Amatörradio ur en icke-amatörs synvinkel

SM6XYY

Du säger att du fått skämmas många gånger men då har jag sagt att det är "en barnkanal" och bytt frekvens omedelbart.

Det är inget emot vad vi övriga amatörer får göra när en utomstående läser dina inlägg
här på forumet. Att tex. hoppa på personer med handikapp som de inte rår för är på en
så låg nivå att en moderator borde ha plockat bort dig från forumet för länge sedan.
 
Last edited:
Håller med SM4IHY till 100%

Denna tråd startande angående någon som dummande sig på en repeater och vissa användare här som har en mycket märklig samhälls&människosyn vrider till tråden till ännu ett angrepp för sitt hat mot SSA&PTS och samhället och gud vet vad.

Det kanske till och med är så att den som dummande sig är någon gammal äkta amatör från forntiden före T-cert och PR-amatörernas födelse ?

Eftersom man inte vet så skall man inte ta till förutfattande meningar om sådant man inte känner till.
 
Håller med SM4IHY till 100%

Denna tråd startande angående någon som dummande sig på en repeater och vissa användare här som har en mycket märklig samhälls&människosyn vrider till tråden till ännu ett angrepp för sitt hat mot SSA&PTS och samhället och gud vet vad.

Det kanske till och med är så att den som dummande sig är någon gammal äkta amatör från forntiden före T-cert och PR-amatörernas födelse ?

Eftersom man inte vet så skall man inte ta till förutfattande meningar om sådant man inte känner till.

Jasså
Här på landet och i Örebro trakten har alldrig hört någon som dummar sej på repiterna . Var någon körde svart för 10 år sedan blev snart avslöjad . Tror det är ett storstadspoblem tyvärr . Mest kör jag 6 meter och 30 m 2 m . SSB CW , PSK 31 som är ett bra mode låg effekt rekommderas inga pa behövs . Ha en bra söndag 73 Lennart
 
Ja, det är alldeles säkert ett storstadsproblem i den mening att antalet störningsmoment i små orter sällan når upp till den kritiska massan som krävs för att skapa oordning och hålla igång problemen under en längre tid.

8295 skrev; "Det kanske till och med är så att den som dummande sig är någon gammal äkta amatör från forntiden före T-cert och PR-amatörernas födelse ?"

och i nästa mening skrev han; "Eftersom man inte vet så skall man inte ta till förutfattande meningar om sådant man inte känner till."

ändå spekulerar 8295 i att det kanske var en "gammal äkta amatör" som störde Stipecat?

Det vet vi inte i det specifika fallet Stripecat redogjorde för men vi vet med stor säkerhet att det fanns och finns gamla äkta amatörer från forntiden som berivit/bedriver medveten störsändning. Det förekom nämligen redan före T-certets födelse, dock i mycket liten omfattning. Det vi upplever idag är störningar av en helt annan karaktär och inte på något sätt begränsade till Sverige. Det förekommer främst i de länder där telemyndigheterna släppt efter på kompetenskraven för att bli radioamatör. Genom sänkta krav öppnas nämligen möjligheten för helt andra kategorier människor än de som primärt intresserar sig för radiotekniska experiment (ref till ITU-RR definitionen) och som primärt ser amatörradion som en kul hobby för att kommunicera med varandra under slappa former som någon uttryckte sig. Sannolikheten för att dessa är mer benägna att bråka kanske är större. Jag vet inte om det är tillåtet att spekulera och resonera i sådana termer eller om det räknas in i begreppet förutfattade meningar. Vad anser 8295 om detta?

Om det skulle vara opassande faller ju all debatt samman inte bara här på Ham.se utan också samhällsdebatten där det mesta bygger på lösa boliner och förutfattade meningar snarare än vetenskapligt belagd fakta. Den som t ex följt de politiska debatterna kan väl knappast ha undvikit att så är fallet.

Stripecat skrev i inlägg nummer 1 att han blivit utsatt för störningar vid flera tillfällen. Sista meningen i hans inlägg lyder; "Bryr sig PTS? Finns det något man kan göra? Tankar?"

