generalisera utifrån enskilda exempel, även om de är självupplevda. De goda exempel på nya amatörer jag nämnt tidigare är samma gäng som körde från oj0 Märket för ett tag sedan, och skrev en artikel som var med i senatse QTC.)

Vindarna kanske också har vänt i den meningen att det är dags att se över kunskapskraven för amatörcert i Sverige.

Jag har upplevt precis samma sak som "stripecat" som startade tråden. En nyfiken granne undrade varför jag hade så många trådar i luften och vad jag höll på med. Jag tog med honom in i "schacket" och ... tyvärr slog jag först på 2m FM. Skanningen stannade på en repeater i Stockholm där en "amatör" satt och struntpratade och blandade upp med sexistiska uttalanden. Pinsamt och skämmigt. Och grannen har inte frågat mer om amatörradio och vad som krävs för att bli radioamatör. Det där är nu ca 25 år sedan.
 
Låter bra om vindarna i skolan. Vet också att lärarnas status skall höjas genom lärarlegitimation som då ställer krav på fortbildning. Det lär ta c:a 7-10 år innan vi ser effekterna av detta men det är bra.

När vi pratar undermåligt utbildade radioamatörer så måste diskussionen utgå ifrån att eleverna inte har några förkunskaper i de ämnen de utbildas i. Självklart finns det många duktiga SA-amatörer. I min närmaste bekantskapskrets finns två sådana som arbetar som radiokonstruktörer på Ericsson.

Men de som inte ens kan multiplikationstabellen när de börjar en veckoslutskurs de får helt enkelt en dålig start i den nya hobbyn.

Nu är vi överens igen eller hur?

/Bengt
 
"Vindarna kanske också har vänt i den meningen att det är dags att se över kunskapskraven för amatörcert i Sverige. "

Tror du verkligen att SSA kommer att godkänna detta?
Det tror inte jag!

Kvantitet är viktigare än kvalitet, tror jag är SSA:s motto.

Notera hur många som protesterar mot Major Björklunds krav på att skolan skall bli mer lärande och krävande för att vi skall få lite ordning på dom som, när vi blir QRT, skall ta över sammhället.
Vi skall inte ha betyg förrän i 9:an så vi inte stressar eleverna, säger man, men då är det ju försent att korrigera sina bristande kunskaper.

När jag gick i skolan så fick vi betyg både vid juluppehållet och vid vårterminens slut, var julbetyget dåligt så kunde jag förbättra det under vårterminen och höja det.

Läser man tidningarna så får man läsa att det pågår ett inbördeskrig i Libyen. Det är inget inbördeskrig utan ett "stamkrig" mellan gaddfis beduinstam och dom andra klanerna, som kommer att strida mot varandra när gaddafi är borta, men så får man inte säga för då är man "stamrasist" som en reporter sa.
Så är det ju i Irak, där krigar sunnimuslimerna mot shiamuslimerna och alla vill ha makten. När jag jobbade i Irak för Saddam så var det fred mellan de olika klanerna, när han försvann så bröt helvetet ut, alla ville bestämma. Jag säger inte att det Saddam gjorde var bra men det var ganska lungt på den tiden ändå. Nu skall USA införa demokrati i Irak, Egypten och libyen, kan man det?
Jag tror inte att man kan få egoistiska människor att sammarbeta så som demokratin kräver.
Hela världen är upp och ner, inte bara på våra frekvenser utan på alla områden. Det är tur att man är gammal så man kanske inte får uppleva det totala sammanbrottet mellan människorna.

Du säger att du fick skämmas när din granne lyssnade på radion. Jag har fått skämmas många gånger men då har jag sagt att det är "en barnkanal" och bytt frekvens omedelbart.

73
 
Du SM6XYY..
jag har inte lagt mig i denna diskussion även om jag har kunnat tillföra en del. Jag har avstått då det inte behövts mer fotogen på en brasa som brunnit bra nu i >40 år.

Men efter ditt sista inlägg ber jag dig fundera över om det inte är dags att stoppa ner tändsticksasken nu innan du får eld på mer än någon av oss kan släcka...
 
Back
Top