Amatörradions "grottstadium" jämfört med dagens knapptryckare :o)

.

Däremot skulle jag gärna ställa upp en fräsh Drake-line eller Heathkit som prydnad/mysfaktor och köra några enstaka QSO bara på kul på.

Så när du inte kör med dessa gamla apparater så kör du "seriöst" eller okul?.........:D
 
Jo, Det vi skall bära med oss av det här är att göra allt i vår makt för att bibehålla kvalitetstänket. Det moderna rättesnöret "Ekonomisk tillväxt" verkar som en cancer på kvaliteten eftersom varje uns av kvalitet kan ge en ekonomisk besparing i det tänkandet. Vi kan inte längre åka till månen eller Mars -För att det är för dyrt.
-En gång i tiden tryckte man på att saker var rejäla och ordet kvalite syntes i annonserna. Då var det viktigt. Man hade en lite djupare tanke med produkten! Nu är det viktigt att det står billigt och REA och tillverkarens enda tanke verkar vara: "Hur kan vi snyta till oss några spänn till?".
Med förflutet som ingenjör vid Ericsson är jag väl skadad. Jag är svag för kvalitet och passionen för att göra en hållbar produkt.
Jag anser att vi med alla dessa billiga skräpprodukter som görs med vida toleranser och genvägar ökar "fördumningen" D.v.s man tar flera kliv bakåt i konsten att skapa snävtoleranta fina produkter som värmer hjärtat och glädjer miljön på samma vis som vi idag näppeligen kan skapa lika fina mekaniska urverk som 1700-talets urmakare, Den yrkesskickligheten är idag i princip helt borta -Till vårt stora förtret nu när vi skall bygga robotar. Där tappade vi ledigt 75års utveckling på ett bräde. Hade vi inte haft detta tapp så hade vi garanterat haft tvättmaskiner som levererade ut tvätten både torkad, struken och vikt. Samma kunskapstapp är nu på väg beträffande kvalitet.
Den yngsta generationen har knappt hört riktig hifi. Än mindre en fullrangehögtalare.
Om jag måste gå in i en verktygsbutik som endast har egna billiga märken så blir jag fysiskt illamående och måste ut och hämta luft.
Eftersom vi amatörer inte behöver köra lean production på det vi bygger kan kvaliteten leva kvar i ljuv välmåga. Jag tycker det är riktigt skönt, att när jag t.ex bygger antenner, överdimentionera det där lilla extra. Använda silverkablage och silverhaltigt lod känns bara så bra -En skön spark i baken på skräptänket.
Det är skräptänket som skickar oss bakåt i tiden, Inte som många tror envisa amatörer som råkar gilla äldre kvalite'.

Tack för en förbaskat bra sammanfattning, jag kan nog nicka instämmande till varenda rad du skrivit :)

Jag måste bara få glädja dig med att den nedåtgående trenden är inte helt allomfattande,
jag var väldigt nyligen på besök hos ett expanderande företag som, förutom prototyp och serietillverkning,
även tog ett långtgående åtagande att reparera äldre apparatur av typen "icke-slit-o-släng".

Korta ledtider, lokal sourcing och hög kvalitet helt utan inblandning av externa producenter i låglöneländer.
Det var roligt att åter få kliva in i EPA-miljön och känna sig som hemma :p
 
Ett bra ex är om man lyssnar på Beatles låt Yello Submarin på en gammal AGA Stereoförstärkare med rör från 60-talet med bra signalkälla o högtalare och nästan spontant drar upp fötterna när man tydligt hör vågskvalpet mitt i låten eller när man kör The Doors och Riders on the storm och i introt hör regnet tydligt smattra runt omkring sig på parkettgolvet, för att inte tala om åskan i slutet på låten som faktiskt låter verklig, Och byter man ut förstärkaren mot en ny valfri "dagens" transistorförstärkare och både vågskvalpen och åskan kan kanappt förnimmas trots att man lyssnar noga -Ja, det är då man inser att något gått galet under utvecklingens gång.
Tack och lov är det inte så illa inom amatörradioutrustning, eftersom klientelet är mera tekniskt kräsna och kunniga. Därigenom har kvaliteten kunnats hållas uppe rätt hyggligt.
Bra saker har dock kommit. DSP, till exempel. Prise gud kan man nu förändra i digitaldomänen och på så vis ändå få ett högkvalitativt resultat. Fina autotuners e.t.c
Digitalfotograferingens möjlighet att fota i råformat är ett fint ex på bra utveckling. Man får ett digitalt negativ där man kan ändra o dona utan kvalitetsförändring, tekniskt. Man kan t.o.m ändra exponeringen i efterhand. Man får en andra chans hemma vid skrivbordet om den ovärderliga bilden från safarin blev för mörk t.ex.
Eller att kunna plocka fram råbilderna när man är nitti och låta dåtidens fotomjukvara hantera dem med allt vad det innebär.
Det mest lidande idag som man slarvar med är saker som tar tid att få till och mekanisk kvalitet.
 
Last edited:
Back
Top