Det kan tolkas som att Stripecat släpper debatten fri och önskar få andras syn på saken. Debatten blev tämligen fri och några av oss har redovisat vår syn på saken baserat på våra egna erfarenheter snarare än någon annans tyckande. En del av oss har erfarenheter som sträcker sig tillbaks ända tills 60-talet medan andra bara har något eller några års erfarenheter att bygga sin argumentation på. Vi har fått oss redovisat en f d Televerksanställd som jobbat på signalkontrollen och hans syn på saken. Själv har jag redovisat en del fakta baserat på vad som står att läsa i QTC och i PTS dokument samt vad jag hört på banden och vad jag läst i andra dokument. Det är klart att en nykomlings röst blir svag under sådana "orättvisa" förutsättningar.

De senaste inläggen av XYY är en stor skam för hela hobbyn. Det är möjligtvis det enda de andra debattörerna kan vara 100% eniga om. Alla har naturligtvis rätt att uttrycka en åsikt men måste då också tåla att andra inte håller med.

Nej, det som står helt klart efter denna intensiva mangling är att amatörradio och privatradio av nyare amatörer upplevs vara exakt samma sak, bara på olika frekvensband med olika sorters radioapparater och effekt. Möjligtvis ligger denna normaliseringsprocess i tiden och då får vi väl acceptera och gilla läget som det brukar heta. När vi tycker att det blir allt för jobbigt att lyssna på de som beter sig illa så vrider vi på VFO:n eller byter kanal, stänger av radion eller sätter på oss ännu längre skygglappar och mörkare solglasögon. Öronproppar hjälper också. Treo och Alvedon hjälper vid tillfällig värk.

Den ultimata räddningen för de gamla äkta amatörerna torde dock vara att lägga en större andel av sin tid på radiotekniska problem, lödning och morsetelegrafi. Komplettera gärna med en dos antennteknik och vågutbredningsförsök. Se receptet som en möjlighet att fly verkligheten när rapandet och fisandet på repeatrarna blir allt för påträngande.

Tack till några av er klartänkta debattörer som öppnade ögonen för mig, ännu mer än tidigare. Nu ser jag äntligen verkligheten som den är och den skrämmer mig.

Åter till lödkolven.

/Bengt
 
Last edited:
Hur elaka kan radioamatörer bli?

Från tråden "Köpa skjutmått":

"Okej. Jag skall inte besvära mera!

Tack så jättemycket för ert stora kunnande, men nu har det passerat gränsen. Jag får foga mig och anse diskussionen vara avslutad.

Jag skulle vilja be moderator ta bort tråden. Den råkade bli allt för präglad av min tvångsmässighet för att andra stackare som kan komma att läsa den skall kunna få ut någon nytta av den. Att bli kallad troll är däremot ingenting jag finner roande. Jag befinner mig just nu i ett skov där tvånget tar upp väldigt stor plats i mitt liv och jag har faktiskt inte försökt driva med någon av er, hur illasinnad jag än må ha verkat.

Det blir heller ingen kurs är jag rädd. Jag har verkligen gjort mig själv till åtlöje och den här tråden kommer nog leva kvar i tid och evighet i människors minne med ett brett flin vid åtanke.

73,
Emelie "

Där förlorade vi kanske en ny radioamatör!

Vad är problemet??
 
Vad jag ville visa med mitt kanske lite ironiska inlägg om att lägga lite vetenskap bakom politiken, att kvantifiera, är att det vi bevittnar här i denna tråd liknar var även yrkespolitiker politiker gör.
Man grundar sig på myter, föreställningar ideologi, tro, tycke, lokala händelser, personliga upplevelser och godtycke.
Man tillsätter en utredning och det blir lugnt ett tag, kommer inte utredningen fram till vad man ville höra, förkastas den. Och myter, föreställningar ideologi, tro, tycke, lokala händelser, personliga upplevelser och godtycke tar över igen. Vad alla är lika......

Obs att jag menar då även demokratiska politiker. (läs: inte bara diktaturer)

Med talets gåva kan de få detta att verka trovärdigt.
Synar man det, så är det motsatsen.

