Amatörradionyheterna anmäler HAM.SE till DI

Vi kanske ska låta det passera utan några ytterligare kommentarer - men tack för infot!
 
Jag vet inget om bakgrunden till just detta, men däremot har jag pysslat lite med GDPR.

Förtal som skribenten tar upp är ju ett helt eget brott, dock oftast under enskillt åtal vilket gör att den som är utsatt får driva sitt eget fall i domstol, vilket kan bli väldigt dyrt om man förlorar.

GDPR handlar dessutom om hantering av personuppgifter, så om jag exempelvis skulle publicera en sammanställning över medlemmar på siten som jag listat ut sympatiserar med ett visst parti, då borde nog forumägaren radera denna post. Men gör jag en lista på radioamatörer som står med på olika partiers valsedlar så behöver man inte rensa något eftersom detta redan är en offentlig uppgift.

Och för att vara lite extrem, om jag t.ex. skulle göra en lista på personer som JAG TYCKER något om (snygga, korkade, elaka eller vad det må vara) så är detta inte heller någon personuppift som faller under GDPR eftersom det är en åsikt som tillhör MIG och inte personen som jag skriver om. Det är en viktigt skillnad som gör det ganska svårt att se att förtal eller påhopp skulle ha något med GDPR att göra. Så det skall bli intressant att se hur mycket DI kommer att bry sig om detta.
 
Det är inte mer komplicerat än att en person inte tål att få kritik och reagerar helt irrationellt. Uppenbarligen sved det när den egna favoritteorin visade sig vara helt felaktig. Det är faktiskt ingen som har förtalat "journalisten" men däremot har han starkt kritiserats för lite tvivelaktiga metoder. Flera av hans alster kan lätt avslöjas genom att vara en kritisk läsare och granska material. Det hela är beklagligt eftersom det förmodligen finns en välment avsikt att göra något bra för amatörradiohobbyn. Men här blev det riktigt fel. Och det är jobbigt när andra är jättedumma och kritiserar.
 
Ja vi som jobbar professionellt med de frågorna som det skrivs om förstår att slutsatserna som dras bygger på missuppfattningar av mätresultaten i kombination med ett överdrivet intresse för att odla konspirationsteorier.

Enligt min mening är det dålig journalistik som mest sprider irrläror och i övrigt skapar en otroligt dålig bild av amatörradio och dess utövare - sett med myndigheternas ögon.
 
Back
Top