Klart att en debatt skall spegla vad var och en tycker, men nog borde det finnas lite vetenskap bakom.

"Hundratusentals 27 MHz knuttar har förstört amatörradion......
På varenda relästation finns tusentals T-amatörrer som förstör för alla andra" ingen vet snart hur något fungerar, man bygger inte numera, trots att det på SSA hemsia finns ett stort eleketronrör som symboliserar hobbyn"


Så, är vi inte alla politiker då? Eller försöker vara. Hobbypolitiker, blöjpolitiker kanske, som inte gått kursen.... kursen: konsten att ljuga offentligt

Många här är tekniker, injengörer, erfarna och med det avses att veta före att tro. Att mäta är att veta, det vet vi ju alla.
Varför försvinner hela denna inställning när man klagar på de få som sänder ojlud. Man tror, utan att veta vilken spänning vi har.... eller kan det vara så att man försöker påverka genom att hugga till med något. Ju häftigare ju mer strovärt.

Samtidigt som vi har en stor utmaning att göra något åt framtiden.

de
SM4FPD
 
Roy skrev; "Så, är vi inte alla politiker då? Eller försöker vara. Hobbypolitiker, blöjpolitiker kanske, som inte gått kursen.... kursen: konsten att ljuga offentligt"

Vi kanske är amatörpolitiker?

Men som jag påpekat vid några tillfällen tidigare så är Ham.se ett brett forum för en ännu bredare hobby där utövarnas intressen, erfarenheter och kunskaper spänner över hela registret. Alla har vi vår position(er) i X-Y-Z axlarna. Några av oss har flera positioner medan andra planlöst irrar omkring i diagrammet och söker efter en fast punkt i tillvaron. Den som har förmågan att tänka i sådana banor inser snabbt att det är svårt att bli enig och nå konsensus i en specifik fråga. I bästa fall kan de flesta som deltar i diskussionen bli mindre oeniga vilket kan vara bra nog. Risken med att diskutera är att man kan bli mer oeniga och det är ju tråkigt i så fall.

Syftet med en diskussion som denna är väl inte att finna den enda lösningen på världsproblemet ty någon sådan patentlösning finns inte. Däremot kan diskussionen säkert bidra till att fler får ökad förståelse och större insikt i de frågor som diskuteras och på egen hand bilda sig en tydligare uppfattning om hur det står till inom hobbyn. Ungefär som en välutbildad läkare med massor av undersökningar bakom sig kan ställa en bättre diagnos på den sjuka patienten än en outbildad dito och som saknar praktik och inte ens vet hur stetoskopet skall "anslutas" på patienten.

Fler borde löda och experimentera med sin radioutrustning. Aktivera amatörbanden oftare och prova nya antenner. Jag håller just nu på att gå igenom en HRO-50T1 som skall ställas upp i mitt radiomuseum. En underbart fin radio som låter toppenbra trots att den innehåller radiorör och är från 50-talet. Förmodligen är jag den ende här på Ham.se som sysslar med tillämpad amatörradio. Resten skriver om hur det skall gå till. :D

OK, det finns några till som är precis som jag men de flesta är nog utpräglade forumamatörer som borde skaffa sig en riktig lödkolv.

/Bengt
 
Last edited:
Eller är det helt enklet så att vi har behov av att "prata av oss", gnälla bort lite frustration?
Ungefär som gubbarna på bänken utanför Konsum.
Lyssnade vid sidan av på ring P1, och visst liknar det en del som händer här.
Dock programledaren har ofta kunskap i många ämnen så att han kan ifrågasätta de som ringer och gnäller om sina föreställningar, myter, tro, etc.

För övrigt håller jag med dig Bengt.
Och nog lär vi oss mycket, vi måste ju som människor, om än amatörrmänniskor, kunna mycket om allt annat är radio och antenner.
Proffsmänniskor finns nog inte tror jag, inte ens psykologer förstår allt vad vi står för.

Kul med din mottagare.
Och min SET-19 står nu fint uppställd renoverad reparerad inkopplad och provkörd................

Att fler borde löda, ja visst! och fler borde göra samma saker som jag, tycka lika etc.

de
FPD
 
Back
Top